Posidonia Sea Tourism Forum 2015: Ο Παγκόσμιος Θαλάσσιος Τουρισμός στην Ν.Α. Μεσόγειο με επίκεντρο την Ελλάδα

Posidonia Sea Tourism Forum 2015: Ο Παγκόσμιος Θαλάσσιος Τουρισμός στην Ν.Α. Μεσόγειο με επίκεντρο την Ελλάδα
Άρθρο των Athanassia Zafiris, Chris Nicolaides της ICCS llc

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 3ου Posidonia Sea Tourism Forum με επιτυχία για τον οργανωτή, αλλά σίγουρα μεγάλο προβληματισμό για τον Θαλάσσιο Τουρισμό της χώρας μας. Ο οργανωτής με την μεγάλη ιστορία στην διοργάνωση επαγγελματικών και εμπορικών γεγονότων δημιούργησε το σύγχρονο συνεδριακό περιβάλλον για να αναδειχθούν τα κρίσιμα θέματα του διεθνούς θαλάσσιου τουρισμού στις βασικές του διαστάσεις. Δυστυχώς όμως για άλλη μια φορά σαν χώρα ακούσαμε ελάχιστα διαφοροποιημένα, όσα βιώνουμε καθημερινά και έχουμε ακούσει στις προηγούμενες δύο διοργανώσεις το 2011 και το 2013. Πλέον η επανάληψη των αδυναμιών της χώρας στο αντικείμενο του θαλάσσιου τουρισμού από την διεθνή κοινότητα, οδηγεί σε προσβολή όχι μόνον των αρμοδίων, συναρμοδίων και αναρμοδίων πολιτικών παραγόντων αλλά και των εμπλεκομένων ιδιωτών του χώρου.

Ενώ οι ξένοι προσκεκλημένοι ομιλητές έδωσαν μερικές από τις σωστές διαστάσεις των θεμάτων ανάπτυξης της κρουαζιέρας και του yachting, οι υπόλοιποι μάλλον δεν κατανόησαν τον σκοπό του συνεδρίου και αναλώθηκαν σε παρουσιάσεις εταιρικής και προσωπικής προβολής, χωρίς την παραμικρή συνεισφορά στον γενικότερο προβληματισμό. Ειδικά οι συνήθεις θεσμικοί συμμετέχοντες εξέθεσαν για άλλη μια φορά τους εαυτούς τους, αντί της έκθεσης ουσιαστικών προτάσεων εφαρμογής για την άμβλυνση των μονίμων δομικών προβλημάτων του χώρου της ανάπτυξης της κρουαζιέρας και του yachting. 
Ας δούμε κριτικά και τεκμηριωμένα τι συμβαίνει με σκοπό στα 4α Posidonia Sea Tourism Forum να μην παρουσιασθούν τα ίδια και εκτεθούμε για άλλη μια φορά στα μάτια των ξένων συνεργατών που δραστηριοποιούνται στην πλέον οργανωμένη μορφή τουρισμού, της βιομηχανίας της διεθνούς κρουαζιέρας. Όταν συναντάς ορισμένους από τους σημαντικούς προσκεκλημένους των μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας σε όλο τον κόσμο στα διάφορα διεθνή γεγονότα, αποκτάς την διακριτική εκείνη οικειότητα για να επικοινωνήσεις ουσιαστικά μαζί τους και όχι τυπικά.
Εδώ ακριβώς παρουσιάζεται το χάσμα και το δράμα αλλά και η υστέρηση που έχουμε στα θέματα ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού. Ένας από αυτούς, ο John Tercek Αντιπρόεδρος ανάπτυξης του Ομίλου της Royal Caribbean, για να δείξει του που βρισκόμαστε, μίλησε με μια παραβολή που αφορούσε το κομμουνιστικό Βιετνάμ της Άπω Ανατολής όπου με σύντομες διαδικασίες διάρκειας δύο μηνών αποφάσισε η κυβέρνηση την υλοποίηση αναπτυξιακού έργου και την έναρξη των εργασιών, επιτρέποντας στην διεθνή εταιρεία τον προγραμματισμό του στόλου της, την ανακοίνωση προγραμμάτων και φυσικά την έμμεση και άμεση προβολή του προορισμού. Ο εν λόγω συμμετέχων, βρίσκεται στην χώρα μας αρκετά συχνά τα τελευταία 8 χρόνια και διαθέτει σημαντική αλλά και συγκριτική εμπειρία επισκεπτόμενος λιμάνια και προορισμούς ανά τον κόσμο. Το μήνυμά του ήταν ξεκάθαρο, χωρίς όμως να διαφαίνεται ότι ενόχλησε ή έστω προβλημάτισε τους αρμοδίους, οι οποίοι θα έπρεπε να ανταπαντήσουν όχι με τις γνωστές δικαιολογίες, αλλά με ένα μικρό αλλά σαφές και υλοποιήσιμο σχέδιο ανάπτυξης. Φυσικά οι απαντήσεις τους αφορούσαν τα γνωστά ευχολόγια, τις συστάσεις επιτροπών, την εμμονή τους στα αποτυχημένα πρότυπα που εφαρμόζουν που παρουσιάζονται σαν καινοτομίες. Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της CLIA Europe και επικεφαλής της MSC Crociere Pierfransesco Vago εξέθεσε την συνεισφορά και την δυναμική της Ευρώπης και της ειδικά της Μεσογείου στην διεθνή κρουαζιέρα και μας ‘εξέθεσε’ σαν προορισμό κρουαζιέρας που δεν αξιοποιεί την γεωγραφική του θέση και εκμεταλλεύεται συγκυριακά τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή. Άλλος ένας ομιλητής, ο Michel Nestour της Carnival UK (μέλους της Carnival plc με 11 brands κρουαζιέρας και στόλο πάνω από 110 σύγχρονα κρουαζιερόπλοια), αφού μας ενθάρρυνε στην εθνική προσπάθεια που κάνουμε για να βγούμε από την κρίση, έθεσε τους προβληματισμούς του που δεν διέφεραν και πολύ από τα λεγόμενα όλων ξένων ομιλητών. 

Τα συμπεράσματα είναι λίγο πολύ γνωστά, ότι δηλαδή χρειαζόμαστε σύγχρονες υποδομές (λιμάνια κρουαζιέρας, μαρίνες, υπηρεσίες, διαδικασίες κλπ), τα γνωρίζουμε σε όλες τις γλώσσες αλλά δυστυχώς ειδικά τώρα έχουμε μια ακόμη δικαιολογία για να μην κάνουμε τίποτα (πρώτα η εθνική επιβίωση και μετά η ανάπτυξη). Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά που λέει, ότι πράγματι η χώρα μας είναι το καλύτερο οικόπεδο και γειτονιά στην περιοχή της Μεσογείου τουλάχιστον και ότι και να γίνει η κρουαζιέρα και το yachting θα διέρχεται από εμάς. Ήδη όμως αρχίζει και διαφαίνεται το πρόβλημα που είναι ότι τα έσοδα από την δραστηριότητα του θαλάσσιου τουρισμού συνεχώς μειώνονται είτε μέσω της δαπάνης των επιβατών στους προορισμούς κρουαζιέρας και yachting,  παράλληλα ενδυναμώνονται σε επίπεδο υποδομών και διαδικασιών όλοι οι γειτονικοί ανταγωνιστικοί προορισμοί και οι εταιρείες κρουαζιέρας τους τοποθετούν στα προγράμματά τους… και όταν οι εταιρείες κρουαζιέρας είναι ικανοποιημένες από τα λιμάνια και τους προορισμούς, δύσκολα τα αλλάζουν…
Φυσικά δεν πρέπει να ανησυχεί τη χώρα μας όλη αυτή η κοσμογονία στο χώρο του θαλάσσιου τουρισμού γιατί θα έχουν προσεγγίσεις η Σαντορίνη, η Μύκονος και ο Πειραιάς όσο το θέλουν οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων και των σκαφών αναψυχής, ασχέτως αν η πολυνησία μας παραμένει αναξιοποίητη και από φυσικός πολλαπλασιαστής ευημερίας γίνεται πυρήνας προβλημάτων από την απομόνωση … Ίσως όμως και να φανούμε σοφότεροι των σοφών που με την αδιαφορία μας δημιουργούμε περιβαλλοντικό απόθεμα προστασίας φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος.
Όποτε ακολουθήθηκαν οι καλές πρακτικές εφαρμογής στα θέματα ανάπτυξης της δραστηριότητας της κρουαζιέρας (που διέπεται από σαφή νομοθετικά πλαίσια διεθνώς) και οι νόμοι της ελεύθερης αγοράς, χωρίς άστοχους κρατικούς παρεμβατισμούς, όλοι οι εμπλεκόμενοι (λιμάνια κρουαζιέρας, προορισμοί, τοπικές αρχές, πάροχοι υπηρεσιών, κλπ.) προόδευσαν και πέτυχαν τους αναπτυξιακούς τους στόχους, συνεισφέροντας ποσοτικά και ποιοτικά στις κοινωνίες. Ας αφήσουμε επιτέλους τον θαλάσσιο τουρισμό, την κρουαζιέρα και το yachting να ταξιδεύσει…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΒΙΝΤΕΟ

[ΒΙΝΤΕΟ][bsummary]

ΘΕΜΑ

[ΘΕΜΑ][bsummary]

ΥΓΕΙΑ

[ΥΓΕΙΑ][twocolumns]

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

[ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ][twocolumns]