Το σχέδιο για την εκπαίδευση προσφύγων στην Ελλάδα
Το κοινό τους σχέδιο για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων σε ελληνικά σχολεία παρουσίασαν τα υπουργεία Παιδείας και Μεταναστευτικής Πολιτικής. Σε σχετική ανακοίνωση των δύο υπουργείων αναφέρεται πως το σχέδιο βασίζεται στις προτάσεις της επιστημονικής επιτροπής που συγκροτήθηκε από το υπουργείο Παιδείας και εξέδωσε ειδικό πόρισμα τον Μάιο.
Όπως προκύπτει από τη διαδικασία προκαταγραφής της Υπηρεσίας Ασύλου και της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, το 46% όσων συμμετείχαν στη διαδικασία είναι παιδιά. «Η διευκόλυνση της πρόσβασης στην εκπαίδευση όλων των ανήλικων που διαβιούν σε δομές φιλοξενίας της χώρας αποτελεί βασικό καθήκον, υποχρέωση, αλλά και πολιτική απόφαση της ελληνικής πολιτείας» σημειώνουν τα δύο υπουργεία.
Συγκεκριμένα:
Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας προβλέπεται εκπαίδευση εντός των δομών φιλοξενίας, επειδή είναι δύσκολο να απομακρύνονται από τους γονείς τους. Θα συσταθούν παραρτήματα νηπιαγωγείων εντός των δομών φιλοξενίας και θα διοριστούν πρόσθετοι νηπιαγωγοί, με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης. Παράλληλα, θα παρέχονται προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης των νηπίων εντός των δομών φιλοξενίας, από ΜΚΟ και άλλους φορείς. Όσοι οργανώνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες θα πρέπει να καταγραφούν στο μητρώο ΜΚΟ της Διεύθυνσης Κοινωνικής Ένταξης της Γενικής Γραμματείας Μεταναστευτικής Πολιτικής του υπουργείου Εσωτερικών (mko.ypes.gr) και ταυτόχρονα να ζητήσουν έγκριση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων τους από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (http://www.iep.edu.gr/index.php/el/)
Για την πρωτοβάθμια και την υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα λειτουργήσουν φέτος ειδικές τάξεις υποδοχής κατά τις απογευματινές ώρες (2-6 μ.μ.) σε σχολεία που βρίσκονται πλησίον των δομών φιλοξενίας της χώρας. Όπως σημειώνεται, με τη διαμόρφωση απογευματινής ζώνης μαθημάτων, στόχος της Πολιτείας είναι η εξασφάλιση της ψυχοκοινωνικής στήριξης και η σταδιακή ένταξη των παιδιών των προσφύγων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, έπειτα από ένα διάστημα προετοιμασίας, χωρίς την επιβάρυνση των σχολείων με υπερβολικά μεγάλο αριθμό παιδιών που δεν γνωρίζουν ελληνικά και δεν έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα για τη φοίτηση σε ελληνικό σχολείο. Στις τάξεις υποδοχής θα παρέχονται μαθήματα ελληνικής και αγγλικής γλώσσας, μαθηματικών και πληροφορικής, με στόχο, είτε την ένταξη των παιδιών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από το επόμενο σχολικό έτος, είτε την ένταξή τους στο σχολικό σύστημα άλλης ευρωπαϊκής χώρας, σε περίπτωση μετεγκατάστασης της οικογένειάς τους.
Στην επιλογή των σχολικών μονάδων που θα φιλοξενήσουν τις τάξεις υποδοχής, έχουν ληφθεί υπόψη ο αριθμός των παιδιών και η διαθεσιμότητα αιθουσών στα κοντινά σχολεία. Επίσης, έχει προβλεφθεί η αύξηση του αριθμού των αναπληρωτών δασκάλων και καθηγητών, που θα προσληφθούν με κονδύλια που έχουν εξασφαλιστεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης. Την κάλυψη του κόστους μεταφοράς των παιδιών από τις δομές φιλοξενίας στα γειτονικά σχολεία και των πρόσθετων εξόδων για την καθαριότητα και τη συντήρηση των σχολικών μονάδων ανέλαβε ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης.
Διευκρινίζεται ότι το παραπάνω μοντέλο θα ακολουθηθεί στις δομές φιλοξενίας της ενδοχώρας. Τα παιδιά που δεν ζουν σε οργανωμένα κέντρα φιλοξενίας, αλλά σε διαμερίσματα ή άλλους χώρους σε αστικά κέντρα, θα μπορούν να φοιτήσουν σε νηπιαγωγεία ή τάξεις υποδοχής που θα λειτουργήσουν σε κοντινά σχολεία, είτε τα πρωινά είτε τα απογεύματα.
Για μαθητές άνω των 15 ετών, όπως επίσης και για τους ενήλικες, θα υπάρξει ειδική μέριμνα για την παροχή μαθημάτων γλωσσομάθειας, αθλητικών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων τεχνικής και επαγγελματικής κατάρτισης. Οι έφηβοι άνω των 15 ετών θα έχουν τη δυνατότητα, αφού μάθουν την ελληνική γλώσσα, να φοιτήσουν στις τεχνικές, επαγγελματικές και άλλες σχολές της χώρας ή να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους στα λύκεια. Σημειώνεται ότι η πολιτεία θα εξασφαλίσει την παροχή βεβαιώσεων σπουδών και την πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων σε όσους περατώνουν επιτυχώς τη φοίτησή τους. Για τη χρηματοδότηση των δράσεων αυτών έχουν εξασφαλιστεί οι αναγκαίοι πόροι από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης, ενώ παράλληλα ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης έχει εξασφαλίσει την αναγκαία χρηματοδότηση από κονδύλια της Γενικής Διεύθυνσης Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Πολιτικής Προστασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG ECHO) ως τις 31/1/2017, με πρόβλεψη επέκτασης της χρηματοδότησης για την κάλυψη των αναγκών μεταφοράς, καθαριότητας, κ.α. για το σύνολο του σχολικού έτους.
Τέλος, θα υπάρξει ειδική μέριμνα για την παροχή από Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις ή άλλους ειδικούς φορείς εκπαιδευτικών προγραμμάτων εκμάθησης των μητρικών γλωσσών των παιδιών των προσφύγων εντός των δομών φιλοξενίας.
★ Πηγή: Συντακτική ομάδα του eklogika.gr
Όπως προκύπτει από τη διαδικασία προκαταγραφής της Υπηρεσίας Ασύλου και της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, το 46% όσων συμμετείχαν στη διαδικασία είναι παιδιά. «Η διευκόλυνση της πρόσβασης στην εκπαίδευση όλων των ανήλικων που διαβιούν σε δομές φιλοξενίας της χώρας αποτελεί βασικό καθήκον, υποχρέωση, αλλά και πολιτική απόφαση της ελληνικής πολιτείας» σημειώνουν τα δύο υπουργεία.
Συγκεκριμένα:
Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας προβλέπεται εκπαίδευση εντός των δομών φιλοξενίας, επειδή είναι δύσκολο να απομακρύνονται από τους γονείς τους. Θα συσταθούν παραρτήματα νηπιαγωγείων εντός των δομών φιλοξενίας και θα διοριστούν πρόσθετοι νηπιαγωγοί, με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης. Παράλληλα, θα παρέχονται προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης των νηπίων εντός των δομών φιλοξενίας, από ΜΚΟ και άλλους φορείς. Όσοι οργανώνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες θα πρέπει να καταγραφούν στο μητρώο ΜΚΟ της Διεύθυνσης Κοινωνικής Ένταξης της Γενικής Γραμματείας Μεταναστευτικής Πολιτικής του υπουργείου Εσωτερικών (mko.ypes.gr) και ταυτόχρονα να ζητήσουν έγκριση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων τους από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (http://www.iep.edu.gr/index.php/el/)
Για την πρωτοβάθμια και την υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα λειτουργήσουν φέτος ειδικές τάξεις υποδοχής κατά τις απογευματινές ώρες (2-6 μ.μ.) σε σχολεία που βρίσκονται πλησίον των δομών φιλοξενίας της χώρας. Όπως σημειώνεται, με τη διαμόρφωση απογευματινής ζώνης μαθημάτων, στόχος της Πολιτείας είναι η εξασφάλιση της ψυχοκοινωνικής στήριξης και η σταδιακή ένταξη των παιδιών των προσφύγων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, έπειτα από ένα διάστημα προετοιμασίας, χωρίς την επιβάρυνση των σχολείων με υπερβολικά μεγάλο αριθμό παιδιών που δεν γνωρίζουν ελληνικά και δεν έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα για τη φοίτηση σε ελληνικό σχολείο. Στις τάξεις υποδοχής θα παρέχονται μαθήματα ελληνικής και αγγλικής γλώσσας, μαθηματικών και πληροφορικής, με στόχο, είτε την ένταξη των παιδιών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από το επόμενο σχολικό έτος, είτε την ένταξή τους στο σχολικό σύστημα άλλης ευρωπαϊκής χώρας, σε περίπτωση μετεγκατάστασης της οικογένειάς τους.
Στην επιλογή των σχολικών μονάδων που θα φιλοξενήσουν τις τάξεις υποδοχής, έχουν ληφθεί υπόψη ο αριθμός των παιδιών και η διαθεσιμότητα αιθουσών στα κοντινά σχολεία. Επίσης, έχει προβλεφθεί η αύξηση του αριθμού των αναπληρωτών δασκάλων και καθηγητών, που θα προσληφθούν με κονδύλια που έχουν εξασφαλιστεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης. Την κάλυψη του κόστους μεταφοράς των παιδιών από τις δομές φιλοξενίας στα γειτονικά σχολεία και των πρόσθετων εξόδων για την καθαριότητα και τη συντήρηση των σχολικών μονάδων ανέλαβε ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης.
Διευκρινίζεται ότι το παραπάνω μοντέλο θα ακολουθηθεί στις δομές φιλοξενίας της ενδοχώρας. Τα παιδιά που δεν ζουν σε οργανωμένα κέντρα φιλοξενίας, αλλά σε διαμερίσματα ή άλλους χώρους σε αστικά κέντρα, θα μπορούν να φοιτήσουν σε νηπιαγωγεία ή τάξεις υποδοχής που θα λειτουργήσουν σε κοντινά σχολεία, είτε τα πρωινά είτε τα απογεύματα.
Για μαθητές άνω των 15 ετών, όπως επίσης και για τους ενήλικες, θα υπάρξει ειδική μέριμνα για την παροχή μαθημάτων γλωσσομάθειας, αθλητικών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων τεχνικής και επαγγελματικής κατάρτισης. Οι έφηβοι άνω των 15 ετών θα έχουν τη δυνατότητα, αφού μάθουν την ελληνική γλώσσα, να φοιτήσουν στις τεχνικές, επαγγελματικές και άλλες σχολές της χώρας ή να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους στα λύκεια. Σημειώνεται ότι η πολιτεία θα εξασφαλίσει την παροχή βεβαιώσεων σπουδών και την πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων σε όσους περατώνουν επιτυχώς τη φοίτησή τους. Για τη χρηματοδότηση των δράσεων αυτών έχουν εξασφαλιστεί οι αναγκαίοι πόροι από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης, ενώ παράλληλα ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης έχει εξασφαλίσει την αναγκαία χρηματοδότηση από κονδύλια της Γενικής Διεύθυνσης Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Πολιτικής Προστασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG ECHO) ως τις 31/1/2017, με πρόβλεψη επέκτασης της χρηματοδότησης για την κάλυψη των αναγκών μεταφοράς, καθαριότητας, κ.α. για το σύνολο του σχολικού έτους.
Τέλος, θα υπάρξει ειδική μέριμνα για την παροχή από Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις ή άλλους ειδικούς φορείς εκπαιδευτικών προγραμμάτων εκμάθησης των μητρικών γλωσσών των παιδιών των προσφύγων εντός των δομών φιλοξενίας.
★ Πηγή: Συντακτική ομάδα του eklogika.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.