ΔΕΗ. Πρωτοφανές αλαλούμ για τη ρύθμιση των οφειλών
Χιλιάδες καταναλωτές της ΔΕΗ κινδυνεύουν να βρεθούν στο... σκοτάδι καθώς χάνουν τη ρύθμιση των 36 δόσεων!
Καλούνται να αντιμετωπίσουν ένα πρωτοφανές αλαλούμ στην προσπάθειά τους να ρυθμίσουν τις οφειλές τους για να αποτρέψουν ενδεχόμενη διακοπή του ρεύματος στο σπίτι τους ή να κάνουν επανασύνδεση σε περίπτωση που τους έχει κοπεί η ηλεκτροδότηση λόγω συσσωρευμένων απλήρωτων λογαριασμών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τις τελευταίες μέρες του Οκτωβρίου συνέρρεε πλήθος κόσμου στα καταστήματα της ΔΕΗ για να προβεί σε διακανονισμό καθώς έληγε η προθεσμία που είχε δώσει η εταιρεία, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί το αδιαχώρητο και να ταλαιπωρηθούν χιλιάδες συμπολίτες μας αλλά και οι εργαζόμενοι.
Πολλοί όμως από τους πολίτες που προσήλθαν στα γκισέ και υπέστησαν αυτήν την πρωτοφανή ταλαιπωρία έφυγαν τελικά απογοητευμένοι καθώς διαπίστωσαν ότι για διάφορους λόγους δεν μπορούσαν να μπουν στη ρύθμιση ή είχαν χάσει την προηγούμενη ρύθμισή τους.
Με δυο λόγια αποδεικνύεται ότι το πρόγραμμα το οποίο η ΔΕΗ λάνσαρε στις αρχές Απριλίου και το διαφήμιζε με όλους τους τρόπους σαν ένα φιλολαϊκό μέτρο, που θα ανακούφιζε χιλιάδες φτωχά ή μη προνομιούχα νοικοκυριά, τελικά είναι «άπιαστο» όνειρο για πολλά από αυτά.
Γι’ αυτήν την πολύ δυσάρεστη κατάσταση ευθύνονται κυρίως οι διάφοροι περιορισμοί και οι προϋποθέσεις που απαιτούνται για να μπει κάποιος στη ρύθμιση αλλά και αρκετές αστοχίες του ίδιου του συστήματος που προκύπτουν από τη... μη αγαστή συνεργασία της ΔΕΗ με τον ΔΕΔΔΗΕ.
Για παράδειγμα, για τους πελάτες της ΔΕΗ στους οποίους έχει γίνει ήδη διακοπή ηλεκτροδότησης, η ρύθμιση μπορεί να γίνει μόνο σε 8 ή ακόμα και σε 4 δόσεις και μόνο εφόσον προηγουμένως εξοφληθεί το 30% της ληξιπρόθεσμης οφειλής.
Επίσης πολλοί πελάτες διαπιστώνουν εκ των υστέρων ότι χάνουν παλαιότερη ρύθμιση επειδή έκαναν την πληρωμή της ρύθμισης όχι στην ακριβή ημερομηνία που ορίζεται στον διακανονισμό, αλλά λίγες ημέρες νωρίτερα ή αργότερα. Κι αυτό γιατί, όταν η πληρωμή γίνεται σε διαφορετική ημερομηνία, το ποσό δεν καταλογίζεται στη ρύθμιση των παλαιών οφειλών, αλλά στον νέο λογαριασμό κατανάλωσης που έχει εκδοθεί στο μεταξύ, με αποτέλεσμα η ρύθμιση να εμφανίζεται ότι δεν εξυπηρετείται.
Εικονικές διακοπές
Μία άλλη ομάδα καταναλωτών δεν μπορεί να μπει στη ρύθμιση λόγω του φαινομένου των «εικονικών διακοπών». Δηλαδή παρατηρούνται περιστατικά κατά τα οποία η ΔΕΗ δίνει μεν εντολή διακοπής, αλλά ο ΔΕΔΔΗΕ δεν διακόπτει τη σύνδεση, παρότι ενημερώνει το σύστημα της ΔΕΗ ότι έχει γίνει διακοπή, με αποτέλεσμα ο πελάτης να μην μπορεί να κάνει ρύθμιση των οφειλών του.
Το πρόβλημα αυτό προκύπτει επειδή ο ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος είναι επιφορτισμένος να διακόπτει το ρεύμα, διαχειρίζεται το δίκτυο για λογαριασμό όλων των εταιρειών εμπορίας ηλεκτρικού ρεύματος – και όχι μόνο της ΔΕΗ –, τις οποίες χρεώνει για κάθε διακοπή και για κάθε επανασύνδεση. Έτσι έχει κίνητρο να παρουσιάζει μεγάλο αριθμό διακοπών, τις οποίες σε πολλές περιπτώσεις λόγω φόρτου δεν προλαβαίνει να κάνει. Οι καταναλωτές αυτοί όμως που φαίνονται στα χαρτιά ότι έχουν διακοπή αλλά συνεχίζουν να ηλεκτροδοτούνται θεωρούνται από τη ΔΕΗ ότι... «κλέβουν» κι έτσι χάνουν το δικαίωμα στη ρύθμιση.
Καταναλωτές δύο ταχυτήτων
Όλα τα παραπάνω έχουν οδηγήσει στο να υπάρχουν αυτήν τη στιγμή δύο κατηγορίες πελατών: αυτοί που έχουν δυνατότητα ρύθμισης των 36 δόσεων και αυτοί που δεν έχουν, γεγονός που δημιουργεί συνθήκες διαφορετικής μεταχείρισης και αδικίας.
Διότι, όταν το μόνο κριτήριο για την ένταξη στον διακανονισμό είναι η διακοπή της σύνδεσης, μια απόφαση που το κάθε κατάστημα παίρνει με αόριστα κριτήρια και σε χρόνους διαφορετικούς για τον κάθε πελάτη, αυτό δημιουργεί συνθήκες άνισης μεταχείρισης για όλους.
Βέβαια από τη ΔΕΗ υποστηρίζουν ότι η διακοπή γίνεται ύστερα από δύο ειδοποιήσεις ή δύο απλήρωτους λογαριασμούς, αλλά αυτό δεν εφαρμόζεται με απόλυτο τρόπο και δεν υπάρχει πουθενά καταγεγραμμένο το χρονικό όριο στο οποίο κόβεται το ρεύμα αφού λήξουν οι δύο απλήρωτοι λογαριασμοί.
Παράταση διακανονισμού
Πάντως, σύμφωνα με απόφαση της ΔΕΗ, οι πελάτες θα μπορούν μέχρι το τέλος του έτους (31 Δεκεμβρίου) να ρυθμίζουν τις οφειλές τους βάσει των ευνοϊκών διακανονισμών που έχουν ανακοινώσει και έληγαν στο τέλος Οκτωβρίου. Η ΔΕΚΟ αποφάσισε να παρατείνει την εφαρμογή των προγραμμάτων διακανονισμού οφειλών λόγω της μεγάλης προσέλευσης πελατών αλλά και πολλαπλών αιτημάτων από φορείς. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της εταιρείας:
«Το Δ.Σ. της επιχείρησης, στη σημερινή του συνεδρίαση, συνεκτιμώντας τη συνεχιζόμενη προσέλευση των πελατών της για διακανονισμό των οφειλών τους με αμείωτο ρυθμό και ανταποκρινόμενο στα σχετικά πολλαπλά αιτήματα φορέων, αποφάσισε, δίνοντας μια τελευταία ευκαιρία και στους υπόλοιπους πελάτες, να παρατείνει την ισχύ του συνολικού προγράμματος διακανονισμού των οφειλών με 36 δόσεις χωρίς προκαταβολή, ορίζοντας ελάχιστη μηνιαία δόση τα 10 ευρώ, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του 2016».
Σύμφωνα με στοιχεία που εξέδωσε η ίδια η ΔΕΗ, μέχρι και την 31η Οκτωβρίου 2016 είχαν διακανονίσει τις οφειλές τους περισσότεροι από 510.000 πελάτες της, με συνολικό ύψος οφειλής πλέον των 1,335 δισ. ευρώ. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΔΕΗ εφάρμοσε πρώτη φορά το πρόγραμμα των ευνοϊκών ρυθμίσεων τον περασμένο Απρίλιο, υπό το βάρος των ανεξόφλητων οφειλών ύψους άνω των 2,5 δισ. ευρώ και της αδυναμίας είσπραξης του 30% του τζίρου της.
Παρά την ανταπόκριση ενός μεγάλου αριθμού καταναλωτών στο πρόγραμμα, οι συνολικές προβλέψεις από επισφάλειες από πελάτες χαμηλής και μέσης τάσης στα αποτελέσματα εξαμήνου της επιχείρησης είναι αυξημένες κατά 35,9 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2016. Οι συνολικές προβλέψεις από επισφαλείς απαιτήσεις ανήλθαν σε 341,7 εκατ. ευρώ έναντι 316,7 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2015, ήτοι αύξηση κατά 25 εκατ. ευρώ.
Θα πρέπει, τέλος, να σημειωθεί ότι η ΓΕΝΟΠ ανεβάζει το ύψος των ανεξόφλητων οφειλών από τα 2,5 δισ. ευρώ στα 3 δισ. ευρώ. Ένας από τους μεγαλύτερους οφειλέτες πάντως είναι το Δημόσιο και ο ευρύτερος δημόσιος τομέας, με συνολικά χρέη περί τα 200 εκατ. ευρώ.
Και όλα αυτά συμβαίνουν ενώ η ρύθμιση για μηδενισμό του ελλείμματος των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) έχει επιφέρει αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος και τα κέρδη καλά κρατούν, παρά τη μείωση που εμφανίζουν καθώς οι πολίτες δεν αντέχουν και οι πωλήσεις πέφτουν...
Πηγή: Το Ποντίκι//via:EEA
Καλούνται να αντιμετωπίσουν ένα πρωτοφανές αλαλούμ στην προσπάθειά τους να ρυθμίσουν τις οφειλές τους για να αποτρέψουν ενδεχόμενη διακοπή του ρεύματος στο σπίτι τους ή να κάνουν επανασύνδεση σε περίπτωση που τους έχει κοπεί η ηλεκτροδότηση λόγω συσσωρευμένων απλήρωτων λογαριασμών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τις τελευταίες μέρες του Οκτωβρίου συνέρρεε πλήθος κόσμου στα καταστήματα της ΔΕΗ για να προβεί σε διακανονισμό καθώς έληγε η προθεσμία που είχε δώσει η εταιρεία, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί το αδιαχώρητο και να ταλαιπωρηθούν χιλιάδες συμπολίτες μας αλλά και οι εργαζόμενοι.
Πολλοί όμως από τους πολίτες που προσήλθαν στα γκισέ και υπέστησαν αυτήν την πρωτοφανή ταλαιπωρία έφυγαν τελικά απογοητευμένοι καθώς διαπίστωσαν ότι για διάφορους λόγους δεν μπορούσαν να μπουν στη ρύθμιση ή είχαν χάσει την προηγούμενη ρύθμισή τους.
Με δυο λόγια αποδεικνύεται ότι το πρόγραμμα το οποίο η ΔΕΗ λάνσαρε στις αρχές Απριλίου και το διαφήμιζε με όλους τους τρόπους σαν ένα φιλολαϊκό μέτρο, που θα ανακούφιζε χιλιάδες φτωχά ή μη προνομιούχα νοικοκυριά, τελικά είναι «άπιαστο» όνειρο για πολλά από αυτά.
Γι’ αυτήν την πολύ δυσάρεστη κατάσταση ευθύνονται κυρίως οι διάφοροι περιορισμοί και οι προϋποθέσεις που απαιτούνται για να μπει κάποιος στη ρύθμιση αλλά και αρκετές αστοχίες του ίδιου του συστήματος που προκύπτουν από τη... μη αγαστή συνεργασία της ΔΕΗ με τον ΔΕΔΔΗΕ.
Για παράδειγμα, για τους πελάτες της ΔΕΗ στους οποίους έχει γίνει ήδη διακοπή ηλεκτροδότησης, η ρύθμιση μπορεί να γίνει μόνο σε 8 ή ακόμα και σε 4 δόσεις και μόνο εφόσον προηγουμένως εξοφληθεί το 30% της ληξιπρόθεσμης οφειλής.
Επίσης πολλοί πελάτες διαπιστώνουν εκ των υστέρων ότι χάνουν παλαιότερη ρύθμιση επειδή έκαναν την πληρωμή της ρύθμισης όχι στην ακριβή ημερομηνία που ορίζεται στον διακανονισμό, αλλά λίγες ημέρες νωρίτερα ή αργότερα. Κι αυτό γιατί, όταν η πληρωμή γίνεται σε διαφορετική ημερομηνία, το ποσό δεν καταλογίζεται στη ρύθμιση των παλαιών οφειλών, αλλά στον νέο λογαριασμό κατανάλωσης που έχει εκδοθεί στο μεταξύ, με αποτέλεσμα η ρύθμιση να εμφανίζεται ότι δεν εξυπηρετείται.
Εικονικές διακοπές
Μία άλλη ομάδα καταναλωτών δεν μπορεί να μπει στη ρύθμιση λόγω του φαινομένου των «εικονικών διακοπών». Δηλαδή παρατηρούνται περιστατικά κατά τα οποία η ΔΕΗ δίνει μεν εντολή διακοπής, αλλά ο ΔΕΔΔΗΕ δεν διακόπτει τη σύνδεση, παρότι ενημερώνει το σύστημα της ΔΕΗ ότι έχει γίνει διακοπή, με αποτέλεσμα ο πελάτης να μην μπορεί να κάνει ρύθμιση των οφειλών του.
Το πρόβλημα αυτό προκύπτει επειδή ο ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος είναι επιφορτισμένος να διακόπτει το ρεύμα, διαχειρίζεται το δίκτυο για λογαριασμό όλων των εταιρειών εμπορίας ηλεκτρικού ρεύματος – και όχι μόνο της ΔΕΗ –, τις οποίες χρεώνει για κάθε διακοπή και για κάθε επανασύνδεση. Έτσι έχει κίνητρο να παρουσιάζει μεγάλο αριθμό διακοπών, τις οποίες σε πολλές περιπτώσεις λόγω φόρτου δεν προλαβαίνει να κάνει. Οι καταναλωτές αυτοί όμως που φαίνονται στα χαρτιά ότι έχουν διακοπή αλλά συνεχίζουν να ηλεκτροδοτούνται θεωρούνται από τη ΔΕΗ ότι... «κλέβουν» κι έτσι χάνουν το δικαίωμα στη ρύθμιση.
Καταναλωτές δύο ταχυτήτων
Όλα τα παραπάνω έχουν οδηγήσει στο να υπάρχουν αυτήν τη στιγμή δύο κατηγορίες πελατών: αυτοί που έχουν δυνατότητα ρύθμισης των 36 δόσεων και αυτοί που δεν έχουν, γεγονός που δημιουργεί συνθήκες διαφορετικής μεταχείρισης και αδικίας.
Διότι, όταν το μόνο κριτήριο για την ένταξη στον διακανονισμό είναι η διακοπή της σύνδεσης, μια απόφαση που το κάθε κατάστημα παίρνει με αόριστα κριτήρια και σε χρόνους διαφορετικούς για τον κάθε πελάτη, αυτό δημιουργεί συνθήκες άνισης μεταχείρισης για όλους.
Βέβαια από τη ΔΕΗ υποστηρίζουν ότι η διακοπή γίνεται ύστερα από δύο ειδοποιήσεις ή δύο απλήρωτους λογαριασμούς, αλλά αυτό δεν εφαρμόζεται με απόλυτο τρόπο και δεν υπάρχει πουθενά καταγεγραμμένο το χρονικό όριο στο οποίο κόβεται το ρεύμα αφού λήξουν οι δύο απλήρωτοι λογαριασμοί.
Παράταση διακανονισμού
Πάντως, σύμφωνα με απόφαση της ΔΕΗ, οι πελάτες θα μπορούν μέχρι το τέλος του έτους (31 Δεκεμβρίου) να ρυθμίζουν τις οφειλές τους βάσει των ευνοϊκών διακανονισμών που έχουν ανακοινώσει και έληγαν στο τέλος Οκτωβρίου. Η ΔΕΚΟ αποφάσισε να παρατείνει την εφαρμογή των προγραμμάτων διακανονισμού οφειλών λόγω της μεγάλης προσέλευσης πελατών αλλά και πολλαπλών αιτημάτων από φορείς. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της εταιρείας:
«Το Δ.Σ. της επιχείρησης, στη σημερινή του συνεδρίαση, συνεκτιμώντας τη συνεχιζόμενη προσέλευση των πελατών της για διακανονισμό των οφειλών τους με αμείωτο ρυθμό και ανταποκρινόμενο στα σχετικά πολλαπλά αιτήματα φορέων, αποφάσισε, δίνοντας μια τελευταία ευκαιρία και στους υπόλοιπους πελάτες, να παρατείνει την ισχύ του συνολικού προγράμματος διακανονισμού των οφειλών με 36 δόσεις χωρίς προκαταβολή, ορίζοντας ελάχιστη μηνιαία δόση τα 10 ευρώ, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του 2016».
Σύμφωνα με στοιχεία που εξέδωσε η ίδια η ΔΕΗ, μέχρι και την 31η Οκτωβρίου 2016 είχαν διακανονίσει τις οφειλές τους περισσότεροι από 510.000 πελάτες της, με συνολικό ύψος οφειλής πλέον των 1,335 δισ. ευρώ. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΔΕΗ εφάρμοσε πρώτη φορά το πρόγραμμα των ευνοϊκών ρυθμίσεων τον περασμένο Απρίλιο, υπό το βάρος των ανεξόφλητων οφειλών ύψους άνω των 2,5 δισ. ευρώ και της αδυναμίας είσπραξης του 30% του τζίρου της.
Παρά την ανταπόκριση ενός μεγάλου αριθμού καταναλωτών στο πρόγραμμα, οι συνολικές προβλέψεις από επισφάλειες από πελάτες χαμηλής και μέσης τάσης στα αποτελέσματα εξαμήνου της επιχείρησης είναι αυξημένες κατά 35,9 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2016. Οι συνολικές προβλέψεις από επισφαλείς απαιτήσεις ανήλθαν σε 341,7 εκατ. ευρώ έναντι 316,7 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2015, ήτοι αύξηση κατά 25 εκατ. ευρώ.
Θα πρέπει, τέλος, να σημειωθεί ότι η ΓΕΝΟΠ ανεβάζει το ύψος των ανεξόφλητων οφειλών από τα 2,5 δισ. ευρώ στα 3 δισ. ευρώ. Ένας από τους μεγαλύτερους οφειλέτες πάντως είναι το Δημόσιο και ο ευρύτερος δημόσιος τομέας, με συνολικά χρέη περί τα 200 εκατ. ευρώ.
Και όλα αυτά συμβαίνουν ενώ η ρύθμιση για μηδενισμό του ελλείμματος των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) έχει επιφέρει αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος και τα κέρδη καλά κρατούν, παρά τη μείωση που εμφανίζουν καθώς οι πολίτες δεν αντέχουν και οι πωλήσεις πέφτουν...
Πηγή: Το Ποντίκι//via:EEA
Labels:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.