Η παράραξη "Ηπειρος Ανατροπής" για τους δασικούς χάρτες
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΓΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΔΑΣΙΚΏΝ ΧΑΡΤΩΝ
1. Ιστορική διαδρομή: Για την αναντίρρητη ύπαρξη δασικών χαρτών έχουν υπάρξει διάφορες προσπάθειες στη χώρα μας όπως ο 248/1976, ο 998/1979, ο 2664/1998, (όταν εμφανίστηκε και η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. με αναθέσεις σε ιδιωτικά γραφεία δασολόγων) ο 3208/2003, ο 3818/2010, ο 3889/2010, ο 4280/14 και δεκάδες Υπουργικές Αποφάσεις. Σας υπενθυμίζω ότι η σύνταξη του Δασολογίου συνιστά υποχρέωση του κράτους κατά Συνταγματική επιταγή κατά το άρθρο 24 του Συντάγματος . Επί πλέον το θέμα αποτελεί μνημονιακή δέσμευση από το 2010.
2. Όντως έχουν δημιουργηθεί σοβαρά προβλήματα με την ανάρτηση των δασικών χαρτών που έχουν δημιουργήσει δικαιολογημένες ανησυχίες σε πολύ κόσμο.
3. Εμείς όμως ως Π. Σ. καλούμαστε να υπερασπίσουμε ταυτόχρονα και τα συμφέροντα των πολιτών και τα συμφέροντα του δημοσίου καθώς και το περιβάλλον (να μη ξεχνάμε και την πρόσφατη Συνθήκη των Παρισίων για το κλίμα).
4. Και στην προσέγγιση που κάνουμε σήμερα δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ ότι οι νόμοι που είχαν ψηφίσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια ουσιαστικά οδηγούσαν στην πλήρη εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση των δασών και του φυσικού πλούτου της χώρας νομιμοποιώντας με σειρά προβληματικών και αντιφατικών διατάξεων και από την άλλη την ασυδοσία που επικρατούσε τα κυκλώματα καταπατητών.
5. Δυστυχώς ορισμένοι και πανελλαδικά και εδώ μέσα έπαιξαν με ένα πρόχειρο, παραπλανητικό, για να μην πω λαϊκίστικο, τρόπο, προσπαθώντας να ψαρέψουν σε θολά νερά, εκμεταλλευόμενοι την εύλογη από την παραπληροφόρηση ανησυχία των πολιτών και υπονομεύοντας στην πράξη την τεράστια προσπάθεια που για πρώτη φορά από ιδρύσεως του ελληνικού κράτους γίνεται ολοκληρωμένα και επιχειρεί να βάλει τάξη στο χαρακτήρα των εκτάσεων. Ποιο είναι δασικό, ποιο όχι. Προφανώς με λάθη, αλλά έπρεπε να γίνει. Δεν πιστεύω να υπάρχει κανείς εδώ μέσα που θέλει να μην αναρτηθούν οι δασικοί χάρτες; Ή να παραπεμφθεί η ανάρτησή τους στις καλένδες;
6. Μερικές παρατηρήσεις επί της εισήγησης της πλειοψηφίας της Περιφ. Αρχής.
Πρώτον. Είναι εσφαλμένος ο χαρακτηρισμός των δασικών χαρτών «ως δήθεν και σύμφωνα με το νόμο», γιατί ηθελημένα ή μη ξεχνά να αναφέρει ότι όλη η νομοθεσία για τους δασικούς χάρτες στηρίζεται στο νόμο 998 του 1979, ενός νόμου πρωτογενούς που απορρέει απευθείας από το Σύνταγμα και υλοποιεί τις αυστηρές διατάξεις του Συντάγματος πάνω στο θέμα του δάσους.
Δεύτερον. Διαφωνούμε κάθετα με τις εκτιμήσεις της εισήγησης για «προχειρότητες, έλλειψη σχεδιασμού, δήθεν βιασύνη, αγκυλώσεις, εμμονές, σχεδίαση επί χάρτου, χωρίς γνώση των περιοχών κλπ»., γιατί αγνοούν ηθελημένα τις διαχρονικές ευθύνες των προηγούμενων κυβερνήσεων, που προστατεύοντας έμμεσα ή άμεσα τα κυκλώματα των καταπατητών δεν έλυναν το θέμα των δασικών χαρτών και του χαρακτηρισμού των αγροτικών περιοχών ως τέτοιων. Αγνοούν ηθελημένα τις ευθύνες τους για την υποστελέχωση των δασικών υπηρεσιών. Αγνοούν ηθελημένα ότι με ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων φτάσαμε στο και πέντε και κινδυνεύουμε να πληρώσουμε πρόστιμα από την Ε.Ε. για αυτή την καθυστέρηση. Και κυρίως γιατί αυτές οι εκτιμήσεις υπονομεύουν την τιτάνια προσπάθεια που γίνεται από την πολιτεία και τις Δασικές Υπηρεσίες να βάλουν τάξη στο χάος που επικρατούσε μέχρι σήμερα, εξυπηρετώντας μάλλον συγκεκριμένες σκοπιμότητες.
Τρίτον. Δεν συμπεραίνεται από πουθενά ότι η πολιτεία στρέφεται εναντίον της ιδιοκτησίας γιατί οι δασικοί χάρτες αποτυπώνουν μόνο τη ΜΟΡΦΗ και όχι την ιδιοκτησία των εκτάσεων. Η υπέρμετρη προβολή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος εκ μέρους της Περ. Αρχής στοχεύει στον αποπροσανατολισμό των πολιτών και τη δημιουργία κλίματος αναστολής μιας τεράστιας προσπάθειας επίλυσης ενός χρόνιου προβλήματος. Σημειωτέο ότι η ανάρτηση των δασικών χαρτών αποτελεί προϋπόθεση για το Κτηματολόγιο και τον Χωροταξικό Σχεδιασμό και σε αυτό το επίπεδο πρέπει να αντιμετωπιστούν ζητήματα ασάφειας του ιδιοκτησιακού καθεστώτος.
7. Και για να μη δημιουργούνται εσφαλμένες εντυπώσεις θα αναφέρω μερικά βασικά σημεία που όλοι πρέπει να ξέρουμε πριν αρχίσουμε να αποφαινόμαστε για το θέμα των δασικών χαρτών.
Πρώτον οι αεροφωτογραφίες στις οποίες στηρίχθηκαν κατά κύριο λόγο οι Δασικοί Χάρτες είναι κυρίως του 1945 και δευτερευόντως του 1960, για τις περιοχές που δεν υπήρχαν οι αεροφωτογραφίες του 1945.
Δεύτερον δεν υφίσταται κίνδυνος χαρακτηρισμού χορτολιβαδικών εκτάσεων ως δασικών. Ο χαρακτηρισμός των εκτάσεων, γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 του νόμου 998/79, όπως ισχύει σήμερα, εφαρμόζοντας τα οριζόμενα. Π.χ. μια έκταση η οποία καλύπτεται από άγρια ξυλώδη βλάστηση σε ποσοστό άνω του 15% χαρακτηρίζεται ως δασική..
Τρίτον είναι γνωστό ότι τα αρχεία του ΟΠΕΚΕΠΕ έχουν σφάλματα, δεν είναι δηλαδή επαρκώς ενημερωμένα, αφού δε διαθέτουν το αναγκαίο ψηφιακό υπόβαθρο. Εδώ απαιτείται συνεργασία των υπηρεσιών.
Τέταρτον και αυτοί οι χάρτες, παρόλη τη μεγάλη πρόοδο και την τεράστια δουλειά που έχει γίνει, έχουν κενά και πιθανά λάθη στο χαρακτηρισμό. Κι αυτό γιατί δεν έχει γίνει αυτοψία λόγω έλλειψης προσωπικού. Αλλά και πλήρως στελεχωμένες να ήταν οι υπηρεσίες, πάλι δε θα μπορούσαν να ανταποκριθούν στο τεράστιο αυτό μέγεθος του εγχειρήματος, συνέπεια της εγκληματικής καθυστέρησης επί πολλές δεκαετίες στη σύνταξη των Κτηματολογίου και των Δασικών Χαρτών. Θεωρούμε επίσης ότι ευθύνες υπάρχουν και στη στελέχωση των ομάδων εργασίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης με αποτέλεσμα αυξημένα προβλήματα. Επιπλέον ευθύνες φέρουν και οι ΟΤΑ που δεν παρέδωσαν έγκαιρα τα στοιχεία που τους ζητήθηκαν ούτε και ενημέρωσαν τους πολίτες.
Ίσως λοιπόν να υπάρχουν σφάλματα στους προς ανάρτηση ή τους ανηρτημένους δασικούς χάρτες, σφάλματα που αναφέρονται σε λανθασμένο χαρακτηρισμό (μορφή), σε λανθασμένα όρια μεταξύ των διαφόρων μορφών (μεταξύ δασικών και χορτολειβαδικών εκτάσεων κ.λπ.) σφάλματα που αναφέρονται σε λανθασμένα γεωμετρικά δεδομένα (ακρίβεια των ορθοφωτοχαρτών, ακρίβεια των σχεδίων οικισμού ή των Γενικών πολεοδομικών σχεδίων, των διανομών κ.λπ.) που το υποστελεχομένο αρμόδιο τμήμα δασικών χαρτογραφήσεων ήταν αδύνατο να αντιμετωπίσει.
Πέμπτον οι Δασικοί αυτοί Χάρτες έγιναν σχεδόν από την αρχή και με το μικρότερο δυνατό κόστος. Η σύνταξη των μελετών, στις οποίες έπρεπε να στηριχθούν οι Δασικοί Χάρτες, ανατέθηκε σε ιδιωτικά μελετητικά γραφεία, ήταν χρηματοδοτούμενες από το ΕΣΠΑ και εν τω συνόλω τους απαράδεκτες και ελλιπέστατες. Είναι σαφές ότι κακώς παρελήφθησαν άρον άρον από τις υπηρεσίες το 2013, πράγμα που έγινε λόγω πίεσης από την τότε πολιτική ηγεσία, προκειμένου να μην αναγκαστεί το Δημόσιο να επιστρέψει τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, δηλαδή παρελήφθησαν μεν αλλά κατ’ ουσία έπρεπε να επανασυνταχθούν από την αρχή.
Και εδώ είναι απορίας άξιο πως οι ίδιοι άνθρωποι που παρέλαβαν τότε τους ελλιπέστατες μελέτες, για να μη χαθούν τα λεφτά του τότε ΕΣΠΑ, τώρα πιέζουν να μην αναρτηθούν οι δασικοί χάρτες και να αναγκαστούμε να επιστρέψουμε τεράστια ποσά.
8. Συμπερασματικά η παρέμβαση της Περιφ. Αρχής στο θέμα των δασικών Χαρτών τοπικά και κεντρικά η οποία σε κάθε περίπτωση ήταν αποπροσανατολιστική, δημιούργησε έναν αναιτιολόγητο πανικό στους ενδιαφερόμενους.
9. Τι πρέπει να γίνει όμως; Κατά την άποψή μας:
Α) Να μη γίνει αναστολή της ανάρτησης.
Β) Να γίνει αντιμετώπιση των προβλημάτων στην πορεία.
Γ) Να ελαχιστοποιηθεί κατά το δυνατόν το κόστος για τους πολίτες και με δόσεις.
Δ) Να ληφθεί μέριμνα για την οργάνωση της εξυπηρέτησης των πολτών.
Ε) Να δημιουργηθούν κέντρα εξυπηρέτησης πολιτών στις έδρες των Δήμων.
ΣΤ) Να υπάρξει σύντομα συνολική αναμόρφωση της νομοθεσίας για το δάσος, που θα λαμβάνει υπόψη της τα νέα δεδομένα.
Ζ) Να αναληφθούν νομοθετικές πρωτοβουλίες για να επιλυθούν προβλήματα εκχέρσωσης.
Η) Να αλλάξουν οι προϋποθέσεις αναγνώρισης της ιδιοκτησίας των πολιτών.
Τελικά και στο θέμα των δασικών χαρτών συγκρούονται οι δύο κυρίαρχες γραμμές που συγκρούονται τα τελευταία χρόνια και στην κεντρική πολιτική σκηνή, σε κάθε μικρό και μεγάλο ζήτημα. Από τη μια το παλιό, το βαθιά συντηρητικό που εκφράζουν οι δυνάμεις της συντήρησης και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, και από την άλλη το νέο, που επιχειρεί να φέρει τον αστικό εκσυγχρονισμό, που ποτέ δεν έφτασε στην Ελλάδα. Από τη μια είναι οι νεοφιλελεύθερες δυνάμεις που επιδιώκουν το ξεπούλημα της Δημόσιας Περιουσίας και τον ευνουχισμό του Δημοσίου και από την άλλη οι δυνάμεις που επιδιώκουν την προστασία του Δημοσίου Συμφέροντος και λειτουργούν με γνώμονα τα συμφέροντα της πλειοψηφίας του λαού, στοχεύοντας σε μια οικονομική πρόοδο με κανόνες και για το δημόσιο και για την ιδιωτική πρωτοβουλία.
Τοποθέτηση του Περιφερειακού Συμβούλου ΤΣΙΚΑΡΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ για την ανάρτηση των Δασικών Χαρτών ν. Ιωαννίνων
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Στη σημερινή μας συζήτηση για το θέμα της ανάρτησης των Δασικών Χαρτών, κατά την άποψή μου, αναδεικνύεται με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο όλο το φάσμα των αυτοδιοικητικών και πολιτικών προσεγγίσεων που συγκρούονται διαχρονικά. Το θέμα της κατάρτισης και επικύρωσης των Δασικών Χαρτών δεν είναι τεχνικό αλλά βαθειά πολιτικό ζήτημα. Από τη μια μεριά βρίσκονται τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, οι μεγαλοκαταπατητές και οι πολιτικοί εκπρόσωποί τους και από την άλλη η προστασία του δημόσιου συμφέροντος, του περιβάλλοντος και των χρηστών γης των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα.
Όποιο πρόσχημα και αν χρησιμοποιούν ως κυρίαρχο, όσοι σήμερα φωνάζουν και απαιτούν την αναστολή της ανάρτησης των Δασικών Χαρτών, αντικειμενικά και άσχετα με τις προθέσεις τους, υπηρετούν τα μεγαλοσυμφέροντα και τους μεγαλοκαταπατητές. Ας δούμε όμως τις πολιτικές διαστάσεις των θέσεων όσων σήμερα διατείνονται ότι διακατέχονται από κοινωνική ευαισθησία και ότι στηρίζουν τους πολίτες που ενδεχομένως αντιμετωπίζουν προβλήματα. Έτσι:
1. Οι θιασώτες της ιδιωτικής πρωτοβουλίας θα πρέπει να απαντήσουν στον Γιαννιώτικο Λαό πόσα εκατομμύρια Ευρώ τσέπωσε ο Ιδιώτης για την κατάρτιση των Δασικών Χαρτών, που παρελήφθησαν κατόπιν πολιτικής πίεσης άρον-άρον για να μπορέσει να πληρωθεί, και που αν δεν παρέμβαιναν οι δημόσιες υπηρεσίες διορθωτικά οι χάρτες θα αποτελούσαν εκτρωματικό μνημείο. Επειδή αποφεύγετε να το αναφέρετε στις παρεμβάσεις σας κ. Περιφερειάρχα για την ιστορία να πω ότι είναι κάποια εκατομμύρια. Το ποιοι ήταν στην εξουσία Αυτοδιοικητική και Πολιτική όταν συνέβησαν αυτά το γνωρίζει πολύ καλά ο κόσμος.
2. Η πολιτική του λιγότερου κράτους ξεγυμνώνεται με τον καλλίτερο τρόπο στα μάτια των πολιτών και στη περίπτωση των δασικών χαρτών. Αυτοί που υλοποίησαν την πολιτική του λιγότερου κράτους και την έχουν σημαία τους σήμερα, εγκαλούν τις υπηρεσίες που άφησαν υποστελεχομένες, επειδή οι τελευταίες δεν κατάφεραν να διορθώσουν πλήρως το έκτρωμα που παρέδωσε ο χρυσοπληρωμένος ιδιώτης. Οι θιασώτες του λιγότερου κράτους πρέπει να απολογηθούν και δεν δικαιούνται να εγκαλούν καμία δημόσια υπηρεσία. Δεν διαθέτουν ούτε το ηθικό ούτε το πολιτικό δικαίωμα.
3. Προτάσσετε το ιδιοκτησιακό καθεστώς και τα προβλήματα που υπάρχουν εντελώς προσχηματικά και αποπροσανατολιστικά καθώς είναι γνωστό ότι οι Δασικοί Χάρτες αντιμετωπίζουν μόνο το χαρακτήρα της γης και όχι το ιδιοκτησιακό. Η υποκρισία στο μεγαλείο της. Πρέπει να απολογηθούν όσοι δεν λύσανε το ιδιοκτησιακό πρόβλημα τόσες δεκαετίες. Το ποιοι ήταν στην Αυτοδιοικητική και πολιτική εξουσία αυτές τις δεκαετίες το γνωρίζουμε όλοι. Και γιατί το πρόβλημα αυτό θα λυθεί με την αναστολή της ανάρτησης των χαρτών που ζητάτε; Αντίθετα, κατά την άποψή μου, στο ιδιοκτησιακό καθεστώς μπορεί να δρομολογηθεί λύση στη πράξη εφαρμογής τόσο των χαρτών όσο και του κτηματολογίου. Τα προβλήματα που ανακύπτουν από την υλοποίηση αυτών των βασικών εθνικών υποδομών αποτελούν και τον ισχυρότερο μοχλό πίεσης για την επίλυση των ιδιοκτησιακών προβλημάτων.
4. Κατά την άποψή μου είναι υπόλογοι απέναντι στους πολίτες της περιοχής οι Δήμοι που δεν απέστειλαν τα στοιχεία που εκ του νόμου ήταν υποχρεωμένοι να στείλουν προκειμένου να καταρτιστούν σωστά οι χάρτες. Οι Δήμοι αυτοί έχουν και ονοματεπώνυμο και ταυτότητα. Οι κραυγές που αρθρώνουν είναι για να αποπροσανατολίσουν και να συγκαλύψουν τις δικές τους ευθύνες.
5. Στο θέμα της ανάρτησης των Δασικών Χαρτών φαίνεται ταυτόχρονα η αναξιοπιστία όλων όσων διακηρύσσουν ως βασικό πρόταγμα της πολιτικής τους τις μεταρρυθμίσεις και ταυτόχρονα αποκαλύπτεται το πολιτικό περιεχόμενο των μεταρρυθμίσεων που ευαγγελίζονται. Έτσι κάθε μεταρρύθμιση που στοχεύει στη προστασία του δημόσιου συμφέροντος, στο χτύπημα της ανομίας των μεγαλοσυμφερόντων κλπ πολεμιέται λυσσαλέα. Αυτό το έργο παρακολουθούμε και στη περίπτωση της ανάρτησης των Δασικών Χαρτών. Οι πολίτες ας βγάλουν τα συμπεράσματά τους.
6. Αν η ανάρτηση των δασικών Χαρτών ανασταλεί όπως ζητάει η ΕΝΠΕ και ο κ. Περιφερειάρχης μπορούν να ενημερώσουν τους πολίτες αυτής της χώρας ποιος θα αναλάβει το κόστος των επιστροφών στην ΕΕ. Οι υπεύθυνοι της κατάστασης αυτής ζητάνε και τα ρέστα. Το μεγαλείο της ανεύθυνης πολιτικής.
Δεν θα επεκταθώ περισσότερο αν και έχω να πω πολλά. Να δηλώσω μόνο τη συμφωνία μου με όσα ανέφερε ο εισηγητής της Παράταξης μας τόσο ως προς την ανάλυση όσο και ως προς τις προτάσεις οι οποίες προφανώς μπορούν να εμπλουτιστούν.
Ιωάννινα 22/2/2017
Βασίλειος Τσίκαρης
Περιφερειακός Σύμβουλος περιφέρειας Ηπείρου
με την Παράταξη «ΗΠΕΙΡΟΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ»
1. Ιστορική διαδρομή: Για την αναντίρρητη ύπαρξη δασικών χαρτών έχουν υπάρξει διάφορες προσπάθειες στη χώρα μας όπως ο 248/1976, ο 998/1979, ο 2664/1998, (όταν εμφανίστηκε και η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. με αναθέσεις σε ιδιωτικά γραφεία δασολόγων) ο 3208/2003, ο 3818/2010, ο 3889/2010, ο 4280/14 και δεκάδες Υπουργικές Αποφάσεις. Σας υπενθυμίζω ότι η σύνταξη του Δασολογίου συνιστά υποχρέωση του κράτους κατά Συνταγματική επιταγή κατά το άρθρο 24 του Συντάγματος . Επί πλέον το θέμα αποτελεί μνημονιακή δέσμευση από το 2010.
2. Όντως έχουν δημιουργηθεί σοβαρά προβλήματα με την ανάρτηση των δασικών χαρτών που έχουν δημιουργήσει δικαιολογημένες ανησυχίες σε πολύ κόσμο.
3. Εμείς όμως ως Π. Σ. καλούμαστε να υπερασπίσουμε ταυτόχρονα και τα συμφέροντα των πολιτών και τα συμφέροντα του δημοσίου καθώς και το περιβάλλον (να μη ξεχνάμε και την πρόσφατη Συνθήκη των Παρισίων για το κλίμα).
4. Και στην προσέγγιση που κάνουμε σήμερα δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ ότι οι νόμοι που είχαν ψηφίσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια ουσιαστικά οδηγούσαν στην πλήρη εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση των δασών και του φυσικού πλούτου της χώρας νομιμοποιώντας με σειρά προβληματικών και αντιφατικών διατάξεων και από την άλλη την ασυδοσία που επικρατούσε τα κυκλώματα καταπατητών.
5. Δυστυχώς ορισμένοι και πανελλαδικά και εδώ μέσα έπαιξαν με ένα πρόχειρο, παραπλανητικό, για να μην πω λαϊκίστικο, τρόπο, προσπαθώντας να ψαρέψουν σε θολά νερά, εκμεταλλευόμενοι την εύλογη από την παραπληροφόρηση ανησυχία των πολιτών και υπονομεύοντας στην πράξη την τεράστια προσπάθεια που για πρώτη φορά από ιδρύσεως του ελληνικού κράτους γίνεται ολοκληρωμένα και επιχειρεί να βάλει τάξη στο χαρακτήρα των εκτάσεων. Ποιο είναι δασικό, ποιο όχι. Προφανώς με λάθη, αλλά έπρεπε να γίνει. Δεν πιστεύω να υπάρχει κανείς εδώ μέσα που θέλει να μην αναρτηθούν οι δασικοί χάρτες; Ή να παραπεμφθεί η ανάρτησή τους στις καλένδες;
6. Μερικές παρατηρήσεις επί της εισήγησης της πλειοψηφίας της Περιφ. Αρχής.
Πρώτον. Είναι εσφαλμένος ο χαρακτηρισμός των δασικών χαρτών «ως δήθεν και σύμφωνα με το νόμο», γιατί ηθελημένα ή μη ξεχνά να αναφέρει ότι όλη η νομοθεσία για τους δασικούς χάρτες στηρίζεται στο νόμο 998 του 1979, ενός νόμου πρωτογενούς που απορρέει απευθείας από το Σύνταγμα και υλοποιεί τις αυστηρές διατάξεις του Συντάγματος πάνω στο θέμα του δάσους.
Δεύτερον. Διαφωνούμε κάθετα με τις εκτιμήσεις της εισήγησης για «προχειρότητες, έλλειψη σχεδιασμού, δήθεν βιασύνη, αγκυλώσεις, εμμονές, σχεδίαση επί χάρτου, χωρίς γνώση των περιοχών κλπ»., γιατί αγνοούν ηθελημένα τις διαχρονικές ευθύνες των προηγούμενων κυβερνήσεων, που προστατεύοντας έμμεσα ή άμεσα τα κυκλώματα των καταπατητών δεν έλυναν το θέμα των δασικών χαρτών και του χαρακτηρισμού των αγροτικών περιοχών ως τέτοιων. Αγνοούν ηθελημένα τις ευθύνες τους για την υποστελέχωση των δασικών υπηρεσιών. Αγνοούν ηθελημένα ότι με ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων φτάσαμε στο και πέντε και κινδυνεύουμε να πληρώσουμε πρόστιμα από την Ε.Ε. για αυτή την καθυστέρηση. Και κυρίως γιατί αυτές οι εκτιμήσεις υπονομεύουν την τιτάνια προσπάθεια που γίνεται από την πολιτεία και τις Δασικές Υπηρεσίες να βάλουν τάξη στο χάος που επικρατούσε μέχρι σήμερα, εξυπηρετώντας μάλλον συγκεκριμένες σκοπιμότητες.
Τρίτον. Δεν συμπεραίνεται από πουθενά ότι η πολιτεία στρέφεται εναντίον της ιδιοκτησίας γιατί οι δασικοί χάρτες αποτυπώνουν μόνο τη ΜΟΡΦΗ και όχι την ιδιοκτησία των εκτάσεων. Η υπέρμετρη προβολή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος εκ μέρους της Περ. Αρχής στοχεύει στον αποπροσανατολισμό των πολιτών και τη δημιουργία κλίματος αναστολής μιας τεράστιας προσπάθειας επίλυσης ενός χρόνιου προβλήματος. Σημειωτέο ότι η ανάρτηση των δασικών χαρτών αποτελεί προϋπόθεση για το Κτηματολόγιο και τον Χωροταξικό Σχεδιασμό και σε αυτό το επίπεδο πρέπει να αντιμετωπιστούν ζητήματα ασάφειας του ιδιοκτησιακού καθεστώτος.
7. Και για να μη δημιουργούνται εσφαλμένες εντυπώσεις θα αναφέρω μερικά βασικά σημεία που όλοι πρέπει να ξέρουμε πριν αρχίσουμε να αποφαινόμαστε για το θέμα των δασικών χαρτών.
Πρώτον οι αεροφωτογραφίες στις οποίες στηρίχθηκαν κατά κύριο λόγο οι Δασικοί Χάρτες είναι κυρίως του 1945 και δευτερευόντως του 1960, για τις περιοχές που δεν υπήρχαν οι αεροφωτογραφίες του 1945.
Δεύτερον δεν υφίσταται κίνδυνος χαρακτηρισμού χορτολιβαδικών εκτάσεων ως δασικών. Ο χαρακτηρισμός των εκτάσεων, γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 του νόμου 998/79, όπως ισχύει σήμερα, εφαρμόζοντας τα οριζόμενα. Π.χ. μια έκταση η οποία καλύπτεται από άγρια ξυλώδη βλάστηση σε ποσοστό άνω του 15% χαρακτηρίζεται ως δασική..
Τρίτον είναι γνωστό ότι τα αρχεία του ΟΠΕΚΕΠΕ έχουν σφάλματα, δεν είναι δηλαδή επαρκώς ενημερωμένα, αφού δε διαθέτουν το αναγκαίο ψηφιακό υπόβαθρο. Εδώ απαιτείται συνεργασία των υπηρεσιών.
Τέταρτον και αυτοί οι χάρτες, παρόλη τη μεγάλη πρόοδο και την τεράστια δουλειά που έχει γίνει, έχουν κενά και πιθανά λάθη στο χαρακτηρισμό. Κι αυτό γιατί δεν έχει γίνει αυτοψία λόγω έλλειψης προσωπικού. Αλλά και πλήρως στελεχωμένες να ήταν οι υπηρεσίες, πάλι δε θα μπορούσαν να ανταποκριθούν στο τεράστιο αυτό μέγεθος του εγχειρήματος, συνέπεια της εγκληματικής καθυστέρησης επί πολλές δεκαετίες στη σύνταξη των Κτηματολογίου και των Δασικών Χαρτών. Θεωρούμε επίσης ότι ευθύνες υπάρχουν και στη στελέχωση των ομάδων εργασίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης με αποτέλεσμα αυξημένα προβλήματα. Επιπλέον ευθύνες φέρουν και οι ΟΤΑ που δεν παρέδωσαν έγκαιρα τα στοιχεία που τους ζητήθηκαν ούτε και ενημέρωσαν τους πολίτες.
Ίσως λοιπόν να υπάρχουν σφάλματα στους προς ανάρτηση ή τους ανηρτημένους δασικούς χάρτες, σφάλματα που αναφέρονται σε λανθασμένο χαρακτηρισμό (μορφή), σε λανθασμένα όρια μεταξύ των διαφόρων μορφών (μεταξύ δασικών και χορτολειβαδικών εκτάσεων κ.λπ.) σφάλματα που αναφέρονται σε λανθασμένα γεωμετρικά δεδομένα (ακρίβεια των ορθοφωτοχαρτών, ακρίβεια των σχεδίων οικισμού ή των Γενικών πολεοδομικών σχεδίων, των διανομών κ.λπ.) που το υποστελεχομένο αρμόδιο τμήμα δασικών χαρτογραφήσεων ήταν αδύνατο να αντιμετωπίσει.
Πέμπτον οι Δασικοί αυτοί Χάρτες έγιναν σχεδόν από την αρχή και με το μικρότερο δυνατό κόστος. Η σύνταξη των μελετών, στις οποίες έπρεπε να στηριχθούν οι Δασικοί Χάρτες, ανατέθηκε σε ιδιωτικά μελετητικά γραφεία, ήταν χρηματοδοτούμενες από το ΕΣΠΑ και εν τω συνόλω τους απαράδεκτες και ελλιπέστατες. Είναι σαφές ότι κακώς παρελήφθησαν άρον άρον από τις υπηρεσίες το 2013, πράγμα που έγινε λόγω πίεσης από την τότε πολιτική ηγεσία, προκειμένου να μην αναγκαστεί το Δημόσιο να επιστρέψει τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, δηλαδή παρελήφθησαν μεν αλλά κατ’ ουσία έπρεπε να επανασυνταχθούν από την αρχή.
Και εδώ είναι απορίας άξιο πως οι ίδιοι άνθρωποι που παρέλαβαν τότε τους ελλιπέστατες μελέτες, για να μη χαθούν τα λεφτά του τότε ΕΣΠΑ, τώρα πιέζουν να μην αναρτηθούν οι δασικοί χάρτες και να αναγκαστούμε να επιστρέψουμε τεράστια ποσά.
8. Συμπερασματικά η παρέμβαση της Περιφ. Αρχής στο θέμα των δασικών Χαρτών τοπικά και κεντρικά η οποία σε κάθε περίπτωση ήταν αποπροσανατολιστική, δημιούργησε έναν αναιτιολόγητο πανικό στους ενδιαφερόμενους.
9. Τι πρέπει να γίνει όμως; Κατά την άποψή μας:
Α) Να μη γίνει αναστολή της ανάρτησης.
Β) Να γίνει αντιμετώπιση των προβλημάτων στην πορεία.
Γ) Να ελαχιστοποιηθεί κατά το δυνατόν το κόστος για τους πολίτες και με δόσεις.
Δ) Να ληφθεί μέριμνα για την οργάνωση της εξυπηρέτησης των πολτών.
Ε) Να δημιουργηθούν κέντρα εξυπηρέτησης πολιτών στις έδρες των Δήμων.
ΣΤ) Να υπάρξει σύντομα συνολική αναμόρφωση της νομοθεσίας για το δάσος, που θα λαμβάνει υπόψη της τα νέα δεδομένα.
Ζ) Να αναληφθούν νομοθετικές πρωτοβουλίες για να επιλυθούν προβλήματα εκχέρσωσης.
Η) Να αλλάξουν οι προϋποθέσεις αναγνώρισης της ιδιοκτησίας των πολιτών.
Τελικά και στο θέμα των δασικών χαρτών συγκρούονται οι δύο κυρίαρχες γραμμές που συγκρούονται τα τελευταία χρόνια και στην κεντρική πολιτική σκηνή, σε κάθε μικρό και μεγάλο ζήτημα. Από τη μια το παλιό, το βαθιά συντηρητικό που εκφράζουν οι δυνάμεις της συντήρησης και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, και από την άλλη το νέο, που επιχειρεί να φέρει τον αστικό εκσυγχρονισμό, που ποτέ δεν έφτασε στην Ελλάδα. Από τη μια είναι οι νεοφιλελεύθερες δυνάμεις που επιδιώκουν το ξεπούλημα της Δημόσιας Περιουσίας και τον ευνουχισμό του Δημοσίου και από την άλλη οι δυνάμεις που επιδιώκουν την προστασία του Δημοσίου Συμφέροντος και λειτουργούν με γνώμονα τα συμφέροντα της πλειοψηφίας του λαού, στοχεύοντας σε μια οικονομική πρόοδο με κανόνες και για το δημόσιο και για την ιδιωτική πρωτοβουλία.
Τοποθέτηση του Περιφερειακού Συμβούλου ΤΣΙΚΑΡΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ για την ανάρτηση των Δασικών Χαρτών ν. Ιωαννίνων
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Στη σημερινή μας συζήτηση για το θέμα της ανάρτησης των Δασικών Χαρτών, κατά την άποψή μου, αναδεικνύεται με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο όλο το φάσμα των αυτοδιοικητικών και πολιτικών προσεγγίσεων που συγκρούονται διαχρονικά. Το θέμα της κατάρτισης και επικύρωσης των Δασικών Χαρτών δεν είναι τεχνικό αλλά βαθειά πολιτικό ζήτημα. Από τη μια μεριά βρίσκονται τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, οι μεγαλοκαταπατητές και οι πολιτικοί εκπρόσωποί τους και από την άλλη η προστασία του δημόσιου συμφέροντος, του περιβάλλοντος και των χρηστών γης των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα.
Όποιο πρόσχημα και αν χρησιμοποιούν ως κυρίαρχο, όσοι σήμερα φωνάζουν και απαιτούν την αναστολή της ανάρτησης των Δασικών Χαρτών, αντικειμενικά και άσχετα με τις προθέσεις τους, υπηρετούν τα μεγαλοσυμφέροντα και τους μεγαλοκαταπατητές. Ας δούμε όμως τις πολιτικές διαστάσεις των θέσεων όσων σήμερα διατείνονται ότι διακατέχονται από κοινωνική ευαισθησία και ότι στηρίζουν τους πολίτες που ενδεχομένως αντιμετωπίζουν προβλήματα. Έτσι:
1. Οι θιασώτες της ιδιωτικής πρωτοβουλίας θα πρέπει να απαντήσουν στον Γιαννιώτικο Λαό πόσα εκατομμύρια Ευρώ τσέπωσε ο Ιδιώτης για την κατάρτιση των Δασικών Χαρτών, που παρελήφθησαν κατόπιν πολιτικής πίεσης άρον-άρον για να μπορέσει να πληρωθεί, και που αν δεν παρέμβαιναν οι δημόσιες υπηρεσίες διορθωτικά οι χάρτες θα αποτελούσαν εκτρωματικό μνημείο. Επειδή αποφεύγετε να το αναφέρετε στις παρεμβάσεις σας κ. Περιφερειάρχα για την ιστορία να πω ότι είναι κάποια εκατομμύρια. Το ποιοι ήταν στην εξουσία Αυτοδιοικητική και Πολιτική όταν συνέβησαν αυτά το γνωρίζει πολύ καλά ο κόσμος.
2. Η πολιτική του λιγότερου κράτους ξεγυμνώνεται με τον καλλίτερο τρόπο στα μάτια των πολιτών και στη περίπτωση των δασικών χαρτών. Αυτοί που υλοποίησαν την πολιτική του λιγότερου κράτους και την έχουν σημαία τους σήμερα, εγκαλούν τις υπηρεσίες που άφησαν υποστελεχομένες, επειδή οι τελευταίες δεν κατάφεραν να διορθώσουν πλήρως το έκτρωμα που παρέδωσε ο χρυσοπληρωμένος ιδιώτης. Οι θιασώτες του λιγότερου κράτους πρέπει να απολογηθούν και δεν δικαιούνται να εγκαλούν καμία δημόσια υπηρεσία. Δεν διαθέτουν ούτε το ηθικό ούτε το πολιτικό δικαίωμα.
3. Προτάσσετε το ιδιοκτησιακό καθεστώς και τα προβλήματα που υπάρχουν εντελώς προσχηματικά και αποπροσανατολιστικά καθώς είναι γνωστό ότι οι Δασικοί Χάρτες αντιμετωπίζουν μόνο το χαρακτήρα της γης και όχι το ιδιοκτησιακό. Η υποκρισία στο μεγαλείο της. Πρέπει να απολογηθούν όσοι δεν λύσανε το ιδιοκτησιακό πρόβλημα τόσες δεκαετίες. Το ποιοι ήταν στην Αυτοδιοικητική και πολιτική εξουσία αυτές τις δεκαετίες το γνωρίζουμε όλοι. Και γιατί το πρόβλημα αυτό θα λυθεί με την αναστολή της ανάρτησης των χαρτών που ζητάτε; Αντίθετα, κατά την άποψή μου, στο ιδιοκτησιακό καθεστώς μπορεί να δρομολογηθεί λύση στη πράξη εφαρμογής τόσο των χαρτών όσο και του κτηματολογίου. Τα προβλήματα που ανακύπτουν από την υλοποίηση αυτών των βασικών εθνικών υποδομών αποτελούν και τον ισχυρότερο μοχλό πίεσης για την επίλυση των ιδιοκτησιακών προβλημάτων.
4. Κατά την άποψή μου είναι υπόλογοι απέναντι στους πολίτες της περιοχής οι Δήμοι που δεν απέστειλαν τα στοιχεία που εκ του νόμου ήταν υποχρεωμένοι να στείλουν προκειμένου να καταρτιστούν σωστά οι χάρτες. Οι Δήμοι αυτοί έχουν και ονοματεπώνυμο και ταυτότητα. Οι κραυγές που αρθρώνουν είναι για να αποπροσανατολίσουν και να συγκαλύψουν τις δικές τους ευθύνες.
5. Στο θέμα της ανάρτησης των Δασικών Χαρτών φαίνεται ταυτόχρονα η αναξιοπιστία όλων όσων διακηρύσσουν ως βασικό πρόταγμα της πολιτικής τους τις μεταρρυθμίσεις και ταυτόχρονα αποκαλύπτεται το πολιτικό περιεχόμενο των μεταρρυθμίσεων που ευαγγελίζονται. Έτσι κάθε μεταρρύθμιση που στοχεύει στη προστασία του δημόσιου συμφέροντος, στο χτύπημα της ανομίας των μεγαλοσυμφερόντων κλπ πολεμιέται λυσσαλέα. Αυτό το έργο παρακολουθούμε και στη περίπτωση της ανάρτησης των Δασικών Χαρτών. Οι πολίτες ας βγάλουν τα συμπεράσματά τους.
6. Αν η ανάρτηση των δασικών Χαρτών ανασταλεί όπως ζητάει η ΕΝΠΕ και ο κ. Περιφερειάρχης μπορούν να ενημερώσουν τους πολίτες αυτής της χώρας ποιος θα αναλάβει το κόστος των επιστροφών στην ΕΕ. Οι υπεύθυνοι της κατάστασης αυτής ζητάνε και τα ρέστα. Το μεγαλείο της ανεύθυνης πολιτικής.
Δεν θα επεκταθώ περισσότερο αν και έχω να πω πολλά. Να δηλώσω μόνο τη συμφωνία μου με όσα ανέφερε ο εισηγητής της Παράταξης μας τόσο ως προς την ανάλυση όσο και ως προς τις προτάσεις οι οποίες προφανώς μπορούν να εμπλουτιστούν.
Ιωάννινα 22/2/2017
Βασίλειος Τσίκαρης
Περιφερειακός Σύμβουλος περιφέρειας Ηπείρου
με την Παράταξη «ΗΠΕΙΡΟΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ»
Τις θέσεις της παράταξης Ήπειρος Ανατροπής για τους Δασικούς Χάρτες παρουσίασαν στη χθεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι Κώστας Μπασιούκας και Βασίλης Τσίκαρης.
Στις τοποθετήσεις τους στάθηκαν ιδιαίτερα στην ανάγκη να προχωρήσει η ανάρτηση των Δασικών Χαρτών επιλύοντας η Πολιτεία στην πορεία τα προβλήματα που ανακύπτουν, γιατί χωρίς τους Δασικούς Χάρτες δεν μπορεί να υπάρξει ούτε Κτηματολόγιο ούτε Χωροταξικός Σχεδιασμός, δύο στοιχεία απαραίτητα για την παραγωγική ανασυγκρότηση και την ανάπτυξη της Χώρας με έναν τρόπο εξορθολογισμένο που να προστατεύει το περιβάλλον και τα συμφέροντα των πολιτών.
Επίσης τόνισαν ότι η ανάρτηση των χαρτών αφορά μόνο τη μορφή των χαρτών και όχι την ιδιοκτησία. Το ιδιοκτησιακό είναι πρόβλημα άλλου επιπέδου που πρέπει με λυθεί άμεσα με νομοθετικές παρεμβάσεις της πολιτείας διορθώνοντας την υπάρχουσα γραφειοκρατία και διευκολύνοντας τους πολίτες νομικά και οικονομικά.
Αναφέρθηκαν ακόμη στις διαχρονικές ευθύνες των προηγούμενων κυβερνήσεων που έχοντας στόχο την πλήρη εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση των δασών και του φυσικού πλούτου της χώρας από τη μια ψήφιζαν σειρά προβληματικών και αντιφατικών διατάξεων και αποδυνάμωναν τις ήδη υποστελεχωμένες δασικές υπηρεσίες και από την άλλη προστάτευαν εκούσια ή ακούσια τα κυκλώματα καταπατητών.
Επιπλέον αναφέρθηκαν στην οργανωμένη προσπάθεια διαστρέβλωσης της πραγματικότητας από κάποιους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι, εκμεταλλευόμενοι την ανησυχία και την έλλειψη πληροφόρησης των πολιτών, που οι ίδιοι έπρεπε να έχουν ενημερώσει, προσπαθούν να ακυρωθεί στην πράξη το τιτάνιο και μεγαλόπνοο αυτό έργο με κίνδυνο να υπάρξει πρόστιμο για την Ελλάδα από τη μεριά της Ε.Ε. και να συνεχιστεί το καθεστώς ασυδοσίας.
Οι εκπρόσωποι της παράταξης Ήπειρος Ανατροπής επισήμαναν ότι το θέμα της κατάρτισης και επικύρωσης των Δασικών Χαρτών δεν είναι τεχνικό αλλά βαθιά πολιτικό ζήτημα. Και στο θέμα αυτό συγκρούονται οι δύο κυρίαρχες γραμμές που συγκρούονται τα τελευταία χρόνια και στην κεντρική πολιτική σκηνή, σε κάθε μικρό και μεγάλο ζήτημα. Από τη μια μεριά βρίσκονται τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, οι μεγαλοκαταπατητές και οι πολιτικοί εκπρόσωποί τους και από την άλλη η προστασία του δημόσιου συμφέροντος, του περιβάλλοντος και των χρηστών γης των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα. Από τη μια είναι οι νεοφιλελεύθερες δυνάμεις που επιδιώκουν το ξεπούλημα της Δημόσιας Περιουσίας και τον ευνουχισμό του Δημοσίου και από την άλλη οι δυνάμεις που επιδιώκουν την προστασία του Δημοσίου Συμφέροντος και λειτουργούν με γνώμονα τα συμφέροντα της πλειοψηφίας του λαού, στοχεύοντας σε μια οικονομική πρόοδο με κανόνες και για το δημόσιο και για την ιδιωτική πρωτοβουλία.
Τέλος πρότειναν μία σειρά μέτρα για τη βελτίωση της διαδικασίας ανάρτησης και κύρωσης των Δασικών χαρτών προς όφελος και του Δημοσίου και των πολιτών εκείνων που όλα τα χρόνια σεβάστηκαν τη δημόσια περιουσία και ήταν νομοταγείς.
Labels:
ΗΠΕΙΡΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.