Ξέρεις τον ΚΟΚ; Απαντήσεις στα 5 πιο συνηθισμένα περιστατικά
Τι ορίζει ο νόμος για τους συνηθέστερους κανόνες του ΚΟΚ που αγνοούν ή ξεχνούν οι περισσότεροι οδηγοί. Δείτε τώρα ποιές είναι οι 5 κλασικές περιπτώσεις διαφωνίας στο δρόμο.
Είτε είσαι νέος οδηγός, είτε «παλιός στο κουρμπέτι», το μόνο σίγουρο είναι πως δεν θυμάσαι όλα όσα ορίζει ο ΚΟΚ, οπότε ένα γρήγορο φρεσκάρισμα στη μνήμη σου μόνο καλό θα σου κάνει. Εξάλλου ακόμα και οι έμπειροι οδηγοί συχνά προβληματίζονται σε ορισμένα περιστατικά. Και επειδή αυτός ο προβληματισμός μπορεί να συντελέσει στην πρόκληση κάποιου ατυχήματος ή στην επιβολή κάποιου προστίμου, δείτε πάρα κάτω τα πιο συνηθισμένα και καθημερινά περιστατικά που μπλέκουν τους περισσότερους.
Προτεραιότητα και κίνηση σε πλατείες
Είτε είσαι νέος οδηγός, είτε «παλιός στο κουρμπέτι», το μόνο σίγουρο είναι πως δεν θυμάσαι όλα όσα ορίζει ο ΚΟΚ, οπότε ένα γρήγορο φρεσκάρισμα στη μνήμη σου μόνο καλό θα σου κάνει. Εξάλλου ακόμα και οι έμπειροι οδηγοί συχνά προβληματίζονται σε ορισμένα περιστατικά. Και επειδή αυτός ο προβληματισμός μπορεί να συντελέσει στην πρόκληση κάποιου ατυχήματος ή στην επιβολή κάποιου προστίμου, δείτε πάρα κάτω τα πιο συνηθισμένα και καθημερινά περιστατικά που μπλέκουν τους περισσότερους.
Προτεραιότητα και κίνηση σε πλατείες
Οι ισόπεδοι κυκλικοί κόμβοι ή πιο απλά πλατείες, έχουν σχεδιαστεί ώστε να διευκολύνουν την κίνηση των οχημάτων σε σημεία που ενώνονται οι δρόμοι και να αποφεύγεται η συμφόρηση στα σημεία διασταυρώσεων. Παράλληλα είναι και ένα μέσο περιορισμού της ταχύτητας των οχημάτων προς αποφυγή ατυχημάτων.
Στη χώρα μας, σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ, σε ισόπεδο κυκλικό κόμβο ισχύει η προτεραιότητα από δεξιά. Δηλαδή αν δεν υπάρχει σήμανση να ορίζει το αντίθετο (STOP ή ανάποδο τρίγωνο), προτεραιότητα έχουν εκείνοι που μπαίνουν σε πλατεία.
Ωστόσο, θα πρέπει να γνωρίζετε πως πριν την είσοδό σας σε κόμβο δεν πρέπει να ανάβετε το φλας. Φλας ανάβετε πριν την έξοδο που θέλετε να ακολουθήσετε και ακριβώς αφού περάσετε την προηγούμενη έξοδο.
Επίσης κατά γενικό κανόνα όταν βρίσκεστε μέσα σε πλατεία παραμένετε στη δεξιά λωρίδα εάν σκοπεύετε να κινηθείτε απέναντι ή δεξιά, ενώ αν πρόκειται να βγείτε μετά τον μισό κυκλικό κόμβο και αριστερότερα, τότε επιλέξτε την αριστερή λωρίδα.
Τέλος να αναφέρουμε πως στο εξωτερικό, σε περίπτωση που βρεθείτε εκεί οδικώς, ισχύει το ακριβώς αντίθετο, αφού προτεραιότητα έχουν πάντοτε όσοι κινούνται εντός του κυκλικού κόμβου.
Aσπρες, κίτρινες, μπλε, που θα παρκάρεις οδηγέ;
Πέρα από τις πινακίδες που απαγορεύουν τη στάση ή τη στάθμευση σε κάποιο σημείο, τον ίδιο ακριβώς ρόλο παίζει και η διαγράμμιση του οδοστρώματος. Η τεθλασμένη κίτρινη γραμμή (ζιγκ-ζαγκ) στην πλευρά του οδοστρώματος, καθώς και η συνεχής κίτρινη γραμμή στο κράσπεδο ή στην άκρη του οδοστρώματος, σημαίνει ότι σε όλο το μήκος της γραμμής απαγορεύεται η στάθμευση. Παράλληλα, στα κέντρα πολλών αστικών κέντρων της χώρας λειτουργεί πλέον μόνιμα σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης με μέγιστο χρόνο τις 3 ώρες, καθώς και χώροι στάθμευσης αποκλειστικά για τους μόνιμους κατοίκους της περιοχής. Για τα αυτοκίνητα οι θέσεις οριοθετούνται με άσπρο χρώμα, για τις μοτοσικλέτες με πράσινο, ενώ οι θέσεις των µονίµων κατοίκων οριοθετούνται µε µπλε γραµμές και τέλος, οι ειδικές θέσεις στάθμευσης µε κίτρινες. Επίσης πέρα από τη διαγράμμιση και τη σήμανση, θα πρέπει να γνωρίζετε πως ο νόμος απαγορεύει να παρκάρετε μπροστά από διαβάσεις πεζών, ράμπες αναπήρων και πάνω σε πεζοδρόμια. Επιπλέον αυτών, σύμφωνα πάντα με τον KOK, όταν παρκάρετε θα πρέπει πάντοτε να έχετε απόσταση τουλάχιστον, 20 μ. από φανάρι, 15 μ. από σιδηροδρομική διάβαση, 12 μ. από στάση λεωφορείου, 10 μ. από διασταύρωση, καθώς και 5μ. από διάβαση πεζών ή πυροσβεστικό κρουνό.
Τα αλάρμ είναι μόνο για έκτακτη ανάγκη
Τα αλάρμ ή ελληνιστί τα φώτα εκτάκτου ανάγκης, όπως λέει και το όνομά τους, είναι προορισμένα να χρησιμοποιούνται μόνο σε έκτακτη ανάγκη. ΠαρΆ όλα αυτά, παρότι ο Κ.Ο.Κ. ορίζει ξεκάθαρα πότε πρέπει να γίνεται χρήση των αλάρμ, αυθαίρετα στη χώρα μας τα ενεργοποιούμε για διάφορους λόγους αντί των φλας. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι το παρκάρισμα, όπου παρότι ο Κ.Ο.Κ. ορίζει την προειδοποιητική χρήση των φλας, εμείς ανάβουμε τα αλάρμ.
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε πότε προβλέπεται η χρήση των αλάρμ:
Όταν λόγω βλάβης το αυτοκίνητό σας έχει ακινητοποιηθεί ή κινείται με μειωμένη ταχύτητα.
Όταν χρειαστεί να μειώσετε απότομα την ταχύτητά σας ώστε να προειδοποιήσετε τα οχήματα πίσω σας.
Όταν παρκάρετε ή σταματήσετε σε σημείο που απαιτείται να είστε ορατοί από τους άλλους οδηγούς.
Όταν θέλετε να ειδοποιήσετε το όχημα που σας ακολουθεί πως σε εκείνο το σημείο που βρίσκεστε υπάρχει κάποιο εμπόδιο (π.χ. μεγάλη λακκούβα)
Σωστή χρήση λωρίδας κυκλοφορίας
Αριστερή, έκτακτης ανάγκης και λεωφορείων… Ο λόγος για τις λωρίδες κυκλοφορίας στο δρόμο. Βέβαια πριν ασχοληθούμε με τις προαναφερθείσες, να αναφέρουμε πως όταν θέλετε να στρίψετε από δρόμο με παραπάνω από μία λωρίδες κυκλοφορίας, τότε οφείλετε να ακολουθήσετε την δεξιά λωρίδα αν θέλετε να στρίψετε δεξιά και αντίστοιχα την αριστερή αν θέλετε να στρίψετε αριστερά.
Αριστερή λωρίδα: Σε αυτοκινητόδρομους ή οδούς ταχείας κυκλοφορίας τριών ή περισσότερων λωρίδων κυκλοφορίας χρησιμοποιείται αποκλειστικά από Ι.Χ ή μοτοσικλέτες και έχει το ρόλο της λωρίδας προσπέρασης, και όχι κυκλοφορίας (εκτός από περιπτώσεις μποτιλιαρίσματος που στις υπόλοιπες λωρίδες επικρατεί συμφόρηση).
Λ.Ε.Α (Λωρίδα έκτακτης): Η λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.) απαγορεύεται να χρησιμοποιείτε από ιδιωτικά και επαγγελματικά οχήματα. Προορίζεται αποκλειστικά για οχήματα άμεσης ανάγκης και οχήματα συντήρησης των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών ή των εταιρειών που εκμεταλλεύονται το δρόμο.
Λεωφορειολωρίδες: Η χρήση των λεωφορειολωρίδων επιτρέπεται για τα αυτοκίνητα συγκεκριμένες μέρες και ώρες της εβδομάδας. Αναλυτικά:
Δευτέρα ως Παρασκευή από τις 00:00 έως τις 06:00 και από τις 21:00 έως τις 00:00.
Σάββατο η απαγόρευση κίνησης ισχύει από τις 06:00 έως τις 16:00
Κυριακές και αργίες η διέλευση είναι ελεύθερη όλες τις ώρες
Προσοχή τα παραπάνω ισχύουν μόνο για τις λεωφορειολωρίδες που κινούνται στην ίδια κατεύθυνση με τις λωρίδες κυκλοφορίας. Σε διαφορετική περίπτωση απαγορεύεται η χρήση τους από τα αυτοκίνητα.
Τι ισχύει με τις μοτοσυκλέτες και τη διήθηση
Τι είναι η διήθηση; Η διήθηση είναι αυτό που ονομάζουμε «σφήνα» και εννοούμε την κίνηση των μοτοσικλετών ανάμεσα στα αυτοκίνητα. Είναι μια συνήθης πρακτική που εφαρμόζουν οι δικυκλιστές και βάσει του ΚΟΚ θεωρείται «επικίνδυνος ελιγμός» και ως εκ τούτου είναι απαγορευμένη.
Μάλιστα σχετικά πρόσφατα ο ¶ρειος Πάγος απέρριψε αγωγή γυναίκας οδηγού μηχανής, που σφηνώθηκε μεταξύ ΙΧ αυτοκινήτου και νταλίκας στην προσπάθειά της να περάσει ανάμεσά τους, δημιουργώντας έτσι και νομικό δεδικασμένο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.