Ο Ιατρικός Σύλλογος Πρέβεζας για το νομοσχέδιο της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας
Ο Ι.Σ. Πρέβεζας παρακολουθεί όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο της υγείας και ειδικότερα την κατάθεση και υπερψήφιση επί της αρχής του νομοσχεδίου που αφορά την οργάνωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στη χώρα αλλά και όλα τα τοπικά προβλήματα που αφορούν τη λειτουργία του νοσοκομείου και των περιφερειακών μονάδων υγείας του νομού.
Σχετικά με το νομοσχέδιο που συζ
ητείται στο ελληνικό Κοινοβούλιο και το οποίο σύντομα θα αποτελεί νόμο του κράτους και θα αρχίσει να υλοποιείται έχουμε να κάνουμε τις εξής παρατηρήσεις:
1. Θεωρούμε κατ’ αρχάς θετική την προσπάθεια μετά από 30 σχεδόν χρόνια λειτουργίας του ΕΣΥ να υλοποιηθούν οι εξαγγελίες για την οργάνωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σε όλη τη χώρα.
2. Με έκπληξη όμως παρατηρούμε ότι η προσπάθεια αυτή γίνεται χωρίς να έχουν ληφθεί υπ’ όψιν οι προτάσεις των υγειονομικών φορέων οι οποίοι και θα αναλάβουν το βάρος της στήριξης και της υλοποίησης του έργου αυτού. Ειδικότερα έχουμε να τονίσουμε ότι δεν έχουν εξασφαλιστεί οι οικονομικοί πόροι για την πλήρη και συνεχή χρηματοδότηση από το κράτος αλλά μέσα από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ και για 2 χρόνια και πιθανώς άλλα 2, θα χρηματοδοτηθεί , χωρίς να γνωρίζει κανείς τι θα ακολουθήσει στη συνέχεια. Σχετικά με τον αριθμό των ιατρών οι οποίοι απαιτούνται για την στελέχωση, 3000, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργείου θεωρούμε ότι με τις παρούσες συνθήκες και με τις ελλείψεις που παρατηρούνται στα δημόσια νοσοκομεία και την δυσκολία κάλυψης αυτών αλλά και με την συνεχή μετανάστευση των νέων ιατρών στο εξωτερικό (18000 τα τελευταία δυο χρόνια) είναι αδύνατη ή κάλυψη των νέων μονάδων της ΠΦΥ, ΤΟΜΥ , σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Επιπλέον δεν γίνεται σαφές ποια θα είναι τα κριτήρια πρόσληψης, με ποια διαδικασία θα γίνουν οι προσλήψεις αλλά και ποια θα είναι η εξέλιξη αυτών των γιατρών οι οποίοι θα αποφασίσουν να στελεχώσουν τις νέες μονάδες, αλλά μόνον αναφέρεται ποια θα είναι η αμοιβή και τα ωράρια λειτουργίας. Και βέβαια αναφέρεται η δημιουργία νέων δομών διοίκησης τις οποίες, κατά τα συνήθη ελληνικά δεδομένα, θα κληθούν να στελεχώσουν άτομα προσκείμενα στην εκάστοτε εξουσία. Πρόσφατο ανάλογο παράδειγμα η εσπευσμένη αποδόμηση του ΙΚΑ από την προηγουμένη κυβέρνηση η απόλυση των γιατρών και η απαξίωση όλων των δομών του, οι οποίες μετονομάστηκαν σε ΠΕΔΥ, αλλά τουλάχιστον μέχρι σήμερα και η στελέχωση και η επισκεψιμότητα δεν έχουν επανέλθει στα προ διάλυσης επίπεδα.
3. Θεωρούμε σωστή την προσπάθεια εφαρμογής της ηλεκτρονικής κάρτας υγείας για κάθε έλληνα πολίτη, ένα αίτημα το οποίο για πολλά χρόνια ο ιατρικός κόσμος της χώρας απαιτεί από την ηγεσία του υπουργείου και η οποία θα έχει σαν αποτέλεσμα και την σωστή παρακολούθηση όλων των ασθενών αλλά και την εξοικονόμηση πόρων προς όφελος της χώρας. Ελπίζουμε ότι θα γίνει με την ανάλογη προετοιμασία και οργάνωση των ηλεκτρονικών δομών ώστε να μην αποτελέσει τροχοπέδη στην καθημερινή λειτουργία των μονάδων.
4. Είναι απαράδεκτο μέσα από το εν λόγω νομοσχέδιο να εισάγονται νέες πρακτικές με την μεταφορά ιατρικών πράξεων και αρμοδιοτήτων σε μη ιατρικό προσωπικό προεξοφλώντας ίσως την αδυναμία στελέχωσης του νέου συστήματος επαρκώς με το αναγκαίο ιατρικό προσωπικό και υποβαθμίζοντας την προσπάθεια πριν καν ξεκινήσει.
5. Η προσπάθεια εφαρμογής ελέγχου της επιβάρυνσης των δευτεροβάθμιων μονάδων υγείας, νοσοκομεία, με περιστατικά τα οποία μπορεί να αντιμετωπίζονται στις πρωτοβάθμιες δομές είναι ορθή αλλά δεν είναι δυνατόν να τίθεται φραγμός με την εφαρμογή του θεσμού του gate keaping στην ελεύθερη επιλογή ιατρού σχεδόν όλων των ειδικοτήτων και η υποχρέωση όλων των ασθενών να προσέρχονται κατ αρχάς στις ΤΟΜΥ για την έγκριση ώστε να μπορούν εν συνεχεία να επισκεφθούν τον ανάλογο ειδικό γιατρό καλυπτόμενοι από τον ασφαλιστικό τους φορέα. Φοβούμεθα ότι αυτό μάλλον γίνεται για να αποθαρρύνει κάποιους ασθενείς από τη διαδικασία ραντεβού προέγκρισης και μάλλον θα επιβαρύνει οικονομικά τους ασφαλισμένους .
Για όλους αυτούς τούς λόγους προτείνουμε στην ηγεσία του υπουργείου έστω και την τελευταία στιγμή και εν όψει της συζήτησης του νομοσχεδίου στην ολομέλεια, να λάβει υπ’ όψιν όλες τις παρατηρήσεις που έχουν υποβληθεί από όλο τον ιατρικό κόσμο και να προχωρήσει σε σημαντικές διορθώσεις οι οποίες θα βοηθήσουν στην υλοποίηση της ΠΦΥ και δεν θα αποτελέσουν ένα ακόμα πυροτέχνημα.
Σχετικά με τα τελευταία προβλήματα που ανέκυψαν στη λειτουργία του Γ.Ν. Πρέβεζας σε διάφορα τμήματα έχουμε να τονίσουμε ότι όλα είναι αποτέλεσμα της υποστελέχωσης των κλινικών και εργαστηρίων η οποία οφείλεται στη μη προκήρυξη θέσεων μονίμων ιατρών για πολλά χρόνια, στην συνταξιοδότηση μεγάλου αριθμού ιατρών, στις κακές έως απάνθρωπες συνθήκες εργασίας όλου του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού και στην μη ανάλογη στήριξη του προσωπικού από τις διοικήσεις οι οποίες είναι σχεδόν πάντα επιλογές με κομματικά κριτήρια και δεν έχει ακόμα βρεθεί ένας τρόπος – νόμος να γίνονται με διαφανείς διαδικασίες, με αξιοκρατία και με τα ανάλογα προσόντα και στην λήξη τους να κρίνονται εκ του αποτελέσματος. Οι διοικήσεις έρχονται και παρέρχονται αλλά το νοσηλευτικό προσωπικό είναι αυτό που με υπεράνθρωπες προσπάθειες στηρίζει το σύστημα υγείας και αν αυτό λειτουργεί οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αυταπάρνηση και αυτοθυσία των εργαζομένων. Οι όποιες δε διαφωνίες και διαφορές μεταξύ του προσωπικού είναι αποτέλεσμα των δύσκολων συνθηκών εργασίας οι οποίες κάθε άλλο παρά βοηθούν στην ομαλή συνεργασία και εξυπηρέτηση των ασθενών και των οποίων η επίλυση θα έπρεπε να είναι ο πρωταρχικός στόχος κάθε διοίκησης.
Για το ΔΣ,
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Θ. Δήμας Δ. Σουμαλεύρης
Σχετικά με το νομοσχέδιο που συζ
ητείται στο ελληνικό Κοινοβούλιο και το οποίο σύντομα θα αποτελεί νόμο του κράτους και θα αρχίσει να υλοποιείται έχουμε να κάνουμε τις εξής παρατηρήσεις:
1. Θεωρούμε κατ’ αρχάς θετική την προσπάθεια μετά από 30 σχεδόν χρόνια λειτουργίας του ΕΣΥ να υλοποιηθούν οι εξαγγελίες για την οργάνωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σε όλη τη χώρα.
2. Με έκπληξη όμως παρατηρούμε ότι η προσπάθεια αυτή γίνεται χωρίς να έχουν ληφθεί υπ’ όψιν οι προτάσεις των υγειονομικών φορέων οι οποίοι και θα αναλάβουν το βάρος της στήριξης και της υλοποίησης του έργου αυτού. Ειδικότερα έχουμε να τονίσουμε ότι δεν έχουν εξασφαλιστεί οι οικονομικοί πόροι για την πλήρη και συνεχή χρηματοδότηση από το κράτος αλλά μέσα από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ και για 2 χρόνια και πιθανώς άλλα 2, θα χρηματοδοτηθεί , χωρίς να γνωρίζει κανείς τι θα ακολουθήσει στη συνέχεια. Σχετικά με τον αριθμό των ιατρών οι οποίοι απαιτούνται για την στελέχωση, 3000, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργείου θεωρούμε ότι με τις παρούσες συνθήκες και με τις ελλείψεις που παρατηρούνται στα δημόσια νοσοκομεία και την δυσκολία κάλυψης αυτών αλλά και με την συνεχή μετανάστευση των νέων ιατρών στο εξωτερικό (18000 τα τελευταία δυο χρόνια) είναι αδύνατη ή κάλυψη των νέων μονάδων της ΠΦΥ, ΤΟΜΥ , σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Επιπλέον δεν γίνεται σαφές ποια θα είναι τα κριτήρια πρόσληψης, με ποια διαδικασία θα γίνουν οι προσλήψεις αλλά και ποια θα είναι η εξέλιξη αυτών των γιατρών οι οποίοι θα αποφασίσουν να στελεχώσουν τις νέες μονάδες, αλλά μόνον αναφέρεται ποια θα είναι η αμοιβή και τα ωράρια λειτουργίας. Και βέβαια αναφέρεται η δημιουργία νέων δομών διοίκησης τις οποίες, κατά τα συνήθη ελληνικά δεδομένα, θα κληθούν να στελεχώσουν άτομα προσκείμενα στην εκάστοτε εξουσία. Πρόσφατο ανάλογο παράδειγμα η εσπευσμένη αποδόμηση του ΙΚΑ από την προηγουμένη κυβέρνηση η απόλυση των γιατρών και η απαξίωση όλων των δομών του, οι οποίες μετονομάστηκαν σε ΠΕΔΥ, αλλά τουλάχιστον μέχρι σήμερα και η στελέχωση και η επισκεψιμότητα δεν έχουν επανέλθει στα προ διάλυσης επίπεδα.
3. Θεωρούμε σωστή την προσπάθεια εφαρμογής της ηλεκτρονικής κάρτας υγείας για κάθε έλληνα πολίτη, ένα αίτημα το οποίο για πολλά χρόνια ο ιατρικός κόσμος της χώρας απαιτεί από την ηγεσία του υπουργείου και η οποία θα έχει σαν αποτέλεσμα και την σωστή παρακολούθηση όλων των ασθενών αλλά και την εξοικονόμηση πόρων προς όφελος της χώρας. Ελπίζουμε ότι θα γίνει με την ανάλογη προετοιμασία και οργάνωση των ηλεκτρονικών δομών ώστε να μην αποτελέσει τροχοπέδη στην καθημερινή λειτουργία των μονάδων.
4. Είναι απαράδεκτο μέσα από το εν λόγω νομοσχέδιο να εισάγονται νέες πρακτικές με την μεταφορά ιατρικών πράξεων και αρμοδιοτήτων σε μη ιατρικό προσωπικό προεξοφλώντας ίσως την αδυναμία στελέχωσης του νέου συστήματος επαρκώς με το αναγκαίο ιατρικό προσωπικό και υποβαθμίζοντας την προσπάθεια πριν καν ξεκινήσει.
5. Η προσπάθεια εφαρμογής ελέγχου της επιβάρυνσης των δευτεροβάθμιων μονάδων υγείας, νοσοκομεία, με περιστατικά τα οποία μπορεί να αντιμετωπίζονται στις πρωτοβάθμιες δομές είναι ορθή αλλά δεν είναι δυνατόν να τίθεται φραγμός με την εφαρμογή του θεσμού του gate keaping στην ελεύθερη επιλογή ιατρού σχεδόν όλων των ειδικοτήτων και η υποχρέωση όλων των ασθενών να προσέρχονται κατ αρχάς στις ΤΟΜΥ για την έγκριση ώστε να μπορούν εν συνεχεία να επισκεφθούν τον ανάλογο ειδικό γιατρό καλυπτόμενοι από τον ασφαλιστικό τους φορέα. Φοβούμεθα ότι αυτό μάλλον γίνεται για να αποθαρρύνει κάποιους ασθενείς από τη διαδικασία ραντεβού προέγκρισης και μάλλον θα επιβαρύνει οικονομικά τους ασφαλισμένους .
Για όλους αυτούς τούς λόγους προτείνουμε στην ηγεσία του υπουργείου έστω και την τελευταία στιγμή και εν όψει της συζήτησης του νομοσχεδίου στην ολομέλεια, να λάβει υπ’ όψιν όλες τις παρατηρήσεις που έχουν υποβληθεί από όλο τον ιατρικό κόσμο και να προχωρήσει σε σημαντικές διορθώσεις οι οποίες θα βοηθήσουν στην υλοποίηση της ΠΦΥ και δεν θα αποτελέσουν ένα ακόμα πυροτέχνημα.
Σχετικά με τα τελευταία προβλήματα που ανέκυψαν στη λειτουργία του Γ.Ν. Πρέβεζας σε διάφορα τμήματα έχουμε να τονίσουμε ότι όλα είναι αποτέλεσμα της υποστελέχωσης των κλινικών και εργαστηρίων η οποία οφείλεται στη μη προκήρυξη θέσεων μονίμων ιατρών για πολλά χρόνια, στην συνταξιοδότηση μεγάλου αριθμού ιατρών, στις κακές έως απάνθρωπες συνθήκες εργασίας όλου του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού και στην μη ανάλογη στήριξη του προσωπικού από τις διοικήσεις οι οποίες είναι σχεδόν πάντα επιλογές με κομματικά κριτήρια και δεν έχει ακόμα βρεθεί ένας τρόπος – νόμος να γίνονται με διαφανείς διαδικασίες, με αξιοκρατία και με τα ανάλογα προσόντα και στην λήξη τους να κρίνονται εκ του αποτελέσματος. Οι διοικήσεις έρχονται και παρέρχονται αλλά το νοσηλευτικό προσωπικό είναι αυτό που με υπεράνθρωπες προσπάθειες στηρίζει το σύστημα υγείας και αν αυτό λειτουργεί οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αυταπάρνηση και αυτοθυσία των εργαζομένων. Οι όποιες δε διαφωνίες και διαφορές μεταξύ του προσωπικού είναι αποτέλεσμα των δύσκολων συνθηκών εργασίας οι οποίες κάθε άλλο παρά βοηθούν στην ομαλή συνεργασία και εξυπηρέτηση των ασθενών και των οποίων η επίλυση θα έπρεπε να είναι ο πρωταρχικός στόχος κάθε διοίκησης.
Για το ΔΣ,
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Θ. Δήμας Δ. Σουμαλεύρης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.