4 ψέματα και ένα συμπέρασμα για την πετρελαιοκηλίδα στον Σαρωνικό
Γράφει ο Γιάννης Νάκος
Οκτώ ημέρες μετά το ναύαγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» και τη διοχέτευση μαζούτ στον Σαρωνικό κόλπο, σχηματοποιείται μια σειρά από δεδομένα τα οποία οδηγούν σε τέσσερα ψέματα και ένα συμπεράσματα για το πρωτοφανές φιάσκο στη υπόθεση της μεγαλύτερης περιβαλλοντικής κρίσης που γνώρισε ποτέ η Ελλάδα.
Ψέμα 1ο: Υπήρξε συντονισμός των υπηρεσιών
Δεν υπήρξε απολύτως κανένας συντονισμός μεταξύ των φορέων στη διαχείριση της μεγαλύτερης θαλάσσιας περιβαλλοντικής κρίσης των τελευταίων ετών. Η έλλειψη σοβαρότητας και συνεργασίας φάνηκε από τις αντικρουόμενες δηλώσεις του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή και την «εξαφάνιση» του πρώην υπ. Περιβάλλοντος Γιάννη Τσιρώνη (ο οποίος εξελέγη με τον ΣΥΡΙΖΑ ως μέλος των Οικολόγων Πρασίνων). Χρειάστηκαν πέντε και πλέον 24ώρα από τη βύθιση του Αγία Ζώνη ΙΙ προκειμένου το Μέγαρο Μαξίμου να κινητοποιηθεί. Οι Δήμοι βρέθηκαν χωρίς ενημέρωση, πόρους και μέσα να διαχειριστούν μια υγειονομική βόμβα. Υπήρξε τέτοια αποδιοργάνωση του συστήματος, που θεωρείται -σύμφωνα με πληροφορίες του Rizopoulos Post-ειλημμένη απόφαση για μεταφορά του Λιμενικού από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Ψέμα 2ο: Ο Σαρωνικός θα καθαρίσει σε 20-30 ημέρες
Στην πραγματικότητα δεν ξέρουμε πότε θα καθαρίσει πραγματικά ο Σαρωνικός. Μετά τις ανεκδιήγητες δηλώσεις περί «καταλληλότητας» των ακτών για κολύμβηση και τις δηλώσεις οτι «σε 20-30 ημέρες θα έχει καθαρίσει ο Σαρωνικός», ακολούθησε η… δια ροπάλου απαγόρευση ακόμη και του περιπάτου πλησίον των ακτών. Σύμφωνα με τον καθηγητή και πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Τοξικολογίας Δημήτρη Κουρέτα θα χρειαστούν δύο χρόνια προκειμένου να επανέλθει το σύστημα στην προηγούμενη κατάσταση. Κατά τον κ. Κουρέτα χρειάζονται μετρήσεις διάρκειας 3 μηνών καθώς περίπου το 20% του πετρελαίου κάθεται στον πυθμένα της θάλασσας. Μάλιστα περιβαλλοντολόγοι μιλούν για ένα διάστημα 5 έως 10 ετών για να καθαρίσουν πλήρως τα μολυσμένα ύδατα.
Ψέμα 3ο: Λειτούργησε το πρωτόκολλο διαχείρισης κρίσεων
Από το 2002 υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει τα απαραίτητα για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων, ωστόσο αυτό δεν ενεργοποιήθηκε σύμφωνα με τον πρώην πρύτανη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Κώστα Μουτζούρη. Παράλληλα, τη στιγμή που η χώρα προχωρά σε παραχωρήσεις οικοπέδων της ελληνικής ΑΟΖ σε Ιόνιο και Κρήτη για έρευνες ορυκτών καυσίμων είναι άγνωστο αν έχουν εκπονηθεί τοπικά σχέδια διαχείρισης σε μια από τις πλέον σεισμογενείς ζώνες της Ευρώπης.
Ψέμα 4ο: Η διαρροή έγινε από το Blue Star Patmos
Τις ημέρες εκείνες βρισκόταν στον Σκαραμαγκά το Blue Star Patmos, το οποίο είχε αποκολληθεί μετά την προσάραξή του στο λιμάνι της Ίου. Τεχνηέντως επιχειρήθηκε από τον πλοιοκτήτη του «Αγία Ζώνη ΙΙ» να αποδοθεί στο εν λόγω πλοίο η διαρροή καυσίμων, παραβλέποντας οτι ο τύπος καυσίμου των δύο πλοίων είναι διαφορετικός.
Η αντίδραση της εταιρείας υπήρξε άμεση. «Με έκπληξη ακούσαμε τις δηλώσει του πλοιοκτήτη του «Αγία Ζώνη ΙΙ. Θεωρούμε τις κατηγορίες αυτές ανυπόστατες και αβάσιμες, και δεν έχουν καμμία σχέση με την πραγματικότητα. Ο κ. Κουντούρης προσπαθεί να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από το πραγματικό συμβάν. Ως εταιρεία επιφυλασσόμεθα επί παντός νόμιμου δικαιώματός μας για τη συκοφαντική δυσφήμηση που δεχθήκαμε» ήταν η επίσημη τοποθέτηση του επιτελικού εμπορικού διευθυντή της Blues Star Ferries Διονύση Θεοδωράτου.
«Οσμή» σκανδάλου πίσω από το ναυάγιο
Παρά τα τεράστια προβλήματα που δημιούργησε η πετρελαιοκηλίδα η έκταση της δεν ήταν τόσο μεγάλη, όσο σε άλλες περιπτώσεις διαρροής καυσίμων. Ωστόσο, η εγγύτητά του συμβάντος σε μια αστική περιοχή με μητροπολιτικά χαρακτηριστικά σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στο συντονισμό οδήγησαν σε ένα φιάσκο άνευ προηγουμένου.
Παράλληλα, μια νέα πτυχή αναδύθηκε και συνδέεται με παράνομες δραστηριότητες. Οι φορείς παραδέχθηκαν σχεδόν επίσημα οτι η υπόθεση έχει «οσμή» λαθρεμπορίου καυσίμων. «Απορρύπανση δε χρειάζονται μόνο οι ακτές της Αττικής, αλλά και το σύστημα διακίνησης και ελέγχου μεταφοράς των υγρών καυσίμων στη θάλασσα» ήταν η χαρακτηριστική αποστροφή του Αλέξη Τσίπρα. Επίσης σύμφωνα με το Λιμενικό η πλοιοκτήτρια εταιρεία του «Αγία Ζώνη ΙΙ» είχε ελεγχθεί το 2012 και 2013 για τέλεση λαθρεμπορίου και οι υποθέσεις είχαν πάει στα δικαστήρια με καταδίκη των εμπλεκομένων σε πρώτο βαθμό αλλά αθωώθηκαν στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων και τα πλοία δόθηκαν πίσω στην εταιρεία.
rizopoulospost.com
Οκτώ ημέρες μετά το ναύαγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» και τη διοχέτευση μαζούτ στον Σαρωνικό κόλπο, σχηματοποιείται μια σειρά από δεδομένα τα οποία οδηγούν σε τέσσερα ψέματα και ένα συμπεράσματα για το πρωτοφανές φιάσκο στη υπόθεση της μεγαλύτερης περιβαλλοντικής κρίσης που γνώρισε ποτέ η Ελλάδα.
Ψέμα 1ο: Υπήρξε συντονισμός των υπηρεσιών
Δεν υπήρξε απολύτως κανένας συντονισμός μεταξύ των φορέων στη διαχείριση της μεγαλύτερης θαλάσσιας περιβαλλοντικής κρίσης των τελευταίων ετών. Η έλλειψη σοβαρότητας και συνεργασίας φάνηκε από τις αντικρουόμενες δηλώσεις του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή και την «εξαφάνιση» του πρώην υπ. Περιβάλλοντος Γιάννη Τσιρώνη (ο οποίος εξελέγη με τον ΣΥΡΙΖΑ ως μέλος των Οικολόγων Πρασίνων). Χρειάστηκαν πέντε και πλέον 24ώρα από τη βύθιση του Αγία Ζώνη ΙΙ προκειμένου το Μέγαρο Μαξίμου να κινητοποιηθεί. Οι Δήμοι βρέθηκαν χωρίς ενημέρωση, πόρους και μέσα να διαχειριστούν μια υγειονομική βόμβα. Υπήρξε τέτοια αποδιοργάνωση του συστήματος, που θεωρείται -σύμφωνα με πληροφορίες του Rizopoulos Post-ειλημμένη απόφαση για μεταφορά του Λιμενικού από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Ψέμα 2ο: Ο Σαρωνικός θα καθαρίσει σε 20-30 ημέρες
Στην πραγματικότητα δεν ξέρουμε πότε θα καθαρίσει πραγματικά ο Σαρωνικός. Μετά τις ανεκδιήγητες δηλώσεις περί «καταλληλότητας» των ακτών για κολύμβηση και τις δηλώσεις οτι «σε 20-30 ημέρες θα έχει καθαρίσει ο Σαρωνικός», ακολούθησε η… δια ροπάλου απαγόρευση ακόμη και του περιπάτου πλησίον των ακτών. Σύμφωνα με τον καθηγητή και πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Τοξικολογίας Δημήτρη Κουρέτα θα χρειαστούν δύο χρόνια προκειμένου να επανέλθει το σύστημα στην προηγούμενη κατάσταση. Κατά τον κ. Κουρέτα χρειάζονται μετρήσεις διάρκειας 3 μηνών καθώς περίπου το 20% του πετρελαίου κάθεται στον πυθμένα της θάλασσας. Μάλιστα περιβαλλοντολόγοι μιλούν για ένα διάστημα 5 έως 10 ετών για να καθαρίσουν πλήρως τα μολυσμένα ύδατα.
Ψέμα 3ο: Λειτούργησε το πρωτόκολλο διαχείρισης κρίσεων
Από το 2002 υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει τα απαραίτητα για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων, ωστόσο αυτό δεν ενεργοποιήθηκε σύμφωνα με τον πρώην πρύτανη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Κώστα Μουτζούρη. Παράλληλα, τη στιγμή που η χώρα προχωρά σε παραχωρήσεις οικοπέδων της ελληνικής ΑΟΖ σε Ιόνιο και Κρήτη για έρευνες ορυκτών καυσίμων είναι άγνωστο αν έχουν εκπονηθεί τοπικά σχέδια διαχείρισης σε μια από τις πλέον σεισμογενείς ζώνες της Ευρώπης.
Ψέμα 4ο: Η διαρροή έγινε από το Blue Star Patmos
Τις ημέρες εκείνες βρισκόταν στον Σκαραμαγκά το Blue Star Patmos, το οποίο είχε αποκολληθεί μετά την προσάραξή του στο λιμάνι της Ίου. Τεχνηέντως επιχειρήθηκε από τον πλοιοκτήτη του «Αγία Ζώνη ΙΙ» να αποδοθεί στο εν λόγω πλοίο η διαρροή καυσίμων, παραβλέποντας οτι ο τύπος καυσίμου των δύο πλοίων είναι διαφορετικός.
Η αντίδραση της εταιρείας υπήρξε άμεση. «Με έκπληξη ακούσαμε τις δηλώσει του πλοιοκτήτη του «Αγία Ζώνη ΙΙ. Θεωρούμε τις κατηγορίες αυτές ανυπόστατες και αβάσιμες, και δεν έχουν καμμία σχέση με την πραγματικότητα. Ο κ. Κουντούρης προσπαθεί να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από το πραγματικό συμβάν. Ως εταιρεία επιφυλασσόμεθα επί παντός νόμιμου δικαιώματός μας για τη συκοφαντική δυσφήμηση που δεχθήκαμε» ήταν η επίσημη τοποθέτηση του επιτελικού εμπορικού διευθυντή της Blues Star Ferries Διονύση Θεοδωράτου.
«Οσμή» σκανδάλου πίσω από το ναυάγιο
Παρά τα τεράστια προβλήματα που δημιούργησε η πετρελαιοκηλίδα η έκταση της δεν ήταν τόσο μεγάλη, όσο σε άλλες περιπτώσεις διαρροής καυσίμων. Ωστόσο, η εγγύτητά του συμβάντος σε μια αστική περιοχή με μητροπολιτικά χαρακτηριστικά σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στο συντονισμό οδήγησαν σε ένα φιάσκο άνευ προηγουμένου.
Παράλληλα, μια νέα πτυχή αναδύθηκε και συνδέεται με παράνομες δραστηριότητες. Οι φορείς παραδέχθηκαν σχεδόν επίσημα οτι η υπόθεση έχει «οσμή» λαθρεμπορίου καυσίμων. «Απορρύπανση δε χρειάζονται μόνο οι ακτές της Αττικής, αλλά και το σύστημα διακίνησης και ελέγχου μεταφοράς των υγρών καυσίμων στη θάλασσα» ήταν η χαρακτηριστική αποστροφή του Αλέξη Τσίπρα. Επίσης σύμφωνα με το Λιμενικό η πλοιοκτήτρια εταιρεία του «Αγία Ζώνη ΙΙ» είχε ελεγχθεί το 2012 και 2013 για τέλεση λαθρεμπορίου και οι υποθέσεις είχαν πάει στα δικαστήρια με καταδίκη των εμπλεκομένων σε πρώτο βαθμό αλλά αθωώθηκαν στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων και τα πλοία δόθηκαν πίσω στην εταιρεία.
rizopoulospost.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.