Ανοίγει ο δρόμος προς την ηλεκτροκίνηση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα κτήρια




Η συνεχιζόμενη μεταρρύθμιση της Οδηγίας για την Ενεργειακή Απόδοση των Κτηρίων (EPBD) προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για τα ευρωπαϊκά κτίρια και τις πόλεις να αντιμετωπίσουν κατάλληλα τη ρύπανση και την ηλεκτρική μεταφορά του αύριο, γράφει η Teodora Serafimova.

Η Teodora Serafimova είναι διευθύντρια της περιβαλλοντικής ΜΚΟ Bellona. Έχοντας την έδρα της στο Όσλο, η Bellona διαδραμάτισε κεντρικό ρόλο στην έναρξη της ηλεκτρικής επανάστασης στη Νορβηγία: από την εισαγωγή του πρώτου μοντέρνου ηλεκτρικού οχήματος της χώρας το 1989, για την προώθηση της εισαγωγής από την κυβέρνηση των πρώτων φιλικών προς το περιβάλλον πολιτικών, η Bellona επιδιώκει σήμερα να επαναλάβει αυτή την επιτυχία σε επίπεδο ΕΕ από το γραφείο της στις Βρυξέλλες.

Το σκάνδαλο του Dieselgate, όπου οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έδειξαν ότι εξαπατούν συστηματικά τα πρότυπα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, έφερε στην επιφάνεια ένα βρώμικο μυστικό: ότι ο αέρας στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις σκοτώνει σιγά σιγά τους κατοίκους του. Μέχρι τώρα, η ρύπανση από τις μεταφορές με ορυκτά καύσιμα ήταν γεγονός, αλλά καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα εισέρχονται όλο και περισσότερο στο προσκήνιο, πρέπει να αναρωτηθούμε: γιατί οι πόλεις μας δεν είναι καθαρές και χωρίς ηχορύπανση;

Χάρη στις ταχέως μειούμενες τιμές των μπαταριών, πολλές μελέτες αναμένουν ότι μέσα στα επόμενα χρόνια τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα φτάσουν σε ισοτιμία τιμών με τους συμβατικά τροφοδοτούμενους ομολόγους τους. Μια πρόσφατη μελέτη της ολλανδικής τράπεζας ING προβλέπει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα κυριαρχούν στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2035.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πληρούν, επίσης, αυτή τη νέα πραγματικότητα, με τη Volvo να αποτελεί ένα από τα παραδείγματα, δεδομένου ότι ανακοίνωσε τα σχέδια για σταδιακή κατάργηση της παραγωγής κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE) έως το 2019. Αυτές οι θετικές εξελίξεις θα βοηθήσουν στην εξάλειψη των βασικών ανησυχιών σχετικά με τη διακύμανση των τιμών των μπαταριών και των τιμών αγοράς που σήμερα αποθαρρύνουν τους καταναλωτές από το να προχωρήσουν στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.Ωστόσο, η πρόσβαση στους σταθμούς φόρτισης στο σπίτι, το χώρο εργασίας και στους δημόσιους χώρους παραμένει βασική προϋπόθεση για την ενίσχυση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων.

Η ΕΕ έχει ήδη κάνει ένα πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση των ανησυχιών των καταναλωτών. Η Οδηγία για την υποδομή των εναλλακτικών καυσίμων (AFI), η οποία, επί του παρόντος, εφαρμόζεται από τα κράτη μέλη, ορίζει σε επίπεδο ΕΕ εναρμονισμένα πρότυπα για τη φόρτιση των συνδέσμων, ενώ προβλέπει την εγκατάσταση ελάχιστου αριθμού σημείων φόρτισης που προσφέρονται στο κοινό.

Τα δημόσια σημεία φόρτισης, ωστόσο, θα είναι μόνο ένα μέρος της εικόνας. Σχεδόν το σύνολο (90%) του ηλεκτρικού ρεύματος που φορτίζει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πραγματοποιείται πράγματι σε κτίρια: στο σπίτι κατά τη διάρκεια της νύχτας ή καθημερινά στο χώρο εργασίας. Επομένως, η διασφάλιση ότι τα κτίρια είναι προ-εξοπλισμένα με δυνατότητες φόρτισης για την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία αποτελεί ζωτικής σημασίας ζήτημα, ώστε να καταστεί η ΕΕ η ιδανική επιλογή για οικογένειες και επιβάτες.

Στο πλαίσιο της τρέχουσας αναθεώρησης της Οδηγίας για την Ενεργειακή Απόδοση των Κτηρίων (EPBD), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει νέες απαιτήσεις για τις χώρες της ΕΕ με στόχο να εξασφαλίσουν επαρκή και μελλοντικό προ-εξοπλισμό των κτιρίων για σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτελεί ένα ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον, όπου πρέπει να προωθηθεί η τεχνολογική πρόοδος. Η εφαρμογή προ-σωληνώσεων, ενός απλού πλαστικού σωλήνα που επιτρέπει την εύκολη τοποθέτηση σημείων φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο μέλλον, προσφέρει μια ελπιδοφόρα λύση, ενώ το κόστος εγκατάστασης είναι ελάχιστο σε σύγκριση με το συνολικό κόστος κατασκευής ή ανακαίνισης ενός κτιρίου.

Όσον αφορά τα εμπορικά κτίρια και τα κτίρια γραφείων, η Επιτροπή προτείνει να εγκατασταθεί ένα πραγματικό σημείο φόρτισης, ώστε οι εργαζόμενοι και οι επισκέπτες να μπορούν να επαναφορτίζουν τα οχήματά τους κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Επιπλέον, τα οχήματα αποτελούν μέρος του ευρύτερου δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, όταν συνδέονται με ένα σημείο φόρτισης.

Οι διατάξεις για το προ-εξοπλισμό των ηλεκτρικών οχημάτων στην EPBD ισχύουν για νεόδμητα και ανακαινισμένα κτίρια ή με άλλα λόγια μόνο για το 1% των συνολικών κτιρίων της ΕΕ σε ετήσια βάση. Ωστόσο, το υπόλοιπο 99% των υφιστάμενων κτιρίων δεν πρέπει να αποκλειστεί.

Σήμερα, οι μακρόχρονες και αβέβαιες διαδικασίες έγκρισης λειτουργούν ως κύριο εμπόδιο για τους ιδιοκτήτες και τους ενοικιαστές όσον αφορά την εγκατάσταση σημείων φόρτισης σε υπάρχοντα κοινόχρηστα οικιστικά και εμπορικά κτίρια. Αν αυτά τα εμπόδια δεν απομακρυνθούν, η τοποθέτηση των προ-σωληνώσεων δεν μπορεί να καταδείξει την πλήρη θετική επίδρασή τους. Αυτά τα συστήματα στα κτίρια έχουν ήδη εφαρμοστεί με επιτυχία σε διάφορες χώρες της ΕΕ, όπως η Ισπανία, η Γαλλία και η Πορτογαλία.Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι νέες προτεινόμενες υποχρεώσεις «ηλεκτρικής κινητικότητας» στο πλαίσιο της EPBD αντιμετώπισαν ισχυρή αντίσταση από τα κράτη μέλη της ΕΕ, ύστερα από ανησυχίες για τις επιπτώσεις στο κόστος και τον ενδεχόμενο αρνητικό αντίκτυπο στις πρωτοβουλίες ανακαίνισης. Όλα τα βλέμματα στρέφονται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο πρόκειται να συμφωνήσει με την τελική του θέση τον επόμενο μήνα, προτού ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τις χώρες της ΕΕ.

Εάν δεν προνοήσουμε για το μέλλον, θα παγιδεύσουμε τις ευρωπαϊκές πόλεις σε ένα σύννεφο ρύπανσης, τους κατοίκους σε συντομότερες ζωές και την ευρωπαϊκή ήπειρο σε ημερήσιο λογαριασμό ύψους 1 δις ευρώ για συνεχείς εισαγωγές πετρελαίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΒΙΝΤΕΟ

[ΒΙΝΤΕΟ][bsummary]

ΘΕΜΑ

[ΘΕΜΑ][bsummary]

ΥΓΕΙΑ

[ΥΓΕΙΑ][twocolumns]

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

[ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ][twocolumns]