Όλγα Γεροβασίλη: Επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό του Δημοσίου και αποβλέπουμε στην περαιτέρω ανάπτυξη των δεξιοτήτων του
Χαιρετισμός της υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγας Γεροβασίλη, στην ημερίδα με θέμα «Σύστημα Επιλογής Προϊσταμένων Οργανικών Μονάδων», που διοργανώνει το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
Κυρίες και κύριοι,
Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι σήμερα εδώ, στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
Γιατί, η συνεισφορά του στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης είναι καθοριστική.
Μοιραζόμαστε, λοιπόν, τον ίδιο στόχο. Δηλαδή, μια Δημόσια Διοίκηση ανεξάρτητη, αξιοκρατική και αποτελεσματική, με πρωταγωνιστές τους ανθρώπους της.
Αυτό το όραμα υπηρετεί η τριετής «Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017-2019», την οποία ήδη υλοποιούμε.
Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό πλαίσιο για την ολιστική αναβάθμιση της Δημόσιας Διοίκησης.
Μια συστηματική προσέγγιση, πρωτόγνωρη για τα χρονικά του ελληνικού Δημοσίου.
Εργαζόμαστε, ώστε το «Δημόσιο2020» να είναι προσβάσιμο για όλους, με διαφανείς και αντικειμενικές διαδικασίες.
Παράλληλα, επιθυμούμε το «Δημόσιο2020» να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
Γιατί, στη δική μας αντίληψη το Δημόσιο αποτελεί αναπτυξιακό βραχίονα και πυλώνα της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας.
Με μία ειδοποιό διαφορά: η δική μας λογική είναι αμιγώς ανθρωποκεντρική.
Επενδύουμε, δηλαδή, στο ανθρώπινο δυναμικό του Δημοσίου, αποβλέπουμε στην περαιτέρω ανάπτυξη των δεξιοτήτων του.
Υπό αυτό το πρίσμα, το νέο Σύστημα Επιλογής Προϊσταμένων Οργανικών Μονάδων είναι βασικό συστατικό της προσέγγισής μας.
Γιατί εμπεδώνει μια νέα φιλοσοφία εξέλιξης των επιτελικών στελεχών, με στοιχεία καινοτομίας και αντικειμενικότητας.
Αντίθετα με πρακτικές του παρελθόντος, θεσπίσαμε τις διαδικασίες και τα εργαλεία που θέτουν οριστικά τέλος σε πελατειακές λογικές.
Είναι γνωστό, εξάλλου, ότι το σύστημα επιλογής προϊσταμένων υπήρξε το κατεξοχήν σημείο επαφής του πολιτικού συστήματος µε τη Δημόσια Διοίκηση.
Αυτή η νοσηρή, μικροπολιτική εξάρτηση ανήκει πλέον στο παρελθόν.
Σήμερα, παρέχεται η δυνατότητα σε νέους επιστήμονες – δημοσίους υπαλλήλους να ασκήσουν τα συγκεκριμένα καθήκοντα.
Αλλά, με τρόπο σύγχρονο και ορθολογικό, με ανοιχτές διαδικασίες.
Στο νέο Σύστημα Επιλογής Προϊσταμένων συνυπάρχουν αρμονικά τα τυπικά, ακαδημαϊκά προσόντα με τα στοιχεία της επαγγελματικής δραστηριότητας των υπαλλήλων.
Επίσης, για πρώτη φορά η συνέντευξη πραγματοποιείται με βάση εγχειρίδιο, προσβάσιμο ψηφιακά, ενώ οι κρίσεις Προϊσταμένων διεξάγονται από όργανα αυξημένου και εγνωσμένου κύρους.
Στην περίπτωση των κρίσεων των Γενικών Διευθυντών, το συμβούλιο απαρτίζεται από δύο μέλη του ΑΣΕΠ, έναν Νομικό Σύμβουλο του Κράτους και έναν εκπρόσωπο του ΕΚΔΔΑ.
Διασφαλίζεται, δηλαδή, με τον καλύτερο τρόπο η αντικειμενικότητα και η επιστημονική ορθότητα της διαδικασίας.
Πρόκειται για μια ριζική τομή, αν αναλογιστεί κανείς ότι οι κρίσεις Προϊσταμένων στο Δημόσιο εκκρεμούν –στην καλύτερη περίπτωση– από το 2010.
Υπάρχουν, βέβαια, και περιπτώσεις όπου οι κρίσεις βρίσκονται σε εκκρεμότητα για περισσότερο από δέκα χρόνια.
Είναι προφανές ότι κάποιοι σκοπίμως διατηρούσαν το διοικητικό αυτό ανορθολογισμό.
Ούτε, φυσικά, αυτή η παραδοξότητα τέθηκε στο επίκεντρο των συνδικαλιστικών διεκδικήσεων.
Παρόλο που η θέσπιση αντικειμενικών διαδικασιών εξέλιξης στο Δημόσιο τίθεται τόσο από τους ίδιους τους ανθρώπους του, όσο και από την κοινωνία.
Κυρίες και κύριοι,
Η δική μας αντίληψη για τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού στη Δημόσια Διοίκηση αποκαθιστά την επιχείρηση απαξίωσής της, που επιχειρήθηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Γιατί, βούλησή μας είναι η βελτίωση των δημοσίων υπαλλήλων και η ενίσχυση της αποδοτικότητάς τους.
Για τον λόγο αυτό, η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων για το 2016 δεν προσμετράται στις κρίσεις Προϊσταμένων ως μετρήσιμο κριτήριο.
Συνεπώς, στην προσέγγισή μας δεν χωρούν τιμωρητικές λογικές.
Και αυτό έχει καταστεί κατανοητό, αν κρίνει κανείς από την ανταπόκρισή σας στις ενημερωτικές ημερίδες του ΕΚΔΔΑ.
Η μαζική σας συμμετοχή μάς ενθαρρύνει να συνεχίσουμε με την ίδια ένταση την προσπάθεια αποκατάστασης του κύρους και των λειτουργιών του Δημοσίου.
Από πλευράς μας, με την πολύτιμη συνδρομή του ΕΚΚΔΑ, δρομολογούμε σειρά δράσεων για την επιμόρφωση του δυναμικού της δημόσιας διοίκησης.
Άλλωστε, η περαιτέρω στήριξη και αναβάθμιση του ΕΚΔΔΑ αποτελεί στρατηγική μας επιδίωξη.
Επιθυμούμε, επίσης, η ελληνική δημόσια διοίκηση να αποκτήσει και ευρωπαϊκό προσανατολισμό.
Στο πλαίσιο αυτό, έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαβουλεύσεις για την υλοποίηση της συνεργασίας του ΕΚΔΔΑ με τη γαλλική σχολή ΕΝΑ, γνωστή διεθνώς για την ακαδημαϊκή της παράδοση σε θέματα Δημόσιας Διοίκησης.
Η συνεργασία αποσκοπεί στη συνδιαμόρφωση στοχευμένων προγραμμάτων για τους έλληνες δημοσίους υπαλλήλους, για την ενσωμάτωση των καλύτερων, διεθνών πρακτικών.
Κυρίες και κύριοι,
Ιστορικά, σε κάθε τομή υπάρχουν και δυσκολίες και αντιστάσεις.
Η δυναμική, ωστόσο, των επιχειρούμενων αλλαγών υπερβαίνει τις όποιες αγκυλώσεις.
Έχουμε όμως το σχέδιο, τη στρατηγική και τη βούληση να αποκαταστήσουμε και να ενισχύσουμε τη Δημόσια Διοίκηση.
Θα τα καταφέρουμε.
Σας ευχαριστώ.
Κυρίες και κύριοι,
Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι σήμερα εδώ, στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
Γιατί, η συνεισφορά του στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης είναι καθοριστική.
Μοιραζόμαστε, λοιπόν, τον ίδιο στόχο. Δηλαδή, μια Δημόσια Διοίκηση ανεξάρτητη, αξιοκρατική και αποτελεσματική, με πρωταγωνιστές τους ανθρώπους της.
Αυτό το όραμα υπηρετεί η τριετής «Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017-2019», την οποία ήδη υλοποιούμε.
Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό πλαίσιο για την ολιστική αναβάθμιση της Δημόσιας Διοίκησης.
Μια συστηματική προσέγγιση, πρωτόγνωρη για τα χρονικά του ελληνικού Δημοσίου.
Εργαζόμαστε, ώστε το «Δημόσιο2020» να είναι προσβάσιμο για όλους, με διαφανείς και αντικειμενικές διαδικασίες.
Παράλληλα, επιθυμούμε το «Δημόσιο2020» να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
Γιατί, στη δική μας αντίληψη το Δημόσιο αποτελεί αναπτυξιακό βραχίονα και πυλώνα της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας.
Με μία ειδοποιό διαφορά: η δική μας λογική είναι αμιγώς ανθρωποκεντρική.
Επενδύουμε, δηλαδή, στο ανθρώπινο δυναμικό του Δημοσίου, αποβλέπουμε στην περαιτέρω ανάπτυξη των δεξιοτήτων του.
Υπό αυτό το πρίσμα, το νέο Σύστημα Επιλογής Προϊσταμένων Οργανικών Μονάδων είναι βασικό συστατικό της προσέγγισής μας.
Γιατί εμπεδώνει μια νέα φιλοσοφία εξέλιξης των επιτελικών στελεχών, με στοιχεία καινοτομίας και αντικειμενικότητας.
Αντίθετα με πρακτικές του παρελθόντος, θεσπίσαμε τις διαδικασίες και τα εργαλεία που θέτουν οριστικά τέλος σε πελατειακές λογικές.
Είναι γνωστό, εξάλλου, ότι το σύστημα επιλογής προϊσταμένων υπήρξε το κατεξοχήν σημείο επαφής του πολιτικού συστήματος µε τη Δημόσια Διοίκηση.
Αυτή η νοσηρή, μικροπολιτική εξάρτηση ανήκει πλέον στο παρελθόν.
Σήμερα, παρέχεται η δυνατότητα σε νέους επιστήμονες – δημοσίους υπαλλήλους να ασκήσουν τα συγκεκριμένα καθήκοντα.
Αλλά, με τρόπο σύγχρονο και ορθολογικό, με ανοιχτές διαδικασίες.
Στο νέο Σύστημα Επιλογής Προϊσταμένων συνυπάρχουν αρμονικά τα τυπικά, ακαδημαϊκά προσόντα με τα στοιχεία της επαγγελματικής δραστηριότητας των υπαλλήλων.
Επίσης, για πρώτη φορά η συνέντευξη πραγματοποιείται με βάση εγχειρίδιο, προσβάσιμο ψηφιακά, ενώ οι κρίσεις Προϊσταμένων διεξάγονται από όργανα αυξημένου και εγνωσμένου κύρους.
Στην περίπτωση των κρίσεων των Γενικών Διευθυντών, το συμβούλιο απαρτίζεται από δύο μέλη του ΑΣΕΠ, έναν Νομικό Σύμβουλο του Κράτους και έναν εκπρόσωπο του ΕΚΔΔΑ.
Διασφαλίζεται, δηλαδή, με τον καλύτερο τρόπο η αντικειμενικότητα και η επιστημονική ορθότητα της διαδικασίας.
Πρόκειται για μια ριζική τομή, αν αναλογιστεί κανείς ότι οι κρίσεις Προϊσταμένων στο Δημόσιο εκκρεμούν –στην καλύτερη περίπτωση– από το 2010.
Υπάρχουν, βέβαια, και περιπτώσεις όπου οι κρίσεις βρίσκονται σε εκκρεμότητα για περισσότερο από δέκα χρόνια.
Είναι προφανές ότι κάποιοι σκοπίμως διατηρούσαν το διοικητικό αυτό ανορθολογισμό.
Ούτε, φυσικά, αυτή η παραδοξότητα τέθηκε στο επίκεντρο των συνδικαλιστικών διεκδικήσεων.
Παρόλο που η θέσπιση αντικειμενικών διαδικασιών εξέλιξης στο Δημόσιο τίθεται τόσο από τους ίδιους τους ανθρώπους του, όσο και από την κοινωνία.
Κυρίες και κύριοι,
Η δική μας αντίληψη για τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού στη Δημόσια Διοίκηση αποκαθιστά την επιχείρηση απαξίωσής της, που επιχειρήθηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Γιατί, βούλησή μας είναι η βελτίωση των δημοσίων υπαλλήλων και η ενίσχυση της αποδοτικότητάς τους.
Για τον λόγο αυτό, η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων για το 2016 δεν προσμετράται στις κρίσεις Προϊσταμένων ως μετρήσιμο κριτήριο.
Συνεπώς, στην προσέγγισή μας δεν χωρούν τιμωρητικές λογικές.
Και αυτό έχει καταστεί κατανοητό, αν κρίνει κανείς από την ανταπόκρισή σας στις ενημερωτικές ημερίδες του ΕΚΔΔΑ.
Η μαζική σας συμμετοχή μάς ενθαρρύνει να συνεχίσουμε με την ίδια ένταση την προσπάθεια αποκατάστασης του κύρους και των λειτουργιών του Δημοσίου.
Από πλευράς μας, με την πολύτιμη συνδρομή του ΕΚΚΔΑ, δρομολογούμε σειρά δράσεων για την επιμόρφωση του δυναμικού της δημόσιας διοίκησης.
Άλλωστε, η περαιτέρω στήριξη και αναβάθμιση του ΕΚΔΔΑ αποτελεί στρατηγική μας επιδίωξη.
Επιθυμούμε, επίσης, η ελληνική δημόσια διοίκηση να αποκτήσει και ευρωπαϊκό προσανατολισμό.
Στο πλαίσιο αυτό, έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαβουλεύσεις για την υλοποίηση της συνεργασίας του ΕΚΔΔΑ με τη γαλλική σχολή ΕΝΑ, γνωστή διεθνώς για την ακαδημαϊκή της παράδοση σε θέματα Δημόσιας Διοίκησης.
Η συνεργασία αποσκοπεί στη συνδιαμόρφωση στοχευμένων προγραμμάτων για τους έλληνες δημοσίους υπαλλήλους, για την ενσωμάτωση των καλύτερων, διεθνών πρακτικών.
Κυρίες και κύριοι,
Ιστορικά, σε κάθε τομή υπάρχουν και δυσκολίες και αντιστάσεις.
Η δυναμική, ωστόσο, των επιχειρούμενων αλλαγών υπερβαίνει τις όποιες αγκυλώσεις.
Έχουμε όμως το σχέδιο, τη στρατηγική και τη βούληση να αποκαταστήσουμε και να ενισχύσουμε τη Δημόσια Διοίκηση.
Θα τα καταφέρουμε.
Σας ευχαριστώ.
Labels:
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.