επίκαιρη επερώτηση στον Υπουργό Οικονομίας Ανάπτυξης απο τη Ντόρα Μπακογιάννη
κ. Δήμο Παπαδημητρίου
Επίκαιρη Επερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης
Αθήνα, 28 Σεπτεμβρίου 2017
Θέμα: Πορεία εκτέλεσης ΠΔΕ, Αναπτυξιακών Νόμων, ΕΣΠΑ 2014-2020,
Επιχειρηματικότητας και Μικρών-Μεσαίων Επιχειρήσεων.
Τα τελευταία χρόνια, η ελληνική οικονομία είναι βυθισμένη σε μια κατάσταση διαλυτικής στασιμότητας. Οι προβλέψεις έστω για αναιμική ανάπτυξη αναθεωρούνται συνεχώς προς τα κάτω, προκαλώντας εύλογες αμφιβολίες για την τελική επίτευξη των στόχων του κρατικού προϋπολογισμού και του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος. Η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας διαρκώς διολισθαίνει, καθώς σύμφωνα με την έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF) η Ελλάδα υποχώρησε στην 87η (από την 86η όπου βρισκόταν πέρσι) θέση της παγκόσμιας κατάταξης.
Η σημαντική καθυστέρηση - κατά 1.5 χρόνο - στην ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης συνέβαλε στην έξαρση της αβεβαιότητας στην αγορά, αποτρέποντας την εκδήλωση οποιασδήποτε αναπτυξιακής δυναμικής. Όπως μάλιστα χαρακτηριστικά επισημαίνεται και στην Έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος για τη Νομισματική Πολιτική 2016-2017, το γεγονός αυτό οδήγησε σε «σημαντική μείωση των επενδύσεων», συμπέρασμα στο οποίο εύκολα θα μπορούσε να καταλήξει κανείς παρατηρώντας αρκετούς επιμέρους δείκτες της αγοράς.
Επιπλέον, η ελληνική οικονομία βρίσκεται για περισσότερο από δυόμισι χρόνια υπό το καθεστώς του περιορισμού στην κίνηση κεφαλαίων, το οποίο αυτονόητα δυσχεραίνει την καθημερινότητα των παραγωγικών κλάδων, καθώς και την εκδήλωση σημαντικών επενδύσεων. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (Εθνικοί Λογαριασμοί), το δεύτερο τρίμηνο του 2017, ο ακαθάριστος σχηματισμός κεφαλαίου υποχώρησε σε ποσοστό 17,1%.
Αν σ' αυτό το ήδη αποτρεπτικό για επενδύσεις πλαίσιο συνυπολογίσει κανείς την αύξηση των φορολογικών βαρών, αντιλαμβάνεται το ασφυκτικό περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται σήμερα χιλιάδες επιχειρήσεις στη χώρα, ένα πρόβλημα που μεταφέρεται και στην καθημερινότητα του Έλληνα πολίτη μέσα από μειώσεις μισθών, εργασιακή ανασφάλεια και υψηλή ανεργία. Το 2016, η Ελλάδα ήταν η μοναδική χώρα που αύξησε το ΦΠΑ, η μοναδική (μαζί με τη Νορβηγία) που αύξησε το φόρο εισοδήματος για όλες τις εισοδηματικές κατηγορίες, ενώ ήταν και μία από τις ελάχιστες χώρες που αύξησαν τη «φορολογική σφήνα» (δηλαδή τη φορολογική και ασφαλιστική επιβάρυνση του κόστους εργασίας). Την ίδια στιγμή οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα αναδεικνύουν τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές ως τον πρώτο ανασχετικό παράγοντα επιχειρηματικότητας (WEF, Executive Opinion Survey 2017).
Η κυβέρνηση αδυνατεί να σχεδιάσει και να εφαρμόσει ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο που θα διασυνδέει τους διαθέσιμους πόρους και θα μοχλεύει νέους, καθώς και τις διάσπαρτες δράσεις, με στόχο την παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας. Η εθνική αναπτυξιακή στρατηγική, η οποία εκτός από αναγκαιότητα αποτελεί συμβατική υποχρέωση της χώρας στο πλαίσιο του προγράμματος προσαρμογής, δεν έχει ακόμη κατατεθεί, καθυστερώντας δύο σχεδόν χρόνια.
Α. Πορεία εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε)
Σύμφωνα με τα παρακάτω στοιχεία παρουσιάζεται το 2017 τραγική επιβράδυνση της εκτέλεσης του ΠΔΕ, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014.
Ειδικότερα, έναντι συνολικών πληρωμών ΠΔΕ 3,3 δισ. € το 2014 , την αντίστοιχη περίοδο του 2017 καταγράφονται συνολικές πληρωμές μόλις 1,4 δισ. €. Αντίστοιχα η απορροφητικότητα κατέρχεται από το 42,7% στο 21,95%.
Δυστυχώς, οι προκηρύξεις νέων έργων παραμένουν ακόμη στο στάδιο του προελέγχου. Αυτή η μεγάλη καθυστέρηση προκαλεί επιβράδυνση αλλά και ενδεχόμενα αδυναμία κάλυψης του στόχου ν+3 σε ορισμένα προγράμματα.
Παρά τις αλιευτικές δυνατότητες της χώρας μας, παρουσιάζεται σχεδόν μηδενική απορρόφηση στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας.
Το ίδιο συμβαίνει και στα προγράμματα Εδαφικής Συνεργασίας (Ελλάδα-Κύπρος, Βουλγαρία , Ιταλία, Μεσόγειος).
Tην ίδια εικόνα παρουσιάζουν και τα προγράμματα Επιχειρηματικότητας (νεοφυούς-startups κλπ) ΜΜΕ, τα οποία υλοποιούνται από τον ενδιάμεσο φορέα ΕΦΕΠΑΕ.
Επιπλέον, ενδεικτική είναι η αδυναμία του Υπουργείου Περιβάλλοντος να υλοποιήσει τις απαιτούμενες ΣΜΠΕ, όπως αυτές των λεκανών απορροής, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η ένταξη και εκτέλεση έργων όπως πχ. εγγειοβελτιωτικών έργων στις περιφέρειες που είναι απαραίτητα για την άρδευση και εμπλουτισμό γεωργικών γαιών.
Η συνολική εικόνα σύγκρισης της εκτέλεσης του ΠΔΕ μέχρι και το μήνα Αύγουστο, για τα έτη 2017 και 2014, έχει ως εξής:
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2017 (ΟΡΙΟ ΠΛΗΡΩΜΩΝ: 6.750 εκ €)
ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ : 5.750 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ : 1.160 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΤΙΚΟΤΗΤΑ : 20%
ΕΘΝΙΚΟ ΣΚΕΛΟΣ: 1.000 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ : 318 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΤΙΚΟΤΗΤΑ : 32%
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2014 (ΟΡΙΟ ΠΛΗΡΩΜΩΝ: 6.800 εκ. €)
ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ : 6.100 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ : 3.117 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΤΙΚΟΤΗΤΑ : 51%
ΕΘΝΙΚΟ ΣΚΕΛΟΣ: 700 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ : 191 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΤΙΚΟΤΗΤΑ : 27%
Ενώ το 2017 καταγράφονται δαπάνες του εθνικού σκέλους αντίστοιχες με αυτές του έτους 2014, το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος παραμένει στο απαράδεκτο χαμηλό ποσοστό 20% με απορρόφηση μόλις 1,16 δισ. € και με τάσεις συνεχούς επιβράδυνσης.
Συγκριτικά, το 2014, το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος κατέγραφε απορρόφηση ύψους 3,1 δισ. € και ποσοστό 51%.
Στα μεγέθη του 2017 διακρίνεται μια αρνητική μεταβολή, δηλαδή αύξηση των πόρων του εθνικού σκέλους (32%), σε βάρος του συγχρηματοδοτούμενου (20%), γεγονός, που σημαίνει την έμμεση παραδοχή της επιβραδυντικής πορείας του ΕΣΠΑ.
Εδώ το σημαντικότερο είναι η δέσμευση πόρων στο εθνικό σκέλος που ως γνωστό φιλοξενεί δαπάνες κυρίως αντιαναπτυξιακές.
Β. Πορεία Αναπτυξιακών Νόμων
Ο Αναπτυξιακός Νόμος 4399/2016 παραμένει ανενεργός.
Αφού σας πήρε ενάμιση έτος για να «κατορθώσετε» να φτιάξετε έναν αναπτυξιακό νόμο (ο οποίος στην ουσία δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια αντιγραφή του Γενικού Απαλλακτικού Κανονισμού) προβήκατε τελικά σε ψήφιση του τον Ιούνιο του 2016, τον τροποποιήσατε τον Ιούνιο του 2017, προκηρύξατε τέσσερα καθεστώτα ενισχύσεων τον Οκτώβριο του 2016 και μετά από τρεις τροποποιήσεις αυτών μέχρι και σήμερα όχι μόνο δεν έχει ενταχθεί ούτε ένα έργο, αλλά ούτε καν υπάρχει αίτημα που να έχει αξιολογηθεί (ακόμα προσπαθείτε να ολοκληρώσετε το στάδιο της πληρότητας και από ότι ακούγεται ακόμα και στο πρωταρχικό αυτό στάδιο έχουν δημιουργηθεί πολλά προβλήματα).
Να θυμίσουμε ότι τα τελευταία έργα που εντάχθηκαν σε αναπτυξιακό νόμο ήταν τον Ιούνιο του 2014 (τρεισήμισι χρόνια πριν), όταν επί ημερών μας μέσα σε μόλις 6 μήνες υποβλήθηκαν 732 αιτήσεις, ολοκληρώθηκαν όλες οι διαδικασίες αξιολόγησης και εντάχθηκαν τελικώς 484 επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού άνω των 2,668 δισ. ευρώ και μάλιστα με περισσότερο διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες από τις ισχύουσες που θεσπίστηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι ενώ επί των ημερών μας η κάθε πρόταση αξιολογούνταν με σειρά (α) από υπάλληλο της υπηρεσίας, (β) από 2 πιστοποιημένους αξιολογητές και εάν υπήρχε απόκλιση μεταξύ τους πήγαινε και σε τρίτο (γ) από τον αρμόδιο τμηματάρχη και (δ) το Διευθυντή, εσείς καταργήσατε αυτή τη διαδικασία και ουσιαστικά έχετε δώσει την αρμοδιότητα σε έναν και μόνο εξωτερικό αξιολογητή που ανήκει σε ένα νέο μητρώο που εσείς δημιουργήσατε χωρίς καμία διαδικασία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Μάλιστα στις ανωτέρω επενδύσεις ήταν προαπαιτούμενη και άρα εξασφαλισμένη η ίδια συμμετοχή του κάθε μετόχου σε ποσοστό τουλάχιστον 25% (αυτός ο έλεγχος γινόταν σε όλους ανεξαιρέτως τους προηγούμενους αναπτυξιακούς), ενώ εξαιρετικά αρνητική εντύπωση μας προξενεί ότι στο Ν.4399, που προωθήσατε και ψηφίσατε, δεν απαιτείται από το μέτοχο να αποδείξει ότι διαθέτει τα κεφάλαια για την υλοποίηση του έργου (αρκεί υπεύθυνη δήλωση του και μόνο). Άρα προφανώς μεγάλο μέρος των αιτημάτων του Ν.4399, για την επιτυχία του οποίου κομπάζετε, δεν είναι ώριμες επενδύσεις (άλλη μια εικονική πραγματικότητα της κυβέρνησής σας). Αλήθεια, σε πόσες από τις 772 αιτήσεις υπαγωγής σήμερα έχει ελεγχθεί η δυνατότητα καταβολής της ίδιας συμμετοχής του κάθε μετόχου;
Ο νόμος προβλέπει 8 καθεστώτα ενίσχυσης. Εσείς παλεύετε με τα 4 τόσο καιρό και άκρη δεν βγάζετε, οπότε είναι περιττό να σας ρωτήσουμε τι θα γίνει με τα υπόλοιπα, καθώς και πότε θα υπάρξει (εάν υπάρξει) επόμενος κύκλος.
Συμπεράνουμε, λοιπόν, ότι το μόνο που κάνετε καλά είναι να ανακοινώνετε συνεχώς καθεστώτα ενισχύσεων στα χαρτιά (αναπτυξιακός και ΕΣΠΑ) χωρίς όμως να είστε ικανοί να προχωρήσετε στην υλοποίηση του παραμικρού έργου.
Οι επενδύσεις των προηγούμενων Αναπτυξιακών Νόμων 3299/2004 3908/2011 και 4146/2013 παραμένουν στάσιμες.
Οι γνωρίζοντες την αγορά επενδύσεων καταγγέλλουν ότι ενώ σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια υπάρχουν έτοιμα και υλοποιημένα εκατοντάδες έργα (τουριστικά, βιομηχανίες, ΑΠΕ, logistics, κλπ) που έχουν ενταχθεί σε αναπτυξιακούς νόμους συνολικού ύψους αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ και αναμένουν να εισπράξουν τις αναλογούσες επιχορηγήσεις, εντούτοις δεν φτάνει ούτε ένα ευρώ στην αγορά.
Προκειμένου λοιπόν να δούμε εάν ευσταθούν ή όχι οι καταγγελίες του επιχειρηματικού κόσμου, προσκομίστε μας αναλυτικά τα στοιχεία σε πίνακες από τα κεντρικά πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου.
Γ. ΕΣΠΑ 2014-2020
Στη σημερινή δύσκολη συγκυρία, υπάρχουν διαθέσιμοι ευρωπαϊκοί πόροι που θα μπορούσαν να προσδώσουν αναπτυξιακές ανάσες στην οικονομία και να στηρίξουν κλάδους με πολλαπλά οφέλη για την ελληνική κοινωνία. Ενδεικτικά, η Ελλάδα έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκούς πόρους στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 που μαζί με την εθνική συμμετοχή φτάνουν τα 26 δισ., ενώ εδώ και ένα χρόνο από την αναθεώρηση των δεικτών προστέθηκαν επιπλέον 970 εκατ. Δυστυχώς, όμως, σχεδόν τρία χρόνια μετά την ψήφιση από την τότε Κυβέρνηση της ΝΔ του σχετικού εφαρμοστικού ν.4314/2014, ελάχιστα χρήματα έχουν «πέσει» στην ελληνική οικονομία, παρά τις ιδιαίτερα σημαντικές ανάγκες. Αιτία είναι η αδυναμία της κυβέρνησης να υλοποιήσει ακόμα και προγραμματισμένες από την ίδια δράσεις, καθώς και η ανεδαφικότητα ορισμένων προτάσεων, γεγονός που πρακτικά οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις σε όλα τα στάδια επεξεργασίας των δράσεων του ΕΣΠΑ.
Η αποτυχία στη διαχείριση των ευρωπαϊκών πόρων, μάλιστα, είναι τόσο ξεκάθαρη που αποτυπώνεται πια και στα επίσημα στοιχεία:
Στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού του 2017 (σελ. 85), αναφέρεται πως ο ετήσιος στόχος που είχε θέσει η Κυβέρνηση στο ΕΣΠΑ 2014-2020 για το 2016 ήταν τα 2,28 δισ. ευρώ. Τελικά, το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης ανακοίνωσε στις 04.01.2017 πως η απορρόφηση έφτασε τα 1,61 δισ. ευρώ, δηλαδή 29.3% κάτω του στόχου. Ενδεικτικά, στο μεγαλύτερο επιχειρησιακό πρόγραμμα, το ΕΠΑνΕΚ, για το 2016, σημειώθηκε απορρόφηση μόλις 5,8% (270.400.000 ευρώ). Δηλαδή, 17,1% κάτω από το στόχο.
Η πραγματικότητα όμως, γίνεται ακόμα περισσότερο ζοφερή, όταν εξετάσει κανείς τα δεδομένα για το 2017.
Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με την έκδοση «Οδηγός Επιχειρηµατικότητας, Χρηµατοδοτικά Εργαλεία - ΕΣΠΑ» του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, θα έπρεπε μέχρι το τέλος του α’ εξαμήνου του 2017, να έχουν εκκινήσει συνολικά 24 δράσεις ΕΣΠΑ. Δυστυχώς, μέχρι και σήμερα, έχουν ξεκινήσει μόλις 5, ενώ υπάρχουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις ακόμα και σε δράσεις που έχουν προκηρυχθεί από τον Φεβρουάριο του 2016.
Οι καθυστερήσεις αυτές συνολικά, έχουν καταστήσει ανενεργό τον Ανοιχτό Καταπιστευτικό Λογαριασμό (Escrow Account), ενώ μηδαμινά είναι και τα αποτελέσματα της δράσης του Equity Fund.
Eύκολα αντιλαμβάνεται κανείς πως ο προγραμματισμός χιλιάδων επιχειρήσεων και πολιτών μένει ουσιαστικά στον αέρα.
Δ. Αρνητικά στοιχεία για την επιχειρηματικότητα και τις ΜΜΕ
Αρνητικά στοιχεία καταγράφονται στην πρόσφατη έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ[1] για την επιχειρηματικότητα και τις ΜΜΕ.
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος παραμένει κατώτερος εκείνου στο τέλος του 2014.
Ο δείκτης επιχειρηματικής ανασφάλειας είναι υψηλότατος και συγκεκριμένα άνω του 38% των ΜΜΕ βλέπει μπροστά της τον κίνδυνο του κλεισίματος.
Το εμπόριο και οι αυτοαπασχολούμενοί (δηλαδή το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων στην χώρα) βρίσκεται σε δυσμενέστερη θέση.
Ο κύκλος εργασιών των ΜΜΕ σημειώνει κάμψη για το 57,5% των επιχειρήσεων.
Μείωση της ζήτησης και των παραγγελιών καταγράφεται για το 57% των επιχειρήσεων.
Ο δείκτης ρευστότητας εξακολουθεί να διατηρείται σε εμφανώς χαμηλά επίπεδα αφού για 2 στις 3 επιχειρήσεις (65,1%) παρατηρείται επιδείνωση.
Το απόθεμα αναξιοποίητου παραγωγικού δυναμικού ξεπερνά το 51%.
Μόνο το 4,2% των επιχειρήσεων προγραμματίζει να πραγματοποιήσει κάποια επένδυση στο επόμενο εξάμηνο.
Το ποσοστό των επιχειρήσεων που δηλώνουν ότι θα προχωρήσουν σε περικοπές θέσεων εργασίας είναι διπλάσιο από εκείνων που δηλώνουν πως θα τις αυξήσουν.
Το 36,4% των επιχειρήσεων μείωσε τις ημέρες ή τις ώρες εργασίας.
Στο 33,8% των ΜΜΕ υπάρχει καθυστέρηση στην έγκαιρη καταβολή μισθών.
Το 42,7% των επιχειρήσεων απασχολεί προσωπικό με ευέλικτη μορφή απασχόλησης.
65.000 επιχειρήσεις είναι αντιμέτωπες με κατασχέσεις και δέσμευση λογαριασμών.
Το ποσοστό των επιχειρήσεων που δηλώνει ότι έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία παραμένει σταθερά υψηλό στο 23,8%.
Κατόπιν όλων των παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Γιατί καθυστερεί η απορρόφηση του Προγράμματος των Δημοσίων Επενδύσεων και των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ανάπτυξης;
Πότε ολοκληρώθηκε η διαδικασία των αιτήσεων υπαγωγής στο Ν.4399;
Πόσες από τις αιτήσεις που υποβλήθηκαν έχουν περάσει τον έλεγχο πληρότητας σήμερα, πόσες αιτήσεις προχωρούν στο επόμενο στάδιο της αξιολόγησης και πότε αυτό θα ολοκληρωθεί;
Πόσα αιτήματα που αφορούν έλεγχο επενδύσεων έχουν υποβληθεί από τον Ιανουάριο του 2015 έως σήμερα στο Υπουργείο και στις Περιφέρειες; Ποιο είναι το συνολικό ύψος των εκταμιεύσεων;
Ποιος είναι ο μέσος χρόνος αναμονής για μία επένδυση από τη στιγμή της κατάθεσης του αιτήματος ελέγχου μέχρι την τελική αποπληρωμή;
Γιατί καθυστερεί η υλοποίηση όλων των αναπτυξιακών προγραμμάτων (κρατικών και κοινοτικών), με αποτέλεσμα να στερείται πόρων η χειμαζόμενη οικονομία;
Ποιο είναι το σχέδιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που θα βελτιώσει τα καταστροφικά δεδομένα και τους αρνητικούς δείκτες της ελληνικής οικονομίας που αναφέρονται στην έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ;
Για ποιους λόγους παρατηρούνται τόσες σημαντικές καθυστερήσεις στην αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων; Πώς θα αντιμετωπίσει η Κυβέρνηση το πρόβλημα και ποιες ενέργειες έχει πραγματοποιήσει προς την κατεύθυνση αυτή;
Ποιος είναι ο δημοσιονομικός στόχος για την εισροή κοινοτικών πόρων για το έτος 2017 από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014-2020, όπως αυτός δηλώθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρχές του έτους; Έχει αναθεωρηθεί ή υποβιβασθεί εντός του τρέχοντος έτους; Ποια είναι η μέχρι σήμερα εισροή κοινοτικών πόρων για το έτος 2017, συνολικά και ανά Επιχειρησιακό Πρόγραμμα;
Πότε θα ολοκληρωθεί η κατάρτιση της Εθνικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής 2021; Πότε θα γίνει η διαδικασία της διαβούλευσης και επί της βάσης ποιου κειμένου;
Οι επερωτώντες βουλευτές,
Ντόρα Μπακογιάννη, Α’ Αθήνας
Αθανάσιος Μπούρας, Αττικής
Χρίστος Δήμας, Κορινθίας
Χαράλαμπος Αθανασίου, Λέσβου
Ιωάννης Αντωνιάδης, Φλώρινας
Φωτεινή Αραμπατζή, Σερρών
Βασίλειος Γιόγιακας, Θεσπρωτίας
Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής, Σερρών
Κωνσταντίνος Κατσαφάδος, Α’ Πειραιώς
Εμμανουήλ Κόνσολας, Δωδεκανήσου
Ιωάννης Πλακιωτάκης, Λασιθίου
Κωνσταντίνος Σκρέκας, Τρικάλων
Γεώργιος Στύλιος, Άρτας
Ελευθέριος Αυγενάκης, Ηρακλείου
Απόστολος Βεσυρόπουλος, Ημαθίας
Γεώργιος Βλάχος, Αττικής
Νικόλαος – Γεώργιος Δένδιας, Β’ Αθηνών
Θεόδωρος Καράογλου, Β’ Θεσσαλονίκης
Γεώργιος Καρασμάνης, Πέλλας
Γεώργιος Κασαπίδης, Κοζάνης
Χρήστος Σταϊκούρας, Φθιώτιδας
Δημήτριος Σταμάτης, Επικρατείας
Ιωάννης Τραγάκης, Β’ Πειραιά
Κωνσταντίνος Τσιάρας, Καρδίτσας
Θεόδωρος Φορτσάκης, Επικρατείας
Κωνσταντίνος Χατζηδάκης, Β’ Αθήνας
Επίκαιρη Επερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης
Αθήνα, 28 Σεπτεμβρίου 2017
Θέμα: Πορεία εκτέλεσης ΠΔΕ, Αναπτυξιακών Νόμων, ΕΣΠΑ 2014-2020,
Επιχειρηματικότητας και Μικρών-Μεσαίων Επιχειρήσεων.
Τα τελευταία χρόνια, η ελληνική οικονομία είναι βυθισμένη σε μια κατάσταση διαλυτικής στασιμότητας. Οι προβλέψεις έστω για αναιμική ανάπτυξη αναθεωρούνται συνεχώς προς τα κάτω, προκαλώντας εύλογες αμφιβολίες για την τελική επίτευξη των στόχων του κρατικού προϋπολογισμού και του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος. Η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας διαρκώς διολισθαίνει, καθώς σύμφωνα με την έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF) η Ελλάδα υποχώρησε στην 87η (από την 86η όπου βρισκόταν πέρσι) θέση της παγκόσμιας κατάταξης.
Η σημαντική καθυστέρηση - κατά 1.5 χρόνο - στην ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης συνέβαλε στην έξαρση της αβεβαιότητας στην αγορά, αποτρέποντας την εκδήλωση οποιασδήποτε αναπτυξιακής δυναμικής. Όπως μάλιστα χαρακτηριστικά επισημαίνεται και στην Έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος για τη Νομισματική Πολιτική 2016-2017, το γεγονός αυτό οδήγησε σε «σημαντική μείωση των επενδύσεων», συμπέρασμα στο οποίο εύκολα θα μπορούσε να καταλήξει κανείς παρατηρώντας αρκετούς επιμέρους δείκτες της αγοράς.
Επιπλέον, η ελληνική οικονομία βρίσκεται για περισσότερο από δυόμισι χρόνια υπό το καθεστώς του περιορισμού στην κίνηση κεφαλαίων, το οποίο αυτονόητα δυσχεραίνει την καθημερινότητα των παραγωγικών κλάδων, καθώς και την εκδήλωση σημαντικών επενδύσεων. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (Εθνικοί Λογαριασμοί), το δεύτερο τρίμηνο του 2017, ο ακαθάριστος σχηματισμός κεφαλαίου υποχώρησε σε ποσοστό 17,1%.
Αν σ' αυτό το ήδη αποτρεπτικό για επενδύσεις πλαίσιο συνυπολογίσει κανείς την αύξηση των φορολογικών βαρών, αντιλαμβάνεται το ασφυκτικό περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται σήμερα χιλιάδες επιχειρήσεις στη χώρα, ένα πρόβλημα που μεταφέρεται και στην καθημερινότητα του Έλληνα πολίτη μέσα από μειώσεις μισθών, εργασιακή ανασφάλεια και υψηλή ανεργία. Το 2016, η Ελλάδα ήταν η μοναδική χώρα που αύξησε το ΦΠΑ, η μοναδική (μαζί με τη Νορβηγία) που αύξησε το φόρο εισοδήματος για όλες τις εισοδηματικές κατηγορίες, ενώ ήταν και μία από τις ελάχιστες χώρες που αύξησαν τη «φορολογική σφήνα» (δηλαδή τη φορολογική και ασφαλιστική επιβάρυνση του κόστους εργασίας). Την ίδια στιγμή οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα αναδεικνύουν τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές ως τον πρώτο ανασχετικό παράγοντα επιχειρηματικότητας (WEF, Executive Opinion Survey 2017).
Η κυβέρνηση αδυνατεί να σχεδιάσει και να εφαρμόσει ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο που θα διασυνδέει τους διαθέσιμους πόρους και θα μοχλεύει νέους, καθώς και τις διάσπαρτες δράσεις, με στόχο την παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας. Η εθνική αναπτυξιακή στρατηγική, η οποία εκτός από αναγκαιότητα αποτελεί συμβατική υποχρέωση της χώρας στο πλαίσιο του προγράμματος προσαρμογής, δεν έχει ακόμη κατατεθεί, καθυστερώντας δύο σχεδόν χρόνια.
Α. Πορεία εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε)
Σύμφωνα με τα παρακάτω στοιχεία παρουσιάζεται το 2017 τραγική επιβράδυνση της εκτέλεσης του ΠΔΕ, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014.
Ειδικότερα, έναντι συνολικών πληρωμών ΠΔΕ 3,3 δισ. € το 2014 , την αντίστοιχη περίοδο του 2017 καταγράφονται συνολικές πληρωμές μόλις 1,4 δισ. €. Αντίστοιχα η απορροφητικότητα κατέρχεται από το 42,7% στο 21,95%.
Δυστυχώς, οι προκηρύξεις νέων έργων παραμένουν ακόμη στο στάδιο του προελέγχου. Αυτή η μεγάλη καθυστέρηση προκαλεί επιβράδυνση αλλά και ενδεχόμενα αδυναμία κάλυψης του στόχου ν+3 σε ορισμένα προγράμματα.
Παρά τις αλιευτικές δυνατότητες της χώρας μας, παρουσιάζεται σχεδόν μηδενική απορρόφηση στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας.
Το ίδιο συμβαίνει και στα προγράμματα Εδαφικής Συνεργασίας (Ελλάδα-Κύπρος, Βουλγαρία , Ιταλία, Μεσόγειος).
Tην ίδια εικόνα παρουσιάζουν και τα προγράμματα Επιχειρηματικότητας (νεοφυούς-startups κλπ) ΜΜΕ, τα οποία υλοποιούνται από τον ενδιάμεσο φορέα ΕΦΕΠΑΕ.
Επιπλέον, ενδεικτική είναι η αδυναμία του Υπουργείου Περιβάλλοντος να υλοποιήσει τις απαιτούμενες ΣΜΠΕ, όπως αυτές των λεκανών απορροής, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η ένταξη και εκτέλεση έργων όπως πχ. εγγειοβελτιωτικών έργων στις περιφέρειες που είναι απαραίτητα για την άρδευση και εμπλουτισμό γεωργικών γαιών.
Η συνολική εικόνα σύγκρισης της εκτέλεσης του ΠΔΕ μέχρι και το μήνα Αύγουστο, για τα έτη 2017 και 2014, έχει ως εξής:
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2017 (ΟΡΙΟ ΠΛΗΡΩΜΩΝ: 6.750 εκ €)
ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ : 5.750 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ : 1.160 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΤΙΚΟΤΗΤΑ : 20%
ΕΘΝΙΚΟ ΣΚΕΛΟΣ: 1.000 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ : 318 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΤΙΚΟΤΗΤΑ : 32%
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2014 (ΟΡΙΟ ΠΛΗΡΩΜΩΝ: 6.800 εκ. €)
ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ : 6.100 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ : 3.117 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΤΙΚΟΤΗΤΑ : 51%
ΕΘΝΙΚΟ ΣΚΕΛΟΣ: 700 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ : 191 εκ €
ΑΠΟΡΡΟΦΗΤΙΚΟΤΗΤΑ : 27%
Ενώ το 2017 καταγράφονται δαπάνες του εθνικού σκέλους αντίστοιχες με αυτές του έτους 2014, το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος παραμένει στο απαράδεκτο χαμηλό ποσοστό 20% με απορρόφηση μόλις 1,16 δισ. € και με τάσεις συνεχούς επιβράδυνσης.
Συγκριτικά, το 2014, το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος κατέγραφε απορρόφηση ύψους 3,1 δισ. € και ποσοστό 51%.
Στα μεγέθη του 2017 διακρίνεται μια αρνητική μεταβολή, δηλαδή αύξηση των πόρων του εθνικού σκέλους (32%), σε βάρος του συγχρηματοδοτούμενου (20%), γεγονός, που σημαίνει την έμμεση παραδοχή της επιβραδυντικής πορείας του ΕΣΠΑ.
Εδώ το σημαντικότερο είναι η δέσμευση πόρων στο εθνικό σκέλος που ως γνωστό φιλοξενεί δαπάνες κυρίως αντιαναπτυξιακές.
Β. Πορεία Αναπτυξιακών Νόμων
Ο Αναπτυξιακός Νόμος 4399/2016 παραμένει ανενεργός.
Αφού σας πήρε ενάμιση έτος για να «κατορθώσετε» να φτιάξετε έναν αναπτυξιακό νόμο (ο οποίος στην ουσία δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια αντιγραφή του Γενικού Απαλλακτικού Κανονισμού) προβήκατε τελικά σε ψήφιση του τον Ιούνιο του 2016, τον τροποποιήσατε τον Ιούνιο του 2017, προκηρύξατε τέσσερα καθεστώτα ενισχύσεων τον Οκτώβριο του 2016 και μετά από τρεις τροποποιήσεις αυτών μέχρι και σήμερα όχι μόνο δεν έχει ενταχθεί ούτε ένα έργο, αλλά ούτε καν υπάρχει αίτημα που να έχει αξιολογηθεί (ακόμα προσπαθείτε να ολοκληρώσετε το στάδιο της πληρότητας και από ότι ακούγεται ακόμα και στο πρωταρχικό αυτό στάδιο έχουν δημιουργηθεί πολλά προβλήματα).
Να θυμίσουμε ότι τα τελευταία έργα που εντάχθηκαν σε αναπτυξιακό νόμο ήταν τον Ιούνιο του 2014 (τρεισήμισι χρόνια πριν), όταν επί ημερών μας μέσα σε μόλις 6 μήνες υποβλήθηκαν 732 αιτήσεις, ολοκληρώθηκαν όλες οι διαδικασίες αξιολόγησης και εντάχθηκαν τελικώς 484 επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού άνω των 2,668 δισ. ευρώ και μάλιστα με περισσότερο διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες από τις ισχύουσες που θεσπίστηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι ενώ επί των ημερών μας η κάθε πρόταση αξιολογούνταν με σειρά (α) από υπάλληλο της υπηρεσίας, (β) από 2 πιστοποιημένους αξιολογητές και εάν υπήρχε απόκλιση μεταξύ τους πήγαινε και σε τρίτο (γ) από τον αρμόδιο τμηματάρχη και (δ) το Διευθυντή, εσείς καταργήσατε αυτή τη διαδικασία και ουσιαστικά έχετε δώσει την αρμοδιότητα σε έναν και μόνο εξωτερικό αξιολογητή που ανήκει σε ένα νέο μητρώο που εσείς δημιουργήσατε χωρίς καμία διαδικασία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Μάλιστα στις ανωτέρω επενδύσεις ήταν προαπαιτούμενη και άρα εξασφαλισμένη η ίδια συμμετοχή του κάθε μετόχου σε ποσοστό τουλάχιστον 25% (αυτός ο έλεγχος γινόταν σε όλους ανεξαιρέτως τους προηγούμενους αναπτυξιακούς), ενώ εξαιρετικά αρνητική εντύπωση μας προξενεί ότι στο Ν.4399, που προωθήσατε και ψηφίσατε, δεν απαιτείται από το μέτοχο να αποδείξει ότι διαθέτει τα κεφάλαια για την υλοποίηση του έργου (αρκεί υπεύθυνη δήλωση του και μόνο). Άρα προφανώς μεγάλο μέρος των αιτημάτων του Ν.4399, για την επιτυχία του οποίου κομπάζετε, δεν είναι ώριμες επενδύσεις (άλλη μια εικονική πραγματικότητα της κυβέρνησής σας). Αλήθεια, σε πόσες από τις 772 αιτήσεις υπαγωγής σήμερα έχει ελεγχθεί η δυνατότητα καταβολής της ίδιας συμμετοχής του κάθε μετόχου;
Ο νόμος προβλέπει 8 καθεστώτα ενίσχυσης. Εσείς παλεύετε με τα 4 τόσο καιρό και άκρη δεν βγάζετε, οπότε είναι περιττό να σας ρωτήσουμε τι θα γίνει με τα υπόλοιπα, καθώς και πότε θα υπάρξει (εάν υπάρξει) επόμενος κύκλος.
Συμπεράνουμε, λοιπόν, ότι το μόνο που κάνετε καλά είναι να ανακοινώνετε συνεχώς καθεστώτα ενισχύσεων στα χαρτιά (αναπτυξιακός και ΕΣΠΑ) χωρίς όμως να είστε ικανοί να προχωρήσετε στην υλοποίηση του παραμικρού έργου.
Οι επενδύσεις των προηγούμενων Αναπτυξιακών Νόμων 3299/2004 3908/2011 και 4146/2013 παραμένουν στάσιμες.
Οι γνωρίζοντες την αγορά επενδύσεων καταγγέλλουν ότι ενώ σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια υπάρχουν έτοιμα και υλοποιημένα εκατοντάδες έργα (τουριστικά, βιομηχανίες, ΑΠΕ, logistics, κλπ) που έχουν ενταχθεί σε αναπτυξιακούς νόμους συνολικού ύψους αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ και αναμένουν να εισπράξουν τις αναλογούσες επιχορηγήσεις, εντούτοις δεν φτάνει ούτε ένα ευρώ στην αγορά.
Προκειμένου λοιπόν να δούμε εάν ευσταθούν ή όχι οι καταγγελίες του επιχειρηματικού κόσμου, προσκομίστε μας αναλυτικά τα στοιχεία σε πίνακες από τα κεντρικά πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου.
Γ. ΕΣΠΑ 2014-2020
Στη σημερινή δύσκολη συγκυρία, υπάρχουν διαθέσιμοι ευρωπαϊκοί πόροι που θα μπορούσαν να προσδώσουν αναπτυξιακές ανάσες στην οικονομία και να στηρίξουν κλάδους με πολλαπλά οφέλη για την ελληνική κοινωνία. Ενδεικτικά, η Ελλάδα έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκούς πόρους στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 που μαζί με την εθνική συμμετοχή φτάνουν τα 26 δισ., ενώ εδώ και ένα χρόνο από την αναθεώρηση των δεικτών προστέθηκαν επιπλέον 970 εκατ. Δυστυχώς, όμως, σχεδόν τρία χρόνια μετά την ψήφιση από την τότε Κυβέρνηση της ΝΔ του σχετικού εφαρμοστικού ν.4314/2014, ελάχιστα χρήματα έχουν «πέσει» στην ελληνική οικονομία, παρά τις ιδιαίτερα σημαντικές ανάγκες. Αιτία είναι η αδυναμία της κυβέρνησης να υλοποιήσει ακόμα και προγραμματισμένες από την ίδια δράσεις, καθώς και η ανεδαφικότητα ορισμένων προτάσεων, γεγονός που πρακτικά οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις σε όλα τα στάδια επεξεργασίας των δράσεων του ΕΣΠΑ.
Η αποτυχία στη διαχείριση των ευρωπαϊκών πόρων, μάλιστα, είναι τόσο ξεκάθαρη που αποτυπώνεται πια και στα επίσημα στοιχεία:
Στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού του 2017 (σελ. 85), αναφέρεται πως ο ετήσιος στόχος που είχε θέσει η Κυβέρνηση στο ΕΣΠΑ 2014-2020 για το 2016 ήταν τα 2,28 δισ. ευρώ. Τελικά, το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης ανακοίνωσε στις 04.01.2017 πως η απορρόφηση έφτασε τα 1,61 δισ. ευρώ, δηλαδή 29.3% κάτω του στόχου. Ενδεικτικά, στο μεγαλύτερο επιχειρησιακό πρόγραμμα, το ΕΠΑνΕΚ, για το 2016, σημειώθηκε απορρόφηση μόλις 5,8% (270.400.000 ευρώ). Δηλαδή, 17,1% κάτω από το στόχο.
Η πραγματικότητα όμως, γίνεται ακόμα περισσότερο ζοφερή, όταν εξετάσει κανείς τα δεδομένα για το 2017.
Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με την έκδοση «Οδηγός Επιχειρηµατικότητας, Χρηµατοδοτικά Εργαλεία - ΕΣΠΑ» του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, θα έπρεπε μέχρι το τέλος του α’ εξαμήνου του 2017, να έχουν εκκινήσει συνολικά 24 δράσεις ΕΣΠΑ. Δυστυχώς, μέχρι και σήμερα, έχουν ξεκινήσει μόλις 5, ενώ υπάρχουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις ακόμα και σε δράσεις που έχουν προκηρυχθεί από τον Φεβρουάριο του 2016.
Οι καθυστερήσεις αυτές συνολικά, έχουν καταστήσει ανενεργό τον Ανοιχτό Καταπιστευτικό Λογαριασμό (Escrow Account), ενώ μηδαμινά είναι και τα αποτελέσματα της δράσης του Equity Fund.
Eύκολα αντιλαμβάνεται κανείς πως ο προγραμματισμός χιλιάδων επιχειρήσεων και πολιτών μένει ουσιαστικά στον αέρα.
Δ. Αρνητικά στοιχεία για την επιχειρηματικότητα και τις ΜΜΕ
Αρνητικά στοιχεία καταγράφονται στην πρόσφατη έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ[1] για την επιχειρηματικότητα και τις ΜΜΕ.
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος παραμένει κατώτερος εκείνου στο τέλος του 2014.
Ο δείκτης επιχειρηματικής ανασφάλειας είναι υψηλότατος και συγκεκριμένα άνω του 38% των ΜΜΕ βλέπει μπροστά της τον κίνδυνο του κλεισίματος.
Το εμπόριο και οι αυτοαπασχολούμενοί (δηλαδή το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων στην χώρα) βρίσκεται σε δυσμενέστερη θέση.
Ο κύκλος εργασιών των ΜΜΕ σημειώνει κάμψη για το 57,5% των επιχειρήσεων.
Μείωση της ζήτησης και των παραγγελιών καταγράφεται για το 57% των επιχειρήσεων.
Ο δείκτης ρευστότητας εξακολουθεί να διατηρείται σε εμφανώς χαμηλά επίπεδα αφού για 2 στις 3 επιχειρήσεις (65,1%) παρατηρείται επιδείνωση.
Το απόθεμα αναξιοποίητου παραγωγικού δυναμικού ξεπερνά το 51%.
Μόνο το 4,2% των επιχειρήσεων προγραμματίζει να πραγματοποιήσει κάποια επένδυση στο επόμενο εξάμηνο.
Το ποσοστό των επιχειρήσεων που δηλώνουν ότι θα προχωρήσουν σε περικοπές θέσεων εργασίας είναι διπλάσιο από εκείνων που δηλώνουν πως θα τις αυξήσουν.
Το 36,4% των επιχειρήσεων μείωσε τις ημέρες ή τις ώρες εργασίας.
Στο 33,8% των ΜΜΕ υπάρχει καθυστέρηση στην έγκαιρη καταβολή μισθών.
Το 42,7% των επιχειρήσεων απασχολεί προσωπικό με ευέλικτη μορφή απασχόλησης.
65.000 επιχειρήσεις είναι αντιμέτωπες με κατασχέσεις και δέσμευση λογαριασμών.
Το ποσοστό των επιχειρήσεων που δηλώνει ότι έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία παραμένει σταθερά υψηλό στο 23,8%.
Κατόπιν όλων των παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Γιατί καθυστερεί η απορρόφηση του Προγράμματος των Δημοσίων Επενδύσεων και των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ανάπτυξης;
Πότε ολοκληρώθηκε η διαδικασία των αιτήσεων υπαγωγής στο Ν.4399;
Πόσες από τις αιτήσεις που υποβλήθηκαν έχουν περάσει τον έλεγχο πληρότητας σήμερα, πόσες αιτήσεις προχωρούν στο επόμενο στάδιο της αξιολόγησης και πότε αυτό θα ολοκληρωθεί;
Πόσα αιτήματα που αφορούν έλεγχο επενδύσεων έχουν υποβληθεί από τον Ιανουάριο του 2015 έως σήμερα στο Υπουργείο και στις Περιφέρειες; Ποιο είναι το συνολικό ύψος των εκταμιεύσεων;
Ποιος είναι ο μέσος χρόνος αναμονής για μία επένδυση από τη στιγμή της κατάθεσης του αιτήματος ελέγχου μέχρι την τελική αποπληρωμή;
Γιατί καθυστερεί η υλοποίηση όλων των αναπτυξιακών προγραμμάτων (κρατικών και κοινοτικών), με αποτέλεσμα να στερείται πόρων η χειμαζόμενη οικονομία;
Ποιο είναι το σχέδιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που θα βελτιώσει τα καταστροφικά δεδομένα και τους αρνητικούς δείκτες της ελληνικής οικονομίας που αναφέρονται στην έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ;
Για ποιους λόγους παρατηρούνται τόσες σημαντικές καθυστερήσεις στην αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων; Πώς θα αντιμετωπίσει η Κυβέρνηση το πρόβλημα και ποιες ενέργειες έχει πραγματοποιήσει προς την κατεύθυνση αυτή;
Ποιος είναι ο δημοσιονομικός στόχος για την εισροή κοινοτικών πόρων για το έτος 2017 από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014-2020, όπως αυτός δηλώθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρχές του έτους; Έχει αναθεωρηθεί ή υποβιβασθεί εντός του τρέχοντος έτους; Ποια είναι η μέχρι σήμερα εισροή κοινοτικών πόρων για το έτος 2017, συνολικά και ανά Επιχειρησιακό Πρόγραμμα;
Πότε θα ολοκληρωθεί η κατάρτιση της Εθνικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής 2021; Πότε θα γίνει η διαδικασία της διαβούλευσης και επί της βάσης ποιου κειμένου;
Οι επερωτώντες βουλευτές,
Ντόρα Μπακογιάννη, Α’ Αθήνας
Αθανάσιος Μπούρας, Αττικής
Χρίστος Δήμας, Κορινθίας
Χαράλαμπος Αθανασίου, Λέσβου
Ιωάννης Αντωνιάδης, Φλώρινας
Φωτεινή Αραμπατζή, Σερρών
Βασίλειος Γιόγιακας, Θεσπρωτίας
Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής, Σερρών
Κωνσταντίνος Κατσαφάδος, Α’ Πειραιώς
Εμμανουήλ Κόνσολας, Δωδεκανήσου
Ιωάννης Πλακιωτάκης, Λασιθίου
Κωνσταντίνος Σκρέκας, Τρικάλων
Γεώργιος Στύλιος, Άρτας
Ελευθέριος Αυγενάκης, Ηρακλείου
Απόστολος Βεσυρόπουλος, Ημαθίας
Γεώργιος Βλάχος, Αττικής
Νικόλαος – Γεώργιος Δένδιας, Β’ Αθηνών
Θεόδωρος Καράογλου, Β’ Θεσσαλονίκης
Γεώργιος Καρασμάνης, Πέλλας
Γεώργιος Κασαπίδης, Κοζάνης
Χρήστος Σταϊκούρας, Φθιώτιδας
Δημήτριος Σταμάτης, Επικρατείας
Ιωάννης Τραγάκης, Β’ Πειραιά
Κωνσταντίνος Τσιάρας, Καρδίτσας
Θεόδωρος Φορτσάκης, Επικρατείας
Κωνσταντίνος Χατζηδάκης, Β’ Αθήνας
Labels:
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.