Συνεδρίαση του ΔΣ της ΠΣΕ στις 13/12 με θέμα τους Υδρογονάνθρακες
Στη συνεδρίαση του ΔΣ της ΠΣΕ της 13/12/2017 5ο θέμα (τελευταίο) στην Ημερήσια διάταξη ήταν οι «Υδρογονάνθρακες». Οι σύμβουλοι της ΗΣ ζήτησαν να προταχθεί ως εξαιρετικά επείγον, αλλά ο πρόεδρος και η πλειοψηφία το αρνήθηκαν, όπως άλλωστε είχαν αρνηθεί τη συζήτηση του θέματος και στην επιτροπή ανάπτυξης και στο ίδιο το ΔΣ, όσες φορές τα τελευταία χρόνια το ζήτησε η ΗΣ και με γραπτές παρεμβάσεις της στο ΔΣ.
Σήμερα κάτω από το βάρος των εξελίξεων, με την έναρξη των εργασιών έρευνας και τις κινητοποιήσεις των κατοίκων στην Ήπειρο, όπου μάλιστα σε αυτή τη συνεδρίαση του ΔΣ ήταν παρόντες και εκπρόσωποι φορέων, αναγκάστηκαν να φέρουν το θέμα.
Ποια ήταν όμως η πρόταση τους; Διαστρέφοντας ανοιχτά τα συμπεράσματα της ημερίδας που είχε διοργανώσει η ΠΣΕ στις 2/12/2014 μας είπαν ότι δεν υπάρχει και σοβαρός λόγος ανησυχίας και να απευθυνθούμε στην εταιρεία …να μας ενημερώσει.
Οι σύμβουλοι της ΗΣ αναλυτικά αναφερθήκαμε στις επιπτώσεις από την υλοποίηση της σύμβασης και τονίσαμε την ανάγκη το ΔΣ της ΠΣΕ, ανοιχτά και καθαρά να τοποθετηθεί ενάντια στη συνέχιση των εργασιών και καταθέσαμε πρόταση ψηφίσματος.
Ο πρόεδρος του ΔΣ κ. Δόσης αρνήθηκε να θέσει το ψήφισμα σε ψηφοφορία και με την ανοιχτή – δημόσια προτροπή του οι σύμβουλοι της πλειοψηφίας σαν λαγοί έφυγαν από τη συνεδρίαση και την διέλυσαν.
Η ΗΣ οργανώνει ημερίδα που την Τετάρτη 24/1/2017 στην ΠΣΕ για ενημέρωση, συζήτηση και οργάνωση της δράσης μας και καλεί όλους τους Ηπειρώτες να δώσουμε όλοι μαζί αυτή τη μάχη, μέσα από τους οργανωμένους φορείς μας στην Ήπειρο και την αποδημία.
Έρευνα και Παραγωγή Υδρογονανθράκων στην περιοχή Ιωαννίνων
Η έναρξη των εργασιών έρευνας και παραγωγής Υδρογονανθράκων στην περιοχή των Ιωαννίνων σηματοδοτεί μια σημαντική παρέμβαση στην κοινωνία της Ηπείρου. Εκφράζουμε τον βαθύτατο προβληματισμό μας για τις επιπτώσεις που δημιουργεί το εγχείρημα αυτό με βάση το σημερινό θεσμικό πλαίσιο, τις εγκρίσεις, τις αδειοδοτήσεις και τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί.
Το θεσμικό πλαίσιο έχει θεσμοθετηθεί με τους Ν.468/76, Ν.2289/95 και Ν.4001/2011.Υπάρχουν προβλέψεις για έκδοση προεδρικών διαταγμάτων ή υπουργικών αποφάσεων, για σοβαρά θέματα όπως για την ασφάλεια και το περιβάλλον με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ουσιαστικός διάλογος. Δεν υπάρχει λεπτομερής περιγραφή μέσω κανονισμών όλων των πετρελαϊκών δραστηριοτήτων που έχουν σχέση με την Υγιεινή, την Ασφάλεια και το περιβάλλον. Υπάρχει μια συνεχής μείωση του φορολογικού συντελεστή, από 50% στον Ν. 468/76, σε 40% στον 2289/95 και σε 25% στον Ν4001/11.
Με τον Ν.4001/2011(αναθεώρηση Ν.2289/95) δόθηκαν 3 παραχωρήσεις το 2014 (Ιωάννινα, Πατραϊκός, Κατάκολο). Τα προβλεπόμενα έργα και δραστηριότητες κατά την ανάπτυξη του παρόντος Σχεδίου περιλαμβάνουν:
• Σεισμικές έρευνες
• Ερευνητικές γεωτρήσεις
• Εκμετάλλευση (Ανάπτυξη και Παραγωγή),
• Άλλες δραστηριότητες,
Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην ΣΜΠΕ «…η περιοχή χαρακτηρίζεται ως ενδιαφέρουσα περιοχή για βαθείς στόχους σε έντονα όμως ορεινό ανάγλυφο. Εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί υψηλού κόστους σεισμική και γεωτρητική έρευνα για τον εντοπισμό πετρελαιοπιθανών γεωλογικών στόχων σε μεγάλα βάθη (>4000μ)» Θα υπάρξουν περιβαλλοντικές πιέσεις από σεισμικές έρευνες, όρυξη γεωτρήσεων, κατασκευή εγκαταστάσεων (εκπομπές ρύπων στο έδαφος και τον αέρα), από άλλες δραστηριότητες όπως και με την διαπλάτυνση και διάνοιξη νέων δρόμων, τοπικές επεμβάσεις αποψίλωσης της βλάστησης. Επίσης κατά την παραγωγική διαδικασία, η κατασκευή εγκαταστάσεων (διαχωρισμός αέριας και υγρής φάσης, αφαίρεση νερού κ.λ.π.), η εγκατάσταση αγωγών μεταφοράς των Υ/Α, και η διαχείριση των αποβλήτων θα δημιουργεί επί πλέον επιβάρυνση στο περιβάλλον.
Εκφράζουμε την ένσταση μας κατά πόσον η ΣΜΠΕ διασφαλίζει την ισόρροπη σχέση όλων των ανωτέρω παραμέτρων και κατοχυρώνει την «Ανάπτυξη» της Ηπείρου. Οι συμφωνίες με τις εταιρείες, δημιουργούν ένα γενικόλογο πλαίσιο με αποτέλεσμα οι εταιρείες να ενεργούν ανεξέλεγκτα και εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος. Επίσης η θεσμοθέτηση ελεγκτικών μηχανισμών, όχι για την τυπική νομιμοποίηση αυθαιρεσιών των εταιρειών, προϋποθέτουν πολύ δουλειά, όπως και την ύπαρξη έμπειρου ελεγκτικού μηχανισμού για να τις εφαρμόσει.
Σύμφωνα με την ΥΑ 172162/2-12-2013/Εγκριση ΣΜΠΕ θα παρακολουθούνται δείκτες ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος, εδάφους, υδάτων, χλωρίδας και πανίδας, προστατευόμενων περιοχών και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, «…η παρακολούθηση θα διεξάγεται με ευθύνη της Μονάδα Περιβάλλοντος» το δε σύστημα παρακολούθησης «…θα πρέπει να σχεδιασθεί από την Μονάδα Περιβάλλοντος και να γνωστοποιηθεί στη Αρχή Σχεδιασμού».!!! Η ΥΑ 172162 επίσης προβλέπει «Η ολοκληρωμένη μέριμνα για την πρόληψη, τον περιορισμό και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων στο περιβάλλον θα πρέπει να ανατεθεί σε διακριτή Μονάδα Περιβάλλοντος. Η Μονάδα αυτή θα οργανωθεί και θα λειτουργεί με αποκλειστική ευθύνη του φορέα στον οποίο θα έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, ενώ θα επιβλέπεται από την Αρχή Σχεδιασμού.» Επιπρόσθετα η ΥΑ172162 προβλέπει ζώνη προστασίας 300 μ. εκατέρωθεν του βασικού υδρογραφικού δικτύου, όταν για τον σχεδιασμό και χωροθέτηση ΧΥΤΑ η ζώνη προστασίας ήταν 500 μ.
Τα προβλήματα αυτά δεν αντιμετωπίζονται ούτε και από την σύμβαση παραχώρησης Ν.4300/2014 (παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στη χερσαία περιοχή των Ιωαννίνων), διότι οι κανονισμοί παραμένουν ασαφείς και οι ποινές σε περίπτωση ατυχήματος και περιβαλλοντικής ρύπανσης ανεπαρκείς. Επί πλέον στην σύμβαση αυτή προβλέπεται αύξηση του εμβαδού της προς παραχώρηση περιοχής (4200 km2 από 750 km2) και αύξηση του συνολικού χρόνου έρευνας από 6 σε 7 έτη στην ξηρά.
Το ΔΣ της ΠΣΕ εκφράζει την αντίθεση του στην υλοποίηση της συγκεκριμένης σύμβασης που πλήττει τα συμφέροντα της Ηπείρου και των Ηπειρωτών, εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για το φυσικό, ιστορικό, πολιτιστικό περιβάλλον και ζητάει την διακοπή των εργασιών άμεσα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.