Ομιλία Όλγας Γεροβασίλη στο Περιφερειακό Συνέδριο της Πάτρας

Κυρίες και κύριοι,

Μετά από τρία χρόνια διακυβέρνησης συζητούμε σήμερα, από το βήμα του Περιφερειακού Συνεδρίου Δυτικής Ελλάδας, το σχέδιό μας για τη μεταμνημονιακή Ελλάδα.

Έχοντας διαμορφώσει τους όρους και τις προϋποθέσεις δυναμικής επιστροφής της χώρας.

Έχοντας πετύχει θετικό πρόσημο ανάπτυξης, έχοντας αποκαταστήσει τη διεθνή μας εικόνα, με αυξημένο γεωπολιτικό ρόλο.

Και όλα αυτά δεν ήταν αυτονόητα.

Είμαστε σήμερα εδώ στην Πάτρα, σε ανοιχτό διάλογο με την κοινωνία, με τις παραγωγικές δυνάμεις, για να συνθέσουμε το κοινό μας μέλλον.

Παρά τις αντιξοότητες και τους «κήρυκες της καταστροφής», με την κοινωνία όρθια, με τις αρχές της Αριστεράς σε προτεραιότητα, βρισκόμαστε στην τελική ευθεία, στα τελευταία μέτρα πριν τον μεγάλο μας στόχο.

Και, βέβαια, θέτουμε εκείνες τις δικλείδες ασφαλείας, που θα αποτρέψουν τη διολίσθηση στις προηγούμενες τακτικές.

Πρακτικές που μετέτρεψαν σε μονόδρομο την υπαγωγή στην επιτροπεία.

                                                                                                                                                                     

Κυρίες και κύριοι,

Λένε ότι τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις.

Αλλά, αυτόν τον Αύγουστο, τον Αύγουστο του 2018, θα γραφτεί η μεγαλύτερη είδηση: η έξοδος της χώρας από την περιπέτεια των μνημονίων.

Κι είναι αυτό που μας κάνει –όσο πλησιάζουμε τον μεγάλο, κοινό μας στόχο– να μιλάμε περισσότερο για το μέλλον και λιγότερο για το παρελθόν.

Η ελληνική κοινωνία έχει ανάγκη να μιλήσει και να ακούσει για το μέλλον.

Ένα μέλλον πολιτικής εντιμότητας, οικονομικής ευημερίας, εργασιακής ασφάλειας και διεθνούς συνεργασίας.

Αλλά κι ένα μέλλον κοινωνικής ειρήνης, πολιτιστικής ζωντάνιας και νεανικής εξωστρέφειας.

Με σχέδιο, μέθοδο και συντονισμό βαδίζουμε προς την έξοδο από το πρόγραμμα τον Αύγουστο.

Αυτοδύναμα και αξιόπιστα.

Απέναντι στην προπαγάνδα εκείνων που όσο ήταν στην κυβέρνηση κατέστρεφαν και όσο είναι στην αντιπολίτευση καταστροφολογούν.

Υλοποιούμε το έργο μας σε όλους τους κυβερνητικούς τομείς ευθύνης, ακολουθώντας μία λογική.

Τη λογική ότι όσα κάνουμε τα χτίζουμε σε στέρεες βάσεις.

Για να είμαστε σίγουροι ότι η χώρα δεν ξαναγυρίζει πίσω.

Στη Δημόσια Διοίκηση ήρθαμε εξ αρχής αντιμέτωποι με τις συσσωρευμένες αποτυχίες του παρελθόντος.

Παραλάβαμε ένα Δημόσιο απαξιωμένο και υποστελεχωμένο, για το οποίο υπήρχε μονάχα ένα πρόγραμμα όλα τα χρόνια πριν από μας:

πώς θα συρρικνωθεί περισσότερο, πώς θα γίνει έρμαιο του κάθε κρατικοδίαιτου ιδιωτικού συμφέροντος, πώς θα γίνει τρόπαιο του κάθε «μεταρρυθμιστή» σε εισαγωγικά.

Εμείς κάναμε αυτό που ήταν λογικό. Και θα έπρεπε να είχε γίνει σε όλη την ιστορία του νεοελληνικού κράτους.

Αρχικά, έπρεπε να αποκαταστήσουμε το κύρος της Δημόσιας Διοίκησης, που είχε πληγεί απ’ τον κοινωνικό αυτοματισμό και την τεχνητή σύγκρουση δημοσίου-ιδιωτικού τομέα.

Άμεσα καταργήσαμε όλο το νομοθετικό πλαίσιο που είχε στηθεί στη λογική των απολύσεων, της διαθεσιμότητας, της αυτοδίκαιης αργίας και της τιμωρητικής αξιολόγησης.

Να σας θυμίσω εδώ ότι το 15% των δημοσίων έπρεπε να κριθούν άχρηστοι και περιττοί.

Πιστεύουμε ότι οι δημόσιοι λειτουργοί είναι καταλύτες των μεγάλων θεσμικών αλλαγών που επιχειρούμε.

Όλοι γνωρίζουμε ότι και στον ιδιωτικό τομέα κάθε επιχείρηση για να προχωρήσει πρέπει να αξιοποιεί το ανθρώπινο δυναμικό της.

Τι θα σήμαινε για μια επιχείρηση να συκοφαντούν τους εργαζόμενούς της, τα διευθυντικά της στελέχη, τους επιστήμονές της και το εξειδικευμένο προσωπικό της;

Η συστηματική καλλιέργεια αρνητικών στερεοτύπων για το Δημόσιο, κυρίως από τη ΝΔ αλλά κι άλλες πολιτικές δυνάμεις, ήταν και παραμένει ιδιοτελής.

Ακούσαμε τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να λέει από το βήμα της ΔΕΘ ότι «το δημόσιο και το κρατικό δεν ταυτίζονται».

Δεν εξήγησε πού το βρήκε αυτό. Απλώς είπε ότι δεν έχει τέτοιες «ιδεολογικές εμμονές».

Το ακούσαμε κι αυτό.

Όπως όταν έλεγε ιδεολογική εμμονή της Αριστεράς τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, όταν εμείς διαπραγματευόμασταν με τους θεσμούς κι εκείνος καταστροφολογούσε.

Τον ακούσαμε να λέει «ότι αν ένα δημόσιο αγαθό παρέχεται καλύτερα και φθηνότερα από τον ιδιωτικό τομέα δεν έχουμε καμία αναστολή να κινηθούμε σε αυτήν την κατεύθυνση».

Και να προτείνει μεταξύ άλλων να παραχωρήσουμε «στον ιδιωτικό τομέα υποστηρικτικές υπηρεσίες, όπως η μισθοδοσία των δημοσίων υπαλλήλων».

Εννοεί το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Ας αφήσουμε το Δημόσιο. Αυτόν τον ιδιωτικό τομέα ονειρεύεται ο κ. Μητσοτάκης;

Η καινοτομία του είναι να πώς βρεθεί ιδιώτης να μισθοδοτεί τον κρατικό υπάλληλο;



Κυρίες και κύριοι,

Οι καιροί απαιτούν σοβαρότητα. Απαιτούν σχέδιο και αποτελεσματικότητα.

Για το τι πήγε λάθος εμείς τα έχουμε πει πολλές φορές.

Σήμερα, μετά από τόσα χρόνια περιπέτειας της χώρας, έρχεται το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο και λέει στην Έκθεσή του –όπως και πολλοί άλλοι ευρωπαίοι αξιωματούχοι– ότι επί των ημερών ΝΔ-ΠΑΣΟΚ δεν υπήρχε κατάλληλος στρατηγικός σχεδιασμός, γιατί όλο το βάρος δόθηκε στις περικοπές και όχι στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.

Ενώ όλοι παραδέχονται, έστω και με καθυστέρηση, ότι η συνταγή ήταν λάθος, ακούμε από τη ΝΔ να θέλει να επαναφέρει μεταξύ άλλων τον κανόνα προσλήψεων-αποχωρήσεων στο 1 προς 5.

Και τι σημαίνει αυτό;

Ότι κρίσιμοι τομείς, όπως η Υγεία και η Παιδεία, θα πρέπει να συρρικνωθούν κι άλλο. Ταυτόχρονα, η ΝΔ μας ασκεί κριτική γιατί η Υγεία είναι υποστελεχωμένη. Τα σχόλια δικά σας.

Αρκετά, όμως, με το παρελθόν.

Όσο κι αν επανέρχεται προκλητικό και αμετανόητο, πρέπει να δούμε μπροστά.

Να κατανοήσουμε τις διεθνείς εξελίξεις, να προετοιμαστούμε για το μέλλον.

Η Δημόσια Διοίκηση βρίσκεται στο επίκεντρο των μεγάλων αλλαγών που έχουμε σχεδιάσει και υλοποιούμε.

Η Δημόσια Διοίκηση και μπορεί και πρέπει να αποτελεί πρότυπο διοικητικής οργάνωσης και ψηφιακής πρωτοπορίας.

Και, εκ των πραγμάτων, οφείλει να διασφαλίζει την ύπαρξη και τη συνέχεια του κοινωνικού κράτους.

Κοινωνική απαίτηση είναι σήμερα το κράτος να είναι και αξιόπιστο και αποτελεσματικό.

Μεταρρυθμίζουμε σήμερα τη Δημόσια Διοίκηση, ώστε να καταστεί μηχανισμός παραγωγικής ανασυγκρότησης, οικονομικής ευημερίας και κοινωνικής προόδου.

Αυτές τις αρχές έχουμε ενσωματώσει και στην «Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Ανασυγκρότηση 2017-2019», που ήδη υλοποιούμε με τριπλό στόχο:

·         Την ολιστική αναβάθμιση της δημόσιας διοίκησης.

·         Τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους.

·         Την μετάβαση σε υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.



Κυρίες και κύριοι,

Η χώρα αλλάζει οριστικά σελίδα και μαζί της αλλάζει και η ελληνική Δημόσια Διοίκηση.

Σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, όπως αυτή θα κατατεθεί και στην παρούσα συνεδρία, υλοποιούμε σημαντικά έργα.

Έργα στο εσωτερικό της Δημόσιας Διοίκησης, προκειμένου αυτή να αποκτήσει χαρακτηριστικά διαφάνειας, αξιοκρατίας, αντικειμενικότητας και κοινωνικής λογοδοσίας.

Βασισμένοι στα νέα ψηφιακά οργανογράμματα του Δημοσίου, για τα οποία έχει προηγηθεί αξιολόγηση δομών και τα οποία συνοδεύονται για πρώτη φορά από ψηφιακά περιγράμματα θέσεων εργασίας, δομήσαμε το νέο σύστημα αξιολόγησης, το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας, τις κρίσεις προϊσταμένων και την αποκομματικοποίηση της Διοίκησης.

Το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας είναι μια ψηφιακή πλατφόρμα, μέσω της οποίας ολοκληρώνονται και επιταχύνονται οι μετατάξεις και αποσπάσεις των υπαλλήλων διαφανώς, χωρίς γραφειοκρατία, καταργώντας στην πράξη ρουσφετολογικά και πελατειακά συστήματα.

Ο πρώτος κύκλος κινητικότητας ολοκληρώνεται και συμμετείχαν σ’ αυτόν συνολικά 1.117 δημόσιοι υπάλληλοι.

Έχουμε ξεκινήσει κρίσεις προϊσταμένων. Με αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια.

Για όσους δεν το γνωρίζουν, είχαν πολλά χρόνια να γίνουν κρίσεις προϊσταμένων στο Δημόσιο. Από το 2010.

Όταν δε το Δεκέμβριο του 2014 η κυβέρνηση και ο κ. Μητσοτάκης κατάλαβαν ότι χάνουν τις εκλογές, τοποθέτησαν σε μια νύχτα διευθυντές με ανάθεση, σε όλο το ελληνικό Δημόσιο.

Σήμερα, έχουν προκηρυχτεί ανοιχτά 89 θέσεις Γενικών Διευθυντών στο Δημόσιο.

Οι προκηρύξεις είναι δημόσια προσβάσιμες στην ιστοσελίδα του ΑΣΕΠ.

Ήδη, 20 Γενικοί Διευθυντές Διοικητικού-Οικονομικού έχουν αναλάβει καθήκοντα, μετά από την ολοκλήρωση των παραπάνω διαδικασιών.

Και, παρακαλώ, επιτρέψτε μου να πω ότι δεν γνωρίζουμε και ούτε μας αφορά η κομματική τους προτίμηση και η πολιτική τους προέλευση.

Αλλά η ανταπόκρισή τους στο καθήκον τους, ως συνάρτηση των προσόντων και της εμπειρίας τους.

Η ίδια λογική διατρέχει και την προκήρυξη 69 θέσεων Γενικών, Αναπληρωτών, Ειδικών και Τομεακών Γραμματέων στα Υπουργεία, οι οποίες –όλοι γνωρίζετε– ότι μέχρι σήμερα ήταν πολιτικές θέσεις.

Όλα αυτά γίνονται. Με διαδικασίες θεσμικές και την εγγύηση του ΑΣΕΠ και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

Για πρώτη φορά στα χρονικά της, η ελληνική Δημόσια Διοίκηση διαρρηγνύει τους δεσμούς της με την πολιτική τάξη, τους μηχανισμούς και τα κόμματα.

Επίσης, το 2017 ξεκίνησε η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων.

Με αρκετές αντιστάσεις, που όμως ήταν δικαιολογημένες, εξαιτίας της προηγούμενης εμπειρίας με τον κ. Μητσοτάκη και την τιμωρητική λογική του.

Από φέτος, το 2018, η αξιολόγηση θα γίνει ηλεκτρονικά, στο πλαίσιο της ευρύτερης μετάβασης στο ψηφιακό Δημόσιο.

Πρόκειται για μία διαρκή διαδικασία αυτοβελτίωσης του εργαζομένου και ενεργής συμμετοχής του στην προσπάθεια αναβάθμισης του Δημοσίου.

Θέλω εδώ να τονίσω ότι το νέο σύστημα αξιολόγησης πάει μαζί με τη στοχοθεσία. Η Δημόσια Διοίκηση καθίσταται «Διοίκηση μέσω Στόχων», προκειμένου οι υπηρεσίες να ανταποκρίνονται στις δυναμικές μεταβολές της κοινωνίας.

Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο εμείς αντιλαμβανόμαστε, έχουμε σχεδιάσει και εφαρμόζουμε την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων.

Επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό του Δημοσίου, θέλουμε να εξελιχθεί, και παρέχουμε τα εργαλεία γι’ αυτό.

Όπως ίσως να γνωρίζετε, χθες επισκέφθηκα τις εγκαταστάσεις του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, εδώ στην Πάτρα.

Από τον προσεχή Οκτώβριο ξεκινά στο ΕΑΠ προπτυχιακό πρόγραμμα με τίτλο «Δημόσια Διοίκηση», στο οποίο θα εγγράφονται περίπου 1.000 φοιτητές κατ’ έτος.

Το πρόγραμμα απευθύνεται, βεβαίως, και σε δημόσιους υπαλλήλους ή υπαλλήλους του ευρύτερου δημόσιου τομέα, που μέσα απ’ αυτό θα θελήσουν να ενισχύσουν τη γνώση τους για τη Δημόσια Διοίκηση, αλλά και να εξελίξουν την καριέρα τους με έναν επιπλέον τίτλο σπουδών.

Το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης έχει προβλέψει υποτροφίες για τους αριστούχους φοιτητές.

Η στήριξη, όμως, στο ΕΑΠ αφορά κι ένα άλλο κομμάτι.

Έχει ήδη δρομολογηθεί η προκήρυξη μέσω διαδικασιών ΑΣΕΠ 200 θέσεων εργασίας μόνιμου διοικητικού προσωπικού στο ΕΑΠ.

Το κάνουμε αυτό, για να μπει τέλος στην εργασιακή ομηρεία δεκάδων συμβασιούχων υπαλλήλων του ΕΑΠ, που μέχρι σήμερα δούλευαν σε καθεστώς εργασιακής επισφάλειας.

Γιατί, θέλουμε μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας, στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα.



Κυρίες και κύριοι,

Η λειτουργική ανασύνταξη των δομών, των λειτουργιών και του προσωπικού του Δημοσίου δεν είναι αυτοαναφορική.

Ούτε αποβλέπει στην ικανοποίηση στενών, υπηρεσιακών και διοικητικών λογικών.

Αντίθετα, έρχεται να υπηρετήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις τρέχουσες ανάγκες, να μας προετοιμάσει για τις μελλοντικές και να αποκαταστήσει τη σχέση κράτους-πολίτη.

Με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και τη μετάβαση σε υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.

Ώστε, συμβαδίζοντας με την ευρωπαϊκή ατζέντα του 21ου αιώνα να απλοποιήσουμε τις διαδικασίες, μειώνοντας δραστικά τη γραφειοκρατία

Το ψηφιακό κράτος μειώνει τη γραφειοκρατία και περιορίζει την αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη, εξοικονομώντας πολύτιμους πόρους.

Ταυτόχρονα, το ψηφιακό κράτος και η ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι μια ηχηρή απάντηση στη διαπλοκή, τη διαφθορά και την ευνοιοκρατία.

Σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, υλοποιούμε μια μεγάλη δέσμη ψηφιακών έργων, που θα παρουσιαστούν αναλυτικότερα στη συνέχεια.

Ψηφιακά έργα υποδομής, την ψηφιοποίηση δομών και λειτουργιών του Δημοσίου, την απλούστευση των διαδικασιών, την κωδικοποίηση της νομοθεσίας.

Η λογική μας για τον ψηφιακό σχεδιασμό δεν είναι αυτή των προκατόχων μας που έκαναν έργα, όχι για να εξασφαλίσουν την ίση πρόσβαση των πολιτών στην πληροφορία, αλλά για να εξυπηρετήσουν ημετέρους, φίλους, συγγενείς και κομματικά στελέχη.

Σας θυμίζω ποια ήταν αυτή η λογική για τα ψηφιακά έργα στο δημόσιο τα προηγούμενα χρόνια: επαναλήψεις και επικαλύψεις έργων και έλλειψη διαλειτουργικότητας, υπερκοστολογήσεις και μεγάλη σπατάλη πόρων, όπως και προβλήματα βιωσιμότητας των έργων μετά την ολοκλήρωσή τους.

Αντίθετα, τα ψηφιακά έργα που εμείς σχεδιάζουμε και υλοποιούμε είναι έργα αλληλοσυνδεόμενα, διαλειτουργικά και σύγχρονα,

·         που γεφυρώνουν ανισότητες, γεωγραφικές, κοινωνικές και ηλικιακές,

·         που επιτρέπουν στους πολίτες να εξυπηρετούνται άμεσα και αποτελεσματικά,

·         που απελευθερώνουν τις παραγωγικές δυνάμεις της χώρας από εμπόδια, αγκυλώσεις και πελατειακές σκοπιμότητες.

Στη δική μας αντίληψη, μια ανοικτή δημόσια διοίκηση, όπου οι πολίτες θα έχουν ανοικτή πρόσβαση στη δημόσια πληροφορία, μειώνει τα διοικητικά βάρη, δημιουργεί το υπόβαθρο για νέες αναπτυξιακές ευκαιρίες, δημιουργεί υπεραξίες και δυναμική στην αγορά εργασίας.

Τα ανοικτά, μηχαναγνώσιμα δεδομένα ταυτίζονται με την έννοια της καλής διακυβέρνησης και ενισχύουν τη διαφάνεια της Διοίκησης.

Δεν θα μιλήσω αναλυτικά για όλα τα έργα που υλοποιούμε.

Θα αναφερθώ μόνο στα πιο εμβληματικά απ’ αυτά, δίνοντας στη συνέχεια τον λόγο στον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης, ο οποίος και θα εξειδικεύσει επ’ αυτών.

·         Είναι το νέο ψηφιακό αποθετήριο του δημοσίου τομέα, που έχει πλέον αναβαθμιστεί με υπηρεσίες G-Cloud, ώστε να φιλοξενεί όλες τις ψηφιακές εφαρμογές και λειτουργίες του κράτους, με κατοχυρωμένη την ασφάλεια των συστημάτων. Πρόσφατα μεταφέραμε το σύστημα «Διαύγεια» στο G-Cloud, με στόχο τη λειτουργική του αναβάθμιση. Αντιλαμβάνεστε για τι όγκο και σημασία δεδομένων μιλάμε.

·         Είναι η επανεκκίνηση της διαδικασίας για το «ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ», το οποίο εξοικονομεί πολλά εκατομμύρια τον χρόνο στις τηλεπικοινωνίες του Δημοσίου, αλλά και προσελκύει υψηλές επενδύσεις στον τεχνολογικό κλάδο.

·         Είναι η εφαρμογή του Συστήματος Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων και η δωρεάν παροχή ψηφιακών υπογραφών.

·         Και βέβαια, είναι η αναβάθμιση των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών με την εξέλιξή τους σε ψηφιακά ΚΕΠ.

Όλα τα παραπάνω μεταβάλλουν το τοπίο στη Δημόσια Διοίκηση, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση του νέου, μεταμνημονιακού τοπίου για τη χώρα.

Είμαστε για τα καλά στον 21ο αιώνα. Οι προκλήσεις είναι μεγάλες.

Οι ευκαιρίες μεγαλύτερες.

Γιατί, τώρα ξαναπαίρνουμε την υπόθεση στα χέρια μας.

Σας ευχαριστώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΒΙΝΤΕΟ

[ΒΙΝΤΕΟ][bsummary]

ΘΕΜΑ

[ΘΕΜΑ][bsummary]

ΥΓΕΙΑ

[ΥΓΕΙΑ][twocolumns]

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

[ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ][twocolumns]