«Τεχνική Βοήθεια για τη Θεσμική Ενίσχυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα»

Χαιρετισμός Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης Όλγας Γεροβασίλη, στο συνέδριο με θέμα «Δημόσια Δεοντολογία στην Ελλάδα» που διεξήχθη στο πλαίσιο του κοινού έργου «Τεχνική Βοήθεια για τη Θεσμική Ενίσχυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα» της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Συμβουλίου της Ευρώπης.



«Εργαζόμαστε για ένα νέο διοικητικό πρότυπο που θα ανακτήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στο Δημόσιο».

Σας ευχαριστώ θερμά για την πρόσκληση να παρευρεθώ στη Διεθνή Διάσκεψη του Συμβουλίου της Ευρώπης, με θέμα: «Ηθική στο Δημόσιο».

Σε μια περίοδο, που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η ανασυγκρότηση της Δημόσιας Διοίκησης με νέους όρους.

Με όρους διαφάνειας, αξιοκρατίας και αντικειμενικότητας.

Και βέβαια, σε μια περίοδο που σχεδιάζουμε την Ελλάδα της επόμενης μέρας.

Την μεταμνημονιακή Ελλάδα.

Τη στιγμή, δηλαδή, που οικοδομούμε ένα νέο, παραγωγικό πρότυπο για τη δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας.

Και η διοικητική ανασυγκρότηση αποτελεί κεντρικό μοχλό υποστήριξης αυτής της προσπάθειας.

Κυρίες και Κύριοι,

Η υιοθέτηση ενός νέου, υγιούς παραγωγικού μοντέλου απαιτεί πρώτα από όλα αλλαγή νοοτροπίας.

Απαιτεί να αφήσουμε πίσω πελατειακά δίκτυα, παλαιοκομματικές αντιλήψεις, μικροπολιτικές λογικές.

Χρειάζεται, δηλαδή, και ένα νέο διοικητικό πρότυπο, που θα ανακτήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στο Δημόσιο.

Και για αυτό εργαζόμαστε συστηματικά και εντατικά.

Όταν μάλιστα φαινόμενα που οδήγησαν στη χρεοκοπία, διαπέρασαν επί δεκαετίες τη Δημόσια Διοίκηση.

Λόγω της αλληλεπίδρασής της με την εκάστοτε εκτελεστική εξουσία.

Για το λόγο αυτό, η σημερινή συζήτηση για την «ηθική στο Δημόσιο» είναι και επίκαιρη και ουσιαστική.

Κυρίες και Κύριοι,

Το παλιό, πολιτικό σύστημα της χώρας υπέδειξε τους ανθρώπους της Δημόσιας Διοίκησης ως τους υπαίτιους χρόνιων παθογενειών και πολιτικών αστοχιών.

Και παράλληλα ενεργοποίησε έναν πρωτοφανή κοινωνικό αυτοματισμό, για να υποστηρίξει αυτό το «αφήγημα».

Με προφανή, βέβαια, στόχο.

Να επιβάλει την νεοφιλελεύθερη αντίληψη, βάλλοντας ευθέως κατά του κύρους και των λειτουργιών του Δημοσίου.

Με αυτά τα δεδομένα, λοιπόν, ήταν και δίκαιο και επιβεβλημένο να θωρακίσουμε τη Δημόσια Διοίκηση.

Και προς αυτήν την κατεύθυνση, υλοποιούμε ήδη ένα ευρύ φάσμα μεταρρυθμίσεων για την εσωτερική ανασυγκρότησή του.

Δομικές μεταρρυθμίσεις, στην πλειοψηφία τους πρωτόγνωρες και ριζοσπαστικές.

Ώστε να επαναφέρουμε ψηλά το δείκτη εμπιστοσύνης των πολιτών απέναντι στους θεσμούς του κράτους.

Και αυτό συνιστά όχι μόνο πολιτικό ζητούμενο, αλλά προάσπιση του δημοκρατικού κεκτημένου.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι ιδιαίτερα χρήσιμο το «εργαλείο Συγκριτικής Αξιολόγησης στον τομέα της Δημόσιας Δεοντολογίας».

Το οποίο έχει αναπτύξει το Κέντρο Εμπειρογνωσίας για τη Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Και η Ελλάδα αποτελεί το πρώτο κράτος – μέλος όπου εφαρμόζεται το ανανεωμένο, αυτό εργαλείο.

Όταν μάλιστα, η αξιολόγηση δομών και ανθρώπινου δυναμικού στη Δημόσια Διοίκηση δεν είναι πια ευσεβής πόθος.

Αλλά, υλοποιείται για πρώτη φορά, ως μέρος της «Εθνικής Στρατηγικής για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017-2019».

Του τριετούς, πλαισίου διαρθρωτικών αλλαγών, που σχεδιάσαμε και ήδη εφαρμόζουμε.

Και φυσικά, περιλαμβάνει ανοιχτές, δημόσιες, διαδικασίες επιλογής των επιτελικών στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης.

Ώστε, να απαντήσουμε έμπρακτα και δυναμικά στις αιτιάσεις περί ανυποληψίας και τη στοχοποίηση των δημοσίων υπαλλήλων.

Θέτοντας δικλείδες ασφαλείας, τέτοιες που θα αποτρέψουν την εκδήλωση φαινομένων υποχώρησης των θεσμών, διαπλοκής και διαφθοράς στο μέλλον.

Για το λόγο αυτό:

·      Συστήσαμε το Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης.

Στο Μητρώο καταγράφονται πλήρως τα προσόντα κάθε δυνάμει επιτελικού στελέχους του Δημοσίου.

·      Εισάγαμε Εγχειρίδιο Δομημένης Συνέντευξης στη διαδικασία επιλογής της ιεραρχίας, αντικειμενικοποιώντας τη διαδικασία.

Και βέβαια, κάναμε πράξη την αποκομματικοποίηση της Δημόσιας Διοίκησης.

·      Προκηρύξαμε δηλαδή για πρώτη φορά στην σύγχρονη νεοελληνική ιστορία τις θέσεις των Διοικητικών, Αναπληρωτών, Ειδικών και Τομεακών Γραμματέων των Υπουργείων.

Κόψαμε τον ομφάλιο λώρο της στελέχωσης της ιεραρχίας με κομματικές τοποθετήσεις.

Με διαδικασίες αντικειμενικές και αξιοκρατικές, τις οποίες εγγυώνται ο ΑΣΕΠ, το Νομικό Συμβούλιο του κράτους, ο Συνήγορος του Πολίτη, το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.

Τα ανώτατα, δηλαδή, θεσμικά όργανα της Πολιτείας, τα οποία εμείς εμπιστευόμαστε.

Γιατί, στη δική μας αντίληψη η Δημόσια Διοίκηση διαθέτει επιτελικά στελέχη, με υψηλά προσόντα και κατάρτιση.

Σε αυτά τα στελέχη, δίνεται μετά από πολλά χρόνια η δυνατότητα να αναδειχθούν σε θέσεις ευθύνης, μέσα από τη διαδικασία Επιλογής Προϊσταμένων.

Γνωρίζετε ότι 20 Γενικοί Διευθυντές Διοικητικού – Οικονομικού έχουν ήδη τοποθετηθεί.

Όπως και ότι βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η διαδικασία ανάδειξης των 69 ακόμη Γενικών Διευθυντών των Υπουργείων.

Για να αναδειχθούν στη συνέχεια με αντίστοιχες διαδικασίες και οι Διευθυντές και Προϊστάμενοι στο σύνολο της Δημόσιας Διοίκησης.

Κυρίες και Κύριοι,

Η σημερινή συζήτηση αποτελεί μια αφορμή, για να θέσουμε εκ νέου στη δημόσια συζήτηση ζητήματα διαφθοράς και διαπλοκής.

Το καθολικό αίτημα για διαφάνεια και αξιοκρατία έμεινε επί δεκαετίες σε επίπεδο διακηρύξεων.

Όχι μόνο γιατί η Δημόσια Διοίκηση λειτουργούσε ως μηχανισμός διαμόρφωσης πελατειακών ή κομματικά διαμεσολαβημένων από αυτήν δικτύων.

Αλλά και διότι το διοικητικό έργο δεν ήταν ισότιμα προσβάσιμο σε όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες.

Στον αντίποδα, έχουμε θέσει ως προτεραιότητα τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους.

Προκειμένου να μεταβούμε στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, με γνώμονα τη συλλογική ευημερία, την προστασία του περιβάλλοντος, την προάσπιση των προσωπικών δεδομένων.

Απαιτούνται δηλαδή στοχευμένες πολιτικές, ώστε η ηλεκτρονική διακυβέρνηση να οδηγεί σε μια περισσότερο δημοκρατική και λιγότερο επιτηρητική κοινωνία της πληροφορίας.

Πώς συμβάλλει σε αυτό ο ψηφιακός μετασχηματισμός;

Θα έλεγα, πολλαπλά, καθώς εξασφαλίζει την ανοιχτή και ισότιμη πρόσβαση των πολιτών στην πληροφορία.

Αίρει δηλαδή στην πράξη τις κοινωνικές και άλλες ανισότητες.

Καθώς η ψηφιοποίηση των διαδικασιών οδηγεί αυτόματα στην αντικειμενικοποίησή τους.

Και βέβαια, θέτει δικλείδες ασφαλείας στην ανάπτυξη νέων εστιών διαφθοράς.

Πρωτίστως όμως τα ψηφιακά περιβάλλοντα είναι ανοιχτά περιβάλλοντα.

Ανοιχτά σε κάθε μορφή κοινωνικής λογοδοσίας, την οποία εμείς ενθαρρύνουμε.

Για το σκοπό αυτό, για πρώτη φορά καταρτίσαμε ψηφιακά οργανογράμματα και περιγράμματα θέσεων εργασίας.

Εισάγουμε για πρώτη φορά την ηλεκτρονική αξιολόγηση, όπως και την ψηφιακό εργαλείο για τη διοίκηση μέσω στόχων.

Ώστε η Δημόσια Διοίκηση να χαρτογραφηθεί πλήρως και ψηφιακά.

Ώστε οι Έλληνες πολίτες να έχουν πλήρη και ισότιμη πρόσβαση στις διοικητικές διαδικασίες.

Και βέβαια, η περαιτέρω υπεράσπιση της διαφάνειας συνδέεται με την περαιτέρω ενίσχυση του Προγράμματος «Διαύγεια».

Η «Διαύγεια», λοιπόν, λειτουργεί πλέον με αναβαθμισμένες υπηρεσίες του Κυβερνητικού Νέφους (G-Cloud), όπου πλέον φιλοξενείται.

Κυρίες και Κύριοι,

Οι προληπτικές πολιτικές απέναντι στη διαφθορά προϋποθέτουν την επαναφορά των ηθικών αξιών στη δημόσια δεοντολογία.

Ως Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, ωστόσο, ενισχύουμε με κάθε μέσο και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς και βέβαια το θεσμό του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης.

Ώστε να αντιμετωπιστούν συντριπτικά και καθολικά τέτοια, νοσηρά φαινόμενα.

Η εξάλειψη των οποίων θωρακίζει πρώτα από όλα την ίδια την κοινωνία.

Καθώς, οι πολίτες στην καθημερινότητά τους βρέθηκαν πολλές φορές αντιμέτωποι με διαφορετικές μορφές διαφθοράς.

Διαφθοράς, που κόστισε ακριβά τα προηγούμενα χρόνια στους πολίτες, στην αξιοπιστία και την οικονομία της χώρας.

Η καταπολέμησή της απαιτεί πολιτική βούληση και τολμηρές αποφάσεις.

Από πλευράς μας, σας διαβεβαιώ ότι η πολιτική, αυτή βούληση είναι αταλάντευτη και δεδομένη.

Και για αυτό και θα πετύχουμε.

Σας ευχαριστώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΒΙΝΤΕΟ

[ΒΙΝΤΕΟ][bsummary]

ΘΕΜΑ

[ΘΕΜΑ][bsummary]

ΥΓΕΙΑ

[ΥΓΕΙΑ][twocolumns]

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

[ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ][twocolumns]