Ολγα Γεροβασίλη:Ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης αποκομματικοποιεί το κράτος
Ομιλία της Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγας Γεροβασίλη, στη Συνεδρία: «Διοικητική Ανασυγκρότηση, Δημόσιες Υπηρεσίες και Ψηφιακές Υποδομές», στο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο: «Κεντρική Μακεδονία: Πόλος Ανάπτυξης – Πύλη Συνεργασίας»
Κυρίες και Κύριοι, Φίλες και Φίλοι,
Αισθάνομαι ιδιαίτερη χαρά, που βρίσκομαι σήμερα εδώ, στην πολύ όμορφη Θεσσαλονίκη. Στην έδρα της Περιφέρειας της Κεντρικής Μακεδονίας.
Για να μιλήσουμε για τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της Κυβέρνησής σας.
Για να εμπεδώσετε πως, αυτό που τόσα χρόνια λέγανε «Κυβέρνησή μας» κι εννοούσαν προνομιακές σχέσεις των ημετέρων με την εξουσία και τα προνόμιά της, είναι πέρα, έξω και μακριά απ’ τη δική μας αντίληψη για την πολιτική και την ανάπτυξη.
Η ευθύνη της διακυβέρνησης, φυσικά είναι δική μας, η Κυβέρνηση όμως είναι δική σας, όλων μας.
Γι΄ αυτό είμαστε σήμερα εδώ και θα προσπαθήσουμε όλο το τριήμερο να βρούμε μαζί σας τους τρόπους, ώστε η Κεντρική Μακεδονία να γίνει ξανά ισχυρός πόλος Ανάπτυξης.
Φιλοδοξούμε η σημερινή μας συζήτηση, με θέμα: «Διοικητική Ανασυγκρότηση, Δημόσιες Υπηρεσίες και Ψηφιακές Υποδομές» να συνεισφέρει θετικά σε δυο κατευθύνσεις.
Αφενός στην ενημέρωσή σας για την μέχρι τώρα δουλειά μας.
Μιας κι απ΄ ότι έχετε καταλάβει, τα τελευταία δυόμιση χρόνια, η ενημέρωση δεν έχει και την καλύτερη σχέση με την εγκυρότητα.
Πολύ, δε, περισσότερο δεν έχει και την καλύτερη σχέση με την προβολή του, όποιου θετικού κυβερνητικού έργου.
Και αφετέρου στη συζήτηση μαζί σας.
Θα επιχειρήσω, λοιπόν, μετά τον Νίκο να κάνω μια μικρή αναφορά στις δράσεις των Υπουργείου, του οποίου έχω σήμερα την ευθύνη.
Δίνοντας έμφαση στο εξής.
Πως οι ταχύτητες, με τις οποίες γίνονται οι δομικές και λειτουργικές αλλαγές, είναι υπερπολλαπλάσιες του ρυθμού, με τον οποίον θα έπρεπε να τις κάνουμε.
Και αυτό είναι κάτι που θα ήθελα να το ξέρετε, το θεωρώ ιδιαίτερα κρίσιμο και χρήσιμο για την αξιολόγηση και την αποτίμηση της δουλειάς μας.
Την οποία αποτιμούν πρώτοι -και σωστά- οι πολίτες.
Ξέρουμε τις απόψεις των πολιτών για το Δημόσιο και τα πολλαπλά προβλήματα που αντιμετωπίζουν ακόμη και σήμερα.
Όπως αυτά που καταγράφονται στην πρόσφατη έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη.
Παθογένειες, δηλαδή, που μας έρχονται από το παρελθόν και τις οποίες προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε.
Επειδή τα πολλά, προηγούμενα χρόνια η Δημόσια Διοίκηση ήταν ασφυκτικά εγκλωβισμένη, στενά δεμένη με κομματικά, μικροπολιτικά συμφέροντα.
Από τη μια τη χρησιμοποιούσαν για ρουσφετολογικούς σκοπούς και δημιουργία κομματικών στρατιών.
Και από την άλλη, για εξυπηρετήσεις ημετέρων, που είχαν πάντα προνομιακή σχέση με την εξουσία.
Και βέβαια, οι ίδιοι υποδείκνυαν ως την καλύτερη οδό επαγγελματικής αποκατάστασης μια θέση στο Δημόσιο.
Αυτό ήταν το δικό τους «ελληνικό όνειρο».
Και στη συνέχεια, όταν η διεθνής κρίση ανάγκασε τους κυβερνώντες να σκληρύνουν το πολιτικό μοντέλο, το Δημόσιο χρησιμοποιήθηκε σαν μοχλός ιδεολογικής επικράτησης των νεοφιλελεύθερων πολιτικών.
Ενεργοποίησαν τον κοινωνικό αυτοματισμό, συκοφαντώντας τη Δημόσια Διοίκηση, απαξιώνοντας δομές, λειτουργίες, αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό του Δημοσίου, με τους γνωστούς χαρακτηρισμούς «τεμπέληδες», «ανίκανοι» κτλ.
Έτσι ώστε οι δημόσιοι υπάλληλοι να θεωρηθούν οι κύριοι υπαίτιοι της κρίσης.
Γιατί;
Τελικά, για να εκχωρηθούν οι λειτουργίες του κοινωνικού κράτους στον ιδιωτικό τομέα.
Και μην νομίζετε ότι σταμάτησαν ή ότι έχουν αλλάξει θέσεις και απόψεις.
Το βλέπετε, άλλωστε, ότι επιμένουν να εκφράζουν την ιδεολογική τους εμμονή κατά του κοινωνικού κράτους με κάθε μέσο.
Τελευταία, με σειρά ανακοινώσεων της ΝΔ περί ψευδών διορισμών “συγγενών, φίλων και κολλητών”.
Να επαναλάβω λοιπόν για άλλη μια φορά και από αυτό εδώ το βήμ, σε όλες αυτές τις ανακοινώσεις της ΝΔ περί «άλωσης του κράτους από το ΣΥΡΙΖΑ» ότι δεν πρόκειται για διορισμούς, αλλά για παρωδική, εργασιακή απασχόληση.
Να το πω απλά: οι συνεργάτες των βουλευτών και των υπουργών, επιλέγονται βάσει ικανοτήτων, αλλά δεν παύουν να είναι άτομα με κοινή πολιτική αντίληψη και υψηλό δείκτη εμπιστοσύνης.
Και επίσης, ξέρουμε και πόσοι είναι. Γιατί, εμείς δεν τους κρύβουμε από το σύστημα της «Απογραφής», ανάμεσα σε άλλους συμβασιούχους.
Κυρίες και Κύριοι,
Αποκαλύπτεται, λοιπόν, με κάθε τρόπο η διαρκής και μεθοδική επίθεση στον δημόσιο χαρακτήρα του κοινωνικού κράτους.
Με απαξιωμένο και -εν πολλοίς- συκοφαντημένο το Δημόσιο ήταν πολύ εύκολη η ευθεία επίθεση στο κοινωνικό κράτος και τον δημόσιο χαρακτήρα του.
Είχαν προχωρήσει αρκετά.
Ευτυχώς απ΄ τον Γενάρη του 2015, δεν έχουν πια την μπακέτα διάλυσης του Δημόσιου τομέα στα χέρια τους.
Δεν την ολοκλήρωσαν.
Μας κληροδότησαν όμως στρεβλά πρότυπα, υποστελεχωμένες δομές, ανασφαλές κι απογοητευμένο ανθρώπινο δυναμικό και βαλτωμένες λειτουργίες.
Για αυτό σας ανέφερα στην αρχή το πόσο αναγκαίες είναι οι υψηλές ταχύτητες για τις αλλαγές στο Δημόσιο, ώστε το 2020 να παραδώσουμε μια αξιοκρατική και αποτελεσματική Δημόσια Διοίκηση.
Όσον αφορά την μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, αποτελούσε ένα θέμα που δεν το άγγιζαν, το παρέπεμπαν συνεχώς σε μελλοντικές καλένδες.
Από τη μια η γραφειοκρατία κι η αδράνεια ευνοούσε τις ρουσφετολογικές, αδιαφανείς διαδικασίες.
Από την άλλη, ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του Δημοσίου δεν βοηθούσε το αφήγημα-στόχο περί ανίκανου, εχθρικού στον πολίτη κι αναποτελεσματικού δημόσιου τομέα.
Σ’ αυτό το τοπίο, με αυτές τις ιδεολογικές και πολιτικές επιλογές είναι παραπάνω από προφανές πως δεν θα μπορούσε να γίνει καμιάς μορφής διοικητική ανασυγκρότηση.
Οι όποιες αποσπασματικές προσπάθειες είχαν επιχειρηθεί κατά το μακρινό παρελθόν, προσέκρουαν στις αντίρροπες δυνάμεις της μικροπολιτικής.
Στην εξάρτηση, δηλαδή και στη συνακόλουθη προστασία στελεχών της Διοίκησης από πολιτικούς προϊσταμένους και ταυτόχρονα στην προστασία πολιτικών προσώπων από δομές και στελέχη της Διοίκησης.
Με λίγα λόγια, η Διοικητική Ανασυγκρότηση προσέκρουε και εμποδιζόταν από τον τρόπο και την αδιαφάνεια της συγκρότησής της.
Αυτά που σας προανέφερα δεν είναι ο μοναδικός αλλά ένας από τους σοβαρότερους λόγους,
που, πέρα από το νοικοκύρεμα, την εμπέδωση του αισθήματος δικαίου και την αύξηση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας στις λειτουργίες του Δημοσίου,
πέρα από το σπάσιμο του άδικου κοινωνικού αυτοματισμού και την αποκατάσταση κλίματος εργασιακής ασφάλειας,
που προσπαθούμε τα 3 τελευταία χρόνια να κάνουμε,
δουλεύουμε με πολύ έντονους ρυθμούς για να καλύψουμε τα λειτουργικά και δομικά κενά, που παραλάβαμε στο τρίπτυχο που συζητάμε σήμερα εδώ,
τόσο στη Διοικητική Ανασυγκρότηση όσο και στις Δημόσιες Υπηρεσίες και τις Ψηφιακές Υποδομές.
Κάτω απ’ αυτό το πρίσμα υλοποιούμε έργα όπως:
-Ψηφιακά Οργανογράμματα με αξιολόγηση δομών στα Υπουργεία και σε όλους τους φορείς του Δημοσίου, τα οποία αποτυπώνουν τις δομές και τις πραγματικές τους ανάγκες.
– Αυτά συνοδεύονται για πρώτη φορά στη Δημόσια Διοίκηση από Περιγράμματα Θέσεων Εργασίας, δηλαδή προσόντα και καθήκοντα για κάθε θέση στο Δημόσιο.
Λειτουργικά κενά καλύπτει άμεσα και το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας.
Μια ηλεκτρονική πλατφόρμα, που αντικαθιστά τα όσα γνωρίζαμε για τις αποσπάσεις και τις μετατάξεις.
Τόνοι χαρτιών, άπειρες εργατοώρες, δεκάδες μήνες αναμονής για τη διεκπεραίωση, το ρουσφέτι που χρειαζόταν δυστυχώς για μια υπηρεσιακή διαδικασία, τελειώνουν οριστικά.
Έτσι, ο κάθε ενδιαφερόμενος αντί να ψάχνει για πολιτική παρέμβαση, βρίσκει τη διαθέσιμη θέση της αρεσκείας του και υποβάλλει αίτηση ηλεκτρονικά.
Η διαχείριση, όμως, του Ανθρώπινου Δυναμικού του Δημόσιου τομέα πρέπει να υποστηρίζεται από ένα σύστημα, που να καταγράφει όλη τα στάδια της πορείας κάθε υπαλλήλου, από την πρόσληψη μέχρι τη συνταξιοδότησή του.
Θέτοντας τέλος στα δεκάδες πιστοποιητικά, στον ανορθολογισμό των υπηρεσιακών φακέλων.
Το Σύστημα, λοιπόν, Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού Ανθρώπινου Δυναμικού, έργο ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ, το δημοπρατούμε.
Με δεδομένα, λοιπόν, όλα αυτά τα ψηφιακά εργαλεία, είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε τη διαδικασία ηλεκτρονικής αξιολόγησης των Δημοσίων υπαλλήλων.
Και αυτές οι ψηφιακές δράσεις ανά συγκροτούν πλήρως τις εσωτερικές διαδικασίες της Δημόσιας Διοίκησης.
Ταυτόχρονα, έχουν ξεκινήσει οι κρίσεις Προϊσταμένων.
Μάλιστα, ολοκληρώνονται μέχρι το φθινόπωρο όλες οι διαδικασίες κρίσεις Προϊσταμένων για πρώτη φορά μετά από 10 χρόνια.
Δεν μπορώ, ωστόσο, να μην αναφερθώ και σε μια εμβληματική μεταρρύθμιση.
Την επιλογή των Γραμματέων των Υπουργείων με δημόσια, ανοιχτή προκήρυξη, που εξελίσσεται ήδη.
Την αποκομματικοποίηση του Δημοσίου στην πράξη, μια πραγματική τομή στα χρονικά της Δημόσιας Διοίκησης.
Κάποιοι νόμιζαν ότι δεν θα τολμούσαμε μια τέτοια αλλαγή.
Τους διαβεβαιώνω ότι θα πάμε μέχρι τέλους, γκρεμίζοντας το οχυρό του πελατειακού- ρουσφετολογικού κράτους.
Κυρίες και Κύριοι,
Αυτό, το οποίο αλλάζει βεβαίως τη σχέση των πολιτών με το Δημόσιο είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους.
Για αυτό και αποτελεί κεντρική, πολιτική μας επιλογή, που εξειδικεύεται με βάση τις ανάγκες και αρμοδιότητες κάθε Υπουργείου.
Σχεδιάζουμε, λοιπόν και υλοποιούμε σε αγαστή και διαρκή συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής σειρά έργων, με στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη.
Γιατί, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους:
μειώνει δραστικά τη γραφειοκρατία,
μειώνει το λειτουργικό κόστος και εξοικονομεί πόρους,
Ενώ αυξάνει την ποιότητα παροχής υπηρεσιών στους πολίτες.
Για αυτό και δημιουργούμε από την αρχή ψηφιακές υποδομές και εφαρμογές.
Δημιουργήσαμε το Κυβερνητικό Υπολογιστικό Νέφους του Δημοσίου (G-Cloud).
Ένα σύγχρονο, Υπολογιστικό Κέντρο του Δημοσίου, που λειτουργεί από την Κοινωνία της Πληροφορίας και τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.
Σε ένα σύγχρονο κτίριο, υψηλών προδιαγραφών ασφάλειας, παρέχοντας ταχύτητα και αναβαθμισμένες υπηρεσίες στις πληροφοριακές υποδομές.
Το Υπολογιστικό Νέφος εξοικονομεί εκατομμύρια ευρώ για το Δημόσιο, καθώς συγκεντρώνει στον ίδιο χώρο συστήματα, που θα κόστιζαν πολλαπλάσια, αν λειτουργούσαν μεμονωμένα.
Εκεί έχει εγκατασταθεί η «Διαύγεια», σε καθεστώς πλήρους ασφάλειας και λειτουργίας.
Στην κατεύθυνση των ψηφιακών υποδομών, επανεκκινήσαμε τις διαδικασίες για την έναρξη της υλοποίησης του ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ.
Δηλαδή, την επέκταση του Εθνικού Δικτύου Δημόσιου Τομέα σε σχεδόν 40.000 κτίρια του Δημοσίου πανελλαδικά.
Μεταξύ των οποίων, και σχολικά συγκροτήματα, κέντρα υγείας και άλλες, αποκεντρωμένες υπηρεσίες σε όλη τη χώρα.
Ταυτόχρονα, με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής προετοιμάζουμε το Κεντρικό Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων, μαζί με Αναγνωρισμένες Ψηφιακές Υπογραφές.
Ένα έργο που θα αλλάξει, όλα όσα ξέραμε για την καθημερινότητα της Δημόσιας Διοίκησης.
Γιατί, αφήνουμε πίσω το χαρτί και τα δημόσια έγγραφα έχουν υποχρεωτικά ηλεκτρονική μορφή.
Η αλλαγή αυτή συμβάλλει:
• στην μείωση της γραφειοκρατίας,
• στη διαλειτουργική σύνδεση των δημόσιων υπηρεσιών,
• στην επιτάχυνση του χρόνου διεκπεραίωσης,
• και άρα στη σημαντική εξοικονόμηση πόρων.
Η Ηλεκτρονική Διακίνηση Εγγράφων προϋποθέτει την ψηφιακή υπογραφή.
Για το σκοπό αυτό, έχουν ήδη εκδοθεί 54.913 Ψηφιακά Πιστοποιητικά για δημοσίους υπαλλήλους, ιδιώτες και επιχειρήσεις και επαγγελματικές ομάδες.
Παράλληλα, δρομολογούμε τις «Απλουστεύσεις διοικητικών διαδικασιών προς ενίσχυση της επιχειρηματικότητας», με έμφαση στις αδειοδοτήσεις 279 επαγγελματικών ομάδων.
Το έργο, προϋπολογισμού 720.000 ευρώ, έχει λάβει έγκριση από τη διαχειριστική του αρχή και προχωρούμε σύντομα στην προκήρυξή του.
Προωθούμε, επίσης, τη διαλειτουργικότητα, καθώς ολοκληρώθηκε η διασύνδεση 70 νοσοκομείων της χώρας (και έπονται άλλα 35).
Και φυσικά, ενισχύουμε το ανθρώπινο δυναμικό του Δημοσίου με ψηφιακές δεξιότητες, στις οποίες αναφέρθηκα.
Υλοποιήσαμε ήδη την πρώτη δράση της «Εθνικής Συμμαχίας για την Ψηφιακή Οικονομία».
Με αντικείμενο τις «Ψηφιακές Δεξιότητες για την Ανάπτυξη του Τουρισμού».
Σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης και της Google.
Προετοιμάζουμε ακόμη την «Εθνική Πύλη για την Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας», καθώς ολοκληρώνεται το τεχνικό δελτίο του έργου.
Θα ήθελα, ωστόσο, κάνω μια ειδική αναφορά σε μια πρόκληση του μέλλοντος.
Στα ανοιχτά δεδομένα (open data), την ανάπτυξη των οποίων ενισχύουμε.
Διαθέτουμε αυτή τη στιγμή 6.514 αναρτημένα σύνολα στο εθνικό portal data.gov.gr, στο Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Και αναφέρομαι σε πρόκληση, γιατί η επανάχρηση των ανοιχτών δεδομένων μπορεί να οδηγήσει σε αναπτυξιακά οφέλη και θέσεις εργασίας.
Για παράδειγμα Ανοιχτά δεδομένα του Υπουργείου Ναυτιλίας για το λαθρεμπόριο καυσίμων, του Υπουργείου Υγείας για τη λειτουργία των νοσοκομείων.
Και, βέβαια, αναβαθμίζουμε υφιστάμενες υποδομές, όπως τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών.
Αξιοποιώντας τεχνογνωσία και διευρύνοντας τους χρηματοδοτικούς μας ορίζοντες, όπως μέσω του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ).
Κυρίες και Κύριοι,
Διανύουμε, σε πείσμα πολλών, τους τελευταίους μήνες των προγραμμάτων προσαρμογής.
Μετά από εντατική προσπάθεια, απαιτητικές διαπραγματεύσεις, επιτυχείς αξιολογήσεις.
Σε όλη αυτή τη διαδρομή μέχρι την έξοδο από την Επιτροπεία, παρά την πίεση και την ένταση των στιγμών,
παρά τις αντεθνικές τρικλοποδιές και τα προβλήματα, δεν χάσαμε
ποτέ την πυξίδα μας.
Δηλαδή, την αναφορά μας στους συμπολίτες μας, την αγωνία μας
να κρατήσουμε την κοινωνία ψηλά και όρθια, την στόχευσή μας στην αποκατάσταση της ισονομίας και του δικαίου.
Και το λέω αυτό, γιατί βλέπω εδώ, τους Πυροσβέστες πενταετούς θητείας.
Για τους οποίους δώσαμε μια μάχη στην Τρίτη αξιολόγηση και την κερδίσαμε.
Και έτσι, προχθές εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση που τους δικαιώνει.
Καμία, λοιπόν, μάχη δεν έχει χαθεί, πριν δοθεί.
Κυρίες και Κύριοι,
Προσπάθησα να σας περιγράψω όσα έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια.
Αν ο πολιτικός σχεδιασμός της “Αριστερής παρένθεσης” τους έβγαινε,
αν η κυβέρνηση δεν είχε σταθερά και αποκλειστικά το βλέμμα της στραμμένο στην κοινωνία,
αν αυτή η κυβέρνηση δεν έπαιρνε γενναίες αποφάσεις,
Το Δημόσιο, το κοινωνικό κράτος, η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή και η διοικητική Ανασυγκρότηση θα ήταν λέξεις χωρίς περιεχόμενο.
Και «μεταρρύθμιση του κράτους» θα ήταν απλά οι απολύσεις των Δημοσίων υπαλλήλων και η κατάργηση του κοινωνικού κράτους.
Όμως, για εμάς, για την Αριστερά, για την ιστορία και την ιδεολογία της,
για την ελπίδα και το μέλλον της κοινωνίας και κυρίως των αποκλεισμένων και των αδύναμων,
η μοναδική ασπίδα είναι το κοινωνικό κράτος δικαίου.
Για αυτό είμαστε με τους ανθρώπους και όχι με τους αριθμούς.
Για αυτό και τα “success story” δεν μας λένε τίποτε, αν δεν έχουν ευεργετικά αποτελέσματα στην καθημερινότητα των συμπολιτών μας.
Για αυτό δεν είμαστε ίδιοι και ούτε θα γίνουμε.
Σας ευχαριστώ.
Κυρίες και Κύριοι, Φίλες και Φίλοι,
Αισθάνομαι ιδιαίτερη χαρά, που βρίσκομαι σήμερα εδώ, στην πολύ όμορφη Θεσσαλονίκη. Στην έδρα της Περιφέρειας της Κεντρικής Μακεδονίας.
Για να μιλήσουμε για τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της Κυβέρνησής σας.
Για να εμπεδώσετε πως, αυτό που τόσα χρόνια λέγανε «Κυβέρνησή μας» κι εννοούσαν προνομιακές σχέσεις των ημετέρων με την εξουσία και τα προνόμιά της, είναι πέρα, έξω και μακριά απ’ τη δική μας αντίληψη για την πολιτική και την ανάπτυξη.
Η ευθύνη της διακυβέρνησης, φυσικά είναι δική μας, η Κυβέρνηση όμως είναι δική σας, όλων μας.
Γι΄ αυτό είμαστε σήμερα εδώ και θα προσπαθήσουμε όλο το τριήμερο να βρούμε μαζί σας τους τρόπους, ώστε η Κεντρική Μακεδονία να γίνει ξανά ισχυρός πόλος Ανάπτυξης.
Φιλοδοξούμε η σημερινή μας συζήτηση, με θέμα: «Διοικητική Ανασυγκρότηση, Δημόσιες Υπηρεσίες και Ψηφιακές Υποδομές» να συνεισφέρει θετικά σε δυο κατευθύνσεις.
Αφενός στην ενημέρωσή σας για την μέχρι τώρα δουλειά μας.
Μιας κι απ΄ ότι έχετε καταλάβει, τα τελευταία δυόμιση χρόνια, η ενημέρωση δεν έχει και την καλύτερη σχέση με την εγκυρότητα.
Πολύ, δε, περισσότερο δεν έχει και την καλύτερη σχέση με την προβολή του, όποιου θετικού κυβερνητικού έργου.
Και αφετέρου στη συζήτηση μαζί σας.
Θα επιχειρήσω, λοιπόν, μετά τον Νίκο να κάνω μια μικρή αναφορά στις δράσεις των Υπουργείου, του οποίου έχω σήμερα την ευθύνη.
Δίνοντας έμφαση στο εξής.
Πως οι ταχύτητες, με τις οποίες γίνονται οι δομικές και λειτουργικές αλλαγές, είναι υπερπολλαπλάσιες του ρυθμού, με τον οποίον θα έπρεπε να τις κάνουμε.
Και αυτό είναι κάτι που θα ήθελα να το ξέρετε, το θεωρώ ιδιαίτερα κρίσιμο και χρήσιμο για την αξιολόγηση και την αποτίμηση της δουλειάς μας.
Την οποία αποτιμούν πρώτοι -και σωστά- οι πολίτες.
Ξέρουμε τις απόψεις των πολιτών για το Δημόσιο και τα πολλαπλά προβλήματα που αντιμετωπίζουν ακόμη και σήμερα.
Όπως αυτά που καταγράφονται στην πρόσφατη έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη.
Παθογένειες, δηλαδή, που μας έρχονται από το παρελθόν και τις οποίες προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε.
Επειδή τα πολλά, προηγούμενα χρόνια η Δημόσια Διοίκηση ήταν ασφυκτικά εγκλωβισμένη, στενά δεμένη με κομματικά, μικροπολιτικά συμφέροντα.
Από τη μια τη χρησιμοποιούσαν για ρουσφετολογικούς σκοπούς και δημιουργία κομματικών στρατιών.
Και από την άλλη, για εξυπηρετήσεις ημετέρων, που είχαν πάντα προνομιακή σχέση με την εξουσία.
Και βέβαια, οι ίδιοι υποδείκνυαν ως την καλύτερη οδό επαγγελματικής αποκατάστασης μια θέση στο Δημόσιο.
Αυτό ήταν το δικό τους «ελληνικό όνειρο».
Και στη συνέχεια, όταν η διεθνής κρίση ανάγκασε τους κυβερνώντες να σκληρύνουν το πολιτικό μοντέλο, το Δημόσιο χρησιμοποιήθηκε σαν μοχλός ιδεολογικής επικράτησης των νεοφιλελεύθερων πολιτικών.
Ενεργοποίησαν τον κοινωνικό αυτοματισμό, συκοφαντώντας τη Δημόσια Διοίκηση, απαξιώνοντας δομές, λειτουργίες, αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό του Δημοσίου, με τους γνωστούς χαρακτηρισμούς «τεμπέληδες», «ανίκανοι» κτλ.
Έτσι ώστε οι δημόσιοι υπάλληλοι να θεωρηθούν οι κύριοι υπαίτιοι της κρίσης.
Γιατί;
Τελικά, για να εκχωρηθούν οι λειτουργίες του κοινωνικού κράτους στον ιδιωτικό τομέα.
Και μην νομίζετε ότι σταμάτησαν ή ότι έχουν αλλάξει θέσεις και απόψεις.
Το βλέπετε, άλλωστε, ότι επιμένουν να εκφράζουν την ιδεολογική τους εμμονή κατά του κοινωνικού κράτους με κάθε μέσο.
Τελευταία, με σειρά ανακοινώσεων της ΝΔ περί ψευδών διορισμών “συγγενών, φίλων και κολλητών”.
Να επαναλάβω λοιπόν για άλλη μια φορά και από αυτό εδώ το βήμ, σε όλες αυτές τις ανακοινώσεις της ΝΔ περί «άλωσης του κράτους από το ΣΥΡΙΖΑ» ότι δεν πρόκειται για διορισμούς, αλλά για παρωδική, εργασιακή απασχόληση.
Να το πω απλά: οι συνεργάτες των βουλευτών και των υπουργών, επιλέγονται βάσει ικανοτήτων, αλλά δεν παύουν να είναι άτομα με κοινή πολιτική αντίληψη και υψηλό δείκτη εμπιστοσύνης.
Και επίσης, ξέρουμε και πόσοι είναι. Γιατί, εμείς δεν τους κρύβουμε από το σύστημα της «Απογραφής», ανάμεσα σε άλλους συμβασιούχους.
Κυρίες και Κύριοι,
Αποκαλύπτεται, λοιπόν, με κάθε τρόπο η διαρκής και μεθοδική επίθεση στον δημόσιο χαρακτήρα του κοινωνικού κράτους.
Με απαξιωμένο και -εν πολλοίς- συκοφαντημένο το Δημόσιο ήταν πολύ εύκολη η ευθεία επίθεση στο κοινωνικό κράτος και τον δημόσιο χαρακτήρα του.
Είχαν προχωρήσει αρκετά.
Ευτυχώς απ΄ τον Γενάρη του 2015, δεν έχουν πια την μπακέτα διάλυσης του Δημόσιου τομέα στα χέρια τους.
Δεν την ολοκλήρωσαν.
Μας κληροδότησαν όμως στρεβλά πρότυπα, υποστελεχωμένες δομές, ανασφαλές κι απογοητευμένο ανθρώπινο δυναμικό και βαλτωμένες λειτουργίες.
Για αυτό σας ανέφερα στην αρχή το πόσο αναγκαίες είναι οι υψηλές ταχύτητες για τις αλλαγές στο Δημόσιο, ώστε το 2020 να παραδώσουμε μια αξιοκρατική και αποτελεσματική Δημόσια Διοίκηση.
Όσον αφορά την μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, αποτελούσε ένα θέμα που δεν το άγγιζαν, το παρέπεμπαν συνεχώς σε μελλοντικές καλένδες.
Από τη μια η γραφειοκρατία κι η αδράνεια ευνοούσε τις ρουσφετολογικές, αδιαφανείς διαδικασίες.
Από την άλλη, ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του Δημοσίου δεν βοηθούσε το αφήγημα-στόχο περί ανίκανου, εχθρικού στον πολίτη κι αναποτελεσματικού δημόσιου τομέα.
Σ’ αυτό το τοπίο, με αυτές τις ιδεολογικές και πολιτικές επιλογές είναι παραπάνω από προφανές πως δεν θα μπορούσε να γίνει καμιάς μορφής διοικητική ανασυγκρότηση.
Οι όποιες αποσπασματικές προσπάθειες είχαν επιχειρηθεί κατά το μακρινό παρελθόν, προσέκρουαν στις αντίρροπες δυνάμεις της μικροπολιτικής.
Στην εξάρτηση, δηλαδή και στη συνακόλουθη προστασία στελεχών της Διοίκησης από πολιτικούς προϊσταμένους και ταυτόχρονα στην προστασία πολιτικών προσώπων από δομές και στελέχη της Διοίκησης.
Με λίγα λόγια, η Διοικητική Ανασυγκρότηση προσέκρουε και εμποδιζόταν από τον τρόπο και την αδιαφάνεια της συγκρότησής της.
Αυτά που σας προανέφερα δεν είναι ο μοναδικός αλλά ένας από τους σοβαρότερους λόγους,
που, πέρα από το νοικοκύρεμα, την εμπέδωση του αισθήματος δικαίου και την αύξηση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας στις λειτουργίες του Δημοσίου,
πέρα από το σπάσιμο του άδικου κοινωνικού αυτοματισμού και την αποκατάσταση κλίματος εργασιακής ασφάλειας,
που προσπαθούμε τα 3 τελευταία χρόνια να κάνουμε,
δουλεύουμε με πολύ έντονους ρυθμούς για να καλύψουμε τα λειτουργικά και δομικά κενά, που παραλάβαμε στο τρίπτυχο που συζητάμε σήμερα εδώ,
τόσο στη Διοικητική Ανασυγκρότηση όσο και στις Δημόσιες Υπηρεσίες και τις Ψηφιακές Υποδομές.
Κάτω απ’ αυτό το πρίσμα υλοποιούμε έργα όπως:
-Ψηφιακά Οργανογράμματα με αξιολόγηση δομών στα Υπουργεία και σε όλους τους φορείς του Δημοσίου, τα οποία αποτυπώνουν τις δομές και τις πραγματικές τους ανάγκες.
– Αυτά συνοδεύονται για πρώτη φορά στη Δημόσια Διοίκηση από Περιγράμματα Θέσεων Εργασίας, δηλαδή προσόντα και καθήκοντα για κάθε θέση στο Δημόσιο.
Λειτουργικά κενά καλύπτει άμεσα και το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας.
Μια ηλεκτρονική πλατφόρμα, που αντικαθιστά τα όσα γνωρίζαμε για τις αποσπάσεις και τις μετατάξεις.
Τόνοι χαρτιών, άπειρες εργατοώρες, δεκάδες μήνες αναμονής για τη διεκπεραίωση, το ρουσφέτι που χρειαζόταν δυστυχώς για μια υπηρεσιακή διαδικασία, τελειώνουν οριστικά.
Έτσι, ο κάθε ενδιαφερόμενος αντί να ψάχνει για πολιτική παρέμβαση, βρίσκει τη διαθέσιμη θέση της αρεσκείας του και υποβάλλει αίτηση ηλεκτρονικά.
Η διαχείριση, όμως, του Ανθρώπινου Δυναμικού του Δημόσιου τομέα πρέπει να υποστηρίζεται από ένα σύστημα, που να καταγράφει όλη τα στάδια της πορείας κάθε υπαλλήλου, από την πρόσληψη μέχρι τη συνταξιοδότησή του.
Θέτοντας τέλος στα δεκάδες πιστοποιητικά, στον ανορθολογισμό των υπηρεσιακών φακέλων.
Το Σύστημα, λοιπόν, Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού Ανθρώπινου Δυναμικού, έργο ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ, το δημοπρατούμε.
Με δεδομένα, λοιπόν, όλα αυτά τα ψηφιακά εργαλεία, είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε τη διαδικασία ηλεκτρονικής αξιολόγησης των Δημοσίων υπαλλήλων.
Και αυτές οι ψηφιακές δράσεις ανά συγκροτούν πλήρως τις εσωτερικές διαδικασίες της Δημόσιας Διοίκησης.
Ταυτόχρονα, έχουν ξεκινήσει οι κρίσεις Προϊσταμένων.
Μάλιστα, ολοκληρώνονται μέχρι το φθινόπωρο όλες οι διαδικασίες κρίσεις Προϊσταμένων για πρώτη φορά μετά από 10 χρόνια.
Δεν μπορώ, ωστόσο, να μην αναφερθώ και σε μια εμβληματική μεταρρύθμιση.
Την επιλογή των Γραμματέων των Υπουργείων με δημόσια, ανοιχτή προκήρυξη, που εξελίσσεται ήδη.
Την αποκομματικοποίηση του Δημοσίου στην πράξη, μια πραγματική τομή στα χρονικά της Δημόσιας Διοίκησης.
Κάποιοι νόμιζαν ότι δεν θα τολμούσαμε μια τέτοια αλλαγή.
Τους διαβεβαιώνω ότι θα πάμε μέχρι τέλους, γκρεμίζοντας το οχυρό του πελατειακού- ρουσφετολογικού κράτους.
Κυρίες και Κύριοι,
Αυτό, το οποίο αλλάζει βεβαίως τη σχέση των πολιτών με το Δημόσιο είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους.
Για αυτό και αποτελεί κεντρική, πολιτική μας επιλογή, που εξειδικεύεται με βάση τις ανάγκες και αρμοδιότητες κάθε Υπουργείου.
Σχεδιάζουμε, λοιπόν και υλοποιούμε σε αγαστή και διαρκή συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής σειρά έργων, με στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη.
Γιατί, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους:
μειώνει δραστικά τη γραφειοκρατία,
μειώνει το λειτουργικό κόστος και εξοικονομεί πόρους,
Ενώ αυξάνει την ποιότητα παροχής υπηρεσιών στους πολίτες.
Για αυτό και δημιουργούμε από την αρχή ψηφιακές υποδομές και εφαρμογές.
Δημιουργήσαμε το Κυβερνητικό Υπολογιστικό Νέφους του Δημοσίου (G-Cloud).
Ένα σύγχρονο, Υπολογιστικό Κέντρο του Δημοσίου, που λειτουργεί από την Κοινωνία της Πληροφορίας και τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.
Σε ένα σύγχρονο κτίριο, υψηλών προδιαγραφών ασφάλειας, παρέχοντας ταχύτητα και αναβαθμισμένες υπηρεσίες στις πληροφοριακές υποδομές.
Το Υπολογιστικό Νέφος εξοικονομεί εκατομμύρια ευρώ για το Δημόσιο, καθώς συγκεντρώνει στον ίδιο χώρο συστήματα, που θα κόστιζαν πολλαπλάσια, αν λειτουργούσαν μεμονωμένα.
Εκεί έχει εγκατασταθεί η «Διαύγεια», σε καθεστώς πλήρους ασφάλειας και λειτουργίας.
Στην κατεύθυνση των ψηφιακών υποδομών, επανεκκινήσαμε τις διαδικασίες για την έναρξη της υλοποίησης του ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ.
Δηλαδή, την επέκταση του Εθνικού Δικτύου Δημόσιου Τομέα σε σχεδόν 40.000 κτίρια του Δημοσίου πανελλαδικά.
Μεταξύ των οποίων, και σχολικά συγκροτήματα, κέντρα υγείας και άλλες, αποκεντρωμένες υπηρεσίες σε όλη τη χώρα.
Ταυτόχρονα, με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής προετοιμάζουμε το Κεντρικό Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων, μαζί με Αναγνωρισμένες Ψηφιακές Υπογραφές.
Ένα έργο που θα αλλάξει, όλα όσα ξέραμε για την καθημερινότητα της Δημόσιας Διοίκησης.
Γιατί, αφήνουμε πίσω το χαρτί και τα δημόσια έγγραφα έχουν υποχρεωτικά ηλεκτρονική μορφή.
Η αλλαγή αυτή συμβάλλει:
• στην μείωση της γραφειοκρατίας,
• στη διαλειτουργική σύνδεση των δημόσιων υπηρεσιών,
• στην επιτάχυνση του χρόνου διεκπεραίωσης,
• και άρα στη σημαντική εξοικονόμηση πόρων.
Η Ηλεκτρονική Διακίνηση Εγγράφων προϋποθέτει την ψηφιακή υπογραφή.
Για το σκοπό αυτό, έχουν ήδη εκδοθεί 54.913 Ψηφιακά Πιστοποιητικά για δημοσίους υπαλλήλους, ιδιώτες και επιχειρήσεις και επαγγελματικές ομάδες.
Παράλληλα, δρομολογούμε τις «Απλουστεύσεις διοικητικών διαδικασιών προς ενίσχυση της επιχειρηματικότητας», με έμφαση στις αδειοδοτήσεις 279 επαγγελματικών ομάδων.
Το έργο, προϋπολογισμού 720.000 ευρώ, έχει λάβει έγκριση από τη διαχειριστική του αρχή και προχωρούμε σύντομα στην προκήρυξή του.
Προωθούμε, επίσης, τη διαλειτουργικότητα, καθώς ολοκληρώθηκε η διασύνδεση 70 νοσοκομείων της χώρας (και έπονται άλλα 35).
Και φυσικά, ενισχύουμε το ανθρώπινο δυναμικό του Δημοσίου με ψηφιακές δεξιότητες, στις οποίες αναφέρθηκα.
Υλοποιήσαμε ήδη την πρώτη δράση της «Εθνικής Συμμαχίας για την Ψηφιακή Οικονομία».
Με αντικείμενο τις «Ψηφιακές Δεξιότητες για την Ανάπτυξη του Τουρισμού».
Σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης και της Google.
Προετοιμάζουμε ακόμη την «Εθνική Πύλη για την Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας», καθώς ολοκληρώνεται το τεχνικό δελτίο του έργου.
Θα ήθελα, ωστόσο, κάνω μια ειδική αναφορά σε μια πρόκληση του μέλλοντος.
Στα ανοιχτά δεδομένα (open data), την ανάπτυξη των οποίων ενισχύουμε.
Διαθέτουμε αυτή τη στιγμή 6.514 αναρτημένα σύνολα στο εθνικό portal data.gov.gr, στο Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Και αναφέρομαι σε πρόκληση, γιατί η επανάχρηση των ανοιχτών δεδομένων μπορεί να οδηγήσει σε αναπτυξιακά οφέλη και θέσεις εργασίας.
Για παράδειγμα Ανοιχτά δεδομένα του Υπουργείου Ναυτιλίας για το λαθρεμπόριο καυσίμων, του Υπουργείου Υγείας για τη λειτουργία των νοσοκομείων.
Και, βέβαια, αναβαθμίζουμε υφιστάμενες υποδομές, όπως τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών.
Αξιοποιώντας τεχνογνωσία και διευρύνοντας τους χρηματοδοτικούς μας ορίζοντες, όπως μέσω του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ).
Κυρίες και Κύριοι,
Διανύουμε, σε πείσμα πολλών, τους τελευταίους μήνες των προγραμμάτων προσαρμογής.
Μετά από εντατική προσπάθεια, απαιτητικές διαπραγματεύσεις, επιτυχείς αξιολογήσεις.
Σε όλη αυτή τη διαδρομή μέχρι την έξοδο από την Επιτροπεία, παρά την πίεση και την ένταση των στιγμών,
παρά τις αντεθνικές τρικλοποδιές και τα προβλήματα, δεν χάσαμε
ποτέ την πυξίδα μας.
Δηλαδή, την αναφορά μας στους συμπολίτες μας, την αγωνία μας
να κρατήσουμε την κοινωνία ψηλά και όρθια, την στόχευσή μας στην αποκατάσταση της ισονομίας και του δικαίου.
Και το λέω αυτό, γιατί βλέπω εδώ, τους Πυροσβέστες πενταετούς θητείας.
Για τους οποίους δώσαμε μια μάχη στην Τρίτη αξιολόγηση και την κερδίσαμε.
Και έτσι, προχθές εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση που τους δικαιώνει.
Καμία, λοιπόν, μάχη δεν έχει χαθεί, πριν δοθεί.
Κυρίες και Κύριοι,
Προσπάθησα να σας περιγράψω όσα έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια.
Αν ο πολιτικός σχεδιασμός της “Αριστερής παρένθεσης” τους έβγαινε,
αν η κυβέρνηση δεν είχε σταθερά και αποκλειστικά το βλέμμα της στραμμένο στην κοινωνία,
αν αυτή η κυβέρνηση δεν έπαιρνε γενναίες αποφάσεις,
Το Δημόσιο, το κοινωνικό κράτος, η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή και η διοικητική Ανασυγκρότηση θα ήταν λέξεις χωρίς περιεχόμενο.
Και «μεταρρύθμιση του κράτους» θα ήταν απλά οι απολύσεις των Δημοσίων υπαλλήλων και η κατάργηση του κοινωνικού κράτους.
Όμως, για εμάς, για την Αριστερά, για την ιστορία και την ιδεολογία της,
για την ελπίδα και το μέλλον της κοινωνίας και κυρίως των αποκλεισμένων και των αδύναμων,
η μοναδική ασπίδα είναι το κοινωνικό κράτος δικαίου.
Για αυτό είμαστε με τους ανθρώπους και όχι με τους αριθμούς.
Για αυτό και τα “success story” δεν μας λένε τίποτε, αν δεν έχουν ευεργετικά αποτελέσματα στην καθημερινότητα των συμπολιτών μας.
Για αυτό δεν είμαστε ίδιοι και ούτε θα γίνουμε.
Σας ευχαριστώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.