«Αν θέλαμε τα “δικά μας” παιδιά δεν θα είχαμε εισηγηθεί και εκκινήσει τη διαδικασία επιλογής Γραμματέων στη Δημόσια Διοίκηση»
Απάντηση Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγας Γεροβασίλη, σε Επίκαιρη Επερώτηση βουλευτών της ΝΔ(Πρωτολογία)
«Αν θέλαμε τα “δικά μας” παιδιά δεν θα είχαμε εισηγηθεί και εκκινήσει τη διαδικασία επιλογής Γραμματέων στη Δημόσια Διοίκηση»
Κύριε πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Άκουσα με πολύ προσοχή τις τοποθετήσεις των επερωτώντων βουλευτών σε σχέση με τη διαδικασία ανάδειξης, επιλογής και τοποθέτησης των επικεφαλής της δημόσιας διοίκησης,
σε σχέση δηλαδή με τη διαδικασία ανάδειξης των διοικητικών γραμματέων των υπουργείων.
Θυμίζω ότι οι θέσεις αυτές έρχονται να αντικαταστήσουν τους γενικούς γραμματείς των υπουργείων, την υψηλότερη δηλαδή διοικητική θέση στη δημόσια διοίκηση.
Και είναι απολύτως σαφές, κύριοι, ότι διαφωνούμε. Και διαφωνούμε επί της αρχής.
Γιατί, ενώ, εμείς προωθούμε τη διαδικασία ανάδειξης των διοικητικών γραμματέων με αξιοκρατικά κριτήρια για τα οποία να δεχθούμε και την οποία καλοπροαίρετη κριτική-
εσείς, κύριοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αρκείστε στην τοποθέτηση. Στην τοποθέτηση με κομματικά κριτήρια και αυτή είναι η μόνη αλήθεια.
Μην προσποιείστε ότι κόπτεστε για το αξιοκρατικό της διαδικασίας και παραδεχτείτε το ανοιχτά: Δεν θέλετε να υπάρχει καμία διαδικασία. Ο εκάστοτε Υπουργός θέλετε να διορίζει και να παύει εν μια νυκτί τον εκάστοτε αρεστό του. Ανεξαρτήτως προσόντων. Ανεξαρτήτως κριτήριων. Ανεξαρτήτως διαδικασίας.
Απλά επί τη βάσει …..«της εμπιστοσύνης» του Υπουργού στο πρόσωπο του.
Για του λόγου το αληθές και για να προλάβω αντιδράσεις σας, επιτρέψτε μου:
(σας διαβάζω δηλώσεις του τομεάρχη και επερωτώντος κου Γεωργαντά σχετικά στις 6 Ιουνίου 2018):«ακόμα και αν όλα τα διαδικαστικά διορθώνονταν εμείς διαφωνούμε και με τη φιλοσοφια του νόμου […]
Α) αποκομματικοποίηση δεν είναι η μετατροπή θέσεων με πολιτικό χαρακτήρα σε διοικητικές. […]»
Αλήθεια, κε Γεωργαντά;
Συμβάλλει, δηλαδή, η διατήρηση «πολιτικών θέσεων», δηλαδή θέσεων στις όποιες διορίζεται κανείς με κομματικά κριτήρια, ενώ καλείται να ασκήσει διοικητικά καθήκοντα, στην αποκομματικοποίηση;; Και για να είμαι ακριβής σας διαβάζω από το πδ. 81/2017 τα καθήκοντα των Διοικητικών Γραμματέων, μεταξύ άλλων:
«Οι Διοικητικοί Γραμματείς τίθενται επικεφαλής της διοικητικής ιεραρχίας των υπηρεσιών του Υπουργείου των οποίων προΐστανται και οι αρμοδιότητές τους συνίστανται στην επικουρία του Υπουργού, …στο συντονισμό των οργανικών μονάδων του Υπουργείου,
...στην παρακολούθηση εκτέλεσης του προϋπολογισμού και επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων, …στην έκδοση εγκυκλίων προς τις αρμόδιες υπηρεσίες για τα θέματα αρμοδιότητάς τους» …κλπ.
Αμιγώς διοικητικά καθήκοντα, λοιπόν, τα οποία δεν αντιστοιχούν σε κομματικά στελέχη. Το σίγουρο είναι ότι έχουμε πολύ διαφορετική άποψη, κύριοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης, για τη δημόσια διοίκηση.
Για εμάς η δημόσια διοίκηση οφείλει ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΥΔΕΤΕΡΗ, να μην αναγνωρίζει κόμματα,
για εμάς η δημόσια διοίκηση οφείλει να είναι δίπλα σε όλους τους πολίτες ισότιμα.
Και συνεχίζω με τη δήλωση σας στην οποία, επίσης, είπατε ότι:
«οι θέσεις των γραμματέων των υπουργείων, δεν είναι απλώς θέσεις Managers σε κάποιον φορέα. […] είναι θέσεις που όσοι τις κατέχουν,
Είπατε, «πρέπει να συμφωνούν με τις βασικές κυβερνητικές επιλογές.»
Αλήθεια, τί ακριβώς εννοείτε;;
Κοιτάξτε, κύριοι και κύριες, της αξιωματικής αντιπολίτευσης, για πολλά πράγματα ενδεχομένως να μπορούσε κανείς να μας κατηγορήσει, αν ήταν κακόπιστος.
Αλλά όσο κακόπιστος κι αν ήταν κανείς, δεν θα μπορούσε πάντως να μας κατηγορήσει για αυτό που εσείς τόσο απροκάλυπτα προτείνετε. Δηλαδή, θέλετε να διορίζονται οι διοικητικοί γραμματείς με κριτήριο το «αν συμφωνούν με τις κυβερνητικές επιλογές», Με κριτήριο δηλαδή το αν σας είναι «έμπιστοι»! Ταυτόχρονα μας εγκαλείτε γιατί ως συνεργάτες των Υπουργών προκρίνουμε άτομα της εμπιστοσύνης των Υπουργών και όχι απαραίτητα δημοσίους υπαλλήλους.
Υπάρχει μια αντίφαση εδώ.
Στις διοικητικές θέσεις που αντιστοιχούν στους διοικητικούς γραμματείς θέλετε «πολιτικά έμπιστους» και στις πολιτικές θέσεις, που αντιστοιχούν στους συνεργάτες Υπουργών, θέλετε διοικητικό προσωπικό. Το χειρότερο όμως δεν είναι ότι αντιφάσκετε.
Το χειρότερο δεν είναι ούτε το ότι διαφωνείτε με την αξιοκρατία.
Το χειρότερο είναι ότι προσπαθείτε με παρασκηνιακό τρόπο να επιβάλλετε τη θέση σας στη δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση!
1) διαστρέφετε γεγονότα
2)καθοδηγείτε δημοσιεύματα
3)ήρθατε σε απευθείας επαφή με τους Θεσμούς αλλά και παρασκηνιακά, με όποιο τρόπο μπορούσατε για να επηρεάσετε καταστάσεις στην Ευρώπη και στο Λαϊκό κόμμα και όταν είδατε ότι, δυστυχώς για εσάς, αλλά μέχρι και οι θεσμοί αναγνωρίζουν και επαινούν τις μεταρρυθμιστικές επιτυχίες της κυβέρνησης, τι κάνατε;;
Μέχρι και κριτική στους θεσμούς κάνατε ανοιχτά, γιατί συμφωνήσαν με την πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης να γίνει η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση και να μην τοποθετούνται με πολιτικά αλλά με αξιοκρατικά κριτήρια και κατόπιν επιλογής από ανεξάρτητο όργανο οι διοικητικοί γραμματείς!
Δια της πλαγίας αλλά πάντως στη δήλωσή σας αναφέρετε: «άποψη μας είναι πως η τρόικα μάλλον κατάλαβε τη λάθος επιλογή της να εντάξει μια τόσο προβληματική πολιτική, τόσο από άποψης διαδικασίας όσο και φιλοσοφίας στο μνημόνιο.
Δυστυχώς οι θεσμοί απέτυχαν με αυτή την επιλογή τους και κατά την άποψη μας είναι αργά για οποιαδήποτε διορθωτική παρέμβαση.»
Αλήθεια, αποτυγχάνουν και οι θεσμοί, κύριοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης ή μήπως αποτυγχάνουν μόνο όταν δεν εγκρίνουν τη δική σας άποψη;
Όπως είπα διαφωνούμε επί της αρχής. Και διαφωνούμε όχι με λόγια αλλά στην πράξη.
Γι’ αυτό το λόγο ψηφίσαμε το νόμο 4369/2016, ο οποίος προέβλεπε τη σύσταση και πράγματι συστάθηκε το μητρώο επιτελικών στελεχών του δημοσίου. Σε αυτό το μητρώο συγκεντρώνονται και από εκεί επιλέγονται τα στελέχη με τα υψηλότερα προσόντα από αυτά που υπηρετούν στο δημόσιο τομέα.
Ξέρετε αλήθεια ποιες είναι οι προϋποθέσεις εγγραφής στο μητρώο επιτελικών στελεχών;
Ξέρετε ότι χρειάζεται ο δημόσιος υπάλληλος να έχει βαθμό α’ και σωρευτικά να είναι ή κάτοχος διδακτορικού/μεταπτυχιακού/απόφοιτος ΕΚΔΔΑ. Ή να έχει διατελέσει προϊστάμενος γενικής διεύθυνσης για 3 έτη ή διεύθυνσης για 10 έτη;
Ξέρετε ότι, με καμία εξαίρεση, όλες, το τονίζω, όλες και οι 69 προκηρύξεις, όλων δηλαδή των υπουργείων, παραπέμπουν ρητά στο άρθρο 2 του ν. 4369/2016,
λέγοντας πως δικαίωμα συμμετοχής έχουν, εκτός από τους ιδιώτες, μόνο τα μέλη του μητρώου επιτελικών στελεχών, όσοι δηλαδή πληρούν τις ανωτέρω προϋποθέσεις;
Ξέρετε ότι για τις 69 αυτές θέσεις διοικητικών γραμματέων, έχουν κάνει αίτηση 7.000 υποψήφιοι; Ποσό «φωτογραφικές» μπορεί να είναι λοιπόν οι προκηρύξεις, όπως μας κατηγορείτε, όταν στο προφίλ αυτών «χωρούν» και έχουν ήδη κάνει αιτήσεις 7.000 υποψήφιοι;;
Μας κατηγορείτε για αποκλίσεις στα περιγράμματα θέσεων εργασίας. Μα πότε, άλλοτε, υπήρξαν περιγράμματα θέσεων εργασίας –για να μπορέσει κανείς να τα συγκρίνει- πριν τη δίκη μας μεταρρύθμιση;
Και ακόμη και για τις όποιες αποκλίσεις πήραμε θέση:
Επειδή, πιστεύουμε στη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση και για να μην υπάρχει καμία σκιά στη διαδικασία, επαναπροκηρύσσουμε όσες τυχόν προκηρύξεις δεν ευθυγραμμίζονται πλήρως με τις ευρωπαϊκές πρακτικές.
Θέλω, όμως στο σημείο αυτό να υπενθυμίσω ότι όλες οι Προκηρύξεις είναι νόμιμες και καμία Προκήρυξη δεν έχει προσβληθεί δικαστικά. Θα επανέλθω, όμως, αναλυτικά στη συνέχεια για να λύσω όλες σας τις απορίες.
Αυτό που θέλω, επί της αρχής να ξεκαθαρίσω, είναι ότι με το νόμο 4369/2016 θεσπίσαμε για πρώτη φόρα διοικητική διαδικασία ανάδειξης των διοικητικών γραμματέων.
Με στόχο διπλό: Με στόχο αφενός την αποκομματικοποίηση Και αφετέρου τη διασφάλιση της θεσμικής μνήμης, τη «συνέχεια» δηλαδή της δημόσιας διοίκησης, ανεξάρτητα από την αλλαγή Κυβέρνησης.
Ξέρετε, είναι πολύ προβληματικό να εξαρτάται η δημόσια διοίκηση από κομματικά στελέχη και αυτό αντανακλάται σε όλα τα επίπεδα στις σχέσεις του πολίτη με το κράτος.
Σε σχέση, λοιπόν, με τις θέσεις των Διοικητικών Γραμματέων, οι οποίες είναι και θέσεις υψηλού συμβολισμού, θεσμοθετήσαμε διαδικασία επιλογής με βάση ανοιχτή προκήρυξη. Θεσμοθετήσαμε, δηλαδή, αξιοκρατική διαδικασία επιλογής, η οποία διενεργείται αποκλειστικά κατόπιν εισήγησης του ανεξάρτητου και νεοσύστατου οργάνου, του «ειδικού συμβούλιου επιλογής διοικήσεων» (ΕΣΕΔ).
Το ΕΣΕΔ το όποιο εμείς θεσμοθετήσαμε, διαθέτει απαράμιλλα εχέγγυα αξιοκρατίας και νομιμότητας, αφού αποτελείται:
- από τρία μελή του ανώτατου συμβούλιου επιλογής προσωπικού (ΑΣΕΠ),
- έναν σύμβουλο η πάρεδρο του νομικού συμβούλιου του κράτους,
- τον πρόεδρο του εθνικού κέντρου δημόσιας διοίκησης και αυτοδιοίκησης (ε.κ.δ.δ.α.) ή ένα μέλος του επιστημονικού – συμβουλίου του,
- τον συνήγορο του πολίτη ή έναν βοηθό - συνήγορο,
- έναν εμπειρογνώμονα που ορίζεται από το κυβερνητικό συμβούλιο μεταρρύθμισης της δημόσιας διοίκησης,
- έναν εμπειρογνώμονα σε θέματα διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού, που υποδεικνύεται από την ΑΔΕΔΥ και
- έναν εμπειρογνώμονα, που ορίζεται από τις κεντρικές εργοδοτικές οργανώσεις (Σ.Ε.Β., Ε.Σ.Ε.Ε., Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.) με τους νόμιμους αναπληρωτές τους.
Ο δε υπουργός δεν επιλεγεί αυθαίρετα αλλά υποχρεωτικά μεταξύ των τριών επικρατέστερων υποψήφιων όπως αυτούς θα αναδείξει το ΕΣΕΔ κατόπιν και δομημένης συνέντευξης. Θυμίζω ότι ο Θεσμός της δομημένης συνέντευξης εισήχθη για πρώτη φορά με δική μας πρωτοβουλία.
Μάλιστα το ΕΣΕΔ υποστηρίζεται διοικητικά και οργανωτικά από το ΑΣΕΠ. Γιατί βλέπετε εμείς ενισχύουμε και αναβαθμίζουμε το ρόλο του ΑΣΕΠ Και μιλώντας για το ΑΣΕΠ, θέλω να θυμίσω, κύριοι συνάδελφοι επί τη ευκαιρία τί σημαίνει κομματικό και πελατειακό κράτος.
Πελατειακό κράτος είναι αυτό που επί δεκαετίες έστηναν στη χώρα οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, Άλλωστε ο κάθε Έλληνας πολίτης γνωρίζει καλά ότι για να διοριστείς στο Δημόσιο έπρεπε να είσαι «στη λίστα του κόμματος» ή και πολλές φορές «αρκεί να είχες περάσει απ’ έξω».
Το ΑΣΕΠ ήταν πράγματι μια γενναία μεταρρύθμιση. Δεν αρκεί από μόνη της όμως. Εμείς αναβαθμίζουμε και ενισχύουμε το ΑΣΕΠ και σε προσωπικό και σε οργανωτικές δομές. Και θα ήθελα από αυτό το βήμα να ευχαριστήσω δημόσια το ΑΣΕΠ και τα μέλη του για την σκληρή δουλειά τους, ώστε να καταστεί δυνατή η μεταρρύθμιση στη δημόσια διοίκηση.
Ήδη, έχουν επιλεγεί μέσω της νέας διαδικασίας επιλογής γενικών διευθυντών από το ειδικό συμβούλιο επιλογής προϊσταμένων 68/90 γενικοί διευθυντές στα υπουργεία. Είναι γνωστό ότι για χρόνια οι κρίσεις είχαν παγώσει στο δημόσιο.
Είναι εξίσου γνωστό ότι ο κος Μητσοτάκης το 2014, εν όψει αλλαγής Κυβέρνησης, όρισε με ανάθεση σε μια νύχτα προϊσταμένους και διευθυντές σε όλο το Δημόσιο.
Η δική μας Κυβέρνηση δεν καθαίρεσε σε μια νύχτα τους εν λόγω προϊσταμένους και διευθυντές, αλλά δρομολόγησε τη διαδικασία κρίσεων, η οποία και θα ολοκληρωθεί σε όλα τα επίπεδα μέχρι τέλος του έτους.
Είμαστε βέβαιοι, ωστόσο, ότι εσείς στη θέση μας, δεν θα κάνατε το ίδιο. Αυτά δεν τα λέω επειδή, απλά, τα υποθέτω. Τα λέω επειδή είναι γνωστά στην ελληνική κοινωνία.
Πάμε όμως και στην ουσία της επερώτησης:
Ξέρετε, διαβάσαμε τους τίτλους των φίλα σε εσάς προσκείμενων μεσών ενημέρωσης και πράγματι διαβάσαμε πολλά. Διαβάσαμε για «χαστούκια» και «σφαλιάρες θεσμών», διαβάσαμε για κόκκινες και κίτρινες κάρτες, διαβάσαμε αρκετά - στερούμενα φαντασίας.
Αυτό που όμως και εσείς θα έπρεπε να είχατε διαβάσει προσεκτικά και όχι αποσπασματικά είναι η έκθεση συμμόρφωσης της Ελλάδος, η οποία κατατέθηκε στο eurogroup και την οποία συνέταξε η ευρωπαϊκή επιτροπή.
Αντ’ αυτού εσείς εντελώς αποσπασματικά και παραπλανητικά τη χρησιμοποιήσατε στις δηλώσεις σας, Καταλαβαίνω, είναι δύσκολο να δεχτείτε ότι βγαίνουμε από τα μνημόνια και αυτό οφείλεται στη δίκη μας κυβέρνηση.
Είναι δύσκολο να δεχτείτε ότι οι ευρωπαίοι εκτιμούν ότι οι μεταρρυθμίσεις πέτυχαν. Ότι δεν υπάρχει ανάγκη για άλλο Μνημόνιο, Ότι η οικονομική ανάπτυξη έφτασε το 2% και ότι βγαίνουμε στις αγορές. Και όσον αφορά στη δημόσια διοίκηση κατανοώ!
Είναι δύσκολο να δεχτείτε ότι επιτεύχθηκαν όλα όσα απέτυχε να κάνει ο νυν πρόεδρος σας.
Και θα αναφερθώ στην έκθεση συμμόρφωσης, για να μην υπάρχουν παρανοήσεις, όσο κι αν προσπαθήσατε να τις καλλιεργήσετε!
Κι αντί να συνεχίσω το λόγο μου νομίζω είναι καλύτερα να σας απαντήσω στην πραξη, διαβαζοντασ την περιφημη εκθεση συμμορφωσησ που θα μπορουσε καλλιστα να είναι ο λογοσ μου σημερα:
σας διαβαζω σημεια από τη σελιδα 35 της εκθεσησ λοιπον:
«οι μεταρρυθμίσεις της δημόσιας διοίκησης αποτελούν βασικό πυλώνα του προγράμματος στήριξης.
Η δέσμη νομοθετικών μεταρρυθμίσεων που συμφωνήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος, ολοκληρώθηκε στο μεγαλύτερο βαθμό στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης, ενώ η τέταρτη αξιολόγηση επικεντρώθηκε κυρίως στην υλοποίηση μέσω της εφαρμογής αυτών των σημαντικών μεταρρυθμίσεων που καλύπτουν ευρείες πτυχές της ελληνικής δημόσιας διοίκησης.
Μια βασική μεταρρύθμιση ήταν να τεθούν οι ακρογωνιαίοι λίθοι για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, μέσω της εισαγωγής ενός συστήματος κινητικότητας (συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης οργανογραμμάτων και των περιγραμμάτων θέσεων εργασίας) και των ετήσιων αξιολογήσεων των επιδόσεων των δημοσίων υπαλλήλων. (σύστημα αξιολόγησης)
Άλλες μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνουν την έναρξη μιας διαφανούς και ανοικτής διαδικασίας επιλογής για το διορισμό ανώτερων στελεχών και την έγκριση ενός διυπουργικού εγχειριδίου συντονισμού για την ενίσχυση του συνολικού συντονισμού σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης.
1. Κινητικότητα
Ένα βασικό στοιχείο για την ανάπτυξη ενός συστήματος διαχείρισης των ανθρωπίνων πόρων ήταν η καθιέρωση ενός συστήματος σύγχρονης κινητικότητας που θα επιτρέπει τη μετακίνηση των δημοσίων υπαλλήλων όπου υπάρχουν πλέον επείγουσες ανάγκες.
Το καθεστώς αυτό αντικατέστησε τη δυσκίνητη και αδιαφανή διαδικασία [που υπήρχε] η οποία στηριζόταν κυρίως στις αποσπάσεις ως τον τρόπο κινητικότητας, ακόμη και αν οι ανάγκες της υπηρεσίας υποδοχής είχαν πιο μόνιμο χαρακτήρα.
Ένας πρώτος κύκλος κινητικότητας ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2017 και ο δεύτερος κύκλος ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2018. Κατά τον πρώτο κύκλο δημοσιεύτηκαν περισσότερες από 800 κενές θέσεις εργασίας.
2.000 υποψήφιοι εξέφρασαν ενδιαφέρον για το 90% των διαθέσιμων θέσεων.
Υπάρχουν ενθαρρυντικά συμπεράσματα ότι ο δεύτερος κύκλος κινητικότητας θα ολοκληρωθεί πιο γρήγορα από τον 1ο κύκλο και ότι υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον τόσο από πλευράς συμμετεχόντων φορέων όσο και από υποψηφίους που υποβάλλουν αίτηση.
2. Οργανογραμμα και περιγραμματα θεσεσων
Το 2018 σημειώθηκε σημαντική πρόοδος από τους δημόσιους φορείς όπου ολοκλήρωσαν τα οργανογράμματα τους και τα περιγράμματα θέσεων εργασίας.
Δημιουργήθηκε από το υπουργείο διοικητικής ανασυγκρότησης ηλεκτρονική εφαρμογή που παρέχει μια ενιαία πλατφόρμα, όπου κάθε υπηρεσία ανεβάζει το ψηφιακό οργανόγραμμα της και επιτρέπει την σύνδεση κάθε σχετικής εργασίας με τον αντίστοιχο υπάλληλο.
Πρέπει να σημειωθεί ότι πρόκειται για μια άσκηση που εκτελείται για πρώτη φορά για την πλειοψηφία των δημοσίων φορέων και είναι σημαντικό να ολοκληρωθεί αυτή η άσκηση ώστε να αντικατοπτρίζει πλήρως τη δομή και τις ανάγκες της αντίστοιχης οντότητας.
Ο στόχος που καθορίστηκε για τον Ιούνιο του 2018 για 53 φορείς που έχουν συμπληρώσει τόσο τα οργανογράμματα τους όσο και περιγράμματα θέσεων εργασίας έχει επιτευχτεί και η δημόσια διοίκηση τον έχει πράγματι υπερβεί, καθώς 60 φορείς έχουν μέχρι σήμερα ολοκληρώσει αυτήν την άσκηση.
3. Αξιολόγηση δημοσίων υπαλλήλων
Έχουν σημειωθεί σημαντικές βελτιώσεις στην εφαρμογή των ετησίων αξιολογήσεων απόδοσης. Εκτός από την πρόθεση των αρχών να καλύψουν ολόκληρο το πεδίο εφαρμογής του νόμου, η αξιολόγηση απόδοσης του 2017 θα διεξαχθεί ηλεκτρονικά για πρώτη φορά.
Η ετήσια αξιολόγηση άρχισε τον Μάιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούλιο του 2018.
Μέχρι τα μέσα Ιουνίου, ολοκληρώθηκε το βήμα αυτοαξιολογησης για το 56% όλων των υπάλληλων που έχουν εγγραφεί από τα αντίστοιχα τμήματα του ανθρωπινού δυναμικού στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων (δηλαδή 90,808 υπάλληλοι).
4. Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης των ανθρωπίνων πόρων
Μια σημαντική μεταρρύθμιση για την ενίσχυση της ελληνικής δημόσιας διοίκησης είναι η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης ανθρωπινού δυναμικού, το όποιο θα επιτρέψει την αποτελεσματική και αποδοτική κατανομή και διαχείριση των πόρων.
Τα βασικά στοιχεία του συστήματος διαχείρισης προσωπικού εφαρμόζονται πλέον μέσω του προγράμματος κινητικότητας (συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης οργανωτικών σχημάτων και περιγράφων θέσεων εργασίας), της ετήσιας αξιολόγησης των επιδόσεων των δημοσίων υπαλλήλων και της διαφανούς διαδικασίας επιλογής όλων των ανώτερων στελεχών.
5. Τοποθέτησης στελεχών της δημόσιας διοίκησης.
[…]
Σημειώθηκε συνολικά σημαντική πρόοδος στους διορισμούς των γενικών διευθυντών. Μια σημαντική μεταρρύθμιση που βρίσκεται σε εξέλιξη αφορά στη διαδικασία τοποθέτησης των μεσαίων και ανώτερων στελεχών της δημόσιας διοίκησης.
Μέχρι τα μέσα Ιουνίου, διορίστηκαν 62 γενικοί διευθυντές με τους υπόλοιπους 28 να πρέπει να διοριστούν μέχρι τον Ιούλιο του 2018.
Η μεταρρύθμιση συνδέεται με την εφαρμογή μιας νέας διαδικασίας επιλογής που προβλέπεται στο νόμο 4369/2016 σε όλα τα επίπεδα διοίκησης, συμπεριλαμβανομένης της αντικατάστασης των πολιτικά διορισμένων γενικών γραμματέων με τους διοικητικούς γραμματείς, μια πρωτοβουλία που προέβαλαν οι ελληνικές αρχές και με την οποία συμφωνήσαν τα θεσμικά όργανα.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι διοικητικοί, τομεακοί και ειδικοί γραμματείς θα έχουν εντολές ορισμένου χρόνου και η αντικατάστασή τους δε θα εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια κανενός.
Ωστόσο, η εφαρμογή αυτής της μεταρρύθμισης αντιμετώπισε ορισμένες προκλήσεις λόγω της έλλειψης ενός ελάχιστου συνόλου κριτήριων επιλεξιμότητας.
Ως εκ τούτου, κατά την τέταρτη αναθεώρηση ελήφθησαν διορθωτικά μέτρα, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι όλοι οι διορισμοί θα γίνονται με συνεκτικό και αντικειμενικό τρόπο, εξασφαλίζοντας έτσι τη συνολική ακεραιότητα αυτής της βασικής μεταρρύθμισης.
Αυτό περιλάμβανε την επανεξέταση των προϋποθέσεων επιλεξιμότητας στις 69 προσκλήσεις από μια κοινή ομάδα εργασίας που συγκροτήθηκε από το υπουργείο διοικητικής ανασυγκρότησης και τους παρόχους τεχνικής βοήθειας της expertise france.
Τα ελάχιστα κριτήρια που προσδιορίστηκαν συμφώνα με τις ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις και τις πρακτικές της ΕΕ, περιλάμβαναν τα επίπεδα εκπαίδευσης, τις γλώσσες, την επαγγελματική πείρα και την εμπειρία διοίκησης.
Βάσει αυτής της επανεξέτασης και προκειμένου να ευθυγραμμιστούν οι Προκηρύξεις πλήρως με τα προαναφερθέντα, συμφωνήθηκε 22 προκηρύξεις να επανεκδοθούν μέχρι τον Ιούλιο του 2018.»
κι εδώ ολοκληρώνω την αναγνωση της εκθεσησ και την καταθετω στα πρακτικα - Σχετικό 1.
Τα ακούσατε και δια στόματος ευρωπαϊκής επιτροπής λοιπόν. Χωρίς να υπάρχει καμία νομική υποχρέωση αλλά ώστε να εξασφαλιστεί το επίπεδο ομοιογένειας των προκηρύξεων,
συστήσαμε με δίκη μας πρωτοβουλία ομάδα εργασίας,
Εξετάσαμε τις βέλτιστες πρακτικές
Και για να άρουμε οποιαδήποτε τυχόν αμφιβολία, συμφωνήσαμε να επαναπροκηρυχθουν όσες προκηρύξεις, αν και νόμιμες δεν εναρμονίζονταν με το ως άνω πλαίσιο.
Αλήθεια, θα είχατε την ευθιξία να κάνετε το ίδιο;;
Θέλω απλά να θυμίσω εδώ ότι από τότε που εισηγηθήκαμε τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση έχετε αλλάξει 5 φορές θέση.
Αρχικά στη συζήτηση του νομοσχεδίου, λέγατε γιατί να διορίζονται οι Διοικητικοί Γραμματείς μόνο από το δημόσιο;
Είχατε δίκιο, εμείς το αναγνωρίζουμε και πράγματι το δεχτήκαμε να διορίζονται και από τον ιδιωτικό τομέα. Μετά κάνατε σπέκουλα και λέγατε ότι είναι διπλές θέσεις και διογκώνουμε το δημόσιο. Και αφού αντιληφθήκατε το σφάλμα σας και ότι δεν είναι διπλές οι θέσεις, μας εγκαλούσατε, δήθεν, γιατί δεν ξεκινά η διαδικασία. Όταν ξεκίνησε η διαδικασία, μας εγκαλούσατε γιατί αργεί η διαδικασία.
Κατόπιν και αφού είδατε ότι η διαδικασία προχωράει, αρχίσατε να λέτε ότι δεν είναι καλές οι προκηρύξεις! Και αφού είδατε ότι και για αυτές ακόμα κάναμε μελέτη για να μην υπάρχει καμία σκιά, άρα ότι το αντιμετωπίζουμε και αυτό, ζητήσατε να ακυρωθεί η διαδικασία!
Επιτέλους καταλήξατε!
Αλλά αυτά δεν λέγονται κωλοτούμπες;;
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Παρά τον κόπο που κάνετε, όλα αυτά τα σημεία της μεταρρύθμισης που σας ανέφερα θα προχωρήσουν.
Και για να κλείσω: η μεταρρύθμιση στη δημόσια διοίκηση έχει ξεκινήσει, προχωράει αποδεδειγμένα με ικανοποιητικούς ρυθμούς και θα ολοκληρωθεί. Το αίτημα της κοινωνίας για ένα αποκομματικοποιημένο και ανεξάρτητο Δημόσιο, το οποίο συνιστά και δική μας δέσμευση, θα ικανοποιηθεί. Αντιληφθείτε το επιτέλους: Είμαστε σε θέση να ξεπερνάμε όσα [τεχνητά] εμπόδια κι αν βάζετε.
«Αν θέλαμε τα “δικά μας” παιδιά δεν θα είχαμε εισηγηθεί και εκκινήσει τη διαδικασία επιλογής Γραμματέων στη Δημόσια Διοίκηση»
Κύριε πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Άκουσα με πολύ προσοχή τις τοποθετήσεις των επερωτώντων βουλευτών σε σχέση με τη διαδικασία ανάδειξης, επιλογής και τοποθέτησης των επικεφαλής της δημόσιας διοίκησης,
σε σχέση δηλαδή με τη διαδικασία ανάδειξης των διοικητικών γραμματέων των υπουργείων.
Θυμίζω ότι οι θέσεις αυτές έρχονται να αντικαταστήσουν τους γενικούς γραμματείς των υπουργείων, την υψηλότερη δηλαδή διοικητική θέση στη δημόσια διοίκηση.
Και είναι απολύτως σαφές, κύριοι, ότι διαφωνούμε. Και διαφωνούμε επί της αρχής.
Γιατί, ενώ, εμείς προωθούμε τη διαδικασία ανάδειξης των διοικητικών γραμματέων με αξιοκρατικά κριτήρια για τα οποία να δεχθούμε και την οποία καλοπροαίρετη κριτική-
εσείς, κύριοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αρκείστε στην τοποθέτηση. Στην τοποθέτηση με κομματικά κριτήρια και αυτή είναι η μόνη αλήθεια.
Μην προσποιείστε ότι κόπτεστε για το αξιοκρατικό της διαδικασίας και παραδεχτείτε το ανοιχτά: Δεν θέλετε να υπάρχει καμία διαδικασία. Ο εκάστοτε Υπουργός θέλετε να διορίζει και να παύει εν μια νυκτί τον εκάστοτε αρεστό του. Ανεξαρτήτως προσόντων. Ανεξαρτήτως κριτήριων. Ανεξαρτήτως διαδικασίας.
Απλά επί τη βάσει …..«της εμπιστοσύνης» του Υπουργού στο πρόσωπο του.
Για του λόγου το αληθές και για να προλάβω αντιδράσεις σας, επιτρέψτε μου:
(σας διαβάζω δηλώσεις του τομεάρχη και επερωτώντος κου Γεωργαντά σχετικά στις 6 Ιουνίου 2018):«ακόμα και αν όλα τα διαδικαστικά διορθώνονταν εμείς διαφωνούμε και με τη φιλοσοφια του νόμου […]
Α) αποκομματικοποίηση δεν είναι η μετατροπή θέσεων με πολιτικό χαρακτήρα σε διοικητικές. […]»
Αλήθεια, κε Γεωργαντά;
Συμβάλλει, δηλαδή, η διατήρηση «πολιτικών θέσεων», δηλαδή θέσεων στις όποιες διορίζεται κανείς με κομματικά κριτήρια, ενώ καλείται να ασκήσει διοικητικά καθήκοντα, στην αποκομματικοποίηση;; Και για να είμαι ακριβής σας διαβάζω από το πδ. 81/2017 τα καθήκοντα των Διοικητικών Γραμματέων, μεταξύ άλλων:
«Οι Διοικητικοί Γραμματείς τίθενται επικεφαλής της διοικητικής ιεραρχίας των υπηρεσιών του Υπουργείου των οποίων προΐστανται και οι αρμοδιότητές τους συνίστανται στην επικουρία του Υπουργού, …στο συντονισμό των οργανικών μονάδων του Υπουργείου,
...στην παρακολούθηση εκτέλεσης του προϋπολογισμού και επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων, …στην έκδοση εγκυκλίων προς τις αρμόδιες υπηρεσίες για τα θέματα αρμοδιότητάς τους» …κλπ.
Αμιγώς διοικητικά καθήκοντα, λοιπόν, τα οποία δεν αντιστοιχούν σε κομματικά στελέχη. Το σίγουρο είναι ότι έχουμε πολύ διαφορετική άποψη, κύριοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης, για τη δημόσια διοίκηση.
Για εμάς η δημόσια διοίκηση οφείλει ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΥΔΕΤΕΡΗ, να μην αναγνωρίζει κόμματα,
για εμάς η δημόσια διοίκηση οφείλει να είναι δίπλα σε όλους τους πολίτες ισότιμα.
Και συνεχίζω με τη δήλωση σας στην οποία, επίσης, είπατε ότι:
«οι θέσεις των γραμματέων των υπουργείων, δεν είναι απλώς θέσεις Managers σε κάποιον φορέα. […] είναι θέσεις που όσοι τις κατέχουν,
Είπατε, «πρέπει να συμφωνούν με τις βασικές κυβερνητικές επιλογές.»
Αλήθεια, τί ακριβώς εννοείτε;;
Κοιτάξτε, κύριοι και κύριες, της αξιωματικής αντιπολίτευσης, για πολλά πράγματα ενδεχομένως να μπορούσε κανείς να μας κατηγορήσει, αν ήταν κακόπιστος.
Αλλά όσο κακόπιστος κι αν ήταν κανείς, δεν θα μπορούσε πάντως να μας κατηγορήσει για αυτό που εσείς τόσο απροκάλυπτα προτείνετε. Δηλαδή, θέλετε να διορίζονται οι διοικητικοί γραμματείς με κριτήριο το «αν συμφωνούν με τις κυβερνητικές επιλογές», Με κριτήριο δηλαδή το αν σας είναι «έμπιστοι»! Ταυτόχρονα μας εγκαλείτε γιατί ως συνεργάτες των Υπουργών προκρίνουμε άτομα της εμπιστοσύνης των Υπουργών και όχι απαραίτητα δημοσίους υπαλλήλους.
Υπάρχει μια αντίφαση εδώ.
Στις διοικητικές θέσεις που αντιστοιχούν στους διοικητικούς γραμματείς θέλετε «πολιτικά έμπιστους» και στις πολιτικές θέσεις, που αντιστοιχούν στους συνεργάτες Υπουργών, θέλετε διοικητικό προσωπικό. Το χειρότερο όμως δεν είναι ότι αντιφάσκετε.
Το χειρότερο δεν είναι ούτε το ότι διαφωνείτε με την αξιοκρατία.
Το χειρότερο είναι ότι προσπαθείτε με παρασκηνιακό τρόπο να επιβάλλετε τη θέση σας στη δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση!
1) διαστρέφετε γεγονότα
2)καθοδηγείτε δημοσιεύματα
3)ήρθατε σε απευθείας επαφή με τους Θεσμούς αλλά και παρασκηνιακά, με όποιο τρόπο μπορούσατε για να επηρεάσετε καταστάσεις στην Ευρώπη και στο Λαϊκό κόμμα και όταν είδατε ότι, δυστυχώς για εσάς, αλλά μέχρι και οι θεσμοί αναγνωρίζουν και επαινούν τις μεταρρυθμιστικές επιτυχίες της κυβέρνησης, τι κάνατε;;
Μέχρι και κριτική στους θεσμούς κάνατε ανοιχτά, γιατί συμφωνήσαν με την πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης να γίνει η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση και να μην τοποθετούνται με πολιτικά αλλά με αξιοκρατικά κριτήρια και κατόπιν επιλογής από ανεξάρτητο όργανο οι διοικητικοί γραμματείς!
Δια της πλαγίας αλλά πάντως στη δήλωσή σας αναφέρετε: «άποψη μας είναι πως η τρόικα μάλλον κατάλαβε τη λάθος επιλογή της να εντάξει μια τόσο προβληματική πολιτική, τόσο από άποψης διαδικασίας όσο και φιλοσοφίας στο μνημόνιο.
Δυστυχώς οι θεσμοί απέτυχαν με αυτή την επιλογή τους και κατά την άποψη μας είναι αργά για οποιαδήποτε διορθωτική παρέμβαση.»
Αλήθεια, αποτυγχάνουν και οι θεσμοί, κύριοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης ή μήπως αποτυγχάνουν μόνο όταν δεν εγκρίνουν τη δική σας άποψη;
Όπως είπα διαφωνούμε επί της αρχής. Και διαφωνούμε όχι με λόγια αλλά στην πράξη.
Γι’ αυτό το λόγο ψηφίσαμε το νόμο 4369/2016, ο οποίος προέβλεπε τη σύσταση και πράγματι συστάθηκε το μητρώο επιτελικών στελεχών του δημοσίου. Σε αυτό το μητρώο συγκεντρώνονται και από εκεί επιλέγονται τα στελέχη με τα υψηλότερα προσόντα από αυτά που υπηρετούν στο δημόσιο τομέα.
Ξέρετε αλήθεια ποιες είναι οι προϋποθέσεις εγγραφής στο μητρώο επιτελικών στελεχών;
Ξέρετε ότι χρειάζεται ο δημόσιος υπάλληλος να έχει βαθμό α’ και σωρευτικά να είναι ή κάτοχος διδακτορικού/μεταπτυχιακού/απόφοιτος ΕΚΔΔΑ. Ή να έχει διατελέσει προϊστάμενος γενικής διεύθυνσης για 3 έτη ή διεύθυνσης για 10 έτη;
Ξέρετε ότι, με καμία εξαίρεση, όλες, το τονίζω, όλες και οι 69 προκηρύξεις, όλων δηλαδή των υπουργείων, παραπέμπουν ρητά στο άρθρο 2 του ν. 4369/2016,
λέγοντας πως δικαίωμα συμμετοχής έχουν, εκτός από τους ιδιώτες, μόνο τα μέλη του μητρώου επιτελικών στελεχών, όσοι δηλαδή πληρούν τις ανωτέρω προϋποθέσεις;
Ξέρετε ότι για τις 69 αυτές θέσεις διοικητικών γραμματέων, έχουν κάνει αίτηση 7.000 υποψήφιοι; Ποσό «φωτογραφικές» μπορεί να είναι λοιπόν οι προκηρύξεις, όπως μας κατηγορείτε, όταν στο προφίλ αυτών «χωρούν» και έχουν ήδη κάνει αιτήσεις 7.000 υποψήφιοι;;
Μας κατηγορείτε για αποκλίσεις στα περιγράμματα θέσεων εργασίας. Μα πότε, άλλοτε, υπήρξαν περιγράμματα θέσεων εργασίας –για να μπορέσει κανείς να τα συγκρίνει- πριν τη δίκη μας μεταρρύθμιση;
Και ακόμη και για τις όποιες αποκλίσεις πήραμε θέση:
Επειδή, πιστεύουμε στη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση και για να μην υπάρχει καμία σκιά στη διαδικασία, επαναπροκηρύσσουμε όσες τυχόν προκηρύξεις δεν ευθυγραμμίζονται πλήρως με τις ευρωπαϊκές πρακτικές.
Θέλω, όμως στο σημείο αυτό να υπενθυμίσω ότι όλες οι Προκηρύξεις είναι νόμιμες και καμία Προκήρυξη δεν έχει προσβληθεί δικαστικά. Θα επανέλθω, όμως, αναλυτικά στη συνέχεια για να λύσω όλες σας τις απορίες.
Αυτό που θέλω, επί της αρχής να ξεκαθαρίσω, είναι ότι με το νόμο 4369/2016 θεσπίσαμε για πρώτη φόρα διοικητική διαδικασία ανάδειξης των διοικητικών γραμματέων.
Με στόχο διπλό: Με στόχο αφενός την αποκομματικοποίηση Και αφετέρου τη διασφάλιση της θεσμικής μνήμης, τη «συνέχεια» δηλαδή της δημόσιας διοίκησης, ανεξάρτητα από την αλλαγή Κυβέρνησης.
Ξέρετε, είναι πολύ προβληματικό να εξαρτάται η δημόσια διοίκηση από κομματικά στελέχη και αυτό αντανακλάται σε όλα τα επίπεδα στις σχέσεις του πολίτη με το κράτος.
Σε σχέση, λοιπόν, με τις θέσεις των Διοικητικών Γραμματέων, οι οποίες είναι και θέσεις υψηλού συμβολισμού, θεσμοθετήσαμε διαδικασία επιλογής με βάση ανοιχτή προκήρυξη. Θεσμοθετήσαμε, δηλαδή, αξιοκρατική διαδικασία επιλογής, η οποία διενεργείται αποκλειστικά κατόπιν εισήγησης του ανεξάρτητου και νεοσύστατου οργάνου, του «ειδικού συμβούλιου επιλογής διοικήσεων» (ΕΣΕΔ).
Το ΕΣΕΔ το όποιο εμείς θεσμοθετήσαμε, διαθέτει απαράμιλλα εχέγγυα αξιοκρατίας και νομιμότητας, αφού αποτελείται:
- από τρία μελή του ανώτατου συμβούλιου επιλογής προσωπικού (ΑΣΕΠ),
- έναν σύμβουλο η πάρεδρο του νομικού συμβούλιου του κράτους,
- τον πρόεδρο του εθνικού κέντρου δημόσιας διοίκησης και αυτοδιοίκησης (ε.κ.δ.δ.α.) ή ένα μέλος του επιστημονικού – συμβουλίου του,
- τον συνήγορο του πολίτη ή έναν βοηθό - συνήγορο,
- έναν εμπειρογνώμονα που ορίζεται από το κυβερνητικό συμβούλιο μεταρρύθμισης της δημόσιας διοίκησης,
- έναν εμπειρογνώμονα σε θέματα διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού, που υποδεικνύεται από την ΑΔΕΔΥ και
- έναν εμπειρογνώμονα, που ορίζεται από τις κεντρικές εργοδοτικές οργανώσεις (Σ.Ε.Β., Ε.Σ.Ε.Ε., Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.) με τους νόμιμους αναπληρωτές τους.
Ο δε υπουργός δεν επιλεγεί αυθαίρετα αλλά υποχρεωτικά μεταξύ των τριών επικρατέστερων υποψήφιων όπως αυτούς θα αναδείξει το ΕΣΕΔ κατόπιν και δομημένης συνέντευξης. Θυμίζω ότι ο Θεσμός της δομημένης συνέντευξης εισήχθη για πρώτη φορά με δική μας πρωτοβουλία.
Μάλιστα το ΕΣΕΔ υποστηρίζεται διοικητικά και οργανωτικά από το ΑΣΕΠ. Γιατί βλέπετε εμείς ενισχύουμε και αναβαθμίζουμε το ρόλο του ΑΣΕΠ Και μιλώντας για το ΑΣΕΠ, θέλω να θυμίσω, κύριοι συνάδελφοι επί τη ευκαιρία τί σημαίνει κομματικό και πελατειακό κράτος.
Πελατειακό κράτος είναι αυτό που επί δεκαετίες έστηναν στη χώρα οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, Άλλωστε ο κάθε Έλληνας πολίτης γνωρίζει καλά ότι για να διοριστείς στο Δημόσιο έπρεπε να είσαι «στη λίστα του κόμματος» ή και πολλές φορές «αρκεί να είχες περάσει απ’ έξω».
Το ΑΣΕΠ ήταν πράγματι μια γενναία μεταρρύθμιση. Δεν αρκεί από μόνη της όμως. Εμείς αναβαθμίζουμε και ενισχύουμε το ΑΣΕΠ και σε προσωπικό και σε οργανωτικές δομές. Και θα ήθελα από αυτό το βήμα να ευχαριστήσω δημόσια το ΑΣΕΠ και τα μέλη του για την σκληρή δουλειά τους, ώστε να καταστεί δυνατή η μεταρρύθμιση στη δημόσια διοίκηση.
Ήδη, έχουν επιλεγεί μέσω της νέας διαδικασίας επιλογής γενικών διευθυντών από το ειδικό συμβούλιο επιλογής προϊσταμένων 68/90 γενικοί διευθυντές στα υπουργεία. Είναι γνωστό ότι για χρόνια οι κρίσεις είχαν παγώσει στο δημόσιο.
Είναι εξίσου γνωστό ότι ο κος Μητσοτάκης το 2014, εν όψει αλλαγής Κυβέρνησης, όρισε με ανάθεση σε μια νύχτα προϊσταμένους και διευθυντές σε όλο το Δημόσιο.
Η δική μας Κυβέρνηση δεν καθαίρεσε σε μια νύχτα τους εν λόγω προϊσταμένους και διευθυντές, αλλά δρομολόγησε τη διαδικασία κρίσεων, η οποία και θα ολοκληρωθεί σε όλα τα επίπεδα μέχρι τέλος του έτους.
Είμαστε βέβαιοι, ωστόσο, ότι εσείς στη θέση μας, δεν θα κάνατε το ίδιο. Αυτά δεν τα λέω επειδή, απλά, τα υποθέτω. Τα λέω επειδή είναι γνωστά στην ελληνική κοινωνία.
Πάμε όμως και στην ουσία της επερώτησης:
Ξέρετε, διαβάσαμε τους τίτλους των φίλα σε εσάς προσκείμενων μεσών ενημέρωσης και πράγματι διαβάσαμε πολλά. Διαβάσαμε για «χαστούκια» και «σφαλιάρες θεσμών», διαβάσαμε για κόκκινες και κίτρινες κάρτες, διαβάσαμε αρκετά - στερούμενα φαντασίας.
Αυτό που όμως και εσείς θα έπρεπε να είχατε διαβάσει προσεκτικά και όχι αποσπασματικά είναι η έκθεση συμμόρφωσης της Ελλάδος, η οποία κατατέθηκε στο eurogroup και την οποία συνέταξε η ευρωπαϊκή επιτροπή.
Αντ’ αυτού εσείς εντελώς αποσπασματικά και παραπλανητικά τη χρησιμοποιήσατε στις δηλώσεις σας, Καταλαβαίνω, είναι δύσκολο να δεχτείτε ότι βγαίνουμε από τα μνημόνια και αυτό οφείλεται στη δίκη μας κυβέρνηση.
Είναι δύσκολο να δεχτείτε ότι οι ευρωπαίοι εκτιμούν ότι οι μεταρρυθμίσεις πέτυχαν. Ότι δεν υπάρχει ανάγκη για άλλο Μνημόνιο, Ότι η οικονομική ανάπτυξη έφτασε το 2% και ότι βγαίνουμε στις αγορές. Και όσον αφορά στη δημόσια διοίκηση κατανοώ!
Είναι δύσκολο να δεχτείτε ότι επιτεύχθηκαν όλα όσα απέτυχε να κάνει ο νυν πρόεδρος σας.
Και θα αναφερθώ στην έκθεση συμμόρφωσης, για να μην υπάρχουν παρανοήσεις, όσο κι αν προσπαθήσατε να τις καλλιεργήσετε!
Κι αντί να συνεχίσω το λόγο μου νομίζω είναι καλύτερα να σας απαντήσω στην πραξη, διαβαζοντασ την περιφημη εκθεση συμμορφωσησ που θα μπορουσε καλλιστα να είναι ο λογοσ μου σημερα:
σας διαβαζω σημεια από τη σελιδα 35 της εκθεσησ λοιπον:
«οι μεταρρυθμίσεις της δημόσιας διοίκησης αποτελούν βασικό πυλώνα του προγράμματος στήριξης.
Η δέσμη νομοθετικών μεταρρυθμίσεων που συμφωνήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος, ολοκληρώθηκε στο μεγαλύτερο βαθμό στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης, ενώ η τέταρτη αξιολόγηση επικεντρώθηκε κυρίως στην υλοποίηση μέσω της εφαρμογής αυτών των σημαντικών μεταρρυθμίσεων που καλύπτουν ευρείες πτυχές της ελληνικής δημόσιας διοίκησης.
Μια βασική μεταρρύθμιση ήταν να τεθούν οι ακρογωνιαίοι λίθοι για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, μέσω της εισαγωγής ενός συστήματος κινητικότητας (συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης οργανογραμμάτων και των περιγραμμάτων θέσεων εργασίας) και των ετήσιων αξιολογήσεων των επιδόσεων των δημοσίων υπαλλήλων. (σύστημα αξιολόγησης)
Άλλες μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνουν την έναρξη μιας διαφανούς και ανοικτής διαδικασίας επιλογής για το διορισμό ανώτερων στελεχών και την έγκριση ενός διυπουργικού εγχειριδίου συντονισμού για την ενίσχυση του συνολικού συντονισμού σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης.
1. Κινητικότητα
Ένα βασικό στοιχείο για την ανάπτυξη ενός συστήματος διαχείρισης των ανθρωπίνων πόρων ήταν η καθιέρωση ενός συστήματος σύγχρονης κινητικότητας που θα επιτρέπει τη μετακίνηση των δημοσίων υπαλλήλων όπου υπάρχουν πλέον επείγουσες ανάγκες.
Το καθεστώς αυτό αντικατέστησε τη δυσκίνητη και αδιαφανή διαδικασία [που υπήρχε] η οποία στηριζόταν κυρίως στις αποσπάσεις ως τον τρόπο κινητικότητας, ακόμη και αν οι ανάγκες της υπηρεσίας υποδοχής είχαν πιο μόνιμο χαρακτήρα.
Ένας πρώτος κύκλος κινητικότητας ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2017 και ο δεύτερος κύκλος ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2018. Κατά τον πρώτο κύκλο δημοσιεύτηκαν περισσότερες από 800 κενές θέσεις εργασίας.
2.000 υποψήφιοι εξέφρασαν ενδιαφέρον για το 90% των διαθέσιμων θέσεων.
Υπάρχουν ενθαρρυντικά συμπεράσματα ότι ο δεύτερος κύκλος κινητικότητας θα ολοκληρωθεί πιο γρήγορα από τον 1ο κύκλο και ότι υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον τόσο από πλευράς συμμετεχόντων φορέων όσο και από υποψηφίους που υποβάλλουν αίτηση.
2. Οργανογραμμα και περιγραμματα θεσεσων
Το 2018 σημειώθηκε σημαντική πρόοδος από τους δημόσιους φορείς όπου ολοκλήρωσαν τα οργανογράμματα τους και τα περιγράμματα θέσεων εργασίας.
Δημιουργήθηκε από το υπουργείο διοικητικής ανασυγκρότησης ηλεκτρονική εφαρμογή που παρέχει μια ενιαία πλατφόρμα, όπου κάθε υπηρεσία ανεβάζει το ψηφιακό οργανόγραμμα της και επιτρέπει την σύνδεση κάθε σχετικής εργασίας με τον αντίστοιχο υπάλληλο.
Πρέπει να σημειωθεί ότι πρόκειται για μια άσκηση που εκτελείται για πρώτη φορά για την πλειοψηφία των δημοσίων φορέων και είναι σημαντικό να ολοκληρωθεί αυτή η άσκηση ώστε να αντικατοπτρίζει πλήρως τη δομή και τις ανάγκες της αντίστοιχης οντότητας.
Ο στόχος που καθορίστηκε για τον Ιούνιο του 2018 για 53 φορείς που έχουν συμπληρώσει τόσο τα οργανογράμματα τους όσο και περιγράμματα θέσεων εργασίας έχει επιτευχτεί και η δημόσια διοίκηση τον έχει πράγματι υπερβεί, καθώς 60 φορείς έχουν μέχρι σήμερα ολοκληρώσει αυτήν την άσκηση.
3. Αξιολόγηση δημοσίων υπαλλήλων
Έχουν σημειωθεί σημαντικές βελτιώσεις στην εφαρμογή των ετησίων αξιολογήσεων απόδοσης. Εκτός από την πρόθεση των αρχών να καλύψουν ολόκληρο το πεδίο εφαρμογής του νόμου, η αξιολόγηση απόδοσης του 2017 θα διεξαχθεί ηλεκτρονικά για πρώτη φορά.
Η ετήσια αξιολόγηση άρχισε τον Μάιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούλιο του 2018.
Μέχρι τα μέσα Ιουνίου, ολοκληρώθηκε το βήμα αυτοαξιολογησης για το 56% όλων των υπάλληλων που έχουν εγγραφεί από τα αντίστοιχα τμήματα του ανθρωπινού δυναμικού στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων (δηλαδή 90,808 υπάλληλοι).
4. Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης των ανθρωπίνων πόρων
Μια σημαντική μεταρρύθμιση για την ενίσχυση της ελληνικής δημόσιας διοίκησης είναι η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης ανθρωπινού δυναμικού, το όποιο θα επιτρέψει την αποτελεσματική και αποδοτική κατανομή και διαχείριση των πόρων.
Τα βασικά στοιχεία του συστήματος διαχείρισης προσωπικού εφαρμόζονται πλέον μέσω του προγράμματος κινητικότητας (συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης οργανωτικών σχημάτων και περιγράφων θέσεων εργασίας), της ετήσιας αξιολόγησης των επιδόσεων των δημοσίων υπαλλήλων και της διαφανούς διαδικασίας επιλογής όλων των ανώτερων στελεχών.
5. Τοποθέτησης στελεχών της δημόσιας διοίκησης.
[…]
Σημειώθηκε συνολικά σημαντική πρόοδος στους διορισμούς των γενικών διευθυντών. Μια σημαντική μεταρρύθμιση που βρίσκεται σε εξέλιξη αφορά στη διαδικασία τοποθέτησης των μεσαίων και ανώτερων στελεχών της δημόσιας διοίκησης.
Μέχρι τα μέσα Ιουνίου, διορίστηκαν 62 γενικοί διευθυντές με τους υπόλοιπους 28 να πρέπει να διοριστούν μέχρι τον Ιούλιο του 2018.
Η μεταρρύθμιση συνδέεται με την εφαρμογή μιας νέας διαδικασίας επιλογής που προβλέπεται στο νόμο 4369/2016 σε όλα τα επίπεδα διοίκησης, συμπεριλαμβανομένης της αντικατάστασης των πολιτικά διορισμένων γενικών γραμματέων με τους διοικητικούς γραμματείς, μια πρωτοβουλία που προέβαλαν οι ελληνικές αρχές και με την οποία συμφωνήσαν τα θεσμικά όργανα.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι διοικητικοί, τομεακοί και ειδικοί γραμματείς θα έχουν εντολές ορισμένου χρόνου και η αντικατάστασή τους δε θα εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια κανενός.
Ωστόσο, η εφαρμογή αυτής της μεταρρύθμισης αντιμετώπισε ορισμένες προκλήσεις λόγω της έλλειψης ενός ελάχιστου συνόλου κριτήριων επιλεξιμότητας.
Ως εκ τούτου, κατά την τέταρτη αναθεώρηση ελήφθησαν διορθωτικά μέτρα, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι όλοι οι διορισμοί θα γίνονται με συνεκτικό και αντικειμενικό τρόπο, εξασφαλίζοντας έτσι τη συνολική ακεραιότητα αυτής της βασικής μεταρρύθμισης.
Αυτό περιλάμβανε την επανεξέταση των προϋποθέσεων επιλεξιμότητας στις 69 προσκλήσεις από μια κοινή ομάδα εργασίας που συγκροτήθηκε από το υπουργείο διοικητικής ανασυγκρότησης και τους παρόχους τεχνικής βοήθειας της expertise france.
Τα ελάχιστα κριτήρια που προσδιορίστηκαν συμφώνα με τις ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις και τις πρακτικές της ΕΕ, περιλάμβαναν τα επίπεδα εκπαίδευσης, τις γλώσσες, την επαγγελματική πείρα και την εμπειρία διοίκησης.
Βάσει αυτής της επανεξέτασης και προκειμένου να ευθυγραμμιστούν οι Προκηρύξεις πλήρως με τα προαναφερθέντα, συμφωνήθηκε 22 προκηρύξεις να επανεκδοθούν μέχρι τον Ιούλιο του 2018.»
κι εδώ ολοκληρώνω την αναγνωση της εκθεσησ και την καταθετω στα πρακτικα - Σχετικό 1.
Τα ακούσατε και δια στόματος ευρωπαϊκής επιτροπής λοιπόν. Χωρίς να υπάρχει καμία νομική υποχρέωση αλλά ώστε να εξασφαλιστεί το επίπεδο ομοιογένειας των προκηρύξεων,
συστήσαμε με δίκη μας πρωτοβουλία ομάδα εργασίας,
Εξετάσαμε τις βέλτιστες πρακτικές
Και για να άρουμε οποιαδήποτε τυχόν αμφιβολία, συμφωνήσαμε να επαναπροκηρυχθουν όσες προκηρύξεις, αν και νόμιμες δεν εναρμονίζονταν με το ως άνω πλαίσιο.
Αλήθεια, θα είχατε την ευθιξία να κάνετε το ίδιο;;
Θέλω απλά να θυμίσω εδώ ότι από τότε που εισηγηθήκαμε τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση έχετε αλλάξει 5 φορές θέση.
Αρχικά στη συζήτηση του νομοσχεδίου, λέγατε γιατί να διορίζονται οι Διοικητικοί Γραμματείς μόνο από το δημόσιο;
Είχατε δίκιο, εμείς το αναγνωρίζουμε και πράγματι το δεχτήκαμε να διορίζονται και από τον ιδιωτικό τομέα. Μετά κάνατε σπέκουλα και λέγατε ότι είναι διπλές θέσεις και διογκώνουμε το δημόσιο. Και αφού αντιληφθήκατε το σφάλμα σας και ότι δεν είναι διπλές οι θέσεις, μας εγκαλούσατε, δήθεν, γιατί δεν ξεκινά η διαδικασία. Όταν ξεκίνησε η διαδικασία, μας εγκαλούσατε γιατί αργεί η διαδικασία.
Κατόπιν και αφού είδατε ότι η διαδικασία προχωράει, αρχίσατε να λέτε ότι δεν είναι καλές οι προκηρύξεις! Και αφού είδατε ότι και για αυτές ακόμα κάναμε μελέτη για να μην υπάρχει καμία σκιά, άρα ότι το αντιμετωπίζουμε και αυτό, ζητήσατε να ακυρωθεί η διαδικασία!
Επιτέλους καταλήξατε!
Αλλά αυτά δεν λέγονται κωλοτούμπες;;
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Παρά τον κόπο που κάνετε, όλα αυτά τα σημεία της μεταρρύθμισης που σας ανέφερα θα προχωρήσουν.
Και για να κλείσω: η μεταρρύθμιση στη δημόσια διοίκηση έχει ξεκινήσει, προχωράει αποδεδειγμένα με ικανοποιητικούς ρυθμούς και θα ολοκληρωθεί. Το αίτημα της κοινωνίας για ένα αποκομματικοποιημένο και ανεξάρτητο Δημόσιο, το οποίο συνιστά και δική μας δέσμευση, θα ικανοποιηθεί. Αντιληφθείτε το επιτέλους: Είμαστε σε θέση να ξεπερνάμε όσα [τεχνητά] εμπόδια κι αν βάζετε.
Labels:
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.