Ιωάννινα:Αδέσποτα ζώα & Απλήρωτοι λογαριασμοί ΔΕΥΑΙ το 2017 στο γραφείο Συμπαραστάτη του Δημότη
"Πρόκειται για θέμα γνωστό και φλέγον για το Δήμο Ιωαννιτών αλλά και συνολικά για όλους τους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ, καθώς βάσει του νόμου επωμίζονται τη διαχείρισή του. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση για το έτος 2017 , στο Γραφείο του Συμπαραστάτη προσήλθαν δύο περιπτώσεις δημοτών, οι οποίοι υπήρξαν θύματα επίθεσης από αδέσποτα ζώα (σκύλους), στους οποίους έγινε ενημέρωση σχετικά με το υφιστάμενο νομικό καθεστώς καθώς και τα δικαιώματα που έχουν. Πέραν αυτού είναι διάχυτη η ανησυχία των δημοτών και επισκεπτών της πόλης για το θέμα, όπως είναι ευρέως γνωστό. Κατά το προηγούμενο διάστημα έγινε μια απόπειρα νομοθετικής μεταρρύθμισης του ισχύοντος καθεστώτος για τα αδέσποτα ζώα, η οποία αποσύρθηκε. Όπως φάνηκε από αυτή η κύρια μέριμνα της πολιτείας ήταν να δημιουργήσει μια ακόμη αφορμή εισπρακτικής διαδικασίας και τίποτε περισσότερο. Η αποσυρθείσα νομοθετική πρωτοβουλία απέφευγε να αγγίζει την «καρδιά» του προβλήματος, που είναι η ανάγκη απόσυρσης των αδέσποτων από τους δημόσιους χώρους. Έτσι λοιπόν εξακολουθεί να ισχύει ο νόμος 4039/2012, του οποίου το καθεστώς για τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων είναι κατά τη γνώμη μου ημιτελές και απρόσφορο, καθώς δεν προβλέπει τη μόνιμη απομάκρυνση των αδέσποτων ζώων από τους κοινόχρηστους χώρους αλλά μόνο τη διαχείρισή τους (στείρωση και εμβολιασμός) και στη συνέχεια την επαναφορά τους στο περιβάλλον όπου βρίσκονταν προηγουμένως. Με τον τρόπο αυτό τα αδέσποτα ζώα είναι μεν στειρωμένα και εμβολιασμένα, εξακολουθούν όμως να περιφέρονται πεινασμένα και σε αγέλες μέσα στην πόλη αλλά και σε ζωτικής σημασίας χώρους όπως τα Νοσοκομεία και η Πανεπιστημιούπολη, με τελικούς ζημιωμένους και πάλι τους δημότες και επισκέπτες της πόλης, που πέφτουν θύματα επιθέσεων από αυτά. Η άποψή μου είναι ότι για τη βελτίωση της κατάστασης είναι ότι πρέπει να επιδιωχθεί από τους Δήμους της χώρας η τροποποίηση του νόμου 4039/2012 για τα αδέσποτα ζώα με την προσθήκη της υποχρέωσης δημιουργίας χώρων μόνιμης φιλοξενίας των αδέσποτων ζώων από όλους τους Δήμους της χώρας και πρόβλεψη της απαιτούμενης χρηματοδότησης από εθνικούς και ενδεχομένως κοινοτικούς πόρους. Περαιτέρω, θα πρέπει οπωσδήποτε να εφαρμοστούν οι διατάξεις για την ευθύνη των κατόχων ζώων συντροφιάς, οι οποίοι τα εγκαταλείπουν και τα καθιστούν αδέσποτα. Στο σημείο αυτό επισημαίνεται ότι άπαξ και διαπιστωθεί ότι ένα αδέσποτο ζώο είναι «τσιπαρισμένο» και ανήκει σε ιδιοκτήτη, ο οποίος το εγκατέλειψε, η βεβαίωση της παράβασης και ποινική δίωξη του ασυνείδητου ιδιοκτήτη ανήκει στην Αστυνομία, η οποία μέχρι σήμερα δυστυχώς δεν έχει αρχίσει να ασχολείται με αυτό το θέμα. Πιθανόν λόγω φόρτου εργασίας με άλλες υποθέσεις αστυνόμευσης, η ανάγκη όμως της συμμετοχής της είναι προφανής. "σημειώνει χαρακτηριστικά στην έκθεση του 2017 ο κ.Χρήστος Πάνος.
Απλήρωτοι λογαριασμοί ΔΕΥΑΙ από μισθωτές:
Το συγκεκριμένο θέμα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση απασχόλησε από την πρώτη ημέρα το Γραφείο του Συμπαραστάτη και έχει προσλάβει μεγάλες διαστάσεις μεταξύ των δημοτών οι οποίοι εκμισθώνουν κατοικίες. Πολλοί μισθωτές κατοικιών αφήνουν τα ακίνητα που έχουν μισθώσει έχοντας συνήθως εκτός από απλήρωτα μισθώματα και απλήρωτους λογαριασμούς της ΔΕΥΑΙ για νερό που οι ίδιοι έχουν καταναλώσει κατά τη διάρκεια της μίσθωσης. Σύμφωνα με τον ισχύοντα κανονισμό της ΔΕΥΑΙ (άρθρο 41) «Για τις κάθε είδους οφειλές προς τη ΔΕΥΑΙ ευθύνονται από κοινού και εις ολόκληρον έκαστος, ο εκάστοτε υδρολήπτης και ο ιδιοκτήτης του υδρευόμενου ακινήτου». Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι για τους απλήρωτους λογαριασμούς η ΔΕΥΑΙ δύναται να στραφεί είτε κατά του μισθωτή είτε κατά του ιδιοκτήτη πλην όμως επειδή ο μισθωτής συνήθως δεν είναι δυνατό να βρεθεί μένει το χρέος στον ιδιοκτήτη για υπηρεσίες, που ο ίδιος δεν έχει καταναλώσει. Η αδικία είναι προφανής,σημειώνεται στη σχετική απολογιστική έκθεση
και μπορεί να διορθωθεί με βεβαίωση του χρέους του μισθωτή στη Δ.Ο.Υ. με βάση το ΑΦΜ του και εφόσον η μίσθωση αποδεικνύεται με καταχώρηση στο σύστημα ΤAXIS. Σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση της ΔΕΥΑΙ προς το Συμπαραστάτη του Δημότη, εντός του 2017 πράγματι έγιναν από αυτή σημαντικές κινήσεις στην κατεύθυνση της βεβαίωσης στη Δ.Ο.Υ. των οφειλών ύδρευσης στους πραγματικούς καταναλωτές-μισθωτές, οι οποίες μέχρι σήμερα δεν έχουν φέρει αποτέλεσμα. Όμως η πρόσφατη γνωμοδότηση υπ’ αριθ. 4/2018 του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ανοίγει το δρόμο για την επίλυση του σοβαρού αυτού ζητήματος και αναμένονται εξελίξεις στο επόμενο διάστημα.
___________________________
Συμπαραστάτης
του Δημότη και της Επιχείρησης
Δήμου Ιωαννιτών
Ετήσια Έκθεση
έτους 2017
. Κατά το 2017 και σε ότι αφορά τα αριθμητικά δεδομένα προσήλθαν στο Γραφείο του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης εκατόν δεκαέξι (116) Δημότες για ατομικά τους θέματα, τέσσερεις (4) ομάδες δημοτών για θέματα αφορώντα περισσότερους του ενός δημότες και δύο (2) Επιχειρήσεις. Συνολικά δηλαδή τέθηκαν υπόψη του Συμπαραστάτη 122 περιπτώσεις και για 23 από αυτές ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης προέβη σε γραπτή διαμεσολάβηση.
Η συνεργασία με τις δημοτικές υπηρεσίες όλων των βαθμίδων ήταν στο διάστημα που αφορά την παρούσα έκθεση πολύ καλή. Ήδη από την αρχή της λειτουργίας του Γραφείου του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης έγινε από το προσωπικό του Δήμου κατανοητό ότι ο Συμπαραστάτης του Δημότη δεν είναι ένας επί πλέον προϊστάμενος γι’ αυτούς, αλλά ένας σύμμαχός τους, ο οποίος βρίσκεται εκτός της ιεραρχίας κάθε εσωτερικής υπηρεσίας και ο οποίος επιθυμεί πάνω απ’ όλα την καλύτερη συνεργασία μαζί τους προς όφελος των δημοτών.
Κατ’ ακολουθία, σχεδόν το σύνολο των εγγράφων και διαμεσολαβήσεων, που απευθύνθηκαν προς δημοτικές υπηρεσίες και επιχειρήσεις έτυχαν απάντησης, τις περισσότερες φορές έγκαιρης και τεκμηριωμένης. Σε ότι αφορά τα αποτελέσματα υπάρχουν θέματα, τα οποία επιλύθηκαν με μια απλή τηλεφωνική ή γραπτή επισήμανση προς το αρμόδιο τμήμα, αλλά και θέματα, των οποίων η διαμεσολάβηση για την αντιμετώπισή τους βρίσκεται ακόμη εν εξελίξει λόγω της περισσότερο σύνθετης φύσης τους.
Παρατηρήσεις-Διαπιστώσεις
• Όπως πλείστοι όσοι τομείς της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, έτσι και η τοπική αυτοδιοίκηση έχει πληγεί πολλαπλώς στα χρόνια της κρίσης. Τα πλήγματα που έχει δεχθεί είναι γνωστά: αποψίλωση του προσωπικού και μειωμένοι πόροι. Αν μάλιστα σε αυτά προστεθεί και η τεράστια επέκταση των Δήμων από «καποδιστριακούς» σε «καλλικρατικούς», τότε η κατάσταση είναι ακόμη δυσκολότερη. Καλούνται συνεπώς οι Δήμοι να επιτελέσουν ένα έργο περισσότερο περίπλοκο και εκτεταμένο σε απαιτήσεις χωρίς να έχουν στα χέρια τους τα απαραίτητα εργαλεία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Δημοτική Αστυνομία, η οποία διαθέτει ελάχιστο προσωπικό με λίγες αρμοδιότητες, οι οποίες αν ήταν περισσότερες και η υπηρεσία αυτή στελεχωμένη και εξοπλισμένη θα βοηθούσε σημαντικά το Δήμο, κυρίως σε θέματα καθημερινότητας.
• Από την άλλη πλευρά, οι δημότες και οι επιχειρήσεις ζουν τον εφιάλτη της οικονομικής κρίσης με την εκτεταμένη ανεργία, την εξοντωτική φορολόγηση, τις περικοπές αποδοχών, το κλείσιμο των επιχειρήσεων. Οι Δήμοι είναι πιθανόν ο πρώτος αποδέκτης της φτωχοποίησης των πολιτών, όπως φαίνεται και από τις δομές Πρόνοιας του Δήμου, οι οποίες είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένες, με το ρυθμό της επιβάρυνσής τους να είναι αυξητικός.
• Στις συνθήκες αυτές οι υπηρεσίες και επιχειρήσεις του Δήμου οφείλουν να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων και στο μέτρο του εφικτού (ή και υπερβαίνοντας αυτό) να εξυπηρετούν τους δημότες και τις επιχειρήσεις με προθυμία, υπομονή και με αναγνώριση σε κάθε ενδιαφερόμενο των όσων δικαιούται χωρίς ταλαιπωρία και περιττές γραφειοκρατικές αγκυλώσεις.
• Η εμπειρία του Γραφείου του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης για το διάστημα που αφορά η παρούσα έκθεση είναι γενικά καλή σε σχέση με τον τρόπο αντιμετώπισης των ενδιαφερομένων δημοτών και επιχειρήσεων. Σε κάθε περίπτωση είναι αυτονόητα απαραίτητο, ο δημότης να λαμβάνει μέσα στις νόμιμες προθεσμίες γραπτές απαντήσεις στα αιτήματά του. Υπάρχουν βεβαίως και λίγες περιπτώσεις δημοτών, οι οποίοι με αλλεπάλληλα έγγραφα αιτήματά τους απασχολούν διαρκώς τις υπηρεσίες, παρά το γεγονός ότι τα αιτήματά τους έχουν ήδη απαντηθεί. Σε αυτές τις περιπτώσεις γίνεται προσπάθεια, εφόσον μας τεθεί υπόψη τέτοιο ζήτημα να εξηγηθεί στον ενδιαφερόμενο ότι έχει λάβει τις απαντήσεις που ζητούσε προκειμένου να μην επανέρχεται συνεχώς. Είναι επίσης δικαίωμα του δημότη οι απαντήσεις που λαμβάνει να είναι σαφείς, συγκεκριμένες και κατανοητές για τα ζητήματα που τον απασχολούν, χωρίς τη χρήση ακατανόητης γι’ αυτόν, περιττής νομικής και υπηρεσιακής ορολογίας.
• Παρατηρείται επίσης αρκετές φορές μια συνεχής αλληλογραφία μεταξύ των υπηρεσιών σχετικά με το ποιά από αυτές είναι αρμόδια. Τούτο οφείλεται στο φαινόμενο του κατακερματισμού και επικάλυψης των αρμοδιοτήτων, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση στην αντιμετώπιση των θεμάτων με τελικό ταλαιπωρούμενο το δημότη. Στην εξάλειψη τέτοιων καθυστερήσεων θα βοηθούσε η αναμόρφωση του Οργανισμού του Δήμου με ορθολογική και ξεκάθαρη, χωρίς επικαλύψεις κατανομή των αρμοδιοτήτων. Έχει τεθεί υπόψη του Συμπαραστάτη ότι καταρτίζεται ήδη νέος Οργανισμός του Δήμου Ιωαννιτών και οι υπηρεσίες του Συμπαραστάτη είναι στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων του Δήμου, προκειμένου να αξιοποιηθεί η εμπειρία, που έχει συλλεγεί στο διάστημα της λειτουργίας του θεσμού για την καλύτερη διατύπωση του νέου Οργανισμού.
Το Γραφείο του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης διήνυσε τα πρώτο πλήρες έτος λειτουργίας του.Οπως σημειώνει στη σχετική έκθεση ο .Χρήστος Πάνος η πορεία είναι θετική και ανοδική. Αυτό που κυρίως χρειάζεται είναι να γίνει συνείδηση στους δημότες η ύπαρξη και λειτουργία του θεσμού και ότι μπορούν να προσφεύγουν για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν από τις σχέσεις, επαφές και συναλλαγές τους με το Δήμο. Το Γραφείο είναι και πρέπει να αποδειχθεί ένα σημαντικό εργαλείο για τη βελτίωση των σχέσεων των Δημοτών και Επιχειρήσεων με το Δήμο αλλά και για τη βελτίωση των ίδιων των υπηρεσιών του Δήμου.
Χρήστος Πάνος Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης Δήμου Ιωαννιτών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.