Αποκατάσταση της νομιμότητας σε έργα οδοποιίας των Ιωαννίνων κατόπιν παρέμβασης του Συνηγόρου του Πολίτη.
Ο Συνήγορος είχε διερευνήσει εκτενώς τη νομιμότητα των ενεργειών της Διοίκησης όσον αφορά την
αδειοδότηση και κατασκευή των οδών Κενάν Μεσαρέ και Βογιάννου την περίοδο 2011 έως 2016.
Στο πλαίσιο αυτό, επεσήμανε την έλλειψη νομιμότητας στα συγκεκριμένα έργα, καθώς αυτά
κατακερματίστηκαν σε μικρότερα και υλοποιούνταν δίχως αδειοδότηση και μέτρα προστασίας για το
περιβάλλον και την ασφάλεια των πολιτών.
Η Υπουργική Απόφαση (30353/22.6.2018) βασίζεται σε σχετικό έγγραφο του Συνηγόρου του
Πολίτη και ακυρώνει την πρόσφατη απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου-Δυτικής
Μακεδονίας (30073/26.2.2018) με την οποία αδειοδοτήθηκαν περιβαλλοντικά νέα έργα επέκτασης
οδοποιίας στα Ιωάννινα, δίχως να αξιολογηθούν και τα παλαιά υφιστάμενα. Το αιτιολογικό της
Υπουργικής Απόφασης ταυτίζεται με τις απόψεις της Αρχής που επισήμανε, ότι δεν αξιολογήθηκαν
τα αθροιστικά αποτελέσματα της κατασκευής όλων των έργων οδοποιίας, καθώς τμήματα εξ αυτών
απαλλάχτηκαν από τη διαδικασία Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ).
Ο Συνήγορος έχει προτείνει την εκπόνηση μίας ενιαίας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
(ΜΠΕ) για το σύνολο των έργων του οδικού δικτύου, ώστε να αξιολογηθούν τα αθροιστικά
αποτελέσματα από την κατασκευή τους.
Συγκεκριμένα τόνισε ότι:
- Η κατασκευή της Κενάν Μεσαρέ πραγματοποιήθηκε δίχως ΑΕΠΟ διότι η Διοίκηση απάλλαξε το έργο από τη σχετική διαδικασία. Απαλλαγή από ΑΕΠΟ εφαρμόστηκε αρχικώς και για τα έργα επέκτασης της οδού Βογιάννου. Το 2012 η διοίκηση προκειμένου να υπάρξει εναρμόνιση με τις απαιτήσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, που είχε τροποποιηθεί, προέβη σε έκδοση πράξης που ονόμασε «Ανανέωση ΑΕΠΟ», δίχως ωστόσο να υπάρχει τέτοια αρχική απόφαση. Αντιθέτως, όφειλε σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις να προβεί σε περιβαλλοντική αδειοδότηση για το σύνολο του έργου το οποίο ήταν υφιστάμενο δίχως περιβαλλοντικούς όρους.
- Υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις στην κατασκευή της Κενάν Μεσαρέ από τον αρχικό εγκεκριμένο σχεδιασμό της, ενώ οι τροποποιήσεις που έγιναν στο έργο δεν συμπεριλήφθησαν καν στο έγγραφο περί απαλλαγής από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
- Το 2016 η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου-Δ.Μακεδονίας είχε εκφράσει την άποψη ότι οικατασκευαστικές δυσλειτουργίες του συγκεκριμένου οδικού άξονα μπορούν να θεραπευτούν με την κατάρτιση νέας ΜΠΕ, συμφωνώντας ουσιαστικά με τις απόψεις του Συνηγόρου. Ωστόσο η ίδια, το Φεβρουάριο του 2018 προέβη σε έγκριση ΑΕΠΟ των νέων έργων οδοποιίας κρίνοντας ότι δεν χρειάζεται νέα ΜΠΕ για το σύνολο του οδικού δικτύου, καθώς η περιβαλλοντική αδειοδότηση των ήδη κατασκευασμένων έργων έχει κριθεί από παλιά.
Ο Συνήγορος του Πολίτη, κρίνοντας την Υπουργική Απόφαση ως βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση
για την αποκατάσταση της νομιμότητας, εμμένει στην πρόταση εκπόνησης ενιαίας ΜΠΕ για το
σύνολο του έργου με τα νέα και παλαιά τμήματά του και συνεχίζει να παρακολουθεί την εξέλιξη της
υπόθεσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.