Αυξήσεις «φωτιά» σε τσίπουρο και τσικουδιά - Δείτε πόσo θα τα πληρώνουμε
Την τιμή του ουίσκι και της βότκας αναμένεται να αγγίξουν το τσίπουρο και η τσικουδιά μετά τη χθεσινή την καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο η οποία υποχρεώνει τη χώρα μας εξισώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) που επιβάλλει στα δύο προϊόντα με εκείνον που ισχύει για τα υπόλοιπα οινοπνευματώδη ποτά, εγχώρια και εισαγόμενα.
Μόνο το ούζο εξαιρείται από τη σχετική απόφαση, καθώς υπόκειται σε ειδικό καθεστώς ως παραδοσιακό ποτό.
Όπως αναφέρει επικεφαλής μεγάλης εταιρείας στον «Ελεύθερο Τύπο» η τελική τιμή στο ράφι για το τσίπουρο θα φτάσει τα 16,5 ευρώ για τη φιάλη των 700ml από 11,5 ευρώ που είναι σήμερα, γεγονός που αναμένεται να διογκώσει το λαθρεμπόριο χύμα προϊόντος αμφίβολης ποιότητας, η κατανάλωση του οποίου μπορεί να είναι επικίνδυνη για την υγεία των καταναλωτών.
Τι ίσχυε μέχρι σήμερα
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σήμερα η ελληνική νομοθεσία προβλέπει την εφαρμογή συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης μειωμένου κατά 50%, σε σχέση με τον ισχύοντα κανονικό εθνικό συντελεστή στην αιθυλική αλκοόλη, η οποία προορίζεται για την παρασκευή ούζου ή περιέχεται στο τσίπουρο και την τσικουδιά που παρασκευάζουν οι επιχειρήσεις απόσταξης.
Τα ίδια αυτά αλκοολούχα ποτά, όταν παρασκευάζονται από μικρούς διήμερους αποσταγματοποιούς, μεταξύ άλλων από απόσταγμα στεμφύλων σταφυλιών, υπόκεινται σε εφάπαξ ή κατ’ αποκοπή φορολόγηση 0,59 ευρώ ανά χιλιόγραμμο έτοιμου προϊόντος.
Αναλυτικά με το ισχύον φορολογικό καθεστώς, ο ΕΦΚ στο χύμα προϊόν είναι στα 1,69 ευρώ ανά λίτρο άνυδρης αλκοόλης που μεταφράζεται σε 0,59 ευρώ ανά λίτρο τσίπουρου, ενώ στο τυποποιημένο προϊόν ο ΕΦΚ είναι στα 12,75 ευρώ ανά λίτρο άνυδρης αλκοόλης, δηλαδή 5,10 ευρώ ανά λίτρο τσίπουρου.
Οι τιμές
“Τσουχτερός” θα είναι ο φόρος κατανάλωσης μετά τη συμμόρφωση της χώρας μας με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, καθώς για το τσίπουρο που παράγουν οι διήμεροι αποσταγματοποιοί. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) θα πενταπλασιαστεί φτάνοντας τα 5,10 ευρώ το λίτρο και για το συσκευασμένο θα διπλασιαστεί στα 10,20 ευρώ το λίτρο.
Η απόφαση
Η Κομισιόν στην προσφυγή της υποστήριζε ότι η ελληνική νομοθεσία αντιβαίνει προς τις Οδηγίες σχετικά με τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης για τα αλκοολούχα ποτά και προς τις αρχές της Συνθήκης της Ε.Ε., οι οποίες απαγορεύουν στα κράτη-μέλη να επιβάλλουν άμεσα ή έμμεσα στα προϊόντα άλλων κρατών-μελών φόρους υψηλότερους από εκείνους που επιβαρύνουν τα ομοειδή εθνικά προϊόντα.
Το Δικαστήριο υπενθυμίζει, όσον αφορά την εφαρμογή συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης μειωμένου κατά 50% σε σχέση με τον ισχύοντα κανονικό εθνικό συντελεστή, ότι τα κράτη-μέλη οφείλουν καταρχήν να καθορίζουν τον ίδιο συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για όλα τα προϊόντα που υπόκεινται σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης για την αιθυλική αλκοόλη. Μολονότι η Οδηγία για την εναρμόνιση περιέχει διάταξη εισάγουσα παρέκκλιση για την Ελλάδα, το Δικαστήριο επισημαίνει ότι η διάταξη αυτή αφορά σαφώς μόνο το «αλκοολούχο ποτό με άνισο» με την ονομασία «ούζο».
Δεδομένου ότι το τσίπουρο και η τσικουδιά δεν αποτελούν προϊόντα υπαγόμενα στο καθεστώς παρέκκλισης, το Δικαστήριο εκτιμά ότι τα προϊόντα αυτά υπόκεινται στον ίδιο συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης με όλα τα προϊόντα αιθυλικής αλκοόλης που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας για την εναρμόνιση.
Οι μειωμένοι συντελεστές
Μάλιστα, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κρίνει ότι το ενδεχόμενο εφαρμογής μειωμένων συντελεστών δεν πρέπει να οδηγεί σε στρέβλωση του ανταγωνισμού εντός της εσωτερικής αγοράς, ενώ τα κράτη-μέλη δεν έχουν δικαίωμα να θεσπίζουν, κατά τη διακριτική τους ευχέρεια, καθεστώτα παρέκκλισης.
Επομένως, μολονότι επιτρέπεται στα κράτη-μέλη να εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ή απαλλαγές για ορισμένα προϊόντα περιφερειακού ή παραδοσιακού χαρακτήρα, αυτό δεν σημαίνει ότι μια εθνική παράδοση μπορεί αφ’ εαυτής να απαλλάξει τα εν λόγω κράτη-μέλη από τις υποχρεώσεις που υπέχουν από το Δίκαιο της Ένωσης.
Σε ό,τι αφορά στις λιανικές τιμές, το χύμα τσίπουρο από παραγωγό μπορεί κανείς να το βρει σε τιμές που κυμαίνονται από 2,80 έως και 7,00 ευρώ το λίτρο. Στα σημεία εστίασης οι διαφορές στις τιμές μεταξύ χύμα και συσκευασμένου δεν είναι τόσο μεγάλες. Για παράδειγμα, το «νόμιμο» καραφάκι των 200 ml στα τσιπουράδικα διατίθεται στον τελικό καταναλωτή από 5,5 έως 8,00 ευρώ, ενώ το χύμα από 4,00 έως 6,00 ευρώ. Ωστόσο, οι τιμές μετά την προσαρμογή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης αναμένεται να αυξηθούν, κυρίως για το τυποποιημένο τσίπουρο, καθώς στελέχη της αγοράς σημειώνουν ότι το χύμα θα πωλείται χωρίς τα νόμιμα παραστατικά.
Το λαθρεμπόριο
Ήδη το λαθρεμπόριο στο τσίπουρο υπολογίζεται σε 8,2 εκατ. φιάλες ετησίως, δηλαδή το 1/3 της συνολικής κατανάλωσης, με την απώλεια φορολογικών εσόδων να αγγίζει τα 130 εκατ. ευρώ.
Κύκλοι της αγοράς υπογραμμίζουν ότι από τα 30 εκατ. λίτρα εισαγόμενου τσίπουρου, σχεδόν τα 20 εκατ. λίτρα εισάγονται παράνομα κυρίως από τη Βουλγαρία, αλλά και την Αλβανία και την Τουρκία, ενώ το τελευταίο διάστημα έχουν καταγραφεί παράνομες εισαγωγές ακόμα και από το Πακιστάν.
πηγή enikonomia.gr
Με πληροφορίες από την Εφημερίδα " Ελεύθερος Τύπος"
Μόνο το ούζο εξαιρείται από τη σχετική απόφαση, καθώς υπόκειται σε ειδικό καθεστώς ως παραδοσιακό ποτό.
Όπως αναφέρει επικεφαλής μεγάλης εταιρείας στον «Ελεύθερο Τύπο» η τελική τιμή στο ράφι για το τσίπουρο θα φτάσει τα 16,5 ευρώ για τη φιάλη των 700ml από 11,5 ευρώ που είναι σήμερα, γεγονός που αναμένεται να διογκώσει το λαθρεμπόριο χύμα προϊόντος αμφίβολης ποιότητας, η κατανάλωση του οποίου μπορεί να είναι επικίνδυνη για την υγεία των καταναλωτών.
Τι ίσχυε μέχρι σήμερα
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σήμερα η ελληνική νομοθεσία προβλέπει την εφαρμογή συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης μειωμένου κατά 50%, σε σχέση με τον ισχύοντα κανονικό εθνικό συντελεστή στην αιθυλική αλκοόλη, η οποία προορίζεται για την παρασκευή ούζου ή περιέχεται στο τσίπουρο και την τσικουδιά που παρασκευάζουν οι επιχειρήσεις απόσταξης.
Τα ίδια αυτά αλκοολούχα ποτά, όταν παρασκευάζονται από μικρούς διήμερους αποσταγματοποιούς, μεταξύ άλλων από απόσταγμα στεμφύλων σταφυλιών, υπόκεινται σε εφάπαξ ή κατ’ αποκοπή φορολόγηση 0,59 ευρώ ανά χιλιόγραμμο έτοιμου προϊόντος.
Αναλυτικά με το ισχύον φορολογικό καθεστώς, ο ΕΦΚ στο χύμα προϊόν είναι στα 1,69 ευρώ ανά λίτρο άνυδρης αλκοόλης που μεταφράζεται σε 0,59 ευρώ ανά λίτρο τσίπουρου, ενώ στο τυποποιημένο προϊόν ο ΕΦΚ είναι στα 12,75 ευρώ ανά λίτρο άνυδρης αλκοόλης, δηλαδή 5,10 ευρώ ανά λίτρο τσίπουρου.
Οι τιμές
“Τσουχτερός” θα είναι ο φόρος κατανάλωσης μετά τη συμμόρφωση της χώρας μας με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, καθώς για το τσίπουρο που παράγουν οι διήμεροι αποσταγματοποιοί. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) θα πενταπλασιαστεί φτάνοντας τα 5,10 ευρώ το λίτρο και για το συσκευασμένο θα διπλασιαστεί στα 10,20 ευρώ το λίτρο.
Η απόφαση
Η Κομισιόν στην προσφυγή της υποστήριζε ότι η ελληνική νομοθεσία αντιβαίνει προς τις Οδηγίες σχετικά με τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης για τα αλκοολούχα ποτά και προς τις αρχές της Συνθήκης της Ε.Ε., οι οποίες απαγορεύουν στα κράτη-μέλη να επιβάλλουν άμεσα ή έμμεσα στα προϊόντα άλλων κρατών-μελών φόρους υψηλότερους από εκείνους που επιβαρύνουν τα ομοειδή εθνικά προϊόντα.
Το Δικαστήριο υπενθυμίζει, όσον αφορά την εφαρμογή συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης μειωμένου κατά 50% σε σχέση με τον ισχύοντα κανονικό εθνικό συντελεστή, ότι τα κράτη-μέλη οφείλουν καταρχήν να καθορίζουν τον ίδιο συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για όλα τα προϊόντα που υπόκεινται σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης για την αιθυλική αλκοόλη. Μολονότι η Οδηγία για την εναρμόνιση περιέχει διάταξη εισάγουσα παρέκκλιση για την Ελλάδα, το Δικαστήριο επισημαίνει ότι η διάταξη αυτή αφορά σαφώς μόνο το «αλκοολούχο ποτό με άνισο» με την ονομασία «ούζο».
Δεδομένου ότι το τσίπουρο και η τσικουδιά δεν αποτελούν προϊόντα υπαγόμενα στο καθεστώς παρέκκλισης, το Δικαστήριο εκτιμά ότι τα προϊόντα αυτά υπόκεινται στον ίδιο συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης με όλα τα προϊόντα αιθυλικής αλκοόλης που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας για την εναρμόνιση.
Οι μειωμένοι συντελεστές
Μάλιστα, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κρίνει ότι το ενδεχόμενο εφαρμογής μειωμένων συντελεστών δεν πρέπει να οδηγεί σε στρέβλωση του ανταγωνισμού εντός της εσωτερικής αγοράς, ενώ τα κράτη-μέλη δεν έχουν δικαίωμα να θεσπίζουν, κατά τη διακριτική τους ευχέρεια, καθεστώτα παρέκκλισης.
Επομένως, μολονότι επιτρέπεται στα κράτη-μέλη να εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ή απαλλαγές για ορισμένα προϊόντα περιφερειακού ή παραδοσιακού χαρακτήρα, αυτό δεν σημαίνει ότι μια εθνική παράδοση μπορεί αφ’ εαυτής να απαλλάξει τα εν λόγω κράτη-μέλη από τις υποχρεώσεις που υπέχουν από το Δίκαιο της Ένωσης.
Σε ό,τι αφορά στις λιανικές τιμές, το χύμα τσίπουρο από παραγωγό μπορεί κανείς να το βρει σε τιμές που κυμαίνονται από 2,80 έως και 7,00 ευρώ το λίτρο. Στα σημεία εστίασης οι διαφορές στις τιμές μεταξύ χύμα και συσκευασμένου δεν είναι τόσο μεγάλες. Για παράδειγμα, το «νόμιμο» καραφάκι των 200 ml στα τσιπουράδικα διατίθεται στον τελικό καταναλωτή από 5,5 έως 8,00 ευρώ, ενώ το χύμα από 4,00 έως 6,00 ευρώ. Ωστόσο, οι τιμές μετά την προσαρμογή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης αναμένεται να αυξηθούν, κυρίως για το τυποποιημένο τσίπουρο, καθώς στελέχη της αγοράς σημειώνουν ότι το χύμα θα πωλείται χωρίς τα νόμιμα παραστατικά.
Το λαθρεμπόριο
Ήδη το λαθρεμπόριο στο τσίπουρο υπολογίζεται σε 8,2 εκατ. φιάλες ετησίως, δηλαδή το 1/3 της συνολικής κατανάλωσης, με την απώλεια φορολογικών εσόδων να αγγίζει τα 130 εκατ. ευρώ.
Κύκλοι της αγοράς υπογραμμίζουν ότι από τα 30 εκατ. λίτρα εισαγόμενου τσίπουρου, σχεδόν τα 20 εκατ. λίτρα εισάγονται παράνομα κυρίως από τη Βουλγαρία, αλλά και την Αλβανία και την Τουρκία, ενώ το τελευταίο διάστημα έχουν καταγραφεί παράνομες εισαγωγές ακόμα και από το Πακιστάν.
πηγή enikonomia.gr
Με πληροφορίες από την Εφημερίδα " Ελεύθερος Τύπος"
Labels:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.