Ιωάννινα:"Μαγιοβότανα" σήμερα στο Πνευματικό Κέντρο
Το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ιωαννιτών παρουσιάζει την Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου και ώρα 20:30, στην αίθουσα «Β. Πυρσινέλλας» μία σουίτα για φωνή και ορχήστρα σε ποίηση Κωστή Παλαμά και μουσική Μανώλη Καλομοίρη με τίτλο: Μαγιοβότανα.
Σολίστ:
Ειρήνη Δόβα, φωνή
Ελευθέριος Καραγιάννης, πνευστά –μεταγραφή
Γεωργία Αναστάση, πιάνο
Παρουσίαση –επιμέλεια: Μαρία Στρατσάνη.
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.
«Το να αισθανθεί ο Καλομοίρης την ανάγκη μιας μελοποίησης συστηματικής επάνω σε στίχους μου, το πράγμα είναι και για την ιστορίαν ακόμη της νεοελληνικής λογοτεχνίας αρκετά σημαντικό. Ο Καλομοίρης δε σημειώνει σταθμό για τη μουσική μονάχα τέχνη προς δρόμους στερεότερα χαραγμένους, ανοιχτούς προς υψηλότερα ιδανικά της τέχνης. Η εμφάνισή του είναι μαζί κεφάλαιο από τα ζηλευτότερα της ιστορίας του δημοτικισμού». (Κ. ΠΑΛΑΜΑΣ, 1925)
Τα Μαγιοβότανα είναι ο πρώτος κύκλος ποιημάτων του Κωστή Παλαμά που μελοποίησε ο Μ. Καλομοίρης. Το ποιητικό κείμενο αποτελεί το δεύτερο μέρος της ποιητικής συλλογής «Ίαμβοι και Ανάπαιστοι» που εκδόθηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα το 1897. Η προτίμηση του Καλομοίρη στον ποιητή Κ. Παλαμά δείχνει τον αμέριστο θαυμασμό του προς τη μεγάλη αυτή πνευματική μορφή του νεότερου ελληνισμού. Ο Συνθέτης έβλεπε στο πρόσωπο του Παλαμά όχι μόνο τον μεγάλο Ποιητή, αλλά και τον πρωτοπόρο και ακατάβλητο μαχητή του Δημοτικισμού, στις τάξεις του οποίου αγωνιζόταν εκείνα τα χρόνια και ο ίδιος ο Καλομοίρης. Συγκεκριμένα ο συνθέτης παρουσιάζει με σαφήνεια τη νέα ελληνική μουσική όπως θα πρέπει να είναι, με στοιχεία της ελληνικής δημοτικής μουσικής και βασιζόμενη στους τρόπους και τις κλίμακες της ελληνικής παράδοσης. Το έργο Μαγιοβότανα είναι γραμμένο για φωνή και ορχήστρα και συντέθηκε κατά την «επική διετία» της νεότερης ελληνικής ιστορίας 1912-13. Αποτελείται από ένα σύντομο Πρελούδιο και 8 Τραγούδια. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην ολοκληρωμένη του μορφή στην αίθουσα του Ωδείου Αθηνών στις 12 Μαρτίου 1915 υπό τη διεύθυνση του Μ. Καλομοίρη. Εκείνο που κάνει μοναδικό το έργο του Καλομοίρη είναι ο άμεσος τρόπος, με τον οποίο αισθάνεται την ποίηση του Παλαμά και την μεταποιεί σε μουσική. Σημαντικό ρόλο παίζει το μοτίβο το οποίο είναι τόσο ζωντανό και πλαστικό και η επεξεργασία του τόσο μοναδική που μένουν ζωντανά στη σκέψη του ακροατή. Μέσα από τη μουσική του ο Καλομοίρης παντρεύει ένα φαινομενικά ασύνδετο κόσμο. Η ακρόαση όλου του κύκλου των Μαγιοβοτάνων–η θεματολογία του οποίου περιλαμβάνει ένα κόσμο μαγικό στον οποίο συνυπάρχουν μάγισσες, ξωτικά και πρόσωπα της λαϊκής μυθολογίας- συνιστά ώστε το κάθε τραγούδι να βρίσκει τη θέση του στην πλοκή του έργου.
Ο Παλαμάς επηρέασε κυριαρχικά το έργο τού Καλομοίρη, όπως ο Γκαίτε είχε εμπνεύσει τη μουσική του Μπετόβεν και του Σούμπερτ. Είναι μοίρα των μεγάλων ποιητών, να δίνουν με τους στίχους τους, το έναυσμα για να δημιουργήσουν οι μεγάλοι εθνικοί συνθέτες τα δικά τους μουσικά αριστουργήματα.
Σολίστ:
Ειρήνη Δόβα, φωνή
Ελευθέριος Καραγιάννης, πνευστά –μεταγραφή
Γεωργία Αναστάση, πιάνο
Παρουσίαση –επιμέλεια: Μαρία Στρατσάνη.
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.
«Το να αισθανθεί ο Καλομοίρης την ανάγκη μιας μελοποίησης συστηματικής επάνω σε στίχους μου, το πράγμα είναι και για την ιστορίαν ακόμη της νεοελληνικής λογοτεχνίας αρκετά σημαντικό. Ο Καλομοίρης δε σημειώνει σταθμό για τη μουσική μονάχα τέχνη προς δρόμους στερεότερα χαραγμένους, ανοιχτούς προς υψηλότερα ιδανικά της τέχνης. Η εμφάνισή του είναι μαζί κεφάλαιο από τα ζηλευτότερα της ιστορίας του δημοτικισμού». (Κ. ΠΑΛΑΜΑΣ, 1925)
Τα Μαγιοβότανα είναι ο πρώτος κύκλος ποιημάτων του Κωστή Παλαμά που μελοποίησε ο Μ. Καλομοίρης. Το ποιητικό κείμενο αποτελεί το δεύτερο μέρος της ποιητικής συλλογής «Ίαμβοι και Ανάπαιστοι» που εκδόθηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα το 1897. Η προτίμηση του Καλομοίρη στον ποιητή Κ. Παλαμά δείχνει τον αμέριστο θαυμασμό του προς τη μεγάλη αυτή πνευματική μορφή του νεότερου ελληνισμού. Ο Συνθέτης έβλεπε στο πρόσωπο του Παλαμά όχι μόνο τον μεγάλο Ποιητή, αλλά και τον πρωτοπόρο και ακατάβλητο μαχητή του Δημοτικισμού, στις τάξεις του οποίου αγωνιζόταν εκείνα τα χρόνια και ο ίδιος ο Καλομοίρης. Συγκεκριμένα ο συνθέτης παρουσιάζει με σαφήνεια τη νέα ελληνική μουσική όπως θα πρέπει να είναι, με στοιχεία της ελληνικής δημοτικής μουσικής και βασιζόμενη στους τρόπους και τις κλίμακες της ελληνικής παράδοσης. Το έργο Μαγιοβότανα είναι γραμμένο για φωνή και ορχήστρα και συντέθηκε κατά την «επική διετία» της νεότερης ελληνικής ιστορίας 1912-13. Αποτελείται από ένα σύντομο Πρελούδιο και 8 Τραγούδια. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην ολοκληρωμένη του μορφή στην αίθουσα του Ωδείου Αθηνών στις 12 Μαρτίου 1915 υπό τη διεύθυνση του Μ. Καλομοίρη. Εκείνο που κάνει μοναδικό το έργο του Καλομοίρη είναι ο άμεσος τρόπος, με τον οποίο αισθάνεται την ποίηση του Παλαμά και την μεταποιεί σε μουσική. Σημαντικό ρόλο παίζει το μοτίβο το οποίο είναι τόσο ζωντανό και πλαστικό και η επεξεργασία του τόσο μοναδική που μένουν ζωντανά στη σκέψη του ακροατή. Μέσα από τη μουσική του ο Καλομοίρης παντρεύει ένα φαινομενικά ασύνδετο κόσμο. Η ακρόαση όλου του κύκλου των Μαγιοβοτάνων–η θεματολογία του οποίου περιλαμβάνει ένα κόσμο μαγικό στον οποίο συνυπάρχουν μάγισσες, ξωτικά και πρόσωπα της λαϊκής μυθολογίας- συνιστά ώστε το κάθε τραγούδι να βρίσκει τη θέση του στην πλοκή του έργου.
Ο Παλαμάς επηρέασε κυριαρχικά το έργο τού Καλομοίρη, όπως ο Γκαίτε είχε εμπνεύσει τη μουσική του Μπετόβεν και του Σούμπερτ. Είναι μοίρα των μεγάλων ποιητών, να δίνουν με τους στίχους τους, το έναυσμα για να δημιουργήσουν οι μεγάλοι εθνικοί συνθέτες τα δικά τους μουσικά αριστουργήματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.