Παίρνουν... φωτιά οι τιμές των καυσίμων - Πού οφείλονται οι αυξήσεις, πόσο θα επιβαρυνθούν οι καταναλωτές
Σημάδια αποκλιμάκωσης δείχνει από την Τρίτη, 7 Ιανουαρίου του 2020 η διεθνής αγορά με το Μπρεντ να υποχωρεί κάτω από τα 70 δολάρια το βαρέλι αλλά και το αμερικανικό αργό από τα επίπεδα των 65 δολαρίων.
Ωστόσο σύμφωνα με την εφημερίδα ”ΤΑ ΝΕΑ”, η ελληνική αγορά καυσίμων κινείται στους δικούς της ρυθμούς, με το "γαϊτανάκι" διύλισης ,εμπορίας και λιανικής να έχει προχωρήσει σε ανατιμήσεις της βενζίνης κατά 2 λεπτά το λίτρο σε σχέση με το προηγούμενο έτος και να αναμένεται τις προσεχείς ημέρες νέα αύξηση της τάξεως των 1-2 λεπτών το λίτρο.
Το πρώτο κύμα ανατιμήσεων αποδίδεται στην υποχρεωτική αύξηση του ποσοστού πρόσμειξης βιοαιθανόλης στα καύσιμα κίνησης. Πιο συγκεκριμένα, από την 1η Ιανουαρίου τα διυλιστήρια θα πρέπει να προσθέτουν το συγκεκριμένο “πράσινο” προϊόν σε ποσοστό 3% έναντι 1% στο πλαίσιο κοινοτικής υποχρέωσης για καθαρότερα από ρύπους καύσιμα.
Το κόστος από διυλιστήρια το μετακύλησαν στις τιμές εμπορίας, με αποτέλεσμα και τα πρατήρια με τη σειρά τους να ανεβάσουν τη βενζίνη. Έτσι η μέση λιανική τιμή πώλησης της αμόλυβδης από τα 1,598 ευρώ το λίτρο που ήταν στις 31 Δεκεμβρίου αυξήθηκε στα 1,612 ευρώ στις 3 Ιανουαρίου και έφτασε στα 1,616 ευρώ το λίτρο στις 6 Ιανουαρίου. Δηλαδή η αμόλυβδη ακρίβυνε κατά περίπου 2 λεπτά το λίτρο.
Και ενώ το προαναφερόμενο κύμα των ανατιμήσεων αποδίδεται στο κόστος που επωμίστηκαν οι επιχειρήσεις διύλισης για τη παραγωγή καθαρότερων υγρών καυσίμων , η επιβάρυνση από την εκτόξευση της τιμής του Μπρεντ και του αμερικανικού αργού το διάστημα 3-6 Ιανουαρίου -εξαιτίας των γεγονότων στη Μέση Ανατολή –δεν έχει ακόμη φανεί στις αντλίες. Μόλις χθες οι τιμές των διυλιστηρίων προδιαθέτουν για μικρή αύξηση .
Οι επιπτώσεις
Οι εκτιμήσεις θέλουν επειδή οι επιχειρήσεις της Μεσογείου τιμολογούν με άλλη φόρμουλα ( Platts 4 ημερών) και όχι απευθείας με την πορεία διακύμανσης του Μπρεντ, τις επιπτώσεις από τις ανατιμήσεις της κρίσης στη Μέση Ανατολή να φανούν σταδιακά τις επόμενες ημέρες. Και θα είναι της τάξεως των 1-2 λεπτών το λίτρο, όπως αναφέρουν "ΤΑ ΝΕΑ".
Ωστόσο σύμφωνα με την εφημερίδα "η συνολική επίπτωση από την άνοδο της τιμής του πετρελαίου στη διεθνή αγορά τις δύο προηγούμενες ημέρες και την επιβάρυνση από τη βιαιοθανόλη υπολογίζεται σε 4 λεπτά το λίτρο τα οποία θα μεταφερθούν στην αντλία μέχρι την Παρασκευή.
Κύκλοι των ελληνικών διυλιστηρίων καθησυχάζουν για τη μελλοντική πορεία των τιμών και σημειώνουν στα "ΝΕΑ" ”πως δεν βλέπουν προς ώρας ανησυχητικά σημάδια και συγκεκριμένα λόγους για “εκτροχιασμό των τιμών”. H επάρκεια σύμφωνα με τις ίδιες πηγές της, είναι εξασφαλισμένη, κάτι που εγγυάται και τη φυσιολογική διακύμανση των τιμών.
Ζητούν μείωση της φορολογίας στα καύσιμα
Μεταξύ άλλων παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν στην εφημερίδα ”Καθημερινή” πως οι αυξήσεις από τη βιοαιθανόλη ήταν αναμενόμενες και επαναφέρουν το αίτημα για τη μείωση της φορολογίας στα καύσιμα ως το μοναδικό μέτρο που μπορεί να οδηγήσει σε αποκλιμάκωση τις τιμές σε πιθανή περίπτωση νέας ανοδικής τάσης. Η τιμή της βενζίνης διαμορφώθηκε χθες γύρω στο 1,65 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου θέρμανσης στο 1,085 ευρώ το λίτρο.
Όπως αναφέρει η “Καθημερινή “η αγορά συνδέει την υψηλή φορολογία στα καύσιμα και με τη χαμηλή ζήτηση καυσίμων. Είναι ενδεικτικό ότι η ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης τον Δεκέμβριο , παρά τη κακοκαιρία ήταν μειωμένη σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2018 .Το 2019 σύμφωνα με τα ανεπίσημα στοιχεία της αγοράς, έκλεισε για τις βενζίνες με αρνητικό πρόσημο, όπως και για το πετρέλαιο θέρμανσης , ενώ η ζήτηση στο πετρέλαιο κίνησης αυξήθηκε σε ποσοστό γύρω στο 3%, σύμφωνα με την εφημερίδα “Καθημερινή”.
πηγή enikonomia.gr
Με πληροφορίες από τις εφημερίδες "ΤΑ ΝΕΑ"και "Καθημερινή"
Ωστόσο σύμφωνα με την εφημερίδα ”ΤΑ ΝΕΑ”, η ελληνική αγορά καυσίμων κινείται στους δικούς της ρυθμούς, με το "γαϊτανάκι" διύλισης ,εμπορίας και λιανικής να έχει προχωρήσει σε ανατιμήσεις της βενζίνης κατά 2 λεπτά το λίτρο σε σχέση με το προηγούμενο έτος και να αναμένεται τις προσεχείς ημέρες νέα αύξηση της τάξεως των 1-2 λεπτών το λίτρο.
Το πρώτο κύμα ανατιμήσεων αποδίδεται στην υποχρεωτική αύξηση του ποσοστού πρόσμειξης βιοαιθανόλης στα καύσιμα κίνησης. Πιο συγκεκριμένα, από την 1η Ιανουαρίου τα διυλιστήρια θα πρέπει να προσθέτουν το συγκεκριμένο “πράσινο” προϊόν σε ποσοστό 3% έναντι 1% στο πλαίσιο κοινοτικής υποχρέωσης για καθαρότερα από ρύπους καύσιμα.
Το κόστος από διυλιστήρια το μετακύλησαν στις τιμές εμπορίας, με αποτέλεσμα και τα πρατήρια με τη σειρά τους να ανεβάσουν τη βενζίνη. Έτσι η μέση λιανική τιμή πώλησης της αμόλυβδης από τα 1,598 ευρώ το λίτρο που ήταν στις 31 Δεκεμβρίου αυξήθηκε στα 1,612 ευρώ στις 3 Ιανουαρίου και έφτασε στα 1,616 ευρώ το λίτρο στις 6 Ιανουαρίου. Δηλαδή η αμόλυβδη ακρίβυνε κατά περίπου 2 λεπτά το λίτρο.
Και ενώ το προαναφερόμενο κύμα των ανατιμήσεων αποδίδεται στο κόστος που επωμίστηκαν οι επιχειρήσεις διύλισης για τη παραγωγή καθαρότερων υγρών καυσίμων , η επιβάρυνση από την εκτόξευση της τιμής του Μπρεντ και του αμερικανικού αργού το διάστημα 3-6 Ιανουαρίου -εξαιτίας των γεγονότων στη Μέση Ανατολή –δεν έχει ακόμη φανεί στις αντλίες. Μόλις χθες οι τιμές των διυλιστηρίων προδιαθέτουν για μικρή αύξηση .
Οι επιπτώσεις
Οι εκτιμήσεις θέλουν επειδή οι επιχειρήσεις της Μεσογείου τιμολογούν με άλλη φόρμουλα ( Platts 4 ημερών) και όχι απευθείας με την πορεία διακύμανσης του Μπρεντ, τις επιπτώσεις από τις ανατιμήσεις της κρίσης στη Μέση Ανατολή να φανούν σταδιακά τις επόμενες ημέρες. Και θα είναι της τάξεως των 1-2 λεπτών το λίτρο, όπως αναφέρουν "ΤΑ ΝΕΑ".
Ωστόσο σύμφωνα με την εφημερίδα "η συνολική επίπτωση από την άνοδο της τιμής του πετρελαίου στη διεθνή αγορά τις δύο προηγούμενες ημέρες και την επιβάρυνση από τη βιαιοθανόλη υπολογίζεται σε 4 λεπτά το λίτρο τα οποία θα μεταφερθούν στην αντλία μέχρι την Παρασκευή.
Κύκλοι των ελληνικών διυλιστηρίων καθησυχάζουν για τη μελλοντική πορεία των τιμών και σημειώνουν στα "ΝΕΑ" ”πως δεν βλέπουν προς ώρας ανησυχητικά σημάδια και συγκεκριμένα λόγους για “εκτροχιασμό των τιμών”. H επάρκεια σύμφωνα με τις ίδιες πηγές της, είναι εξασφαλισμένη, κάτι που εγγυάται και τη φυσιολογική διακύμανση των τιμών.
Ζητούν μείωση της φορολογίας στα καύσιμα
Μεταξύ άλλων παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν στην εφημερίδα ”Καθημερινή” πως οι αυξήσεις από τη βιοαιθανόλη ήταν αναμενόμενες και επαναφέρουν το αίτημα για τη μείωση της φορολογίας στα καύσιμα ως το μοναδικό μέτρο που μπορεί να οδηγήσει σε αποκλιμάκωση τις τιμές σε πιθανή περίπτωση νέας ανοδικής τάσης. Η τιμή της βενζίνης διαμορφώθηκε χθες γύρω στο 1,65 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου θέρμανσης στο 1,085 ευρώ το λίτρο.
Όπως αναφέρει η “Καθημερινή “η αγορά συνδέει την υψηλή φορολογία στα καύσιμα και με τη χαμηλή ζήτηση καυσίμων. Είναι ενδεικτικό ότι η ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης τον Δεκέμβριο , παρά τη κακοκαιρία ήταν μειωμένη σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2018 .Το 2019 σύμφωνα με τα ανεπίσημα στοιχεία της αγοράς, έκλεισε για τις βενζίνες με αρνητικό πρόσημο, όπως και για το πετρέλαιο θέρμανσης , ενώ η ζήτηση στο πετρέλαιο κίνησης αυξήθηκε σε ποσοστό γύρω στο 3%, σύμφωνα με την εφημερίδα “Καθημερινή”.
πηγή enikonomia.gr
Με πληροφορίες από τις εφημερίδες "ΤΑ ΝΕΑ"και "Καθημερινή"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.