Αυτοκινητόδρομοι: αποζημίωση 40 εκατ. ευρώ λόγω του lockdown της Άνοιξης
Τα 40 εκατ. ευρώ άγγιξε η αποζημίωση των 5 μεγάλων αυτοκινητόδρομων της χώρας για την περίοδο του πρώτου lockdown της χώρας. Σύμφωνα με αποφάσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύτηκαν ανά αυτοκινητόδρομο για την περιοδο από 1η Ιανουαρίου μέχρι και την 30η Ιουνίου για “γεγονότα ευθύνης δημοσίου” τα παρακάτω ποσά:
-Νέα Οδός (τμήματα Μεταμόρφωση Αττικής-Σκάρφεια Φθιώτιδας και Αντίρριο-Ιωάννινα (Ιόνια Οδός)): 13,36 εκατ. ευρώ (είχε ζητήσει 15,40 εκατ. ευρώ)
-Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Ράχες Φθιώτιδας-Κλειδί Ημαθίας) : 6,37 εκατ. ευρώ (είχε ζητήσει 7,08 εκατ. ευρώ)
-Αυτοκινητόδρομος Μορέας (Κόρινθος-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη): δεν πήρε κάποιο ποσό καθώς σύμφωνα με την παραχώρηση αποζημιώνεται ανά εξάμηνο (είχε ζητήσει 6,43 εκατ.ευρώ)
-Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα): 13,5 εκατ. ευρώ (είχε ζητήσει 17,42 εκατ. ευρώ)
-Γέφυρα Α.Ε. (Ρίο-Αντίρριο): 5,3 εκατ. ευρώ (είχε ζητήσει 5,8 εκατ. ευρώ)
-Κεντρική Οδός (τμήματα Σκάρφεια-Ράχες Φθιώτιδας και Ξυνιάδα-Τρίκαλα): 1,74 εκατ. ευρώ (είχε ζητήσει 1,94 εκατ. ευρώ)
Πρόκειται για αποζημιώσεις που διεκδήκησαν οι παραχωρησιούχοι κατά την περίοδο της πρώτης καραντίνας, όταν και επιβλήθηκαν οι περιορισμοί μετακίνησης για η μείωση της διασποράς της πανδημίας, με αποτέλεσμα οι ημερήσιες ροές να πέσουν σε πολύ χαμηλά όρια.
Για την ιστορία αξίζει να αναφέρουμε ότι τα ποσά που αιτήθηκαν οι παραχωρησιούχοι ήταν μεγαλύτερα από τις τελικές αποφάσεις του υπουργείου ΥΠΟΜΕ.
Θα πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι θα υπάρξει και δεύτερη (πιθανόν και τρίτη) δόση αποζημιώσεων. Αυτό γιατί όσο διάστημα επικρατεί το lockdown που ξεκίνησε από τις αρχές Νοεμβρίου, δημιουργεί και πάλι μεγάλες μειώσεις στις ροές των αυτοκινητόδρομων. Αυτό μοιραία θα οδηγήσει και πάλι, από το νέο έτος, σε αιτήματα αποζημίωσης απώλειας εσόδωντου Παραχωρησιούχου, λόγω συνδρομής Παρέμβασης του Δημοσίου, Γεγονότος Ανωτέρας Βίας και Γεγονότων Ευθύνης Δημοσίου, συνεπεία των επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19 στα έργα παραχώρησης.
Αποζημιώσεις όμως διεκδικούν και άλλοι μεταφορικοί φορείς όπως το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας και τα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια της Fraport.
Γιατί δίδονται οι αποζημιώσεις
Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, οι αποζημιώσεις στα έργα παραχώρησης δίδονται γιατί σε αυτού του είδους τα έργα υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες δεσμεύσεις, τόσο από την πλευρά του παραχωρησιούχου, όσο και από την πλευρά του Δημοσίου.
Ένα από αυτά, είναι τα “γεγονότα ευθύνης Δημοσίου” και “ανωτέρας βίας”. Όταν δηλαδή, υπάρχει μεγάλη μείωση εσόδων λόγω παρέμβασης του κράτους ή από γεγονότα που δεν ευθύνεται ο παραχωρησιούχος. Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε συνδυασμό και των δύο. Δηλαδή το κράτος για να προφυλάξει τον πληθυσμό του αποφάσισε για λόγους ανωτέρας βίας” να διακόψει τις υπεραστικές και διαπεριφερειακές μετακινήσεις.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μην μετακινούνται οχήματα, με ευθύνη του κράτους και να προκαλέσει τα αιτήματα αποζημίωσης από την πλευρά των παραχωρησιούχων.
Αυτό που έχει μεγάλο ενδιαφέρον σε αυτή την περίπτωση είναι η έκταση του lockdown από εδώ και μπρος καθώς ήδη έχουμε ξεπεράσει σε διάρκεια εκείνο της Άνοιξης και προς το παρόν δεν μπορεί κάποιος να εκτιμήσει με ασφάλεια πότε αυτό θα συμβεί.
Γιάννης Καραγιάννης στο ypodomes.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.