Γιάννης Λυκογιώργος:Τα led ...και ο ανασχηματισμός
I. ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ ΤΩΝ LED
Το θέμα που προξένησε τις μεγαλύτερες εντάσεις στον Δήμο Ιωαννιτών την προηγούμενη
χρονιά ήταν το θέμα των LED. Επί μακρόν υπήρξαν αντεγκλήσεις ένθεν και ένθεν και για
μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν πολύ δύσκολο για τον πολίτη που δεν είχε τις τεχνικές
γνώσεις να διακρίνει τι ισχύει και τι όχι. Παρόλο που δεν κλήθηκα να συμμετέχω ενεργά
στο συγκεκριμένο θέμα, μόλις βρήκα την ευκαιρία (κατά την διάρκεια της 1ης καραντίνας)
καταπιάστηκα μόνος μου. Πράγματι λοιπόν το πρόγραμμα ELENA αποτελεί ένα πολύ καλό
μηχανισμό (αν αξιοποιηθεί ορθώς) ώστε να υλοποιηθεί αυτό το μεγάλο έργο. Στο Δημοτικό
Συμβούλιο (ΔΣ) που έλαβε χώρα στις 29.07.2020 για το θέμα των LED υπέβαλα μία
αναλυτική και τεκμηριωμένη δεκασέλιδη εισήγηση (την οποία κατέθεσα και υπάρχει στα
πρακτικά) στην οποία ανεδείκνυα τους λόγους για τους οποίους η λύση που προέκρινε η
προηγούμενη Δημοτική Αρχή δεν ήταν σύννομη και ορθώς ακυρώθηκε ο διαγωνισμός που
είχε προετοιμάσει η προηγούμενη Δημοτική Αρχή. Κεντρικά σημεία της διαφωνίας μου
ήταν:
Αυτό του θεσμικού πλαισίου (Ν 4412/2016 περί δημοσίων συμβάσεων). το
συγκεκριμένο έργο έπρεπε να δημοπρατηθεί ως έργο και όχι ως προμήθεια που
προέκρινε η προηγούμενη Δημοτική Αρχή.
Οι φωτογραφικές διατάξεις που περιελάμβανε (πχ. προδιαγραφή ENEC+, ή ο
αποκλεισμός των εργοληπτικών επιχειρήσεων)
Από εκείνη την συνεδρίαση και έπειτα δεν έλαβα καμία πληροφόρηση για το πώς
εξελίσσεται αυτή η υπόθεση. Έτσι, στις 21.12.2020 ζήτησα να υπάρξει ενημέρωση για το
θέμα στην διευρυμένη δημοτική παράταξη από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο έργων, πρόεδρο
της Οικονομικής Επιτροπής και μέλος της Κοινής Επιτροπής Παρακολούθησης της
Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ Περιφέρειας Ηπείρου και Δήμου Ιωαννιτών κύριο
ΓΕΩΡΓΙΟ ΑΡΛΕΤΟ. Πράγματι ορίστηκε ως ημερομηνία ενημέρωσης της διευρυμένης
δημοτικής ομάδας η Κυριακή 27.12.2020 (βράδυ). Στην συνέχεια ακολούθησαν διαδικασίες
express και στο ασφυκτικά μικρό αυτό χρονικό διάστημα προσπάθησα να μελετήσω όσο
καλύτερα μπορούσα τους προτεινόμενους όρους διακήρυξης και παρουσίασα τους
προβληματισμούς μου και τις διαφωνίες μου στην διευρυμένη δημοτική ομάδα.
Κυρίαρχο ρόλο στα σημεία στα οποία διαφωνώ έχει η προτεινόμενη μέθοδος
δημοπράτησης (ως σύμβαση υπηρεσίας), η απαίτηση εγγραφής στο Μητρώο Επιχειρήσεων
Ενεργειακών Υπηρεσιών και οι υπόλοιπες ρυθμίσεις που περιορίζουν δραματικά την
συμμετοχή των ενδιαφερομένων επιχειρήσεων. Δεν αντιλαμβάνομαι γιατί τόσο η
προηγούμενη Δημοτική Αρχή όσο και η τωρινή αποφεύγουν να δημοπρατήσουν το κομμάτι
της κατασκευής ως σύμβαση έργου (το οποίο αντικειμενικά και βάσει του Νόμου είναι) και
φυσικά με την ολοκλήρωση της κατασκευής, το κομμάτι της λειτουργίας (του
κατασκευασμένου έργου) για 12 χρόνια από τον ανάδοχο να δημοπρατηθεί ως υπηρεσία
(γιατί τέτοια είναι). Εν ολίγοις δεν αντιλαμβάνομαι για ποιον λόγο δεν δημοπρατήθηκε ως
μικτή σύμβαση μιας και βάσει του Νόμου πρόκειται ξεκάθαρα για μία τέτοια περίπτωση.
Επιπλέον αυτό που δεν αντιλαμβάνομαι είναι γιατί υπήρξαν τόσο ασφυκτικά χρονικά
περιθώρια. Πέραν όμως των ως άνω υπάρχουν και πιο εξειδικευμένα σημεία στα οποία
διαφώνησα (τεκμηριωμένα) με τους προτεινόμενους όρους δημοπράτησης για τα οποία
ενημέρωσα την διευρυμένη δημοτική ομάδα (με εξαίρεση τον κύριο Στέφανο Μάντζιο ο
οποίος απουσίαζε).
Θέλω να παραμένω αισιόδοξος πως το αποτέλεσμα της διακήρυξης θα είναι θετικό για τον
Δήμο Ιωαννιτών και η έκπτωση που θα επιτευχθεί θα είναι μεγάλη ώστε ο Δήμος να
επωφεληθεί δεόντως. Αυτό όμως δεν θα αναιρεί τα παρακάτω δύο θέματα:
Τι θα συμβεί στην περίπτωση που υπάρξει διαφορά μεταξύ του Κυρίου του Έργου
(Δήμος Ιωαννιτών) και του αναδόχου στην φάση της κατασκευής; Βάσει ποιου
θεσμικού πλαισίου θα επιλυθούν οι τυχόν διαφορές και πως θα αποφασίσει η
Δικαιοσύνη στην απευκταία περίπτωση που ανάδοχος και Δήμος έχουν
αγεφύρωτες διαφορές; Σίγουρα, όχι με το θεσμικό πλαίσιο για την κατασκευή
Δημοσίων Έργων μιας και αυτό αποκλείεται με τον τρόπο δημοπράτησης που
προκρίθηκε και ψηφίστηκε.
Τι θα συμβεί αν στο μέλλον και άλλα έργα του Δήμου δημοπρατηθούν με τον ίδιο
τρόπο και εκεί προκύψουν ενστάσεις επί της μεθόδου δημοπράτησης (ενστάσεις οι
οποίες μπορεί να υποβληθούν και τώρα); Αν υπάρξει ανάγκη να αποφασίσει η
Δικαιοσύνη και αυτή αποφανθεί πως αυτός ο τρόπος δημοπράτησης δεν είναι
σύννομος και θα πρέπει να διαχωριστεί το κομμάτι της κατασκευής (το οποίο θα
πρέπει να δημοπρατηθεί ως σύμβαση έργου) και το κομμάτι της παροχής
υπηρεσίας (μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου) το οποίο θα πρέπει
να δημοπρατηθεί ως σύμβαση υπηρεσίας? Εδώ είμαστε και θα παρακολουθούμε
στενά τις εξελίξεις.
II. ΑΝΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ
Την Πέμπτη που μας πέρασε (31.12.2020) πληροφορήθηκα από τα ΜΜΕ για τον
ανασχηματισμό που έλαβε χώρα στο σχήμα διοίκησης του Δήμου Ιωαννιτών. Από εκεί
λοιπόν έμαθα για την μεταβίβαση του χαρτοφυλακίου της πρώην αντιδημαρχίας
Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Εφαρμογών Έξυπνης Πόλης στον αντιδήμαρχο
Οικονομικών (πλέον και Ψηφιακής Διακυβέρνησης) κύριο Φώτη Βάββα. Επικοινώνησα με
τον φίλο κύριο Βάββα για να τον συγχαρώ, να του ευχηθώ καλή επιτυχία στο έργο του και
να τον διαβεβαιώσω πως είμαι και θα είμαι στην διάθεση του για να βοηθήσω με όποιον
τρόπο μπορώ.
Υπάρχουν projects σε αυτό το αντικείμενο τα οποία είναι αναιτιολόγητα «κολλημένα» εδώ
και πολλούς μήνες. Ενδεικτικά αναφέρω:
Την πλατφόρμα αμφίδρομης επικοινωνίας με τους συνδημότες μας Novoville.
Τη νέα ιστοσελίδα του Δήμου Ιωαννιτών
Εύχομαι πως το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα «ξεκολλήσουν» αυτά τα δύο (και
άλλα) project που σχεδιάσαμε σχεδόν ένα χρόνο πριν και οι Γιαννιώτες θα μπορέσουμε να
χρησιμοποιήσουμε αυτές τις υπηρεσίες.
Η κυρία Διευθύντρια Προγραμματισμού αντί να συντελεί στην προώθηση του
σχεδιαζόμενου έργου της Δημοτικής Αρχής, προτιμούσε να ασχολείται με την αλλοίωση των
στοιχείων του αρχείου της ΙΡΙΔΑΣ ή να με παρακάμπτει (όπως στην περίπτωση της
αποστολής των ζητούμενων πιστώσεων για τον Προϋπολογισμό του 2021 στο αρμόδιο
γραφείο του Δήμου χωρίς ΚΑΜΙΑ προηγούμενη συζήτηση μαζί μου ή ενημέρωση επ’ αυτού,
και σε άλλες περιπτώσεις που δεν είναι της παρούσης) χωρίς καμία απολύτως συνέπεια.
Ο κύριος Δήμαρχος ήταν ενήμερος από πολύ νωρίς για αυτές τις ενέργειες της κυρίας
Διευθύντριας Προγραμματισμού και με διαβεβαίωνε πως τέτοιες ενέργειες δεν είναι
αποδεκτές. Επειδή είμαι προσανατολισμένος στο αποτέλεσμα φρόντιζα να κάνω τα
αδύνατα δυνατά για να προχωρήσει το έργο της αντιδημαρχίας και της Δημοτικής Αρχής
γενικότερα και ζήτησα μέχρι και εγγράφως να σταματήσουν τα κακώς κείμενα και να
προχωρήσουμε μπροστά. Και ασφαλώς εδώ προκύπτουν τα ερωτήματα: ποιος (ή ποιοι)
ήταν αυτός που κάλυπτε την κυρία Διευθύντρια (ή ακόμα χειρότερα μπορεί και να την
καθοδηγούσε) για να παρακάμπτει και να «πριονίζει» τον πολιτικό της προϊστάμενο
λειτουργώντας ενάντια στον στρατηγικό σχεδιασμό της Δημοτικής Αρχής; Ποιος (ή ποιοι)
ήταν αυτός που ήθελε να μην προχωρά το έργο της αντιδημαρχίας Ηλεκτρονικής
Διακυβέρνησης και για ποιον λόγο; Σε μία κρίση ειλικρίνειας (και θέλοντας να βγάλει τον
εαυτό του έξω από το κάδρο) ένας εξ αυτών στους οποίους βρήκε «πλάτες» η κυρία
Διευθύντρια Προγραμματισμού μου ανέφερε: «όταν στήνεις κάτι, πρέπει να έχεις και
έξυπνους ανθρώπους από κάτω». Στην ερώτηση μου για το ποιους εννοεί δεν πήρα
απάντηση. Ποιος είναι λοιπόν ο «μαέστρος», ο οποίος κινείται παρασκηνιακά,
αμφισβητώντας τον στρατηγικό σχεδιασμό της Δημοτικής Αρχής; Για ποιον λόγο τα κάνει
αυτά και γιατί ο κύριος Δήμαρχος τα ανέχεται; Με τέτοιες μεθοδεύσεις και διαδικασίες,
έχω την γνώμη ότι δεν πάμε πουθενά.
Περίμενα ότι ο ανασχηματισμός θα λύσει τα παραπάνω προβλήματα. Δυστυχώς δεν
καταλαβαίνω να προκύπτει κάτι τέτοιο.
Κατά τα λοιπά εύχομαι καλή χρονιά με υγεία και τύχη για όλους και καλή επιτυχία στο έργο
της Δημοτικής μας αρχής.
Γιάννης Λυκογιώργος
Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Ιωαννιτών
04.01.2020
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.