ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΗΣ ΖΗΤΑ Η ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ
Αίτημα για συζήτηση στην επόμενη Συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, για την πορεία της κατασκευής των ΣΜΑ και την διαχείριση των απορριμμάτων στην Ήπειρο κατέθεσε η «Λαϊκή Συσπείρωση»
Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι, είχαν ζητήσει από τις 14-1-2021 αντίγραφα των συμβάσεων και των πρακτικών της επιτροπής παρακολούθησης του έργου, ώστε να πληροφορηθούν για την πορεία της κατασκευής των ΣΜΑ καθώς η προγραμματική σύμβαση για το έργο υπογράφηκε στις 24 Νοεμβρίου 2015 και μέχρι και σήμερα καμία ενημέρωση δεν υπάρχει για τους λόγους καθυστέρησης του έργου. Η Περιφέρεια Ηπείρου ουδέποτε παρέδωσε ως όφειλε κανένα αντίγραφο και η παράταξη ενημερώνει ότι κατέθεσε αναφορά στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου για παράβαση του άρθρου 17 του πρότυπου κανονισμού του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Η «Λαϊκή Συσπείρωση» εκτιμά ότι η καθυστέρηση στην παράδοση του έργου, επιβαρύνει τους Δήμους και κατ επέκταση τα λαϊκά εισοδήματα μέσω των ανταποδοτικών τελών:
Α) με τις δαπάνες για καύσιμα, συντηρήσεις οχημάτων και εργατοώρες που πρέπει να δαπανούν για να μεταφέρουν καθημερινά τα απορρίμματα τους στη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων στο Ελευθεροχώρι, σε σχέση με τις σαφώς μειωμένες δαπάνες που θα κάνουν όταν θα τεθούν σε λειτουργία οι ΣΜΑ οπότε οι μεταφορές των απορριμμάτων θα γίνονται μέχρι τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης
Β) με τις υπέρογκες τιμές ανά τόνο που πληρώνει ο Αναγκαστικός Σύνδεσμος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Α.Σ.Δ.Σ.Α.) Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου, με ολιγόμηνες ή και ολιγοήμερες συμβάσεις για τη μεταφορά του υπολείμματος από τη ΜΕΑ στους ΧΥΤΥ, της τάξης των 30€/τόνο, σε σχέση με το κόστος που θα είχε η λειτουργία του έργου από τον ίδιο το Α.Σ.Δ.Σ.Α. (δηλαδή χωρίς το κέρδος του επιχειρηματικού ομίλου) ή ακόμα και σε σχέση με τα 23€/ton που υπολογίζει την ιδιωτικοποιημένη υπηρεσία ο Α.Σ.Δ.Σ.Α στην οποία περιέχεται και το κέρδος του ιδιώτη
Σε σχέση με τον διαγωνισμό του Α.Σ.Δ.Σ.Α για τη λειτουργία των ΣΜΑ, η «Λαϊκή Συσπείρωση» επισημαίνει ότι ο Α.Σ.Δ.Σ.Α. «ποτέ δεν εξέτασε τη δυνατότητα να λειτουργήσει με δικό του μόνιμο προσωπικό τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης», σημειώνει ότι παρουσιάζονται μια σειρά «αναντιστοιχίες», και υπέρογκες δαπάνες αλλά και ένα απολύτως αναιτιολόγητο 20% εργολαβικό όφελος, δηλαδή καθαρό κέρδος για τον επιχειρηματικό όμιλο.
Η λειτουργία των ΣΜΑ (23,02€/τόνο) είναι κόστος που θα προστεθεί στα 50€/τόνο για την είσοδο στην ΜΕΑ, τα οποία φυσικά θα προστεθούν στα 22€/ton για τις υπόλοιπες εισφορές στο Α.Σ.Δ.Σ.Α (με τον προϋπολογισμό του 2020) τα οποία και αναμένεται να αυξηθούν για το 2021. Αυτές οι δαπάνες προστίθενται στα έξοδα για την αποκομιδή των απορριμμάτων, που σε κάποιους δήμους με πλήρως ιδιωτικοποιημένη την υπηρεσία αποκομιδής, φτάνουν και τα 150€/τόνο. Έχουμε Δήμους στην Ηπείρου που επιβαρύνονται με περισσότερα από 244€/τόνο. Αποδεικνύεται ότι όσο θα ξεδιπλώνεται ο σχεδιασμός της διαχείρισης των απορριμμάτων τόσο περισσότεροι λογαριασμοί θα φορτώνονται στις πλάτες του λαού.
Τόσο στο διαγωνισμό για τη λειτουργία των ΣΜΑ, όσο και στην σύμβαση ΣΔΙΤ με την ΤΕΡΝΑ, δεν λαμβάνεται υπ όψιν η υποχρέωση για μείωση των απορριμμάτων σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) του 2020, η οποία πχ για το 2030 φτάνει το 60% των ΑΣΑ. Αντίθετα και στις δύο περιπτώσεις, προβλέπονται με άμεσο ή έμμεσο τρόπο ποινές για τη μείωση των απορριμμάτων, την οποία οι Δήμοι είναι υποχρεωμένοι να κάνουν. Νέο στοιχείο όμως, είναι ότι ακόμα και χωρίς τις υποχρεώσεις του ΕΣΔΑ ο όγκος των απορριμμάτων έχει μειωθεί, εξαιτίας της γενικευμένης φτώχειας και της μείωσης της κατανάλωσης που έφερε η καπιταλιστική κρίση, στην οποία έδρασε και συνεχίζει να δρα σαν καταλύτης η πανδημία. Η ΜΕΑ με μειωμένη ήδη την πρώτη ύλη έχει μειωμένες λειτουργικές δαπάνες, μειωμένο κόστος μισθοδοσίας και οι Δήμοι χωρίς καν να πιάσουν τους στόχους του ΕΣΔΑ πληρώνουν την εγγυημένη ποσότητα που υπέγραψαν οι Νομαρχιακοί ΦΟΔΣΑ για αυτούς.
Για την παρέμβαση της Περιφέρειας στη διαχείριση των απορριμμάτων με σκοπό να «νοικοκυρέψει τους Δήμους» η Λαϊκή Συσπείρωση σχολιάζει ότι «εκτός από το έργο των Σταθμών Μεταφόρτωσης που καμία σχέση δεν φαίνεται να έχει με νοικοκυριό, τον μόνο που έκανε «νοικοκύρη» η Περιφέρεια μέχρι τώρα, ήταν την ΤΕΡΝΑ, με τους όρους της προγραμματικής σύμβασης του ΣΔΙΤ που υπέγραψε. Δήμοι και Περιφέρεια «ξιφουλκούν» για το ποιος θα έχει την ευθύνη της ανάθεσης σε ιδιώτη τη λειτουργία των ΣΜΑ, όχι για τη λειτουργία και διαχείριση τους από δημόσιο φορέα με την κατάλληλη στελέχωση από μόνιμο προσωπικό. Στη ιδιωτικοποίηση των ΣΜΑ συμφωνούν όλοι»
Ο καβγάς αντικατοπτρίζει την αντικειμενική δυσκολία του λαού να πληρώνει ανταποδοτικά, άρα και των Δήμων να τα εισπράττουν, πολύ περισσότερο να τα αυξάνουν. Την ίδια στιγμή όμως, στα πλαίσια της καπιταλιστικής ανάπτυξης, οι επιχειρηματικοί όμιλοι που λυμαίνονται την επεξεργασία απορριμμάτων φαίνεται ότι δεν είναι διατεθειμένοι να κάνουν σπιθαμή πίσω από τα κέρδη τους τα οποία «χτίζονται» όπως δείχνει πλέον η εμπειρία, με καταστροφικές συνέπειες για τη δημόσια υγεία, το περιβάλλον, το λαϊκό εισόδημα αλλά και τις εργασιακές σχέσεις.
Απέναντι σε αυτή την πολιτική της αστικής τάξης οι κομμουνιστές περιφερειακοί σύμβουλοι, καλούν το Περιφερειακό Συμβούλιο να πάρει απόφαση για :
α. Άμεση παράδοση των ΣΜΑ στον Α.Σ.Δ.Σ.Α και λειτουργία των σταθμών μεταφόρτωσης από τον ίδιο τον Α.Σ.Δ.Σ.Α με πρόσληψη μόνιμου προσωπικού. Λειτουργία ΣΜΑ σε όλους τους Δήμους, ειδική μέριμνα για τη χωροθέτηση του ΣΜΑ Πρέβεζας σε νέα τοποθεσία.
β.Διακοπή της σύμβασης ΣΔΙΤ με την ΤΕΡΝΑ για τη ΜΕΑ.
γ.Καθορισμός σύγχρονων όρων για την ορθολογική και ασφαλή αποκομιδή (των απορριμμάτων από τις υπηρεσίες του κάθε δήμου
δ.Σχεδιασμό για δράσεις πρόληψης της παραγωγής απορριμμάτων, προώθησης της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή σε χωριστά ρεύματα
ε. Σχεδιασμό και έργα για την ολοκληρωμένη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων, ιδιαίτερα των βιομηχανικών λόγω της ποσότητάς τους και της διαπιστωμένης ασυδοσίας των παραγωγών τους.
στ. Ειδική μέριμνα στους εναπομείναντες άτυπους Χώρους Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Αποβλήτων (ΧΑΔΑ) για την ουσιαστική αποκατάσταση
ζ. Ουσιαστική ενίσχυση σε αριθμό, εξοπλισμό και οργάνωση του έμψυχου δυναμικού άσκησης περιβαλλοντικού ελέγχου σε όλα τα επίπεδα με μόνιμη, δημοσίου δικαίου σχέση εργασίας στο Δημόσιο
Κύριε Πρόεδρε,
Οι εκπρόσωποι της Λαϊκής Συσπείρωσης έγκαιρα είχαμε τοποθετηθεί για τις εξελίξεις στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην περιοχή μας. Η κυβέρνηση, η Περιφέρεια και οι Δήμοι υλοποιούν το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), δηλαδή τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και τις απαιτήσεις των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων για παραπέρα ιδιωτικοποίηση του τομέα αυτού.
Στο σχέδιο, μετά τη δημιουργία και λειτουργία της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ), προβλέπεται η κατασκευή και λειτουργία 8 Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην πρώτη φάση και άλλων 3 στη δεύτερη φάση, 3 Μονάδων Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ) όπου θα καταλήγει το περιεχόμενο των καφέ κάδων και μια σειρά μικρότερες δράσεις.
Από τα στοιχεία της προγραμματικής σύμβασης που κατορθώσαμε να βρούμε, οι ΣΜΑ, αρχικά ορίστηκε να χρηματοδοτηθούν με το ποσό των 12.320.375,00€ με ΦΠΑ, από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020 (ΥΜεΠερΑΑ 2014-2020), ενώ η προγραμματική σύμβαση προέβλεπε και αναπροσαρμογή με τη σύμφωνη γνώμη της Κοινής Επιτροπής Παρακολούθησης. Η Περιφέρεια Ηπείρου είχε αναλάβει μέσω της προγραμματικής σύμβασης με τους 4 Συνδέσμους Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της Ηπείρου, όλες τις αρμοδιότητες για την υλοποίηση του έργου «Δίκτυο Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) Περιφέρειας Ηπείρου (Α’ φάση)». Η μέγιστη διάρκεια ήταν 18 μήνες μόλις για 4 από τα συνολικά 12 υποέργα (για τα υπόλοιπα υποέργα ήταν πολύ μικρότερη) και οποιεσδήποτε τροποποιήσεις της διάρκειας που υπερβαίνουν τους 6 μήνες, όφειλαν να γίνονται «μόνο με τη σύμφωνη γνώμη της Κοινής Επιτροπής Παρακολούθησης». Παρά το γεγονός ότι η προγραμματική σύμβαση υπογράφηκε στις 24 Νοεμβρίου 2015 μέχρι και σήμερα καμία ενημέρωση δεν υπάρχει για τους λόγους καθυστέρησης του έργου.
Με το από 14-1-2021 έγγραφο μας, το οποίο πρωτοκολλήθηκε αυθημερόν με αρ.ρωτ. 4156/87/14-1-2021, κάνοντας χρήση της δυνατότητας που δίνει το άρθρο 17 του πρότυπου κανονισμού του Περιφερειακού Συμβουλίου, ζητήσαμε να μας κατατεθούν αντίγραφα: 1) Της Προγραμματικής Σύμβασης για την υλοποίηση της πράξης : «Δίκτυο Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) Περιφέρειας Ηπείρου (Α΄φάση)» 2) Οποιασδήποτε πρόσθετης σύμβασης έχει τυχόν συναφθεί έκτοτε για την συμπλήρωση ή εξειδίκευση της ίδιας πράξη 3) Των συμβάσεων των υποέργων που περιγράφονται στην προγραμματική σύμβαση όπως και οποιουδήποτε συμπληρωματικού έργου τυχόν προέκυψε συμπληρωματικά 4) Των πρακτικών της επιτροπής παρακολούθησης της προγραμματικής σύμβασης 5) Οποιαδήποτε απόφαση ή άλλο έγγραφο που αφορά στην τροποποίηση του χρονοδιαγράμματος σε σχέση με την προγραμματική σύμβαση και τη δοκιμαστική λειτουργία των Σταθμών.
Επιβεβαιώνοντας τις χειρότερες προβλέψεις μας, το αίτημά μας 4 μέρες αργότερα προωθήθηκε προς το διπλανό γραφείο της αρμόδιας Αντιπεριφερειάρχη και έκτοτε ουδέποτε μας κατατέθηκε κανένα έγγραφο. Όπως είχαμε δικαίωμα, καταθέσαμε αναφορά προς την Αποκεντρωμένη για παράβαση του άρθρου 17 του Πρότυπου Κανονισμού. Βεβαίως όμως αυτό δεν είναι το κύριο πρόβλημα, ούτε αν θέλετε και θα έλυνε πολλά πράγματα πέρα από το να ρίξει περισσότερο φως στους σχεδιασμούς της περιφερειακής αρχής για το θέμα.
Μετά από αυτή την εξέλιξη όμως, το μόνο που με σιγουριά πλέον μπορούμε να πούμε, ότι κάθε άλλο παρά τυχαία η Περιφέρεια Ηπείρου καθυστερεί την παράδοση του έργου. Άλλωστε, αν ήταν αντικειμενική η καθυστέρηση δεν θα υπήρχε «αδυναμία» να προσκομιστούν απλά αντίγραφα της Επιτροπής Παρακολούθησης και προγραμματικών συμβάσεων. Σε κάθε περίπτωση, αυτή η καθυστέρηση αποτιμάται σε χρήμα για τους Δήμους και φυσικά για τα λαϊκά στρώματα με δύο τρόπους :
Α) με τις δαπάνες για καύσιμα, συντηρήσεις οχημάτων και εργατοώρες που πρέπει να δαπανούν οι Δήμοι όλης της Ηπείρου για να μεταφέρουν καθημερινά τα απορρίμματα τους στη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων στο Ελευθεροχώρι σε σχέση με τις σαφώς μειωμένες δαπάνες που θα κάνουν όταν θα τεθούν σε λειτουργία οι ΣΜΑ οπότε οι μεταφορές των απορριμμάτων θα γίνονται μέχρι τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης
Β) με τις υπέρογκες τιμές ανά τόνο που πληρώνει ο Αναγκαστικός Σύνδεσμος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Α.Σ.Δ.Σ.Α.) Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου, με ολιγόμηνες ή και ολιγοήμερες συμβάσεις για τη μεταφορά του υπολείμματος από της ΜΕΑ στους ΧΥΤΥ, της τάξης των 30€/τόνο, σε σχέση με το κόστος που θα είχε η λειτουργία του έργου από τον ίδιο το Α.Σ.Δ.Σ.Α. (δηλαδή χωρίς το κέρδος του επιχειρηματικού ομίλου) ή ακόμα και σε σχέση με τα 23€/ton που υπολογίζει την ιδιωτικοποιημένη υπηρεσία ο Α.Σ.Δ.Σ.Α στην οποία φυσικά περιέχεται και το κέρδος του ιδιώτη
Σε σχέση με τον διαγωνισμό του Α.Σ.Δ.Σ.Α οφείλουμε να σημειώσουμε ότι ποτέ δεν εξέτασε τη δυνατότητα να λειτουργήσει με δικό του μόνιμο προσωπικό τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης. Αντίθετα αποφάσισε να παραχωρήσει σε ιδιώτες :
α. Την λειτουργία του μηχανολογικού εξοπλισμού των ΣΜΑ και τη συντήρηση των μηχανημάτων.
β. Την μεταφορά των κοντέινερ με τα σκουπίδια από τους ΣΜΑ μέχρι το επόμενο στάδιο (τη ΜΕΑ στο Ελευθεροχώρι) και
γ. Την μεταφορά του υπολείμματος από τη ΜΕΑ στους ΧΥΤΥ.
Πέρα από τις υπέρογκες δαπάνες με τις οποίες η μελέτη καταλήγει στο κόστος λειτουργίας των ΣΜΑ και μεταφοράς των απορριμμάτων, ο διαγωνισμός για τη διαχείριση των ΣΜΑ παρουσιάζει μια σειρά από «αναντιστοιχίες» που ορθά έχουν επισημάνει οι Δήμοι καθώς και ένα απολύτως αναιτιολόγητο 20% εργολαβικό όφελος, δηλαδή καθαρό κέρδος για τον επιχειρηματικό όμιλο.
Για αυτές τις λειτουργίες καταλήγει σε μια αρχική τιμή 18,57€/τόνο σκουπιδιών,(τελική τιμή με ΦΠΑ 23,02€/τόνο), κόστος που θα προστεθεί στα 50€/τόνο για την είσοδο στην ΜΕΑ, τα οποία φυσικά θα προστεθούν στα 22€/ton για τις υπόλοιπες εισφορές στο Α.Σ.Δ.Σ.Α (με τον προϋπολογισμό του 2020, δηλαδή με λειτουργικά έξοδα και δαπάνες που δεν καλύπτουν ένα ολόκληρο ημερολογιακό έτος) τα οποία και αναμένεται να αυξηθούν για το 2021 με την λειτουργία και τις δαπάνες λειτουργίας του Α.Σ.Δ.Σ.Α για όλο το έτος. Αυτές οι δαπάνες βεβαίως έρχονται μετά τα έξοδα για την αποκομιδή των απορριμμάτων, που σε κάποιους δήμου με πλήρως ιδιωτικοποιημένη την υπηρεσία αποκομιδής, φτάνουν και τα 150€/ton
Οι Δήμοι πληρώνουν «από χέρι» περισσότερα από 94€/ton για τη διαχείριση των απορριμμάτων τους, ενώ μαζί με τις δαπάνες για την αποκομιδή έχουμε Δήμους στην Ηπείρου που επιβαρύνονται με περισσότερα από 244€/ton. Αποδεικνύεται ότι όσο θα ξεδιπλώνεται ο σχεδιασμός της διαχείρισης των απορριμμάτων τόσο περισσότεροι λογαριασμοί θα φορτώνονται στις πλάτες του λαού.
Τόσο στο διαγωνισμό για τη λειτουργία των ΣΜΑ, όσο και στην σύμβαση ΣΔΙΤ με την ΤΕΡΝΑ, δεν λαμβάνεται υπ όψιν η υποχρέωση για μείωση των απορριμμάτων σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) του 2020 (Πράξη 39/31-08-2020 ΦΕΚ185Α 29/09/2020) και τις οδηγίες της ΕΕ. Συγκεκριμένα, οι βασικοί ποσοτικοί στόχοι του ΕΣΔΑ που ακολουθεί τις κατευθύνσεις της ΕΕ και της Ελληνικής Νομοθεσίας είναι οι εξής:
2022: Υποχρεωτική χωριστή συλλογή οργανικών αποβλήτων (καφέ κάδος)
2025: Ανακύκλωση στο 55% των ΑΣΑ
2030: Ανακύκλωση στο 60% των ΑΣΑ, Υγειονομική ταφή στο 10%
Αντίθετα και στις δύο περιπτώσεις, προβλέπονται με άμεσο ή έμμεσο τρόπο ποινές για τη μείωση των απορριμμάτων, την οποία οι Δήμοι είναι υποχρεωμένοι να κάνουν!
Ακόμα όμως και χωρίς τις υποχρεώσεις του ΕΣΔΑ ο όγκος των απορριμμάτων έχει μειωθεί, εξαιτίας της γενικευμένης φτώχειας και της μείωσης της κατανάλωσης που έφερε η καπιταλιστική κρίση, στην οποία έδρασε και συνεχίζει να δρα σαν καταλύτης η πανδημία. Η ΜΕΑ με μειωμένη ήδη την πρώτη ύλη έχει μειωμένες λειτουργικές δαπάνες, μειωμένο κόστος μισθοδοσίας και οι Δήμοι χωρίς καν να πιάσουν τους στόχους του ΕΣΔΑ πληρώνουν την εγγυημένη ποσότητα με αποικιακού τύπου δεσμεύσεις που υπέγραψαν οι Νομαρχιακοί ΦΟΔΣΑ για αυτούς.
Αυτό το νέο λογαριασμό που θα επιβαρύνει τους Δήμους, οι Δήμαρχοι χωρίς φυσικά να μπορούν να τον προσδιορίσουν στο τελευταίο ευρώ, ήξεραν ότι θα έρθει αλλά το έκρυβαν. Τώρα καλούνται να τον παρουσιάσουν στο λαό που πληρώνει ήδη πανάκριβα ανταποδοτικά τέλη και μάλιστα στην εκδήλωση τόσο της νέα καπιταλιστικής κρίσης όσο και της πανδημίας.
Έτσι άρχισε η γκρίνια και οι καυγάδες. Τρεις Δήμοι με διάφορες προφάσεις διαφοροποιήθηκαν από την απόφαση του Α.Σ.Δ.Σ.Α και κατέθεσαν προσφυγές στην Αποκεντρωμένη ενώ παρακολουθώντας την επικαιρότητα συχνά ανοίγει και η συζήτηση για δημιουργία ξεχωριστού Α.Σ.Δ.Σ.Α στον νομό Ιωαννίνων .
Σε αυτή την κατάσταση παρεμβαίνει και ο Περιφερειάρχης με «συμβιβαστική» λύση, τη μετατροπή του ΦΟΔΣΑ σε Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο στον οποίο θα συμμετέχει και η Περιφέρεια μαζί με τους Δήμους κατά το παράδειγμα της Αττικής δήθεν επειδή έχει «νοικοκυρέψει τη διαχείριση των απορριμμάτων μέχρι τώρα». Βέβαια, εκτός από το έργο των Σταθμών Μεταφόρτωσης που καμία σχέση δεν φαίνεται να έχει με νοικοκυριό, τον μόνο που έκανε «νοικοκύρη» η Περιφέρεια μέχρι τώρα, ήταν την ΤΕΡΝΑ, με τους όρους της προγραμματικής σύμβασης του ΣΔΙΤ που υπέγραψε. Σε αυτή την προγραμματική σύμβαση η Περιφέρεια φρόντισε να πληρώνεται ο επιχειρηματικός όμιλος για απορρίμματα είτε αυτά μεταφέρονται είτε όχι (ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα 80.000 ton). Προφανώς για ακόμα μεγαλύτερο «νοικοκυριό» η Περιφέρεια υπέγραψε και δεύτερη διευκρινιστική πράξη με τους τότε Νομαρχιακούς ΦΟΔΣΑ, για να παρακρατά από τη ΔΕΗ κατά προτεραιότητα την πληρωμή της ΤΕΡΝΑ και να την αποδίδει στο εργοστάσιο, αξιοποιώντας το νόμο του ΣΥΡΙΖΑ που διατήρησε στο ακέραιο η κυβέρνηση της ΝΔ. Τα λαϊκά στρώματα καταληστεύονται από τα ανταποδοτικά τέλη των Δήμων, και η Περιφέρεια μέσω της ΔΕΗ εισπράττει τα ανταποδοτικά για να τα δώσει στην ΤΕΡΝΑ. Μονά-ζυγά, όλα για το επιχειρηματικό κεφάλαιο !
Δεν υποτιμάμε ότι πολλοί από τους επιχειρηματικούς ομίλους που ενδιαφέρονται για την διαχείριση των ΣΜΑ, ζηλεύουν τους…. «νοικοκυρεμένους λογαριασμούς» της Περιφέρειας και αυτή είναι η αιτία της εκδήλωσης ενδιαφέροντος από την πλευρά του Περιφερειάρχη. Άλλωστε Δήμοι και Περιφέρεια «ξιφουλκούν» για το ποιος θα έχει την ευθύνη της ανάθεσης σε ιδιώτη τη λειτουργία των ΣΜΑ, όχι για τη λειτουργία και διαχείριση τους από δημόσιο φορέα με την κατάλληλη στελέχωση από μόνιμο προσωπικό. Στη ιδιωτικοποίηση των ΣΜΑ συμφωνούν όλοι.
Οι καβγάδες ανάμεσα στους Δημάρχους, το Α.Σ.Δ.Σ.Α και την Περιφέρεια είναι προσχηματικοί κι αυτό αποδεικνύεται από τα ίδια τα δικά τους τα … «πεπραγμένα». Συγκεκριμένα
• Ο Δήμος Ιωαννιτών προσέφυγε στην Αποκεντρωμένη για τον διαγωνισμό του Α.Σ.Δ.Σ.Α, που κατόπιν «μελέτης», καταλήγει στα 23€/ton την ίδια στιγμή που ιδιωτικοποίησε τις υπηρεσίες αποκομιδής σε 2 Δημοτικές Ενότητες των Ιωαννίνων, χωρίς καν μελέτη, αλλά «με απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής».
• Ο Δήμος Ζίτσας αφού πρώτα έχει αναθέσει σε ιδιώτη την αποκομιδή των απορριμμάτων στις ΔΕ Ευρυμενών-Ζίτσας-Μολοσσών-Εκάλης και στη ΒΙΠΕ στο Ροδοτόπι, προσφεύγει για το διαγωνισμό του Α.Σ.Δ.Σ.Α και διεκδικεί να λειτουργήσει με δικό του προσωπικό το ΣΜΑ της Ζίτσας.
• Και οι 3 Δήμοι που προσέφυγαν κατά του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση των ΣΜΑ, δεν προσέφυγαν ποτέ και σε κανένα όργανο για τις αναθέσεις του Α.Σ.Δ.Σ.Α, μόνο για την μεταφορά του υπολείμματος με 30€/ton
ΟΛΟΙ τους ήξεραν πολύ καλά τι μέλλει γενέσθαι, κι ενώ στήριξαν και στηρίχθηκαν από τις κυβερνήσεις του κεφαλαίου που δημιούργησαν το νομοθετικό πλαίσιο για τη διαχείριση των απορριμμάτων υπέρ των επιχειρηματικών ομίλων, έρχονται σήμερα και διαμαρτύρονται για τις δαπάνες της διαχείρισης απορριμμάτων. Τα προεόρτια όμως έκανε ο Δήμος Ηγουμενίτσας ο οποίος ξεκίνησε ήδη την αύξηση των ανταποδοτικών τελών για το λαό της Ηγουμενίτσας
Προσπαθούν και οι μεν και οι δε με αυτόν τον καβγά, να αποπροσανατολίσουν τον λαό από το κύριο πρόβλημα που είναι η ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ του τομέα διαχείρισης απορριμμάτων. Προσπαθούν να ενσωματώσουν τη λαϊκή δυσαρέσκεια για τα πανάκριβα ανταποδοτικά τέλη και να ενισχύσουν όσο δυνατό το ανύπαρκτο «αγωνιστικό» τους προφίλ οι δήμαρχοι που έχουν δώσει «γη και ύδωρ» στο μεγάλο κεφάλαιο της περιοχής. Αυτός ο καυγάς καμία σχέση δεν έχει με την υπεράσπιση των λαϊκών εισοδημάτων και την προστασία του περιβάλλοντος.
Βεβαίως, ως ένα βαθμό, ο καβγάς αντικατοπτρίζει την αντικειμενική δυσκολία του λαού να πληρώνει ανταποδοτικά, άρα και των Δήμων να τα εισπράττουν ,πολύ περισσότερο να τα αυξάνουν. Την ίδια στιγμή όμως, στα πλαίσια της καπιταλιστικής ανάπτυξης, οι επιχειρηματικοί όμιλοι που λυμαίνονται την επεξεργασία απορριμμάτων φαίνεται ότι δεν είναι διατεθειμένοι να κάνουν σπιθαμή πίσω από τα κέρδη τους τα οποία «χτίζονται» όπως δείχνει πλέον η εμπειρία, με καταστροφικές συνέπειες για τη δημόσια υγεία, το περιβάλλον, το λαϊκό εισόδημα αλλά και τις εργασιακές σχέσεις.
Απέναντι λοιπόν σε αυτή την πολιτική της αστικής τάξης οι κομμουνιστές περιφερειακοί σύμβουλοι, προβάλλουμε ένα ριζοσπαστικό πλαίσιο αιτημάτων για άμεση διεκδίκηση και πάλη με προμετωπίδα ποιος θα διαχειριστεί τα απορρίμματα, με ποιον τρόπο, για το όφελος ποιανού. Λέμε:
– ΟΧΙ στην εμπορευματοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων και σε κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης που συνεπάγεται αυτή, ΟΧΙ στις ΣΔΙΤ και στις συμβάσεις παραχώρησης.
– ΟΧΙ στη μετατόπιση των βαρών στις πλάτες των λαϊκών στρωμάτων μέσα από τα ανταποδοτικά τέλη και με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, όπως το χαράτσι ταφής και το “πληρώνω όσο πετάω”. Το κόστος των προγραμμάτων, εξοπλισμού και έργων για την ορθολογική διαχείριση των αποβλήτων, να προέρχονται από κεντρικούς δημόσιους πόρους, από μια μεγαλύτερη φορολόγηση του κεφαλαίου.
– Παλεύουμε για την απόλυτη διασφάλιση όλων των εργαζόμενων, σε δημόσιους φορείς διαχείρισης των αποβλήτων, χωρίς όρους και προϋποθέσεις, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα.
¬¬– Η υλοποίηση των έργων επεξεργασίας και τελικής διάθεσης των αποβλήτων να γίνεται από κρατικό φορέα για τα δημόσια έργα. Να συγκροτηθεί, ενιαίος δημόσιος φορέας, που θα αναλάβει, στο πλαίσιο μιας κεντρικής διαχείρισης, τη λειτουργία τους με έσοδα που θα προέρχονται από κρατικούς πόρους.
Καλούμε το Περιφερειακό Συμβούλιο να πάρει απόφαση για :
α. Άμεση παράδοση των ΣΜΑ στον Α.Σ.Δ.Σ.Α και λειτουργία των σταθμών μεταφόρτωσης από τον ίδιο τον Α.Σ.Δ.Σ.Α με πρόσληψη μόνιμου προσωπικού. Λειτουργία ΣΜΑ σε όλους τους Δήμους, ειδική μέριμνα για τη χωροθέτηση του ΣΜΑ Πρέβεζας σε νέα τοποθεσία.
β. Διακοπή της αποικιοκρατικού τύπου σύμβασης ΣΔΙΤ με την ΤΕΡΝΑ για τη ΜΕΑ.
γ. Καθορισμός σύγχρονων όρων για την ορθολογική και ασφαλή αποκομιδή (συλλογή και μεταφορά) των απορριμμάτων από τις υπηρεσίες του κάθε δήμου με μόνιμο προσωπικό και σύγχρονο εξοπλισμό καθώς και με τις απαραίτητες υποδομές για τη χωριστή συλλογή των προδιαλεγμένων με διαλογή στην πηγή απορριμμάτων.
δ. Σχεδιασμό για δράσεις πρόληψης της παραγωγής απορριμμάτων, προώθησης της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή σε χωριστά ρεύματα των συσκευασιών, των μετάλλων, του έντυπου χαρτιού καθώς και του οργανικού κλάσματος (βιοαποβλήτων) με κομποστοποίηση. Το μέρος των αποβλήτων που δεν υπόκειται σε επεξεργασία καθώς και τα υπολείμματα των μονάδων επεξεργασίας οδηγούνται σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής Αποβλήτων (ΧΥΤΑ)
ε. Σχεδιασμό και έργα για την ολοκληρωμένη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων, ιδιαίτερα των βιομηχανικών λόγω της ποσότητάς τους και της διαπιστωμένης ασυδοσίας των παραγωγών τους. Το κεφάλαιο να καλύπτει το σύνολο του κόστους για τις μελέτες, την υλοποίηση και τη λειτουργία, σύμφωνα με τα παραπάνω, των σχετικών έργων.
στ. Ειδική μέριμνα στους εναπομείναντες άτυπους Χώρους Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Αποβλήτων (ΧΑΔΑ) για την ουσιαστική αποκατάσταση όλων και όχι την απλή επιχωμάτωση, με βάση συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα έργων που θα τηρείται και χρηματοδότηση από κεντρικούς δημόσιους πόρους.
ζ. Ουσιαστική ενίσχυση σε αριθμό, εξοπλισμό και οργάνωση του έμψυχου δυναμικού άσκησης περιβαλλοντικού ελέγχου σε όλα τα επίπεδα με μόνιμη, δημοσίου δικαίου σχέση εργασίας στο Δημόσιο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.