Στην τελική ευθεία ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά διόδια
Γράφει η Μαρία Μόσχου
Μέσα στο 2021 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός ηλεκτρονικών διοδίων προκειμένου να ξεκινήσει η χιλιομετρική χρέωση σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.
Ο υπουργός Υποδομών – Μεταφορών Κ. Καραμανλής, μιλώντας στην ΕΡΤ, υπενθύμισε ότι η χιλιομετρική χρέωση έχει ήδη ξεκινήσει στην Ολυμπία Οδό και ανέφερε ότι ετοιμάζεται ο διαγωνισμός ηλεκτρονικών διοδίων για να γίνει πραγματικότητα η χιλιομετρική χρέωση σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας.
Μετά την ακύρωση του διαγωνισμού των 400 εκατ. ευρώ της προηγούμενης κυβέρνησης, το υπουργείο Υποδομών προωθεί νέο για υλοποίηση του έργου με Σύμπραξη Ιδιωτικού και Δημοσίου Τομέα (ΣΔΙΤ).
Υπενθυμίζεται ότι στο εθνικό σχέδιο ανάκαμψης έχει περιληφθεί το έργο των ηλεκτρονικών διοδίων με προϋπολογισμό 65 εκατ. ευρώ.
Διαλειτουργικό σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων
Ειδικότερα, γίνεται λόγος για την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, οικονομικού και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων για όλη την Ελλάδα. Το έργο αναπτύσσει ένα δίκαιο και διαφανή μηχανισμό χρέωσης για όλους τους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων, βελτιώνει το επίπεδο εξυπηρέτησης που προσφέρουν (διαθεσιμότητα διαφορετικών επιλογών για αυτόματες ηλεκτρονικές πληρωμές) και δημιουργεί πολλαπλές οικονομίες στη λειτουργία τους.
Όπως έχει αναφέρει ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, ολοκληρώνεται η εξέταση των χρηματο-οικονομικών παραμέτρων για τον νέο διαγωνισμό.
Πάντως, στα τέλη Φεβρουαρίου σε σχετικό νομοσχέδιο αναφέρονταν το ενδεχόμενο της εισαγωγή της βινιέτας στο δίκτυο των ελληνικών αυτοκινητόδρομων, μοντέλο το οποίο είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο σε αρκετές χώρες της Ευρώπης και θεωρείται ως ένα μέσο για την αρχή της αναλογικότητας στην πληρωμή διοδίων στους μεγάλους άξονες της χώρας.
Η βινιέτα μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε με την εφάπαξ πληρωμή ανά χρονικό διάστημα (μήνα-έτος) είτε με χιλιομετρική χρέωση η οποία θα μπορεί να συνδέεται με κάποιο λογαριασμό που θα διατηρεί ο χρήστης.
Το νέο σύστημα θα αντικαταστήσει την υφιστάμενη χρέωση διοδίων με βάση ζώνες, αν και στην Ολυμπία Οδό εφαρμόζεται ήδη ένα υβριδικό σύστημα όπου όσοι χρήστες προμηθευτούν τον κατάλληλο εξοπλισμό μπορούν να χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση για ένα τμήμα του οδικού άξονα. Το υβριδικό σύστημα χρέωσης εφαρμόζεται στους κόμβους Νέας Περάμου, Πάχης, Αγ. Θεοδώρων, Λουτρακίου, Επιδαύρου, Ζευγολατιού, Κιάτου, Δερβενίου, Ακράτας, Καλαβρύτων, Σελιανίτικων, Δρεπάνου και Ημικόμβος Μεγάρων.
Το μοντέλο
Το εξοπλισμένο με πομποδέκτη όχημα διέρχεται από τον μετωπικό σταθμό, πληρώνει όλο το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης και στην περίπτωση που βγει από τον αυτοκινητόδρομο πριν από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, επιστρέφεται και πιστώνεται αυτόματα στον πομποδέκτη του το ποσό που αντιστοιχεί στην απόσταση που δεν διένυσε.
Ο προηγούμενος διαγωνισμός
Μετά από παλινωδίες και προσφυγές η κυβέρνηση ακύρωσε τν προηγούμενο διαγωνισμό του υπουργείου Υποδομών, επί Χρ. Σπίρτζη, για την εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος δορυφορικών, αναλογικών διοδίων, κόστους άνω των 400 εκατ. ευρώ. Στον συγκεκριμένο διαγωνισμό είχε επιλεγεί και προσωρινός ανάδοχος, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – Intrakat – Intrasoft International – Autostrade Tech.
Στην τελική φάση του διαγωνισμού είχε περάσει και η κοινοπραξία της Μυτιληναίος με την ουγγρική Nusz η οποία, όμως, συγκέντρωσε χαμηλότερη βαθμολογία. Τελικά ο διαγωνισμός ακυρώθηκε.
Με το σύστημα που προωθούσε το υπουργείο στον προηγούμενο διαγωνισμό θα γινόταν ηλεκτρονικά η χρέωση της διανυθείσας απόστασης και μόνο, με εξαιρέσεις την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας-Ακτίου.
Και στα τρία τελευταία τμήματα θα υπήρχε ηλεκτρονική χρέωση αλλά όχι ανάλογα με την απόσταση. Τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα είχαν εγκατεστημένη μια Εποχούμενη Συσκευή (On Board Unit – OBU) που θα επέτρεπε την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS).
Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονταν αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading – ANPR).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.