Ιωάννινα:Πανηγυρίζει το γραφικό παρεκκλήσι του Αγίου Σπυρίδωνα


 Του Αγίου Σπυρίδωνα αύριο και στα Γιάννενα πανηγυρίζει το  φερώνυμο  γραφικό παρεκκλήσι στην πλατεία Ομήρου .

Από σήμερα παραμονή της μεγάλης γιορτής   πιστοί συρρέουν στον ιερό χώρο για να ανάψουν ένα κερί και να προσευχηθούν στη χάρη  του Αγίου .Το απόγευμα θα τελεστεί Πανηγυρικός Εσπερινός με αρτοκλασία  ενώ   την κυριώνυμη μέρα θα τελεστούν   ο Όρθρος και η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία .







ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ 



Την προεόρτια Θεία Λειτουργία της Μεγάλης Εορτής για τον τόπο της Κέρκυρας, αυτή της μνήμης του Αγίου Σπυρίδωνος του Θαυματουργού, τέλεσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος, σήμερα την Ι΄ Κυριακή του Λουκά, στο ιερό προσκύνημα του Αγίου Σπυρίδωνος.

Ο ιερός ναός ήταν κατάμεστος έσωθεν και έξωθεν, όχι μόνο από τους ντόπιους Κερκυραίους, αλλά και από άλλα διαμερίσματα της Ελλάδος, που κατέφθασαν για να συμμετάσχουν στις θρησκευτικές και πανηγυρικές εκδηλώσεις του εορταστικού τριημέρου, εδώ στην Κέρκυρα μας.
Κατά την Θεία Λειτουργία, ο Σεβασμιώτατος απευθυνόμενος στο εκκλησίασμα, έλαβε αφορμή από την Ευαγγελική περικοπή της συγκύπτουσας γυναίκας, και στάθηκε στα χαρακτηριστικά των τριών κυρίων προσώπων της ευαγγελικής περικοπής.
Τα κυριαρχούντα πρόσωπα, ήταν ο Κύριος Ιησούς Χριστός, ο Αρχισυνάγωγος και η συγκύπτουσα γυναίκα.
Ο Κύριος μας, βλέποντας την επί δεκαοχτώ έτη ασθενούσα συγκύπτουσα, με το θεϊκό μάτι Του, διέγνωσε την ευσέβεια την οποία είχε και την προσευχητική της διάθεση, και χωρίς η ίδια να του ζητήσει κάτι, της απηύθυνε τον λόγο και της είπε, «Γύναι, απολέλυσαι της ασθενείας σου», και ο ιερός Ευαγγελιστής αναφέρει, πως παραχρήμα, την ίδια στιγμή δηλαδή, θεραπεύτηκε και σηκώθηκε όρθια.
Τα λόγια του Ιησού έχουν να κάνουν με τη στάση και τη θέση της συγκύπτουσας. Σε όλες τις προηγούμενες θεραπείες, οι ασθενείς ζητούσαν από τον Κύριο, να κατανοήσει το πρόβλημα τους και να τους χαρίσει την υγεία. Και ο Κύριος, μετά την διαπίστωση της πίστεως όλων αυτών των ασθενών, πρώτα συγχωρούσε τις αμαρτίες, και έπειτα τους θεράπευε. Στην παρούσα περίπτωση ο Κύριος μας, βλέπει την θέση και την πίστη την οποία διαθέτει η συγκύπτουσα, και ο ίδιος την θεραπεύει παραχρήμα.

Από την άλλη πλευρά η στάση της συγκύπτουσας, φανερώνει τον άνθρωπο, ο οποίος δεν διαμαρτύρεται για την υγεία της στο Θεό. Αντίθετα, αποδέχεται την κατάσταση της, και παραμένει σιωπηλή, προσευχομένη και έχοντας επιθυμία να ακούσει τον Λόγον του Θεού.
Όμως ο αρχισυνάγωγος, διαμαρτύρεται για την καταστρατήγηση της αργίας του Σαββάτου. Δεν είχε την τόλμη να απευθυνθεί στον Ιησού, αλλά υποκριτικά απευθύνεται στο πλήρωμα της Συναγωγής, λέγοντάς τους, ότι υπάρχουν έξι μέρες που μπορείτε να έρχεστε, αν θέλετε να θεραπεύεστε εδώ, και όχι την ημέρα του Σαββάτου.
Διότι ο αρχισυνάγωγος, το θαύμα της συγκύπτουσας το παραθεώρησε, θεωρώντας ότι τα θαύματα που επιτελούσε ο Κύριός μας, απλώς ήταν ιατρική εργασία και όχι θαύματα.
Ο Ιησούς από την άλλη πλευρά απευθυνόμενος στον αρχισυνάγωγο, τον ονομάζει υποκριτή, και του λέγει ότι θεωρείς καταστρατήγηση της αργίας του Σαββάτου, όταν ο σατανάς έχει δεμένη αυτή την γυναίκα δεκαοχτώ χρόνια;
Το συμπέρασμα είναι τούτο: η άρχουσα τάξη των Ιουδαίων πάντοτε στεκόταν στον τύπο, στο γράμμα του Νόμου και όχι στην ουσία. Πράγμα το οποίο συμβαίνει και στην εποχή μας, να στέκονται δηλαδή στο γράμμα του Νόμου οι έχοντες την εξουσία και οι διερμηνεύοντες τον Νόμο, παραθεωρώντας τον νόμο της συνείδησης, που είναι ο Νόμος του Θεού. Δηλαδή, διαγράφοντας την ουσία, και παραμένοντας και σήμερα, στον εξωτερικό τύπο του γράμματος του Νόμου.
Αυτό είναι πράγματι υποκρισία. Διότι η λέξη υποκρισία δηλώνει ότι υποκρύπτω κάτι. Και τότε και σήμερα, υποκρύπτουμε το αληθινό πρόσωπο μας, και φανερώνουμε το προσωπείο μας προς τα έξω.
Ένα άλλο σημείο το οποίο υπογράμμισε ο Σεβασμιώτατος είναι τα λόγια του Κυρίου μας, «ην έδυσε ο σατανάς». Η ασθένεια, ο πόνος, η φθορά ο θάνατος, οι καταστροφές, οι απειλές, οι πόλεμοι, δεν είναι δημιούργημα του Θεού, αλλά την ευθύνη, την έχει ο διάβολος, στον οποίο προσχωρούμε με τον συμβιβασμό μας στην αμαρτία, η οποία και μας παγιδεύει.
Και αυτό δεν γίνεται μόνο σε προσωπικό επίπεδο, αλλά δυστυχώς και σε παγκόσμιο επίπεδο. Καθώς σκοτεινά κέντρα, τα οποία υπηρετούν τέτοιες δαιμονικές καταστάσεις, κυριαρχούν στην παγκόσμια κοινότητα με νόμους και δεσμεύσεις, που καταστρατηγούν την ελευθερία που μας χάρισε ο Θεός, την Αλήθεια, την Ειρήνη, την Δικαιοσύνη.
Η Υγεία είναι πολύτιμο δώρο του Θεού στον άνθρωπο. Και όταν διασαλεύεται η σωματική υγεία, επηρεάζει και την ψυχική υγεία.
Δεν πρέπει να διαμαρτυρόμαστε για τα συμβαίνοντα στον Θεό, αλλά να επικεντρώνουμε την προσοχή μας, στη δική μας στάση απέναντι του Θεού.
Και το τρίτο που στάθηκε ο Σεβασμιώτατος, είναι η ευσέβεια της συγκύπτουσας, κάτι το οποίο απουσιάζει από τους ανθρώπους στον Θεό, γιατί είμαστε επιλήσμονες των θείων ευεργεσιών του.
Αντί της ευγνωμοσύνης μας, εκφράζουμε τις διαμαρτυρίες μας για αυτά τα οποία δεν ευθύνεται ο Θεός, αλλά εμείς οι άνθρωποι.
Ο Ιησούς Χριστός είναι ο Λόγος του Θεού, ο απερινόητος, ο ακατάληπτος, ο άχρονος, ο οποίος σαρκώθηκε και σμικρύνθηκε, λαμβάνοντας την μορφή τη δική μας, προκειμένου να κατανοήσουμε την επί γης παρουσία Του, και να γίνουμε μύστες της Θεογνωσίας.
Οι άγιοι μας, όπως και ο Άγιος Σπυρίδωνας, έγιναν μέτοχοι αυτής της θεογνωσίας, και υπερέβησαν όλες τις μικρότητες και αδυναμίες, με τις οποίες ο άνθρωπος συνεχίζει να είναι σφιχτά δεμένος.
Ας αναθεωρήσουμε λοιπόν στη ζωή μας, με τις μεγάλες ευεργεσίες, τις οποίες χάρισε ο Ιησούς στη ζωή μας, και ας ζήσουμε την ουσία της πίστεως, και ας μην μένουμε στον τύπο και γράμμα του Νόμου, το οποίον αποκτείνει.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Νεκτάριος, καλωσόρισε τους προσκυνητές του νησιού, και τους ευχήθηκε η επίσκεψη τους, να είναι ωφέλιμη πνευματικά, και να λάβουν πλούσια την ευλογία του Αγίου Σπυρίδωνα.




Ο Άγιος Σπυρίδωνας 

Ο Άγιος Σπυρίδων ο θαυματουργός, αναφέρεται και απλά ως Άγιος Σπυρίδωνας (περ. 270-348), είναι Άγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Ήταν επίσκοπος της κωμοπόλεως Τριμυθούντος. Αποτελεί προστάτης Άγιος των τσαγκάρηδων - υποδηματοποιών.

Βίος


Γεννήθηκε περί το 270 στο τώρα κατεχόμενο χωριό Άσσια της Κύπρου. Στα νεανικά του χρόνια ζούσε ως απλός αλλά ενάρετος βοσκός. Παντρεύτηκε και απόκτησε μια κόρη, την Ειρήνη. Μετά τη χηρεία του ασπάσθηκε το μοναχικό βίο, μελέτησε πολύ, απόκτησε μεγάλη σοφία και χάρη στις θρησκευτικές του αρετές έγινε Επίσκοπος της Τριμυθούντας και υπήρξε πολέμιος του Αρειανισμού. Έλαβε μέρος στην Α' Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας το 325. Πέθανε το 348.

Ο άγιος Σπυρίδων τιμάται ως άγιος από την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία και τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία. Η μνήμη του γιορτάζεται στις 12 Δεκεμβρίου στην Ορθόδοξη Εκκλησία.

Ο Ναός στην Κέρκυρα


Ο ναός ο οποίος στεγάζει σήμερα το σκήνωμα του αγίου, κτίστηκε στα 1589 και ανήκει στο ρυθμό της μονόκλιτης βασιλικής. Το ψηλό και πυργωτό καμπαναριό, ως συμπλήρωμα του ναού, κτίστηκε το 1620. Το σημερινό τέμπλο του ναού, κατασκευασμένο από μάρμαρο της Πάρου, κατασκευάστηκε το 1864 και είναι έργο του αυστριακού αρχιτέκτονα Μάουερς. Η ουρανία είναι ζωγραφισμένη από τον Κερκυραίο ζωγράφο Νικόλαο Ασπιώτη το 1852, ενώ οι εικόνες του τέμπλου είναι φτιαγμένες από τον επίσης Κερκυραίο ζωγράφο, Σπύρο Προσαλένδη.

Η λάρνακα φιλοτεχνήθηκε στη Βιέννη το 1867. Είναι από σκληρό ξύλο με εξωτερική ασημένια επένδυση. Βρίσκεται τοποθετημένη μέσα στην κρύπτη, η οποία δημιουργήθηκε ειδικά για να δεχθεί το λείψανο του Αγίου Σπυρίδωνα, το οποίο επισκέπτονται χιλιάδες ξένοι και ντόπιοι επισκέπτες. Είναι ένα από τα τρία άφθορα λείψανα στο Ιόνιο, του Άγιου Σπυρίδωνα, του Άγιου Γεράσιμου και του Αγίου Διονυσίου.


Στην Κέρκυρα το σκήνωμα του Αγίου Σπυρίδωνος λιτανεύεται τέσσερις φορές το χρόνο. Την Κυριακή των Βαΐων για την απαλλαγή του νησιού από επιδημία πανώλης το 1629. Το Μεγάλο Σάββατο γιατί το έτος 1533 το νησί επλήγη από μεγάλη καταστροφή της σοδιάς των σιτηρών. Την 11η Αυγούστου για την διάσωση του νησιού από σφοδρή επιδρομή των Τούρκων το 1716 και την πρώτη Κυριακή του μηνός Νοεμβρίου για δεύτερη επιδημία πανώλης το 1673.

Ο Άγιος Σπυρίδων απέθανε το 348 μ.Χ. Το λείψανο τοποθετήθηκε σε μαρμάρινη λάρνακα δίπλα στην είσοδο του Ναού της Τριμυθούντος της Κύπρου και παρέμεινε τριακόσια χρόνια μετά τον θάνατό του. Η μαρμάρινη λάρνακα παραμένει ακόμα και σήμερα στο ίδιο ακριβώς μέρος. (Βιογράφος του Αγίου Σπυρίδωνος ο επίσκοπος Πάφου Θεόδωρος).

Τα 648 μ.χ. η Κύπρος αντιμετώπιζε μεγάλες επιδρομές από τους Σαρακηνούς και το λείψανο μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη από τον αυτοκράτορα Ιουστινιανό. Τοποθετήθηκε σε ναό μαζί με το λείψανο της Αυγούστας Θεοδώρας. Παρέμεινε στην βασιλίδα των πόλεων μέχρις ότου ο ιερέας Γρηγόριος Πολύευκτος λίγες μέρες πριν την πτώση πήρε τα δύο λείψανα και τα μετέφερε μέσω Σερβίας, Θράκης και Μακεδονίας στη Παραμυθιά της Ηπείρου. Τρία χρόνια περιπλανήθηκε από τόπο σε τόπο μέχρις ότου φτάσει στην Κέρκυρα. Όλο αυτό το διάστημα είχε τοποθετήσει τα λείψανα σε σακιά με άχυρα και όποιος τον ρωτούσε τους έλεγε πως είναι τροφή για το υποζύγιό του. Το 1456 έφτασε στην Κέρκυρα γιατί πίστευε πως τα λείψανα θα ήταν ασφαλισμένα. Τα Επτάνησα εκείνη την εποχή βρίσκονταν κάτω από την εξουσία των Ενετών. Ο ιερέας Γρηγόριος Πολύευκτος βρήκε ένα συμπολίτη του πρόσφυγα τον ιερέα Γεώργιο Καλοχαιρέτη και του κληροδότησε το λείψανο του Αγίου.

Μετά τον θάνατό του ο Γεώργιος Καλοχαιρέτης άφησε κληρονομιά στους γιούς του Λουκά και Φίλιππο το λείψανο του Άγιου Σπυρίδωνα. Οι δύο αδελφοί θέλησαν να μεταφέρουν το λείψανο στη Βενετία. Η υπόθεση μάλιστα εκδικάστηκε από την Ενετική Γερουσία. Το ανώτατο δικαστικό όργανο του κράτους αποφάσισε ότι το λείψανο αποτελεί ιδιοκτησία των αδελφών, άρα διατηρούν το αναφαίρετο δικαίωμα να το μεταφέρουν όπου εκείνοι επιθυμούν. Τελικά όμως η μεταφορά δεν πραγματοποιήθηκε διότι υπήρξαν έντονες αντιδράσεις από τον κερκυραϊκό λαό και το ανώτατο δικαστικό όργανο δεν επέμεινε και επικράτησε η σκέψη ότι δεν έπρεπε να δημιουργούνται δυσαρέσκειες στους λαούς οι οποίοι βρίσκονται κάτω από τη Βενετική σημαία. Το 1512 συντάχθηκε στην Άρτα δωρητήριο συμβόλαιο στο όνομα της Ασημίνας Καλοχαιρέτη, κόρη του Φιλίππου, η οποία παντρεύτηκε τον Σταμάτιο Βούλγαρι(η) και η οποία με τη σειρά της άφησε διαθήκη που χρονολογείται από τις 25 Νοεμβρίου 1571 και ορίζει πως το Ιερό Λείψανο του Αγίου παραμένει ως κληρονομιά στους γιούς της και στους απογόνους τους.

Ναοί στην Κύπρο
Στην Κύπρο υπάρχουν πολλοί ναοί αφιερωμένοι στον Άγιο Σπυρίδωνα, ο οποίος τιμάται ιδιαίτερα καθώς κατάγεται από αυτήν. Μερικοί απ΄αυτούς τους ναούς είναι οι ομώνυμοι ναοί στο Συνοικισμό Προσφύγων Στρόβολος ΙΙ, στο κέντρο της Λευκωσίας και στην περιοχή της Ομόνοιας στη Λεμεσό. Κοντά στους ναούς στο Στρόβολο και τη Λεμεσό έχουν χτιστεί και δημόσια δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία που φέρουν το όνομα του Αγίου Σπυρίδωνα. Από τη σχολική χρονιά 2008-2009 τα σχολεία αυτά έχουν ως επίσημη αργία τις 12 Δεκεμβρίου, ημέρα εορτής του αγίου.
[  περί πηγών /πληροφορίες wikipedia
Ι.Μ  Παξών & διαποντίων νήσων]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΒΙΝΤΕΟ

[ΒΙΝΤΕΟ][bsummary]

ΘΕΜΑ

[ΘΕΜΑ][bsummary]

ΥΓΕΙΑ

[ΥΓΕΙΑ][twocolumns]

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

[ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ][twocolumns]