10+1 Συμβουλές για ασφαλή οδήγηση...Ας θυμηθούμε ξανά αυτά ...που οι οδηγοί "ξεχνάμε" ...στους δρόμους
ΤΑΧΥΤΗΤΑ
Είναι η νούμερο ένα αιτία πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τα οποία πολλές φορές μετατρέπονται σε δυστυχήματα! Τα όρια ταχύτητας έχουν υπολογιστεί βάσει πολλών παραγόντων και δυναμικών τα οποία δεν είναι σε θέση ένας οδηγός να γνωρίζει. Να θυμάστε τηρείτε πάντα τα όρια ταχύτητας, καμία πινακίδα δεν τοποθετείται κατά τύχη ή κατά λάθος! Επίσης να είστε σε θέση να προσαρμόζετε την ταχύτητά σας ανάλογα με τις συνθήκες του δρόμου, όπως:
Υπάρχουν έργα στο δρόμο
Υπάρχουν πεζοί, ποδηλάτες, ΑΜΕΑ, ηλικιωμένοι, παιδιά
Οι καιρικές συνθήκες είναι κακές
Ο φωτισμός είναι κακός
Η ορατότητα δεν είναι καλή
ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Στην ασφαλή οδήγηση λέμε ότι << ο οδηγός πρέπει να είναι πάντα κύριος της ταχύτητας του οχήματος που οδηγεί>>. Τι σημαίνει αυτό: ότι πρέπει να ρυθμίζει και να προσαρμόζει την ταχύτητα του οχήματός του ανάλογα με τις υπάρχουσες συνθήκες. Επίσης να μπορεί να σταματήσει το αυτοκίνητό του μέχρι εκεί που βλέπει.
Η απόσταση που χρειάζεται για να σταματήσουμε αποτελείται από τρεις κυρίως παράγοντες: πόσο έγκαιρα θα αντιληφθούμε ένα κίνδυνο που υπάρχει στο περιβάλλον (χρόνος αντίληψης) αυτό εξαρτάται από το κατά πόσο είναι γνωστό το ερέθισμα (γνώση) ή αντιμετωπίζουμε την κατάσταση για πρώτη φορά. Πόσο γρήγορα θα αντιδράσουμε, δηλαδή θα πάρουμε το πόδι μας από το γκάζι και θα <<πιάσουμε>> το φρένο. Πολύ σημαντικό εδώ είναι να αντιδράσουμε αποφασιστικά χωρίς ενδοιασμούς! Συνήθως η αντίδραση ενός μέσου οδηγού είναι το ένα δευτερόλεπτο. Παράγοντες που αυξάνουν τον χρόνο αντίδρασης είναι η απόσπαση προσοχής όπως:
Το κάπνισμα κατά την οδήγηση
Το να μιλάει κάποιος στο κινητό την ώρα που οδηγεί
Να έχει καταναλώσει αλκοόλ έστω και σε μικρή ποσότητα
Να παίρνει φάρμακα που να επηρεάζουν την οδήγηση
Η δυνατή μουσική
Η κακή συναισθηματική κατάσταση του οδηγού και γενικά οτιδήποτε τραβάει την προσοχή του οδηγού από τον δρόμο
Τέλος η απόσταση που διανύει το αυτοκίνητό από την στιγμή που ο οδηγός πατάει το φρένο μέχρι και να σταματήσει τελείως (απόσταση πέδησης). Να θυμάστε όταν διπλασιάζετε την ταχύτητα τετραπλασιάζεται η απόσταση που χρειάζεστε για να σταματήσετε!
Η απόσταση ασφαλείας είναι η απόσταση που κρατάμε από το προπορευόμενο όχημα και πρέπει να είναι τουλάχιστον 3 δευτερόλεπτα! Ένας απλός τρόπος για να την υπολογίσετε είναι:
Χρησιμοποιήστε νοητά ένα σταθερό σημείο από το οποίο θα περάσει το προπορευόμενο όχημα (για παράδειγμα κάποια πινακίδα ή κάποιο στύλο φωτισμού) και μετρήστε τρία δευτερόλεπτα (λέγοντας από μέσα σας 1001, 1002, 1003). Θα πρέπει να περνάτε και εσείς αυτό το σταθερό σημείο εκείνη τη στιγμή. Σε περίπτωση βροχής, θα πρέπει να αφήνετε διάστημα τεσσάρων δευτερολέπτων, ενώ σε περίπτωση παγετού ακόμη περισσότερο.
Η ΧΡΗΣΗ ΖΩΝΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Γνωρίζετε ότι::
Οι θάνατοι, οι αναπηρίες και οι τραυματισμοί που οφείλονται στα τροχαία δυστυχήματα αυξάνονται δραματικά σε όλο τον κόσμο. Κάθε χρόνο παγκοσμίως σκοτώνονται από τροχαία δυστυχήματα 1,2 εκατομμύρια άνθρωποι.
Οι αριθμοί δείχνουν μια ταχεία αύξηση και σύμφωνα με υπολογισμούς της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας, μέχρι το 2020 αναμένεται ο αριθμός των θανάτων να ανέλθει στα 2,4 εκατομμύρια ετησίως.
Τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν σήμερα την 9η συχνότερη αιτία θανάτου των ανθρώπων γενικά, και την 1η αιτία θανάτου σε παιδιά και νέους έως 25 ετών.
Κάθε χρόνο στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως, έχουμε περίπου:
1.500 νεκρούς
2.400 σοβαρά τραυματισμένους και
20.000 ελαφρά τραυματισμένους
Υπολογίζεται ότι περίπου οι μισοί θα σώζονταν εάν φορούσαν ζώνη ασφαλείας.
Ο νόμος της ορμής
Ένα όχημα που προσκρούει, ακινητοποιείται άμεσα και βίαια. Οι επιβάτες που δε φορούν ζώνες ασφαλείας συνεχίζουν να ταξιδεύουν μέσα στο αυτοκίνητο με την ίδια ταχύτητα, πέφτοντας πάνω στο ταμπλό ή στο παρμπρίζ. Η ορμή με την οποία χτυπούν είναι ίση με το γινόμενο των κιλών τους επί την ταχύτητα κατά τη στιγμή της πρόσκρουσης. Για παράδειγμα, σε μια πρόσκρουση με 50 χιλιόμετρα την ώρα, ένας άνθρωπος 80 κιλών, θα χτυπήσει με (50Χ80 = 4.000 κιλά) ΟΡΜΗ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΤΟΝΩΝ! ΜΟΝΟ η ζώνη ασφαλείας μπορεί προφυλάξει κάποιον άνθρωπο σε τέτοια περίπτωση.
Απαραίτητη η χρήση ζώνης ασφαλείας και στους πίσω επιβάτες
Σε περίπτωση ατυχήματος, ο κίνδυνος θανάτου του οδηγού αυτοκινήτου ή κάποιου άλλου επιβάτη της μπροστινής θέσης, λόγω του ότι υπάρχουν επιβάτες στο πίσω κάθισμα που δεν έχουν βάλει τη ζώνη ασφαλείας τους, είναι 5 φορές μεγαλύτερος. Οι πίσω επιβάτες θα προσκρούσουν πάνω στους δεμένους μπροστινούς με την ορμή ενός ελέφαντα τεσσάρων τόνων! Ιάπωνες ερευνητές μελέτησαν στοιχεία δυστυχημάτων (1995 έως το 1999) και κατέληξαν ότι το 80% των θανάτων που προκλήθηκαν σε επιβαίνοντες των μπροστινών θέσεων θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν οι επιβάτες των πίσω θέσεων φορούσαν τη ζώνη ασφαλείας τους.
Πιθανόν να έχετε ξανακούσει
“Πηγαίνω εδώ κοντά”. Στην πραγματικότητα, αυτή είναι από τις πιο ενδεδειγμένες στιγμές για να φορέσετε ζώνη ασφαλείας, καθώς η πλειοψηφία των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων συμβαίνουν μέσα στην πόλη και με ταχύτητα κάτω των 60 χιλιομέτρων την ώρα.
“Είμαι καλός οδηγός και δε θα τρακάρω”. Μπορεί να αληθεύει, αλλά πάντα υπάρχουν πιθανότητες ένας όχι και τόσο “καλός” οδηγός να σας χτυπήσει..
“Θα κρατηθώ γερά από το τιμόνι”. Κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό. Η δύναμη της ορμής το αποδεικνύει.
“Δεν χρειάζομαι ζώνη ασφαλείας γιατί έχω αερόσακο”. Ο αερόσακος αυξάνει την αποτελεσματικότητα της ζώνης ασφαλείας κατά 40%. Σε περίπτωση όμως που δε χρησιμοποιείτε ζώνη ασφαλείας, ο αερόσακος μπορεί να σας τραυματίσει πολύ σοβαρά. Επιπλέον, ο αερόσακος δε σας προστατεύει καθόλου σε περιπτώσεις πλευρικής σύγκρουσης
ΦΟΡΑΜΕ ΖΩΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΟΣΟ ΜΙΚΡΗ ΚΑΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ, ΕΙΤΕ ΚΑΘΟΜΑΣΤΕ ΜΠΡΟΣΤΑ, ΕΙΤΕ ΠΙΣΩ
Η ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΑΛΚΟΟΛ
Γνωρίζετε ότι:
Οποιαδήποτε ποσότητα αλκοόλ στο αίμα επηρεάζει την οδηγική ικανότητα και τα αντανακλαστικά του οδηγού. Έτσι, δεν μπορεί κανείς να πει με σιγουριά ποια είναι τα όρια του αλκοόλ, ώστε να οδηγεί με ασφάλεια.
1 ποτήρι κρασί μειώνει τα αντανακλαστικά στο μισό, ενώ 3 ποτήρια κρασί μειώνουν τα αντανακλαστικά έως και 80%.
Εάν οδηγείτε με ποσότητα αλκοόλ στο αίμα σας διπλάσια από το επιτρεπόμενο όριο, είναι τουλάχιστον 50 φορές πιο πιθανό να εμπλακείτε σε μια μοιραία σύγκρουση με το όχημά σας, απ’ ό,τι ένας οδηγός που δεν έχει πιει.
Στατιστικά στοιχεία από τις Ηνωμένες Πολιτείες δείχνουν ότι 40% του συνόλου των θανάτων σε οδικά δυστυχήματα οφείλονται σε οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
Σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία τους Ευρωπαϊκής Ένωσης, 1 ατύχημα στα 4 οφείλεται στην κατανάλωση οινοπνεύματος, ενώ περισσότερα από 40.000 άτομα στην Ευρωπαϊκή Ένωση πεθαίνουν ετησίως σε τροχαία ατυχήματα που προκαλούνται από την κατανάλωση οινοπνεύματος.
Οποιαδήποτε ποσότητα αλκοόλ συνεπάγεται:
Καθυστέρηση στα αντανακλαστικά σας (διπλάσιοι ή και τριπλάσιοι χρόνοι αντίδρασης).
Αύξηση της απόστασης μέχρι να σταματήσετε
Μειωμένη αντίληψη του χώρου και της ταχύτητας
Μειωμένο οπτικό πεδίο
Αίσθημα υπερβολικής αυτοπεποίθησης
Μειωμένες δυνατότητες «αντίστασης» και αναστολών για ακόμη περισσότερο αλκοόλ
Από ποιους παράγοντες εξαρτάται η επίδραση του αλκοόλ στον άνθρωπο:
Το βάρος
Το φύλο
Την ηλικία
Το μεταβολισμό
Τα επίπεδα stress του οργανισμού
Το αν ο οδηγός έχει φάει πριν πιει
Την ποσότητα του αλκοόλ
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Μην πίνετε όταν πρόκειται να οδηγήσετε.
Φροντίστε εκ των προτέρων κάποιος από την παρέα να μην πιει, ώστε να μεταφέρει τους υπόλοιπους στο σπίτι με ασφάλεια.
Μην μπαίνετε σε αυτοκίνητο που ο οδηγός του έχει πιει αλκοόλ. Προτιμήστε να καλέσετε ένα ταξί για να πάτε στον προορισμό σας.
Εάν έχετε καλεσμένους, προσφέρετε περισσότερα μη αλκοολούχα ποτά και υπενθυμίστε τους τούς κινδύνους που κρύβει το αλκοόλ για την ασφάλειά τους κατά την οδήγηση.
Σταματάτε να προσφέρετε αλκοόλ περίπου μιάμιση ώρα πριν την ώρα κατά την οποία υπολογίζετε ότι το πάρτι ή το δείπνο θα τελειώσει και οι καλεσμένοι σας θα επιστρέψουν πίσω στα σπίτια τους.
ΜΗΝ ΠΙΝΕΤΕ ΟΤΑΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΕΤΕ
ΜΗΝ ΟΔΗΓΗΣΕΤΕ ΑΝ ΕΧΕΤΕ ΠΙΕΙ
ΟΔΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΟ
Η οδήγηση είναι μια δραστηριότητα πολλαπλών ενεργειών. Για κάθε 1,6 χιλιόμετρα, ο οδηγός πρέπει να παίρνει 20 αποφάσεις, ενώ διαθέτει λιγότερο από μισό δευτερόλεπτο για να αποφύγει μια σύγκρουση. Με βάση αυτά τα δεδομένα, οποιαδήποτε καθυστέρηση στην επεξεργασία των οπτικών πληροφοριών που συλλέγονται από τον εγκέφαλο, μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες.
Ερευνητές του Transport Research Laboratory του Ηνωμένου Βασιλείου, χρησιμοποιώντας ειδικό εξομοιωτή οδήγησης, εξέτασαν την επίδραση του κινητού τηλεφώνου στις αντιδράσεις των οδηγών.
Σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει:
Οι οδηγοί που κρατούσαν στο χέρι το κινητό τηλέφωνο είχαν χρόνο αντίδρασης κατά 30% μεγαλύτερο σε σύγκριση με αυτούς που είχαν επίπεδα αλκοόλης στο αίμα λίγο ψηλότερα από το επιτρεπόμενο όριο.
Οι οδηγοί που μιλούν σε κινητό που το κρατούν στο χέρι χρειάζονται μισό δευτερόλεπτο περισσότερο να αντιδράσουν σε κάτι ξαφνικό στο δρόμο σε σύγκριση με αυτούς που οδηγούν χωρίς κινητό. Μισό δευτερόλεπτο περισσότερο σημαίνει πολλά επιπλέον μέτρα για να σταματήσει το αυτοκίνητο, να θυμάστε πως τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται κατά τον χρόνο αντίδρασης!
Ο χρόνος αντίδρασης των οδηγών ήταν 50% μεγαλύτερος όταν μιλούσαν στο κινητό σε σύγκριση με εκείνους που οδηγούσαν κανονικά.
ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ… Η ΠΡΟΛΗΨΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΝ
Τα αποτελέσματα της έρευνας για τους οδηγούς που χρησιμοποιούν Hands Free, έδειξαν:
Όλες οι τηλεφωνικές συνομιλίες αποσπούν την προσοχή από την οδήγηση. Αποτέλεσμα: ο κίνδυνος να τρακάρουν μιλώντας στο κινητό ήταν τέσσερις φορές μεγαλύτερος του φυσιολογικού, ασχέτως αν χρησιμοποιούσαν Hands Free ή όχι. Αυτό συμβαίνει γιατί ο εγκέφαλος του ατόμου που μιλά στο κινητό επεξεργάζεται πολύ πιο αργά της οπτικές πληροφορίες που λαμβάνει. Κάτι πολύ ενδιαφέρον που διαπίστωσαν οι ερευνητές ήταν ότι, όταν ο οδηγός συνομιλεί με έναν συνεπιβάτη ή όταν ακούει μουσική από το ραδιόφωνο ή άλλη συσκευή, η ποιότητα οδήγησής του δεν επηρεάζεται.
Η χρήση κινητού τηλεφώνου με ελεύθερα χέρια κατά την οδήγηση προκαλεί αύξηση του θυμού και μειώνει τη μνήμη του οδηγού για το τι έχει δει στο δρόμο.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Πριν ξεκινήσετε την οδήγηση, βάλτε το κινητό σε σίγαση και μέσα σε κάποια τσάντα ή τσέπη, ώστε να μην μπαίνετε στον πειρασμό να απαντήσετε.
Ελέγξτε της κλήσεις που είχατε και τα μηνύματά σας, όταν πλέον έχετε φτάσει στον προορισμό σας.
Πείτε στους φίλους και τους συγγενείς σας ότι δε θα απαντάτε στο κινητό όση ώρα οδηγείτε.
Σε περίπτωση που είναι απόλυτη ανάγκη να μιλήσετε, ακινητοποιήστε το όχημά της σε κάποιο ασφαλές σημείο για να μιλήσετε.
Μη γράφετε/ διαβάζετε μηνύματα ή παίζετε παιχνίδια στο κινητό ενώ οδηγείτε. Έχει αποδειχθεί ότι είναι ακόμη πιο επικίνδυνο από το να μιλάτε.
Σημαντικός είναι και ο ρόλος αυτών που καλούν. Εάν πάρετε κάποιον τηλέφωνο και αντιληφθείτε ότι οδηγεί, ενημερώστε τον άμεσα ότι θα ξαναπάρετε αργότερα και κλείστε το τηλέφωνο αμέσως.
ΚΛΕΙΣΤΕ ΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΟΤΑΝ ΟΔΗΓΕΙΤΕ
ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ
Το ποσοστό χρήσης παιδικού καθίσματος στη Β. Ευρώπη φθάνει το 85%, ενώ στις ΗΠΑ το 97%. Στην Ελλάδα μόνο το 25% περίπου των γονέων χρησιμοποιούν παιδικό κάθισμα.
Έχει υπολογιστεί ότι τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου, όταν χρησιμοποιούνται σωστά, αποτρέπουν κατά 71% τα θανατηφόρα ατυχήματα και κατά 67% τους βαρείς τραυματισμούς.
Σε μια πρόσκρουση με 30 χλμ./ώρα, ένα παιδί 10 κιλών φεύγει από την αγκαλιά ενός προσδεμένου ενήλικα με δύναμη 300 κιλών!!
ΘΥΜΗΘΕΙΤE… Η ΠΡΟΛΗΨΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΝ! Για την ασφαλή μεταφορά των παιδιών υπάρχουν ορισμένοι βασικοί κανόνες:
Τα παιδιά θα πρέπει να κάθονται πάντοτε πίσω, στο ειδικό κάθισμα ασφαλείας, με την ειδική ζώνη ασφαλείας. Υπολογίζεται ότι αν όλα τα παιδιά ταξίδευαν δεμένα στα ειδικά παιδικά καθίσματα, οι θάνατοι από τροχαία θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 71% και οι τραυματισμοί κατά 67%. Τα παιδιά (μέχρι 13 ετών) πρέπει να κάθονται πάντα στα πίσω καθίσματα του αυτοκινήτου. Στατιστικές δείχνουν ότι 35% των παιδιών ηλικίας από 13 ετών και μικρότερα, που σκοτώθηκαν σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, κάθονταν στο μπροστινό κάθισμα. Ο κίνδυνος για τα παιδιά στο μπροστινό κάθισμα είναι μεγάλος και προέρχεται από δύο πηγές: Σε περίπτωση σύγκρουσης η μπροστινή θέση είναι η περισσότερο επικίνδυνη. Επιπρόσθετα, ο αερόσακος που θα ανοίξει στο μπροστινό κάθισμα μπορεί να προκαλέσει σοβαρές κακώσεις ή και να σκοτώσει το παιδί, ακόμη και σε περίπτωση ατυχήματος που θα συμβεί σε χαμηλές ταχύτητες.
Χρησιμοποιήστε κάθισμα κατάλληλο για την ηλικία και το βάρος του παιδιού, που φέρει το σήμα ECE R 4403 στη συσκευασία. Δυστυχώς μέχρι σήμερα, παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου αγοράζουν μόνο 58% των γονιών που μένουν στην Αθήνα και έχουν αυτοκίνητο, και ακόμα λιγότεροι (32%) στην επαρχία, ενώ, μόνο 0,5-1% αγοράζουν πιο σύγχρονων προδιαγραφών κάθισμα ασφαλείας, που είναι ειδικό για το βάρος, την ηλικία, το ύψος του παιδιού και παρέχει ικανοποιητική προστασία.
Ποτέ στο πορτμπεμπέ, στην καλαθούνα, στα γόνατα ή στην αγκαλιά κάποιου.Αναφέρεται ότι το 90% των επιβατών που κρατούσαν παιδιά στην αγκαλιά τους σε τροχαίο ατύχημα και σώθηκαν, σώθηκαν επειδή το παιδί λειτούργησε ως ασπίδα.
Ποτέ 2 παιδιά μαζί σε μία ζώνη ασφαλείας.
Ακόμη και για τις πιο σύντομες διαδρομές, ασφαλίστε τα παιδιά σας στα παιδικά καθίσματα. Μην ξεχνάτε το 75% των θανατηφόρων ατυχημάτων συμβαίνουν μέσα στην πόλη.
Ποτέ μην τοποθετείτε το παιδικό κάθισμα σε κάθισμα με ενεργοποιημένο αερόσακο.Σε περίπτωση πρόσκρουσης, ο αερόσακος μπορεί να σκοτώσει το παιδί.
Φοράτε και εσείς ζώνη ασφαλείας. Το παράδειγμα είναι η καλύτερη εκπαίδευση. Επιπλέον, οι επιβάτες που δεν είναι δεμένοι, σε περίπτωση πρόσκρουσης μπορεί όχι μόνο να τραυματιστούν οι ίδιοι, αλλά και να τραυματίσουν τους συνεπιβάτες τους.
Μην αφήνετε τα παιδιά σας να ανοίγουν τα παράθυρα και να βγάζουν τα χέρια ή το κεφάλι τους έξω, ακόμα και αν το αυτοκίνητο είναι ακινητοποιημένο.
Οι πόρτες του αυτοκινήτου πρέπει να είναι ασφαλισμένες και να ανοίγουν μόνο από έξω. Πολλά παιδιά τραυματίζονται θανάσιμα πέφτοντας έξω κατά τη διάρκεια παιχνιδιού.
Φροντίστε εκ των προτέρων να έχετε κάποια απασχόληση για το παιδί σας στο αυτοκίνητο (μαλακά παιχνίδια, μικρά παραμύθια).
Εάν τα παιδιά γκρινιάζουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, συνήθως έχουν κάποιο λόγο. Μπορεί να διψούν, να κρυώνουν ή να ζεσταίνονται ή να έχουν ζαλιστεί από τον ήλιο.
Μην αφήνετε τα παιδιά σας μέσα στο αυτοκίνητο ούτε για ελάχιστο χρονικό διάστημα. Η έκθεση του αυτοκινήτου στο ηλιακό φως σε μέρες με ήπιες θερμοκρασίες, μπορεί μέσα σε μισή ώρα να αυξήσει τη θερμοκρασία στην καμπίνα τόσο, που να προκαλέσει το θάνατο! Τα βρέφη και τα παιδιά είναι πιο ευάλωτα στην αύξηση της θερμοκρασίας. Χάνουν αναλογικά περισσότερο νερό λόγω θερμότητας, η θερμοκρασία του σώματός τους αυξάνεται γρηγορότερα και κινδυνεύουν περισσότερο από θερμοπληξία.
ΔΙΑΛΕΞΤΕ ΤΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΚΑΘΙΣΜΑ
Χρησιμοποιήστε κάθισμα κατάλληλο για την ηλικία και το βάρος του παιδιού, που φέρει το σήμα ECE R 4403 στη συσκευασία. Σχετικά με τα καθίσματα που υπάρχουν:
καθίσματα στραμμένα προς τα πίσω για παιδιά με βάρος μέχρι 10 κιλά
καθίσματα διπλής κατεύθυνσης για παιδιά με βάρος μέχρι 20 κιλά
καθίσματα στραμμένα προς τα εμπρός για παιδιά βάρους 10-25 κιλών και
ανυψωτικά καθίσματα για παιδιά βάρους 15-35 κιλών
ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ, ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΙΟ ΜΙΚΡΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ, ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΠΙΣΩ ΚΑΘΙΣΜΑ, ΣΩΣΤΑ ΔΕΜΕΝΑ
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΟΥΣ ΜΟΤΟΣΙΚΛΕΤΙΣΤΕΣ
Οι μοτοσικλετιστές είναι τόσο εκτεθειμένοι και ευάλωτοι όσο και οι πεζοί, διατρέχουν όμως μεγαλύτερο κίνδυνο λόγω της ταχύτητας με την οποία κινούνται.
Συμβουλές για να αποφύγετε ατυχήματα με μοτοσικλετιστές:
Μην οδηγείτε επιθετικά. Οι μοτοσικλετιστές πολλές φορές κινούνται στο ενδιάμεσο των λωρίδων κυκλοφορίας, προκειμένου να αποφύγουν την κίνηση. Ακόμη κι αν σας εκνευρίζει αυτή η τακτική, μην κάνετε ενέργειες που μπορεί να ανακόψουν την πορεία τους και να οδηγήσουν σε ατύχημα.
Μην πιέζετε τους μοτοσικλετιστές θέλοντας να φτάσετε πρώτοι σε κάποιο φανάρι. Μπορεί έτσι να αναγκαστούν να επιταχύνουν, για να μπορούν να φύγουν μπροστά.
Τηρείτε απόσταση ασφαλείας. Κρατήστε πάντα τη σωστή απόσταση ασφαλείας από έναν μοτοσικλετιστή που προπορεύεται. Μπορεί να χρειαστεί να κάνει κάποιον ελιγμό η να φρενάρει απότομα, ή ακόμα και λόγω απειρίας να αντιδράσει σπασμωδικά.
Δώστε όσο χώρο θα δίνατε σε ένα αυτοκίνητο. Όταν προσπερνάτε κάποιον μοτοσικλετιστή, δώστε όσο χώρο θα δίνατε αν προσπερνάγατε αυτοκίνητο. Μπορεί εκείνη την ώρα να κάνει κάποιον ελιγμό ώστε να αποφύγει κάποια λακκούβα ή ανώμαλη επιφάνεια.
Μην προσπερνάτε όταν δεν υπάρχει αρκετός χώρος για ασφαλή προσπέραση ή όταν πλησιάζετε σε διασταύρωση.
Προσοχή: όταν πνέουν πλευρικοί άνεμοι οι μοτοσικλετιστές μπορεί να ταλαντεύονται, αφήστε μεγαλύτερη πλευρική απόσταση όταν τους προσπερνάτε.
Πάντα ελέγχετε τον καθρέφτη σας για μοτοσικλέτες, πριν αλλάξετε λωρίδα ή πριν στρίψετε. Θυμηθείτε να ελέγχετε δύο φορές τον καθρέφτη σας και να βγάζετε φλας σε κάθε αλλαγή λωρίδας ή στροφής. Θυμηθείτε ότι υπάρχει ένα νεκρό σημείο στον καθρέφτη σας το<< οποίο το καλύπτετε με μία γρήγορη ματιά πάνω από τον ώμο σας>> και μπορεί να μην δείτε τη μοτοσικλέτα που κινείται κοντά σας.
Ελέγχετε καλά κάθε στροφή. Ειδικά όταν η οπτική σας γωνία δεν είναι ελεύθερη και σας εμποδίζουν παρκαρισμένα φορτηγά ή οχήματα.
Ελέγχετε τις διασταυρώσεις. Αφιερώστε περισσότερο χρόνο και ελέγξτε προσεκτικά τις διασταυρώσεις, καθώς πολλές φορές είτε δεν υπάρχει καλή ορατότητα, είτε η ταχύτητά τους είναι υψηλή.
Οι μοτοσικλετιστές μπορεί να σας προσπεράσουν και από τις δύο πλευρές. Ελέγχετε λοιπόν πριν στρίψετε, είτε δεξιά είτε αριστερά.
Μην πετάτε σκουπίδια ή τσιγάρα από το παράθυρο του αυτοκινήτου σας. Κάτι τέτοιο μπορεί να προκαλέσει απώλεια ελέγχου του μοτοσικλετιστή με τραγικές συνέπειες.
Παρκάρετε με ασφάλεια. Πάντα ελέγχετε για μοτοσικλετιστές πριν ανοίξετε την πόρτα του αυτοκινήτου σας και βεβαιωθείτε ότι όλοι οι συνεπιβάτες σας θα κάνουν το ίδιο. Όταν ξεπαρκάρετε ελέγξτε καλά και θυμηθείτε ότι οι μοτοσικλέτες είναι πιο μικρές και πιο δύσκολο να εντοπιστούν απ’ ό,τι ένα αυτοκίνητο.
ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ
Γνωρίζετε ότι:
Κατά μέσο όρο, περίπου 1.500 άνθρωποι (άντρες, γυναίκες και παιδιά) χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, ως αποτέλεσμα επιθετικής οδήγησης. Στην Ελλάδα, με βάση στοιχεία που προκύπτουν από διάφορες μετρήσεις και έρευνες, διαπιστώνεται ότι η επιθετική οδήγηση είναι από τις πρώτες αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων. Ο αριθμός των οδηγών που εκνευρίζονται και εκφράζουν το θυμό και την επιθετικότητά τους όταν βρίσκονται στο τιμόνι, αυξάνεται. Οι περισσότεροι οδηγοί που εμπλέκονται σε επιθετική οδήγηση είναι άνδρες ηλικίας μεταξύ 18 και 26 ετών. Όμως το πρόβλημα μπορεί να παρουσιαστεί σε οδηγούς (άνδρες ή γυναίκες) οποιασδήποτε ηλικίας, εάν βρεθούν σε ορισμένες καταστάσεις ή είναι σε κακή ψυχολογική διάθεση.
Διατηρείτε την ψυχραιμία σας
Αν και δεν υπάρχουν τεχνικές που μπορούν απόλυτα να μας προστατέψουν, υπάρχουν τρεις βασικές αρχές που μπορούν να προσφέρουν πολλά σε δύσκολες καταστάσεις.
Μην προκαλείτε. Εάν βρίσκεστε σε μια λωρίδα κυκλοφορίας και ο οδηγός από πίσω σας προσπαθεί να σας προσπεράσει, αφήστε τον να το κάνει. Ακόμη και εάν εσείς οδηγείτε κανονικά στο ανώτερο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, παραμερίστε στη διπλανή λωρίδα και αφήστε τον να περάσει.
Αποφύγετε άσεμνες χειρονομίες. Ακόμη και το κούνημα του κεφαλιού σε ένδειξη αποδοκιμασίας είναι δυνατόν να εκνευρίσει έναν άλλο οδηγό. Χρησιμοποιείτε πάντοτε τα φλας εγκαίρως, όταν θέλετε να αλλάξετε λωρίδα κυκλοφορίας. Μην κορνάρετε παρά μόνο όταν είναι εξαιρετικά αναγκαίο.
Μην εμπλέκεστε. Δεν μπορεί να υπάρξει φιλονικία εάν μόνο ο ένας οδηγός το επιδιώκει. Μπορείτε να προστατεύετε τον εαυτό σας, αρνούμενοι να θυμώσετε με έναν άλλο οδηγό.
Προσαρμοστείτε. Το πιο σημαντικό που μπορείτε να κάνετε για να αποτρέψετε την επιθετική οδήγηση είναι να αλλάξετε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεστε το ταξίδι με το αυτοκίνητο. Είναι πράγματι γεγονός ότι για πολλούς οδηγούς η οδήγηση εύκολα μετατρέπεται σε αγώνα. Για να αποφεύγετε καταστάσεις στρες και βιασύνης, δίνετε περισσότερο χρόνο για τις διαδρομές ή τα ταξίδια σας με το αυτοκίνητο. Μην περιμένετε την τελευταία στιγμή για να ξεκινήσετε.
Μπορούμε όλοι να συμβάλουμε στη μείωση και ελαχιστοποίηση τηε επιθετικής οδήγησης. Τα θύματα θα μειωθούν με την κατανόηση από όσο το δυνατό περισσότερους χρήστες του δρόμου των βασικών αρχών της αντιμετώπισης της επιθετικής οδήγησης:
Μην προκαλείτε, μην εμπλέκεστε, προσαρμοστείτε.
ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ: Ο ΔΡΟΜΟΣ ΑΝΗΚΕΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ!
ΚΟΥΡΑΣΗ ΚΑΙ ΥΠΝΗΛΙΑ
Πόσα τροχαία ατυχήματα οφείλονται σε κόπωση ή υπνηλία;
Τα στοιχεία που αναφέρει η Τροχαία υποτιμούν το πρόβλημα της υπνηλίας ή της κόπωσης ως αίτιας Τροχαίου ατυχήματος, γιατί είναι δύσκολο να τεκμηριωθούν. Βάσει των αναφορών της Τροχαίας, περίπου το 1% όλων των ατυχημάτων και το 3% των θανατηφόρων ατυχημάτων οφείλονται στο γεγονός ότι οι οδηγοί αποκοιμήθηκαν ενώ οδηγούσαν.
Ποιες ομάδες οδηγών μπορεί να εμφανίσουν υπνηλία κατά την οδήγηση;
Σύμφωνα με έρευνα, οι παρακάτω ομάδες διατρέχουν το μεγαλύτερο κίνδυνο:
Νεαροί οδηγοί
Άνδρες
Άτομα που δουλεύουν πολλές ώρες
Άτομα που δουλεύουν σε εναλλασσόμενες βάρδιες
Άτομα που έκαναν χρήση αλκοόλ ή άλλων ουσιών
Άτομα που πάσχουν από μη διαγνωσμένες διαταραχές του ύπνου
Βέβαια όλοι οι οδηγοί βρίσκονται σε κίνδυνο κάτω από ορισμένες συνθήκες, όταν π.χ.οδηγούν για μεγάλη απόσταση χωρίς διαλείμματα.
Ποια είναι τα προειδοποιητικά σημεία της κόπωσης;
Η αδυναμία να θυμηθείτε τα τελευταία λίγα χιλιόμετρα. Οι σκέψεις χωρίς ειρμό, η δυσκολία να εστιάσετε την προσοχή σας. Αδυναμία να κρατήσετε τα μάτια ανοιχτά ή το κεφάλι όρθιο. Επαναλαμβανόμενο χασμουρητό. ‘Έξοδος από τη λωρίδα κυκλοφορίας που ακολουθείτε χωρίς λόγο.
Τι πρέπει να κάνετε για να αποφύγετε την υπνηλία κατά την οδήγηση;
Φροντίστε να κοιμάστε καλά τη νύχτα, ταξιδεύετε με συντροφιά, σχεδίαζετε διαλείμματα σε τακτικά χρονικά διαστήματα, αποφεύγετε το αλκοόλ ή άλλα φάρμακα που μπορεί να σας επηρεάσουν, ζητήστε ιατρική βοήθεια, αν υποψιάζεστε ότι πάσχειτε από κάποια διαταραχή του ύπνου.
Τι πρέπει να κάνετε αν καταληφθείτε από υπνηλία ενώ οδηγείτε;
Αναγνωρίστε τα πρώιμα σημάδια της κόπωσης, βρείτε ένα ασφαλές μέρος να σταματήσετε, κοιμηθείτε για 20-40 λεπτά, πιείτε καφέ.
Εάν σχεδιάζετε ένα μεγάλο ταξίδι με το αυτοκίνητο:
Κοιμηθείτε καλά την προηγούμενη νύχτα. Προγραμματίστε να οδηγείτε τις ώρες που συνήθως είστε σε εγρήγορση και μείνετε κάπου στη διάρκεια της νύχτας.
Απόφυγετε την οδήγηση τις ώρες που, λόγω του βιολογικού ρολογιού, οι άνθρωποι νυστάζουν. Οι ώρες αυτές είναι συνήθως νωρίς το απόγευμα (μεταξύ 3 και 4) καθώς και από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 6 το πρωί.
Εάν έχετε συνεπιβάτες, πιάστε την κουβέντα μαζί τους. Θα σας βοηθήσει να μείνετε ξύπνιοι και εκείνοι θα είναι σε Θέση να σας πουν εάν δείχνετε σημάδια υπνηλίας.
Προγραμματίστε διαλείμματα κάθε δυο ώρες. Πάρτε ένα μικρό ύπνο, τεντωθείτε, περπατήστε, κάντε μερικές ασκήσεις πριν ξαναρχίσετε την οδήγηση.
Σταματήστε αμέσως εάν νιώσετε οποιοδήποτε σημάδι υπνηλίας.
ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
Μην εμπιστεύεστε το άνοιγμα του παραθύρου, τη δροσιά του κλιματιστικού, ένα δυνατό καφέ, ή τη δυνατή μουσική. Δεν μπορούν να σας κρατήσουν σε εγρήγορση για πολύ.
ΦΑΡΜΑΚΑ ΚΑΙ ΟΔΗΓΗΣΗ
Αυξημένη προσοχή επιβάλλεται, ή και αποφυγή της οδήγησης, για όσους παίρνουν φάρμακα τα οποία επηρεάζουν την οδηγική τους ικανότητα.
Οι κυριότερες κατηγορίες φαρμάκων που επηρεάζουν αποδεδειγμένα την ικανότητα της οδήγησης, είναι:
Αντιισταμινικά (λαμβάνονται για την καταπολέμηση αλλεργιών, βρογχικού άσθματος κά.).
Αντιεμετικά (λαμβάνονται για κρυολογήματα κ.ά. και προκαλούν μεταξύ άλλων υπνηλία και αδυναμία συγκέντρωσης).
Αντιυπερτασικά (λαμβάνονται για καταπολέμηση της υπέρτασης, με σημαντικές παρενέργειες όπως ίλιγγος, λιποθυμία, κόπωση, υπνηλία κ.ά).
Αντιδιαβητικά ( όπως η ινσουλίνη και άλλα αντίστοιχα, τα οποία μπορεί να προκαλέσουν συμπτώματα υπογλυκαιμίας, με επιπτώσεις στην οδήγηση).
Αντιψυχωτικά (λαμβάνονται για θεραπεία ψυχικών παθήσεων -είναι επικίνδυνα στην οδήγηση).
Αντιεπιληπτικά (επηρεάζουν σημαντικά την οδήγηση, για αυτό σε εμφάνιση επιληπτικών κρίσεων η οδήγηση πρέπει να διακόπτεται, μέχρις ότου το συστήσει και πάλι ο θεράπων ιατρός)
Αναισθητικά (ακόμη και αν έχετε υποβληθεί σε μικροεπέμβαση / μικροχειρουργική, αποφύγετε να οδηγήσετε τουλάχιστον για ένα 24ωρο).
Επειδή κάθε φάρμακο και φαρμακευτική αγωγή εμφανίζουν ανεπιθύμητες ενέργειες που μειώνουν και επηρεάζουν την ικανότητα οδήγησης, για κάθε φάρμακο πρέπει να συμβουλευόμαστε αποκλειστικά και μόνο το γιατρό μας, προκειμένου να είμαστε ασφαλείς στη διάρκεια της οδήγησης.
ΠΕΝΤΕ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ!
Κανόνας 1ος:Κάτω από κανονικές συνθήκες, ο ασφαλέστερος τρόπος για να ακινητοποιήσετε το όχημά σας είναι να φρενάρετε εγκαίρως και ήρεμα, ενώ για να φτάσετε σε πλήρη ακινητοποίηση να πιέζετε σταδιακά όλο και περισσότερο το φρένο.
Κανόνας 2ος:Σε περίπτωση κινδύνου, θα πρέπει να φρενάρετε αμέσως και να πατήσετε και τον συμπλέκτη, προσπαθώντας να αποφύγετε το μπλοκάρισμα των τροχών, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια του ελέγχου του αυτοκινήτου (στην περίπτωση που το αυτοκίνητό σας έχει A.B.S.) φρενάρετε δυνατά χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος μπλοκαρίσματος των τροχών και ολίσθησης του οχήματός σας.
Κανόνας 3ος:Σε περίπτωση που φρενάρετε πολύ απότομα, το αυτοκίνητο μπορεί να αρχίσει να ντεραπάρει. Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να απομακρύνετε το πόδι σας από το φρένο και να γυρίσετε το τιμόνι προς την κατεύθυνση της ολίσθησης. Για παράδειγμα, εάν το πίσω μέρος του αυτοκινήτου ολισθαίνει προς τα δεξιά, θα πρέπει άμεσα να στρίψετε το τιμόνι προς τα δεξιά για να ανακτήσετε τον έλεγχο.
Κανόνας 4ος: Εάν το αυτοκίνητό σας είναι εξοπλισμένο με σύστημα ABS, θα πρέπει να ακολουθείτε τις οδηγίες που βρίσκονται μέσα στο manual του αυτοκινήτου σας. Παρ’ όλα αυτά, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, πατήστε το φρένο με όλη σας τη δύναμη και μην το αφήσετε μέχρις ότου σταματήσετε ή φτάσετε σε επιθυμητά επίπεδα ταχύτητας. Θυμηθείτε όμως ότι αν και το ABS σάς διασφαλίζει ότι δεν θα χάσετε τον έλεγχο του τιμονιού σας, δεν σας διασφαλίζει ότι θα σταματήσετε σε μικρότερη απόσταση.
Κανόνας 5ος:Τα φρένα επηρεάζονται από το νερό. Εάν έχετε περάσει μέσα από σημεία με πολύ νερό, τα φρένα σας ενδέχεται προσωρινά να είναι λιγότερο αποτελεσματικά. Δοκιμάστε τα πιέζοντας ελαφρά και συνεχίστε, οδηγώντας πάντα με χαμηλή ταχύτητα, μέχρι να στεγνώσουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.