ΠΟΜΕΝΣ + Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων: Ζητούμε επαναφορά 13ου + 14ου μισθού. ΌΧΙ άλλες δικαιολογίες.

 


Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών - ΠΟΜΕΝΣ, εκπροσωπώντας το σύνολο των Ελλήνων και Ελληνίδων στρατιωτικών και με αίσθημα ευθύνης προς το κοινωνικό σύνολο της Χώρας, καταθέτει σε συνεργασία με την Ένωση Στρατιωτικών Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (ΕΣΠΕΑΜ/Θ), πρόταση για την «Επαναφορά Δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς και του επιδόματος Θερινής Αδείας (13ος και 14ος μισθός» για όλους τους μισθοδοτούμενους υπαλλήλους του Δημοσίου Τομέα, όπου συμπεριλαμβάνονται και τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.

Με το άρθρο 9 παρ. 1 του Νόμου 1502/1950, αναγνωρίσθηκαν στο Δημόσιο, τα επιδόματα εορτών υπέρ των δημοσίων υπαλλήλων, όπου οριζόταν ότι:

 «εις τους δημοσίους πολιτικούς υπαλλήλους και υπηρέτας, τους στρατιωτικούς και τα όργανα ασφαλείας παρέχεται: α) ο μισθός ενός μηνός επί ταις εορταίς των Χριστουγέννων. β) ο μισθός ενός δεκαπενθημέρου επί ταις εορταίς του Πάσχα».


ενώ με το άρθρο 74 παρ. 1 του Νόμου 1811/1951 (Α’ 141) επαναλήφθηκε η ως άνω παρ. 1 του άρθρου 9 του α.ν. 1502/1950, ενώ με την παρ. 2 του ίδιου άρθρου καθιερώθηκε και το επίδομα άδειας, με τη χορήγηση κανονικής άδειας ή την έναρξη των θερινών διακοπών.


Ειδικά όσον αφορά τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας, η χορήγηση των εν λόγω επιδομάτων προβλέφθηκε στο άρθρο 2 παρ. 4 του Ν. 1643/1986 (Α’ 126), με τον οποίο καθορίσθηκε το μισθολογικό καθεστώς των στελεχών αυτών, και, ακολούθως, με το άρθρο 2 παρ. 7 του Ν. 2448/1996 (Α’ 279), ο οποίος επέφερε αλλαγές στο μισθολόγιό τους. Σε συνέχεια των ανωτέρω ρυθμίσεων, με το άρθρο 9 του Ν. 3205/2003 (Α’ 297), το επίδομα Χριστουγέννων καθορίσθηκε ίσο με τον μηνιαίο βασικό μισθό του μισθολογικού κλιμακίου του υπαλλήλου, τα δε επιδόματα Πάσχα και άδειας καθορίσθηκαν, καθένα εξ αυτών, ίσα προς το ήμισυ των μηνιαίων ποσών του βασικού μισθού του εκάστοτε μισθολογικού κλιμακίου του υπαλλήλου.


Με την έναρξη των μνημονιακών περικοπών δημοσιεύθηκε ο Ν. 3833/2010, με τις διατάξεις του οποίου, μειώθηκαν οι αποδοχές των υπηρετούντων, με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, στον στενό ή ευρύτερο δημόσιο τομέα (άρθρο 1) αναδρομικά από 1.1.2010 (άρθρα 20 παρ. 1 και 1 παρ. 9) και ορίσθηκε νέο όριο στις συνολικές αποδοχές και πρόσθετες αμοιβές ή απολαβές όλων των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα (άρθρο 2) αναδρομικά από 1.3.2010 (άρθρο 20 παρ. 2).

Με σειρά σχετικών τροποποιήσεων επήλθαν σταδιακά αλλαγές στον τρόπο χορήγησης των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς και του επιδόματος Θερινής Αδείας μέχρι και την ψήφιση της κατάργησης τους. Συγκεκριμένα, με τις διατάξεις του άρθρου 3 του Ν. 3845/2010, που άρχισαν να ισχύουν από την 1.6.2010:

« τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, ……….... καθορίζονται ως εξής: α) Το επίδομα εορτών Χριστουγέννων σε πεντακόσια (500) ευρώ, β) Το επίδομα εορτών Πάσχα σε διακόσια πενήντα (250) ευρώ, γ) Το επίδομα αδείας σε διακόσια πενήντα (250) ευρώ.»


 Ακολούθως, με τη διάταξη της περίπτωσης 1 της υποπαραγράφου Γ.1 της παραγράφου Γ του άρθρου 1 του Ν. 4093/2012 επήλθε κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας, ορισθέντος ειδικότερα ότι:


 «Τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας, που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη, ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητική απόφαση ή με ατομική σύμβαση εργασίας ή συμφωνία, για λειτουργούς, υπαλλήλους και μισθωτούς του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ., και Ο.Τ.Α., καθώς και για τα μόνιμα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και αντίστοιχους της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, καταργούνται από 1.1.2013». 


Η εξαγγελθείσα από την τότε Κυβέρνηση προσωρινότητα της περικοπής των επιδομάτων αυτών, όπως αυτή άλλωστε προβλεπόταν στις μνημονιακές διατάξεις της προηγούμενης δεκαετίας έχει μετατραπεί σε μονιμότητα, παρά τη διαφημιζόμενη «επάνοδο στην κανονικότητα» και την «ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας» που επικαλείται η σημερινή Κυβέρνηση, στοιχεία τα οποία αποδεικνύουν ότι επιτελέσθηκε ο προσωρινός σκοπός για τον οποίο θεσπίστηκε το μέτρο της περικοπής δώρων εορτών και άδειας σε εργαζόμενους στο Δημόσιο.  Μετά από έντεκα (11) έτη από την θεσμοθέτησή του μέτρου, οι μακροπρόθεσμοι δημοσιονομικοί στόχοι της Ελλάδας επιτελέσθηκαν καθόσον η Ελλάδα βγήκε από την επιτήρηση και κινείται σε τροχιά μεγάλης ανάπτυξης με αύξηση του ΑΕΠ που την κατατάσσει στις πρώτες θέσεις μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης.

Προς επίρρωση των ανωτέρω επικαλούμαστε τον προϋπολογισμό για το 2024 που ψηφίστηκε στη Βουλή, σύμφωνα με το οποίο ο ρυθμός ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας κινήθηκε με θετικό πρόσημο 2,4% για το 2023 και αναμένεται σε 2,9% για το 2024, ενώ η πρόβλεψη περί πρωτογενούς πλεονάσματος διαμορφώνεται στο 2,1% του ΑΕΠ για το 2024, έναντι 1,1% στον προϋπολογισμό του 2023. Το Δημόσιο χρέος αναμένεται να αποκλιμακωθεί από 171,4% του ΑΕΠ το 2022 σε 159,3% το 2023 και σε 152,2% το 2024. Οι επενδύσεις αναμένεται να διαμορφωθούν - αυξηθούν κατά 7,1% το 2023 και ακόμη περισσότερο κατά 15,1% το 2024, ενώ η ανεργία αναμένεται να μειωθεί από 11,2% το 2023 σε 10,6% το 2024.

Τα ανωτέρω οικονομικά μεγέθη, αντανακλούν μία υγιή οικονομία με θετική τροχιά ανάπτυξης και η μη επαναφορά των επιδομάτων που καταργήθηκαν πριν από έντεκα (11) έτη, την περίοδο της οικονομικής προσαρμογής της Χώρας μας και ισχύει σήμερα μόνο για τους μισθωτούς του δημοσίου τομέα και τους συνταξιούχους, δεν δικαιολογείται.

Ειδικότερα το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων:

α. Υπέστη κατά την περίοδο των μνημονιακών περικοπών σημαντικές απώλειες στο εισόδημά τους με διαδοχικές αντισυνταγματικές περικοπές του μισθολογίου τους, οι οποίες και παρά την έκδοση σχετικής απόφασης του ΣτΕ, δεν έχουν θεραπευτεί. Συγκεκριμένα το Συμβούλιο της Επικρατείας, με απόφαση της επταμελούς συνθέσεως του ΣΤ Τμήματος, έχει κρίνει ότι κατά την κατάρτιση του  νέου μισθολογίου του Ν. 4472/2017 δεν λήφθηκαν υπόψη οι συνταγματικές αρχές που επιβάλουν την ιδιαίτερη μισθολογική μεταχείριση των ενστόλων.


β.  Έχει υποστεί περιοριστική διάκριση  ως προς την αποζημίωση της Νυχτερινής Απασχόλησης που προβλέπεται σαφώς στο Νόμο 4472/2017 και  δεν  επιδέχεται  αμφισβήτησης  ή παρερμηνειών, όπως  έχουν  κρίνει  σωρεία  δικαστικών  αποφάσεων  που δικαιώνουν  τους ενάγοντες  στρατιωτικούς.


Ωστόσο  η υπογραφείσα  Κοινή Υπουργική Απόφαση  των Υπουργείων Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών, (Αριθμ. Φ.840/134808/Σ.21822) περιλαμβάνει πλήθος περιοριστικών  ρυθμίσεων  που έχουν ως αποτέλεσμα να υπάρχει σαφής διάκριση των στρατιωτικών σε σχέση με τους εργαζόμενους στα Σώματα Ασφαλείας (Αστυνομικούς Πυροσβέστες  και  Λιμενικούς) και καταργεί επί της ουσίας τη βασική πρόβλεψη του νόμου ότι κάθε ώρα νυχτερινής εργασίας αποζημιώνεται με 2,77€ !!!!!!!!!!!!!


Επιπλέον και χωρίς καμία δικαιολογητική βάση δικαιολογεί πέντε (5) ώρες αποζημίωση νυχτερινής  απασχόλησης  για κάθε οκτώ (8) ώρες Νυχτερινής εργασίας. Τέλος με τρόπο  καταχρηστικό,  η ΚΥΑ περιλαμβάνει στους δικαιούχους, μόνο όσους εκτελούν  24ωρη  διατεταγμένη  υπηρεσία  με  διανυκτέρευση και  εξαιρεί  με προκλητικό τρόπο  μια  σειρά  περιπτώσεων  αποδεδειγμένης  νυχτερινής εργασίας (υπηρεσία  στο  εξωτερικό,  ασκήσεις,  βάρδιες,  κατηγορίες στελεχών)  χωρίς να παρέχεται  στο  νόμο  οποιαδήποτε  τέτοια εξουσιοδότηση.


γ. Εξαιρέθηκε από την χορήγηση της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης ύψους εξακοσίων (600,00) €, που ορθώς χορηγήθηκε στο προσωπικό της ΕΛ.ΑΣ και Λ.Σ - ΕΛ.ΑΚΤ με το Άρθρο 123 του Ν.5003/2022, λόγω της συμμετοχής τους στην ταχεία αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών του αναφερόμενου έτους και οι στρατιωτικοί διαπίστωσαν προς έκπληξή τους και με τον πλέον απογοητευτικό τρόπο, πως η αναγνώριση των επίπονων υπηρεσιών που παρείχαν και συνεχίζουν να παρέχουν οι Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΔ), κατά της επιχειρούμενης παράνομης εισβολής στον Έβρο και στα νησιά του Αιγαίου, για άλλη μια φορά εξαντλείται σε λόγια χωρίς αντίκρισμα και υποσχέσεις προς δημιουργία εντυπώσεων.


δ.  Με Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών - Εθνικής Άμυνας - Υγείας - Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, (ΚΥΑ  2/58469/ΔΕΠ/2024 - ΦΕΚ 3958/Β/5-7-2024) εξαιρέθηκε από την χορήγηση του Μηνιαίου Επιδόματος Επικίνδυνης και Ανθυγιεινής Εργασίας το οποίο θεσπίστηκε για τους μόνιμους και δόκιμους πολιτικούς υπαλλήλους και υπαλλήλους με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου και Ορισμένου Χρόνου (ΙΔΑΧ-ΙΔΟΧ) των Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.) και της Δημόσιας Επιχείρησης «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Α.Β.Ε.Ε.»,


Παρατηρούμε λοιπόν με τις διατάξεις της συγκεκριμένης ΚΥΑ να εντάσσεται, στους δικαιούχους του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας το πολιτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και την ίδια στιγμή να αποκλείεται το στρατιωτικό προσωπικό, το οποίο απασχολείται στις ίδιες ακριβώς θέσεις εργασίας.


Η συνεχής συρρίκνωση της μισθολογικής αποζημίωσης και κατά συνέπεια της αγοραστικής δύναμης των οικογενειών των στρατιωτικών, έχει επιφέρει δυσβάσταχτα προβλήματα στην επιβίωση τους, γεγονός που αποτυπώνεται στον ανησυχητικά αυξημένο ρυθμό παραιτήσεων στρατιωτικών από τις Ένοπλες Δυνάμεις προς αναζήτηση νέου καλύτερα αμειβόμενου εργασιακού περιβάλλοντος. Ενδεικτικό του προβλήματος και της απαξίωσης που έχει περιέλθει του επάγγελμα του στρατιωτικού είναι και η άρνηση επιλογής του επαγγέλματος από τους μαθητές των Λυκείων οι οποίοι μέσω των Πανελλήνιων Εξετάσεων του έτους 2024. επέλεξαν να γυρίσουν την πλάτη στις στρατιωτικές σχολές με αποτέλεσμα να παραμείνουν 460 θέσεις στρατιωτικών μαθητών κενές.

            Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, Αξιότιμοι κ.κ.  Βουλευτές της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων,  Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, Αξιότιμοι κ.κ. Αρχηγοί.


Από το σύνολο των διαδοχικών περικοπών που παρατέθηκαν ανωτέρω, ως και την πλήρη κατάργηση από 1/1/2013, των επιδομάτων – δώρων, προκύπτει σαφώς ότι οι ρυθμίσεις είχαν προσωρινό χαρακτήρα, προσδιοριζόμενο από το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο μέχρι το 2016. Η διατήρηση της κατάργησής τους επί έντεκα συμπληρωμένα έτη μετά την εισαχθείσα έκτακτη νομοθέτηση του Ν.4093/2012 στερείται πολιτικής, δημοσιονομικής, κοινωνικής και εθνικής νομιμοποίησης. Ενόψει όλων αυτών η πρόταση μας για άμεση επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού ανταποκρίνεται σε μία επιτακτική κοινωνική ανάγκη.

Για τον λόγο αυτόν και προκειμένου να ισοσκελιστεί η κοινωνική δυσαρέσκεια που προκαλούν οι κοινωνικές και εργασιακές ανισότητες σε βάρος και του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως αυτές περιγράφηκαν ακροθιγώς σε ανωτέρω παραγράφους, καθώς από την εφαρμογή των μνημονιακών νόμων το έτος 2011 έως και σήμερα, έχει υποστεί τις μεγαλύτερες μισθολογικές περικοπές ύψους περί 40%, καθώς και για τις ανάγκες της ομοιόμορφης εφαρμογής της χορήγησης των  επιδομάτων Δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς και του επιδόματος Θερινής Αδείας (13ος και 14ος μισθός)  σε όλες τις κατηγορίες των εργαζομένων, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών - ΠΟΜΕΝΣ, προτείνει  την άμεση επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού.

Χειριστής και Εισηγητής θέματος, Αντιπρόεδρος Μέριμνας Προσωπικού: Αντισμήναρχος (ΤΣΕ) Νικόλαος Παναγιωτίδης, τηλέφ. 6983 503377.

Μετά τιμής


Για το Διοικητικό Συμβούλιο


Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ


Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


Δημήτριος Ρώτας


Ασμχος (ΥΔΚ)


Γεώργιος Κυριακάκης


Ανχης (ΕΜ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΒΙΝΤΕΟ

[ΒΙΝΤΕΟ][bsummary]

ΘΕΜΑ

[ΘΕΜΑ][bsummary]

ΥΓΕΙΑ

[ΥΓΕΙΑ][twocolumns]

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

[ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ][twocolumns]